Laddning trefas hemma, hur många volt?
Moderator: Redaktion
Laddning trefas hemma, hur många volt?
Ursäkta om det finns en tråd med info om detta, hittade ingen.
Jag har ett standard rött trefas-uttag hemma för laddning. Dock kommer jag aldrig upp längre än cirka 237 volt, (visar på 16A 3 faser). Borde det inte komma upp mot 380volt? Vad kan vara felet?
Jag har ett standard rött trefas-uttag hemma för laddning. Dock kommer jag aldrig upp längre än cirka 237 volt, (visar på 16A 3 faser). Borde det inte komma upp mot 380volt? Vad kan vara felet?
Re: Laddning trefas hemma, hur många volt?
Förenklat så är det ~230 V mellan fas och nolla och ~400 V mellan faser.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Mer än väl. Jag får oftast 228 eller 231 hemma respektive hos mina föräldrar.morrhugg skrev:Allt är i sin ordning helt enkelt när Teslan visar 237?
Kolla hur många kW du får? Om du får runt 11kW så är allt rätt.
Jag får bara ca 227V ut när jag laddar hemma med 16A. Dock har jag fått byta huvudsäkringen (20A) ett par gånger om frugan drar igång spisen, tvättmaskinen o annat samtidigt som bilen laddar. Det verkar mest hända om jag laddar över 90% av någon anledning. Så jag har dragit ner till 12A.
Den fippla lite mellan 240-254V i början sedan lägger den sig stadigt på 244V jag har 16A
Huset uppsäkrat till 35A pga pool med jetstreem vet inte vad som händer om man kör den samtidigt med laddning disk/tvätt o.dyl.
Mvh Bosse
Huset uppsäkrat till 35A pga pool med jetstreem vet inte vad som händer om man kör den samtidigt med laddning disk/tvätt o.dyl.
Mvh Bosse
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
- kanylbullen
- Teslaägare
Ingenting händer alls får man förmoda.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
254 låter väldigt högt.Bow skrev:Den fippla lite mellan 240-254V i början sedan lägger den sig stadigt på 244V jag har 16A
Mvh Bosse
Bör du nära transformatorstationen?
Hade nog kollat om den ofta ligger så högt. Standarden säger att 230 +/-10 % är ok, men om man kollar vissa nätaggregat mm så klarar dom inte så mycket.
+6% och -10%, räknat från 230V, dvs 207-244V ska det vara.
254V låter som att något är fel, antingen i Teslans mätvärden eller inkommande.
Det kan korta livslängden på en del elprylar att ligga så högt.
254V låter som att något är fel, antingen i Teslans mätvärden eller inkommande.
Det kan korta livslängden på en del elprylar att ligga så högt.
Ja det stämmer. Många prylar däremot brukar klara +/- 10.Jorma skrev:+6% och -10%, räknat från 230V, dvs 207-244V ska det vara.
254 är alldeles för högt i alla fall o h bör kollas upp om det stämmer.