Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Mr S skrev:
Lite halv-off-topic fråga här. Ni som är intresserade av dyra bilar och har en partner som inte är lika intresserad, hur hanterar ni det?

Jag har tur, då min fru längtar lika mycket som jag efter vår e tron. Hon frågar nästan varje dag "Kan vi konfigurera vår e tron nu?" :)

Min säljare ska för övrigt till Tyskland nästa vecka och få utbildning på bilen, så Audi tar detta seriöst vilket jag gillar.
Jag bara köper bilen, så dyker den upp och hon säger ”jaha, har du köpt ny bil nu igen” och så ser jag efter nån vecka att hon har beställt massa kläder på nätet som kompensation :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det var faktiskt min sambo som en gång i tiden tyckte att jag skulle köpa en Tesla. Det var väl främst eftersom jag vid den tiden inte kunde prata om nåt annat. Det var alltså extremt enkelt. :lol:
Nu har hon det senaste året tjatat att jag ska göra mig av med Teslan igen för att slippa irritera mig på den och för att det är så jobbigt och tidskrävande med alla verkstadsbesök. Anledningen till att jag de senaste månaderna har struntat i att lämna in bilen på service för en massa småfix var faktiskt min sambo som tyckte att jag lägger alldeles för mycket energi och tid på att åka till Mölndal. Att jag nu sneglar på en e-tron är främst för att hon har fastnat för den. Hade jag varit tvungen att bestämma helt själv hade jag troligen varit alldeles för snål.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
Mr S skrev:
Lite halv-off-topic fråga här. Ni som är intresserade av dyra bilar och har en partner som inte är lika intresserad, hur hanterar ni det?

Jag har tur, då min fru längtar lika mycket som jag efter vår e tron. Hon frågar nästan varje dag "Kan vi konfigurera vår e tron nu?" :)

Min säljare ska för övrigt till Tyskland nästa vecka och få utbildning på bilen, så Audi tar detta seriöst vilket jag gillar.
Jag bara köper bilen, så dyker den upp och hon säger ”jaha, har du köpt ny bil nu igen” och så ser jag efter nån vecka att hon har beställt massa kläder på nätet som kompensation :D

Tricket är att göra det så ofta att hon tror att det är onormalt att behålla bilen längre än 6 månader. :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Vi har inte skilda ekonomier, men det där med bilar är liksom var och ens ensak. Men jag kommer nog aldrig att få henne att sätta sig bakom ratten i en 3:a, tyvärr. Hon kan vara överraskande störtkonservativ i vissa lägen och såna stora förändringar som att ha de flesta reglagen på en skärm är inte hennes tekopp.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Mr S skrev:

Tricket är att göra det så ofta att hon tror att det är onormalt att behålla bilen längre än 6 månader. :lol:
Exakt :D

Ändå roligare är när jag plötsligt säger ”älskling, jag har sålt din bil!”
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Viper skrev:
Mr S skrev:
För min del var det bara att ta med henne på provkörning av Tesla. Sen var det inga som helst problem. :D
Samma här :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Vi har inte skilda ekonomier, men det där med bilar är liksom var och ens ensak. Men jag kommer nog aldrig att få henne att sätta sig bakom ratten i en 3:a, tyvärr. Hon kan vara överraskande störtkonservativ i vissa lägen och såna stora förändringar som att ha de flesta reglagen på en skärm är inte hennes tekopp.
Du anar inte hur pass nyfikna kvinnor är!
De smyger runt efter läggdags, låtsas kolla avsnitt av litteraturprogrammet Babel på ”Paddan” och har på morgonen en underlig blick i fjärran vid frukosten.

