Tips till första elbilen önskas!
Moderator: Redaktion
Tips till första elbilen önskas!
Efter lite vånda och funderande har jag nu beställt min första elbil.
Det blev en Nissan Leaf 40kWh Tekna 2019 som kommer om några veckor.
Nappade på en "Norge-leasing" som trots div. synpunkter i media öppnar en möjlighet att för en vettig peng få prova -under 1 år/ 1500 mil- på livet med elbil (med risk för att "fastna"?).
Planen är dock att behålla bensin-Volvon då jag som husägare m.m. måste kunna dra min kärra.
Mitt jobbpendlingsmönster är ca 50-55 km/ dag så jag tror detta kommer funka fint med Leafen.
Laddningen kommer till största delen ske hemma (kanske 2-3 ggr/ vecka?), men jag är även sugen på att prova på några långresor (30-40 mil/dag) under ledigheter.
Laddningen hemma har nu förberetts med en ny separat matning EKK 5g2,5 till garaget där ett 3x16A/ 400V CEE uttag som även har ett påbyggt 1x16A/ 230V schukouttag har installerats.
Avser alltså att ladda hemma via schuko och laddboxen som medföljer bilen. Går det att ställa laddningsströmmen på den eller är den alltid fast på 10A/ 2,3 kW?
(Har f.n. bara 16A huvudsäkring som måste räcka till bl.a. värmepumpen också.)
Det som verkar rörigt (för mig som är ny på detta iaf!) är detta med snabbladdning efter vägen.
Försöker läsa på lite om olika taggar/ kort som behövs och det känns som om detta är betydligt rörigare än att tanka Volvon?
Därför önskas tips på vad för kort/ taggar som man minst behöver ha för att våga sig på en långresa?
Tacksam för alla tips!
(Hoppas nu detta mitt första inlägg här hamnade på rätt forumdel...)
Det blev en Nissan Leaf 40kWh Tekna 2019 som kommer om några veckor.
Nappade på en "Norge-leasing" som trots div. synpunkter i media öppnar en möjlighet att för en vettig peng få prova -under 1 år/ 1500 mil- på livet med elbil (med risk för att "fastna"?).
Planen är dock att behålla bensin-Volvon då jag som husägare m.m. måste kunna dra min kärra.
Mitt jobbpendlingsmönster är ca 50-55 km/ dag så jag tror detta kommer funka fint med Leafen.
Laddningen kommer till största delen ske hemma (kanske 2-3 ggr/ vecka?), men jag är även sugen på att prova på några långresor (30-40 mil/dag) under ledigheter.
Laddningen hemma har nu förberetts med en ny separat matning EKK 5g2,5 till garaget där ett 3x16A/ 400V CEE uttag som även har ett påbyggt 1x16A/ 230V schukouttag har installerats.
Avser alltså att ladda hemma via schuko och laddboxen som medföljer bilen. Går det att ställa laddningsströmmen på den eller är den alltid fast på 10A/ 2,3 kW?
(Har f.n. bara 16A huvudsäkring som måste räcka till bl.a. värmepumpen också.)
Det som verkar rörigt (för mig som är ny på detta iaf!) är detta med snabbladdning efter vägen.
Försöker läsa på lite om olika taggar/ kort som behövs och det känns som om detta är betydligt rörigare än att tanka Volvon?
Därför önskas tips på vad för kort/ taggar som man minst behöver ha för att våga sig på en långresa?
Tacksam för alla tips!
(Hoppas nu detta mitt första inlägg här hamnade på rätt forumdel...)
Re: Tips till första elbilen önskas!
Är din värmepump 1 eller 3fas? Om 1fas så se till att den fas som du har på din schuko inte är samma så borde det inte vara ett problem om du inte råkar ligga på samma som spis/ugn/osv.
För laddning så kan du skaffa en ifrån EON, Vattenfall, Clever och Fortum så har du vad du behöver (tror jag).
För laddning så kan du skaffa en ifrån EON, Vattenfall, Clever och Fortum så har du vad du behöver (tror jag).
De kort/rfid-taggar du bör ta hem är InCharge, Charge&drive, CLEVER och E.ON, där E.ON vill ha 200kr i förbetalning annars är de helt gratis. Jag har också Park&Charge och en app som bara funkar i Blekinge(??) som jag glömt namnet på, men det är överkurs.
Räckvidden blir inget problem med den pendlingen eller de långresorna.
Den med följande laddsladden (som jag tror du syftar på?) går inte att ställa om utan är låst till 10A. Du kan sätta timern i bilen så att laddningen går igång på natten när du har få andra förbrukare. Ställer du den tajt så kan du ladda varje natt, eventuellt undvika den natten då bergvärmen hettar upp systemet.
Räckvidden blir inget problem med den pendlingen eller de långresorna.
Den med följande laddsladden (som jag tror du syftar på?) går inte att ställa om utan är låst till 10A. Du kan sätta timern i bilen så att laddningen går igång på natten när du har få andra förbrukare. Ställer du den tajt så kan du ladda varje natt, eventuellt undvika den natten då bergvärmen hettar upp systemet.
-
Absolut inte, tvärt om. Nu för tiden är långresor inga problem. Din bil går hyfsat långt och laddare finns hyfsat tätt. Du behöver inte ens laddkort/taggar egentligen utan det finns laddare som tar vanligt VISA. Det räcker egentligen.TomasRJ skrev:känns som om detta är betydligt rörigare än att tanka Volvon?
