Klagomål på vindkraft

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av LarsL »

Det är väl bara vattenkraft och kol och oljekraftverk som kan vara balanskraft. Kärnkraft körs ju som baskraft just nu åtminstone, kanske går att få fram anläggningar som klarar det.
Annars kanske bränsleceller är en bra lösning för det här. Allt överskott från solceller och vindkraft genererar väte som sedan kan omvandlas till el när det behövs. Förlusterna är ju ok om energin annars bara skulle gå förlorar.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av chpaulin »

LarsL skrev:
Det är väl bara vattenkraft och kol och oljekraftverk som kan vara balanskraft. Kärnkraft körs ju som baskraft just nu åtminstone, kanske går att få fram anläggningar som klarar det.
Annars kanske bränsleceller är en bra lösning för det här. Allt överskott från solceller och vindkraft genererar väte som sedan kan omvandlas till el när det behövs. Förlusterna är ju ok om energin annars bara skulle gå förlorar.
Funderat på samma idé men det faller lite på samma problematik som att använda väte som drivmedel. Verkningsgraden för att producera vätgasen och verkningsgradraden i bränslecellerna är för låg för att det skall vara försvarbart. Visst går det om elen annars skulle gå förlorad. Gillar idén med att pumpa upp vatten i dammar men vad är det för förluster där?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av chpaulin »

Tyskland labbar med Vätgaslagring. Tyvärr verkar de intressera sig för att kunna få ut det som metan.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 824637.ece
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av LarsL »

Förlusterna för att pumpa upp vatten är förmodligen betydligt större än för en bränslecell. Om du har en stationär anläggning har du inte samma behov av att komprimera gasen. Överhuvudtaget blir storlek och vikt av betydligt mindre betydelse när systemet inte ska åka runt på vägarna. Samma gäller iofs också för batterier... där begagnade eller ner klassade batterier kan användas stationärt.

Skillnaden mellan natt och dag förbrukning fixar ju delvis elbilarna om de laddas på natten. Solceller bidrar också till att balansera den skillnaden. Men tyvärr har vi en större cykel som ska hanteras och där kan andra typer av lagring komma till sin rätt.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av danni »

chpaulin skrev:
Tyskland labbar med Vätgaslagring. Tyvärr verkar de intressera sig för att kunna få ut det som metan.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 824637.ece
Varför tyvärr? I dagsläget är det ju mycket lättare att få nytta av metan.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av Franz »

Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av LarsL »

Ja, metangas borde vara betydligt lättare att lagra och hantera. Dessutom går den enkelt att använda direkt som drivmedel osv.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av chpaulin »

danni skrev:
chpaulin skrev:
Tyskland labbar med Vätgaslagring. Tyvärr verkar de intressera sig för att kunna få ut det som metan.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 824637.ece
Varför tyvärr? I dagsläget är det ju mycket lättare att få nytta av metan.
Tyvärr då jag hellre sett att man körde det i en vätebränslecell igen och fick el + vatten ut som man sen kan spjälka igen.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av LarsL »

Varför ska du återanvända vattnet? Det är väl knappast en brist vara. Åtminstone inte den här sommaren.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av chpaulin »

LarsL skrev:
Varför ska du återanvända vattnet? Det är väl knappast en brist vara. Åtminstone inte den här sommaren.
Ok jag skall förtydliga vad jag menar :)

För att nå Elons vision om att allt utom raketer skall vara eldriven så måste vi sluta med halvmesyrer. Laddhybrider är bättre än ICE men bara när de går på el. Problemet är att med laddhybrider så är vi fortfarande beroende av nån form av bränsle i fysisk form (bensin, diesel, etanol etc). Att bygga en lösning för att lagra överskottselen där man kan ta ut det som bränsle som kan användas i motorer som också kan gå på bränsle från icke förnybara källor är en fälla. Dessa maskiner kommer delvis gå på fossila resurser när alternativet inte finns att tillgå och även om de använder resultatet från denna lösningen så är verkningsgraden sämre än att köra på elen i en elbil.

Att återvända vattnet har väl poängen att systemet blir slutet och kan rulla även under torra perioder :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av Herr X »

Hybrider av olika slag för persontransport kommer vara en parentes i historien. Nu är det bara en fråga om något enstaka decennium innan batterier är så billiga och effektiva att de konkurrerar ut explosionsmotorn på egna meriter - förutom inom vissa applikationer, som exempelvis tung trafik, skepp och flyg, där energidensiteten hos ett batteri är, och inom överskådlig framtid kommer vara, för låg.