Sedan upptäcker man att de sitter och väljer färger på Model 3 vid ett obevakat ögonblick! :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Vi råkade passera VW/Audi-handlaren idag. Vi åkte bara förbi utan att stanna, men det vi såg var att de hade grävt upp marken utmed hela parkeringen. Halva parkeringsplatsen var avspärrad.
Rör och kablar överallt, och ett långt schakt som ledde bort från själva anläggningen. Det är helt uppenbart att det är förberedelserna för ett gäng laddstolpar och kanske till och med snabbladdare. De har iofs berättat att de ska bygga laddstolpar (de sa faktiskt snabbladdare, oklart vad de menar) men jag trodde inte att det skulle ske i denna omfattning.
Roligt att även återförsäljarna äntligen börjar fatta. Det känns som de menar allvar.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
Vi råkade passera VW/Audi-handlaren idag. Vi åkte bara förbi utan att stanna, men det vi såg var att de hade grävt upp marken utmed hela parkeringen. Halva parkeringsplatsen var avspärrad.
Rör och kablar överallt, och ett långt schakt som ledde bort från själva anläggningen. Det är helt uppenbart att det är förberedelserna för ett gäng laddstolpar och kanske till och med snabbladdare. De har iofs berättat att de ska bygga laddstolpar (de sa faktiskt snabbladdare, oklart vad de menar) men jag trodde inte att det skulle ske i denna omfattning.
Roligt att även återförsäljarna äntligen börjar fatta. Det känns som de menar allvar.
Vilken återförsäljare? Jag ska till schlätta imorgon, tänkte även ta omvägen via Stenungsund för att kika hur det går för Ionity. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Geni87 skrev:
mati skrev:
Vilken återförsäljare? Jag ska till schlätta imorgon, tänkte även ta omvägen via Stenungsund för att kika hur det går för Ionity. :)
Toveks bil i Lidköping. Jag hittade nu en artikel i tidningen. Det blir totalt 16 laddstolpar, varav 4 helt publika.
Enligt vd:n kräver biltillverkarna att återförsäljarna sätter upp laddstolpar så att kunderna kan ladda sina elbilar som de förhoppningsvis köper.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Intressant om nu biltillverkarna kräver detta av återförsäljare samtidigt som det nog kommer bli svårare att ta ut större summor på service och främst underhåll. Ungen mer försäljning av tändstift, avgassystem, bränslefilter eller ständiga oljebyten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ingen vet vad de planerar, men det kanske blir så att de kommer erbjuda andra tjänster under tiden som bilen står och laddar. Det kan ju i princip vara allting, t.ex. försäljning av prylar, tvätt av bilen, byte av smådelar som vindrutetorkare osv. Varför skulle man annars stå och långsamladda hos en bilhandlare?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, varför stå och långsamladda(?) hos en bilförsäljare? Eller varför stå och snabbladda heller för den delen, om det finns alternativ. Att lägga laddning hos handlaren känns spontant som en felsatsning, fast de kanske ska ändra inriktning och sätta upp lekland och restauranger?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Artikel idag i Eskilstuna kuriren att Møller (Audi återförsäljare) i Eskilstuna skall bygga 16 laddplatser.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare

Inlägg av Nikke »

Jag funderar på om det är så att det är enklare att få bygglov på deras egen mark än att hitta ny mark och söka bygglov. Om det nu handlar om snabbladdare.
Model S (2023)
Verdi

Inlägg av Verdi »

Kan det inte vara så att de måste kunna ladda upp alla bilar som står i hallen, som är inne på service, alla nya bilar som säljs osv osv? Det är kanske inte så lätt med nuvarande kapacitet? Och så kunna erbjuda lite laddning för de som kommer och ska kika på nya bilar?

Att man ska åka och "tanka" hos bilhandlaren är väl inte så troligt? De ligger ju inte alltid så bra till för det.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Ett par snabbladdare hos ÅF'n kan väl vara vettigt - det har ju Tesla också ibland vid sina service centers - men 16 stycken låter ju som något helt annat. Sitta och ladda bilen ute i något industriområde känns ju sisådär. Sällan bil-ÅF's ligger särskilt attraktivt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Vad förväntar vi oss egentligen för verklig räckvidd när det gäller e-Tron ?

