Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Snyggt fångat!
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Grymt! Härligt med elbilsnördar som rullar på autobahn och kan fotografera! ^^
Du kör Tesla, men inte registrerad som Teslaägare? Eller är det inte din bil du sitter i?DayEagle skrev:Jag såg en biltransporter full med e-tron idag på motorvägen mellan Würzburg och Nürnberg...
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nej, jag har ingen egen Tesla än... kör gärna så ofta jag får tillfälle. Brukar hyra på Perpetum i Göteborg för tjänsteresor och semestrar mm.HelectriC skrev:Du kör Tesla, men inte registrerad som Teslaägare? Eller är det inte din bil du sitter i?DayEagle skrev:Jag såg en biltransporter full med e-tron idag på motorvägen mellan Würzburg och Nürnberg...
----------------------------------------------------------------------------------------------------
2024 Model 3 RWD Stealth Grey
2016 VW e-Up!
2020 Model 3 SR+ Midnight Silver (Såld)
2016 VW e-Up!
Jag körde samma sträcka på Autobahn idag igen. Såg en transport full med e-tron igen plus två stycken transporter med Jaguar i-pace. Det riktigt dräller av dom här nere runt Nürnberg... 

----------------------------------------------------------------------------------------------------
2016 VW e-Up!
2016 VW e-Up!
iPace:arna var säkert på väg till Norge från fabriken i ÖsterrikeDayEagle skrev:Jag körde samma sträcka på Autobahn idag igen. Såg en transport full med e-tron igen plus två stycken transporter med Jaguar i-pace. Det riktigt dräller av dom här nere runt Nürnberg...

Model 3-24/Polestar 3-24
Hittade lite bilder på e-tron GT, ser sjysst ut tycker jag.

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Ruskigt snygg!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Björn Nyland!
Ger sig på Audi e-Trons infotainment system.
Utan instruktionsbok!
Interaktivt?
Påminner om hemska system som setts tidigare på franska bilar och ett par till.
Ger sig på Audi e-Trons infotainment system.
Utan instruktionsbok!
Interaktivt?
Påminner om hemska system som setts tidigare på franska bilar och ett par till.
En triljon olika inställningar för precis allting och lite till. Lika rörigt som i E-Golfen, jag känner igen konceptet, men det här är en annan dimension. Inte så konstigt att han säger att det är lättare att hitta i Teslan. Där finns ju i jämförelse nästan ingenting att ställa in. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Lite siffror på e-tron GT
590 hästkrafter (2 motorer, en fram och en bak)
0-60 mph 3,5 sekunder
400km räckvidd
90 kWh batteri
800V batteri
Laddning till 80% på 20 minuter
leverans tidigast 2021
0-60 mph 3,5 sekunder
400km räckvidd
90 kWh batteri
800V batteri
leverans tidigast 2021
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Bara 90 kWh om 3 år? Mindre än vad e-tron 55 quattro får idag? Och samma räckvidd? Den här bilen borde komma längre med tanke på dess form. Vi får se hur siffrorna står sig.frippan skrev:Lite siffror på e-tron GT
0-60 mph 3,5 sekunder
400km räckvidd
90 kWh batteri
800V batteri
leverans tidigast 2021
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
mati skrev:En triljon olika inställningar för precis allting och lite till. Lika rörigt som i E-Golfen, jag känner igen konceptet, men det här är en annan dimension. Inte så konstigt att han säger att det är lättare att hitta i Teslan. Där finns ju i jämförelse nästan ingenting att ställa in.
Ja man blir ju mörkrädd se sådana där system.

De är lika mörka innanför. Körde mycket franska fordon för några år sedan i jobbet.
Höll på att bli galen då det var för mycket hitta-på symboler och väldigt begränsade möjligheter ställa in något så enkelt som ljudsystemet. Vindruta fläkt och styrka hittade man där.
Värmen låg under symbolen för inställning av backspeglarnas värme etc!

Ja det är nog mycket "to be confirmed" på de där siffrorna.mati skrev:Bara 90 kWh om 3 år? Mindre än vad e-tron 55 quattro får idag? Och samma räckvidd? Den här bilen borde komma längre med tanke på dess form. Vi får se hur siffrorna står sig.frippan skrev:Lite siffror på e-tron GT
0-60 mph 3,5 sekunder
400km räckvidd
90 kWh batteri
800V batteri
leverans tidigast 2021

Sjuuuukt cool! En sån vill jag ha. Mycket mer habegär än den där Q3 lookalike de försöker kränga nu med medioker acceleration och tråkig design. Hoppas GT behåller så mycket som möjligt av designen, kanske lite mindre grilleri dock.
Model 3-24/Polestar 3-24
Det är lustigt ändå att 0-100 km/h på 5,5 sekunder kan anses vara medioker acceleration för en stor SUV...HelectriC skrev:Sjuuuukt cool! En sån vill jag ha. Mycket mer habegär än den där Q3 lookalike de försöker kränga nu med medioker acceleration och tråkig design. Hoppas GT behåller så mycket som möjligt av designen, kanske lite mindre grilleri dock.

ja, man ändrar referensnivå ganska snabbt. Innan min första Tesla hade jag en Volvo XC70 och den gjorde väl 0-100 på ca 10sek och jag tyckte den var helt okGeni87 skrev:Det är lustigt ändå att 0-100 km/h på 5,5 sekunder kan anses vara medioker acceleration för en stor SUV...HelectriC skrev:Sjuuuukt cool! En sån vill jag ha. Mycket mer habegär än den där Q3 lookalike de försöker kränga nu med medioker acceleration och tråkig design. Hoppas GT behåller så mycket som möjligt av designen, kanske lite mindre grilleri dock.Allt är ju relativt antar jag.