Metanol är därför ett utmärkt alternativ - tänk om ett fartyg kan korsa Atlanten på metanol som skapats av vind, eller kärnkrafts-el på land. Det är som jag ser det metanol eller en liten kärnreaktor som är de enda tänkbara alternativen för att kunna köra fartyg utan att elda fossila bränslen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1796
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av +46 »

Pumpkraft som reglerkraft kan igen bli aktuellt i Sverige om utbyggnaden av vindkraft fortsätter samtidigt som baskraft avvecklas. Frågan är bara vem som ska betala. I Tyskland används pumpkraft för att upprätthålla balans i elsystemet. I Sverige använde vi pumpkraft så länge det var lönsamt att utnyttja prisskillnaderna som skapades mellan utbud och efterfrågan på el sett över dygnets timmar.
En av de häftigaste anläggningarna (både till kapacitet och ingenjörskonst) är Juktan kraftstation i Sorsele kommun.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Juktans_kraftstation
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av Franz »

+46 skrev:
Pumpkraft som reglerkraft kan igen bli aktuellt i Sverige om utbyggnaden av vindkraft fortsätter samtidigt som baskraft avvecklas. Frågan är bara vem som ska betala. I Tyskland används pumpkraft för att upprätthålla balans i elsystemet. I Sverige använde vi pumpkraft så länge det var lönsamt att utnyttja prisskillnaderna som skapades mellan utbud och efterfrågan på el sett över dygnets timmar.
En av de häftigaste anläggningarna (både till kapacitet och ingenjörskonst) är Juktan kraftstation i Sorsele kommun.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Juktans_kraftstation
vattenmagasin.jpg
Det verkar rätt onödigt att pumpa upp vatten i magasin som ändå aldrig är fulla. D.v.s. man kan ju låta bli att tömma magasinen så kan de vara välfyllda under en längre period istället.
Hela rapporten finns här: http://www.svenskenergi.se/Global/Stati ... apport.pdf
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av Svenssons »

Franz skrev:

Det verkar rätt onödigt att pumpa upp vatten i magasin som ändå aldrig är fulla. D.v.s. man kan ju låta bli att tömma magasinen så kan de vara välfyllda under en längre period istället.
Hela rapporten finns här: http://www.svenskenergi.se/Global/Stati ... apport.pdf
Att pumpa vatten till fyllda magasin är väl det dumma ändå. Visst vore det bästa om man alltid kunde nyttja vindkraftselen och solcellselen direkt och inte behöva pumpa vatten då effektiviteten och energiförlusterna blir större men om det blåser tillräckligt mycket kommer elen inte komma till någon nytta och då är det ju bättre att pumpa vatten än att sälja elen med negativa priser vilket har hänt. Frågan är dock i vilka fall det kan vara lönsamt att ha möjlighet till att pumpa vatten med elen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av Teslaspolen »

Saxade lite argument och en bild från tråden. :)

https://teslaspolen.wordpress.com/2015/ ... ind-power/

Är nybörjare, så döm mig inte för hårt. :oops:
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 221
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av G F »

EU:s energi kommission har sagt att 80% av hela Europas energibehov kan täckas av den blå energin (havsbaserad vindkraft tidvatten mm). http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/58 ... gramid=412
Vatten som strömmar med 10m/s innehåller mer energi än vind med 100m/s, På vissa ställen håller havsströmmar 30m/s. Den behöver heller ingen reglerkraft! :idea:
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 221
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av G F »

Johan Rockström är förmodligen Sveriges skarpaste hjärna för tillfället när det gäller energi och hållbar teknik. :geek:

För alla er som missat Johan Rockström sommar pratar progam, lyssna på webben (ett måste)!
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/57 ... ramid=2071
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av Teslaspolen »

G F skrev:
Johan Rockström är förmodligen Sveriges skarpaste hjärna för tillfället när det gäller energi och hållbar teknik. :geek:

För alla er som missat Johan Rockström sommar pratar progam, lyssna på webben (ett måste)!
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/57 ... ramid=2071
Tack, det hade jag missat!
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av AGCF »

Intressant att i princip all magasinerad vattenkraft bränns av från november till maj i en jämn takt. Jag tänker på diagrammet som Franz lade upp. Det vore intressant att se en kurva för vattenkraftens produktion med
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2014 12:59
Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av Olof Borjesson »

Ladda hem "aktuellt kraftläge.pdf" på sidan http://www.svenskenergi.se/Elfakta/Statistik/
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av AGCF »