Saknar EPA siffror men kollar man WLTP så har e-Tron 40 mils räckvidd. Som jämförelse har i-Pace 47 mils räckvidd enigt WLTP. I verkligheten ser det lite sämre ut, i-Pace har ca 36 mils räckvidd i 90 km/h enligt Björn Nylands test. Tar man 47 vs 40 får man en faktor på 17.5% skillnad, 36 mil blir då 30 mil i 90 km/h.

Kan e-Tron överraska här och i så fall varför ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep

Inlägg av Mickep »

En del återförsäljare finns i handelsområden och de är vanligtvis nära motorleder ex E4. Då ser jag inget problem att fördriva tiden eller hitta toalett eller något att äta.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Nissan har väl krävt detta under en längre tid också? Ofta finns det en chademo hos Nissanhandlare.

Det har nog flera poänger att bygga dessa hos återförsäljaren, som flera varit inne på.
- De behöver laddning själva
- De visar både kunder och egna organisationen att det är allvar
- Lättare att förhandla med/kräva av sina egna återförsäljare att sätta upp laddning än olika externa aktörer
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
Kan det inte vara så att de måste kunna ladda upp alla bilar som står i hallen, som är inne på service, alla nya bilar som säljs osv osv? Det är kanske inte så lätt med nuvarande kapacitet? Och så kunna erbjuda lite laddning för de som kommer och ska kika på nya bilar?

Att man ska åka och "tanka" hos bilhandlaren är väl inte så troligt? De ligger ju inte alltid så bra till för det.
Bilarna inne i hallen är ju lättare att ladda där inne, det är ju superlätt att dra ledningar där jämfört med ute på parkeringen.

Möjligen behövs laddningen för provkörningsbilar?
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

De är fortfarande kvar i åka och tanka tänket, och en hel del mackar ligger lite olika till också, dvs inte tänkt klart, var väl ok då när Nissan krävde? Chademos hos åf, men idag?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Idag har handlarna laddstolpar för provkörningsbilar. Givetvis är det extra viktigt idag, när det vanligen handlar om en laddhybrid som provkörningsbil. Då måste den kunna laddas många gånger per dag. Även om rena elbilar kommer mer och mer så lär laddhybriderna inte försvinna på några år. Och det skadar inte att även kunna ladda provkörningsbilar som går på 100 % eldrift.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Vad förväntar vi oss egentligen för verklig räckvidd när det gäller e-Tron ?

Saknar EPA siffror men kollar man WLTP så har e-Tron 40 mils räckvidd. Som jämförelse har i-Pace 47 mils räckvidd enigt WLTP. I verkligheten ser det lite sämre ut, i-Pace har ca 36 mils räckvidd i 90 km/h enligt Björn Nylands test. Tar man 47 vs 40 får man en faktor på 17.5% skillnad, 36 mil blir då 30 mil i 90 km/h.

Kan e-Tron överraska här och i så fall varför ?
E-tron har i dagsläget ingen officiell WLTP-förbrukning. 40 mil är vad Audi säger som de anser är realistiskt enligt deras egna tester. I början var det ju 50 mil, men då räknade de med fantasi NEDC-siffror.
Vi får se. Klarar bilen 35 mil är jag nöjd, för det är ungefär där min Model S ligger.
Användarvisningsbild
DayEagle
Teslaägare

Inlägg av DayEagle »

Jag såg en biltransporter full med e-tron idag på motorvägen mellan Würzburg och Nürnberg...
D4FF2C75-99AC-40A8-9862-3E964C3E7F5D.jpeg
----------------------------------------------------------------------------------------------------
2024 Model 3 RWD Stealth Grey
2016 VW e-Up!
2020 Model 3 SR+ Midnight Silver (Såld)
Skriv svar