Sen har vissa LIDL, vissa kommunhus osv gratis snabbladdning, så jag vill mena att du klarar dig bra ändå. Jag har dålig erfarenhet av taggar och appar, det har helt enkelt inte fungerat av ena eller andra anledningen. Jag och lilltjejen brukade åka till Lidl, ladda bilen gratis medan vi handlade fika eller käkade en hamburgare sedan vidare igen oftast så att vi fick stressa ned maten faktiskt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Min erfarenhet är att laddare som tar kort är sällsynta. Alla jag laddat på behöver något slags konto om de inte varit helt gratis. Måste hålla med om att det känns lite komplicerat. Man vill ju kunna blippa kortet bara.
Bara E.ON laddarna tar vanliga betalkort och då betalar man en fast summa för hela laddningen, billigt om du laddar fullt.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Glöm inte att underhållsladda Volvon bara då den mest kommer stå. 

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Om laddkort och resor
De fem korten/taggarna som nämnt ger rätt bra täckning i Sverige. Ska du utomlands kan du behöva ytterligare några, men jag tror att roamingen är bättre nere på kontinenten.
Det som är krångligt är framför allt att hitta vilken laddleverantör som har stolpar på vilken plats. Flera av de nämnda elbolagen har också appar eller webappar som hjälp, och det blir då fem olika kartor att titta igenom i mobilen när man ska planera en resa.
uppladdning.nu funkar ju som en sammanställning av alla operatörer, samt fria gratisladdare och andra ställen att stoppa i kontakten. Men i värsta fall kan det vara svårt att få överblick eftersom det här och var finns rätt många pluppar på den kartan.
En del har använt detta forum för att få tips om var man ska ladda på någon viss ort eller sträcka.
Det som är krångligt är framför allt att hitta vilken laddleverantör som har stolpar på vilken plats. Flera av de nämnda elbolagen har också appar eller webappar som hjälp, och det blir då fem olika kartor att titta igenom i mobilen när man ska planera en resa.
uppladdning.nu funkar ju som en sammanställning av alla operatörer, samt fria gratisladdare och andra ställen att stoppa i kontakten. Men i värsta fall kan det vara svårt att få överblick eftersom det här och var finns rätt många pluppar på den kartan.
En del har använt detta forum för att få tips om var man ska ladda på någon viss ort eller sträcka.
Använd PlugShare, betydligt modernare gränssnitt än uppladdning.nu.
Tack för alla tips!
"Kangru": Jo jag har nu försökt lägga 1 fasuttaget på annan fas än t.ex. diskmaskinen, allt för att klara att ladda under kvällen ev. samtidigt med någon annan last.
"LarsL": Jag skrev kanske lite slarvigt "laddbox" men det var ju såklart den "laddosa" (eller vad det nu heter?) som sitter på laddsladden som medföljer bilen när man laddar med schuko som jag avsåg.
Antar att den innehåller elektronik som talar om för bilen att laddningen blir begränsad?
"Tars": Haha, jo jag skall försöka komma ihåg att sätta batteriladdning på Volvon då Leafen kommer!
Egentligen skulle jag nog kunna sälja Volvon om det inte vore för just draget.
Men den är några år och det jag ev. kan få ut för den motsvarar säkert inte bruksvärdet för mig.
Dessutom kan jag inte riskera att stå utan bil nästa år då leasingen löper ut med risk att göra en dyr "akutaffär" då.
Nu återstår bara några lååånga veckors väntan innan "Leffe" står i garaget och förhoppningsvis har vi en elbil att åka i till jul!
"Kangru": Jo jag har nu försökt lägga 1 fasuttaget på annan fas än t.ex. diskmaskinen, allt för att klara att ladda under kvällen ev. samtidigt med någon annan last.
"LarsL": Jag skrev kanske lite slarvigt "laddbox" men det var ju såklart den "laddosa" (eller vad det nu heter?) som sitter på laddsladden som medföljer bilen när man laddar med schuko som jag avsåg.
Antar att den innehåller elektronik som talar om för bilen att laddningen blir begränsad?
"Tars": Haha, jo jag skall försöka komma ihåg att sätta batteriladdning på Volvon då Leafen kommer!
Egentligen skulle jag nog kunna sälja Volvon om det inte vore för just draget.
Men den är några år och det jag ev. kan få ut för den motsvarar säkert inte bruksvärdet för mig.
Dessutom kan jag inte riskera att stå utan bil nästa år då leasingen löper ut med risk att göra en dyr "akutaffär" då.
Nu återstår bara några lååånga veckors väntan innan "Leffe" står i garaget och förhoppningsvis har vi en elbil att åka i till jul!
- Gustafsson
- Teslaägare
Ett tips är som nämnts att ladda varje natt, det blir lugnast så, då du alltid har bra med energi för nästa dag. Se till att laddningen blir lätt tillgänglig hemma så du bara pluggar i när du ställer bilen. Att ladda några gånger i veckan är lite besvärligt om man har ett litet batteri tänker jag. Bättre att alltid ha bilen ipluggad...
Det är ofta inte heller dyrt att säkra upp till 20 eller 25 A huvudsäkring. Jag har nu 20 A, vilket funkar bra för mig.
Det är ofta inte heller dyrt att säkra upp till 20 eller 25 A huvudsäkring. Jag har nu 20 A, vilket funkar bra för mig.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
En fördel med att plugga in direkt när man kommer hem är att det inte glöms bort utan blir en vana.