Det tog ett tag innan jag fick ihop det. Produktionen är ganska jämn över året och i de norra delarna av landet kommer smältvattnet i april och framåt så därför planerar man alltid så att man har tomma magasin då för att kunna producera maximalt med billig vattenkraft. Frågan är hur mycket vattenkraften i praktiken skulle kunna användas som reglerkraft för vindkraft. Avståndet mellan vattenkraften och Sveriges befolkningscentra är lika stort som från det senare och ner till Alperna. Solceller är uteslutet i Sverige enligt mig eftersom det står i rak motsats till vår förbrukning.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av Svenssons »

AGCF skrev:
Det tog ett tag innan jag fick ihop det. Produktionen är ganska jämn över året och i de norra delarna av landet kommer smältvattnet i april och framåt så därför planerar man alltid så att man har tomma magasin då för att kunna producera maximalt med billig vattenkraft. Frågan är hur mycket vattenkraften i praktiken skulle kunna användas som reglerkraft för vindkraft. Avståndet mellan vattenkraften och Sveriges befolkningscentra är lika stort som från det senare och ner till Alperna. Solceller är uteslutet i Sverige enligt mig eftersom det står i rak motsats till vår förbrukning.
El från solceller ska på inget sätt uteslutas från Sverige men det kan varken vara reglerkraft eller baskraft. Lokal mikroproduktion fungerar det dock utmärkt som och gör att vi inte behöver bygga elnät för topparna. Störst del av vår elkonsumtion sker ju ändå på dagtid då solen skiner.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av AGCF »

Det håller jag inte med om. Störst förbrukning på dygnet är mellan 7-10 på förmiddagen och 16-20 på eftermiddagen. Det är när tvåskiftsindustrierna överlappar konsumtion från hushållen. Störst på året är i januari-februari. Solen peakar mitt på dagen för dygnet och mitt i sommaren på året. Lika värdelös som den är här, lika värdefull är den vid ekvatorn och därimellan går skalan. Vi ser nu i Tyskland att ju mer solel desto sämre betalt för solel. Vid något tillfälle en solig semesterdag var det minuspris(?)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av Svenssons »

AGCF skrev:
Det håller jag inte med om. Störst förbrukning på dygnet är mellan 7-10 på förmiddagen och 16-20 på eftermiddagen. Det är när tvåskiftsindustrierna överlappar konsumtion från hushållen. Störst på året är i januari-februari. Solen peakar mitt på dagen för dygnet och mitt i sommaren på året. Lika värdelös som den är här, lika värdefull är den vid ekvatorn och därimellan går skalan. Vi ser nu i Tyskland att ju mer solel desto sämre betalt för solel. Vid något tillfälle en solig semesterdag var det minuspris(?)
Din statistik motsäger inte mitt påstående att " Störst del av vår elkonsumtion sker ju ändå på dagtid då solen skiner." Tvärt om bekräftas den. Att sedan solcellselens produktionstopp är vid lite liten annan tidpunkt än när elkonsumtionen maxar spelar inte så stor roll. Som jag skrev så är solcellsel varken bra som reglerkraft eller baskraft. Varje kWh producerad av solceller kan dock nyttjas och nyttjas faktiskt också i Sverige. Jag håller med om att solcellsel inte funkar alls bra under vintermånaderna men solceller är faktiskt mer effektiva i Sverige under den andra halvan av året än vad samma solceller skulle vara vid ekvatorn.

Att solceller skulle vara värdelösa här är bara struntprat. Som jag sagt så fungerar de utmärkt som småskalig produktion och hjälper till att minska belastningen på elnätet och gör elnätet mindre sårbart.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Klagomål på vindkraft

Inlägg av Franz »

Jag har lite svårt att förstå invändningen mot solceller...

I år, vilket verkar vara ett riktigt kanonår vad gäller vattenmagasinsfyllning är det ändå bara 90% fyllt när det toppar. De 10%-en motsvarar 3,7 TWh eller vad 1 miljon tak med 3,7 kW-solcellsanläggningar gör på ett år. Sedan bör ju inte glömmas att det trots allt eldas en del fossila bränslen för elframställning även i Sverige. Ett bra år är det bara någon % men under torrår kan 8-9% av elen i Sverige framställas genom fossila bränslen. Det verkar ju oundvikligen vara så att minst någon reaktor till stänger inom bara några år och även den kraften behöver ju ersättas vilket lär sätta ännu större press på vattenmagasinen.
Driver sajten Car.info
Skriv svar