Model 3-24/Polestar 3-24
HelectriC skrev:ja, man ändrar referensnivå ganska snabbt. Innan min första Tesla hade jag en Volvo XC70 och den gjorde väl 0-100 på ca 10sek och jag tyckte den var helt okGeni87 skrev:Det är lustigt ändå att 0-100 km/h på 5,5 sekunder kan anses vara medioker acceleration för en stor SUV...HelectriC skrev:Sjuuuukt cool! En sån vill jag ha. Mycket mer habegär än den där Q3 lookalike de försöker kränga nu med medioker acceleration och tråkig design. Hoppas GT behåller så mycket som möjligt av designen, kanske lite mindre grilleri dock.Allt är ju relativt antar jag.
Verkligen.

-
Det är inte helt tokigt om dom valt hårdare celler som tål effekt in/ut bättre. Då kan man ladda snabbare under en större del av batteriet. Tesla gillar ju idag att laddas mellan 10-60%? E-tron kanske har celler som ger mer far under ett större register. Audi eller i vart fall Porsche pratar ju om 350kW.mati skrev:Bara 90 kWh om 3 år?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Mina föräldrar köpte en Opel Rekord diesel automat (3-vxl), jag tror att det var 1976. Den gjorde 0-100 på c:a 25 sekunder och så mycket mer än 100 körde man inte med den.HelectriC skrev:ja, man ändrar referensnivå ganska snabbt. Innan min första Tesla hade jag en Volvo XC70 och den gjorde väl 0-100 på ca 10sek och jag tyckte den var helt okGeni87 skrev:Det är lustigt ändå att 0-100 km/h på 5,5 sekunder kan anses vara medioker acceleration för en stor SUV...HelectriC skrev:Sjuuuukt cool! En sån vill jag ha. Mycket mer habegär än den där Q3 lookalike de försöker kränga nu med medioker acceleration och tråkig design. Hoppas GT behåller så mycket som möjligt av designen, kanske lite mindre grilleri dock.Allt är ju relativt antar jag.

En sån här, fast vår var röd (rödorange, om man ska vara petig):
Hehe farsan hade en sån som är på bilden... Mitt starkaste minne är hur jag och syrran vaknade under en långresa och våra träskor FLÖT omkring på golvet. Det var ett ganska rejält rosthål där bakJerker skrev:Mina föräldrar köpte en Opel Rekord diesel automat (3-vxl), jag tror att det var 1976. Den gjorde 0-100 på c:a 25 sekunder och så mycket mer än 100 körde man inte med den.HelectriC skrev:ja, man ändrar referensnivå ganska snabbt. Innan min första Tesla hade jag en Volvo XC70 och den gjorde väl 0-100 på ca 10sek och jag tyckte den var helt okGeni87 skrev:Det är lustigt ändå att 0-100 km/h på 5,5 sekunder kan anses vara medioker acceleration för en stor SUV...HelectriC skrev:Sjuuuukt cool! En sån vill jag ha. Mycket mer habegär än den där Q3 lookalike de försöker kränga nu med medioker acceleration och tråkig design. Hoppas GT behåller så mycket som möjligt av designen, kanske lite mindre grilleri dock.Allt är ju relativt antar jag.
En sån här, fast vår var röd (rödorange, om man ska vara petig):

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Puckeln på motorhuven är för att dieselmotorn tog större plats än bensinmotorn. På den tiden hade vi kilometerskatt på dieslar, så det skulle redovisas med jämna mellanrum. Det kom hem ett kort som man skulle sticka in i en mojäng inne i motorrummet. Man klämde ihop över kortet som fick siffrorna stämplade med nålar och sen skickades det in och så kom det ett inbetalningskort på skatten. Om man körde torrt så fick man manuellt pumpa fram dieseloljan från tanken. Det satt en liten gummituta i motorrummet som man fick trycka på tills oljan nått fram. Glödtändningen tog nån stans mellan 30 och 60 sek, om jag inte minns helt fel.Legato skrev:Hehe farsan hade en sån som är på bilden... Mitt starkaste minne är hur jag och syrran vaknade under en långresa och våra träskor FLÖT omkring på golvet. Det var ett ganska rejält rosthål där bakJerker skrev:Mina föräldrar köpte en Opel Rekord diesel automat (3-vxl), jag tror att det var 1976. Den gjorde 0-100 på c:a 25 sekunder och så mycket mer än 100 körde man inte med den.
Det var bättre förr!

Vart fyllde man på adblue då?Jerker skrev:Puckeln på motorhuven är för att dieselmotorn tog större plats än bensinmotorn. På den tiden hade vi kilometerskatt på dieslar, så det skulle redovisas med jämna mellanrum. Det kom hem ett kort som man skulle sticka in i en mojäng inne i motorrummet. Man klämde ihop över kortet som fick siffrorna stämplade med nålar och sen skickades det in och så kom det ett inbetalningskort på skatten. Om man körde torrt så fick man manuellt pumpa fram dieseloljan från tanken. Det satt en liten gummituta i motorrummet som man fick trycka på tills oljan nått fram. Glödtändningen tog nån stans mellan 30 och 60 sek, om jag inte minns helt fel.Legato skrev:Hehe farsan hade en sån som är på bilden... Mitt starkaste minne är hur jag och syrran vaknade under en långresa och våra träskor FLÖT omkring på golvet. Det var ett ganska rejält rosthål där bakJerker skrev:Mina föräldrar köpte en Opel Rekord diesel automat (3-vxl), jag tror att det var 1976. Den gjorde 0-100 på c:a 25 sekunder och så mycket mer än 100 körde man inte med den.
Det var bättre förr!