Aha, jag missuppfattade dig - håller naturligtvis med - det handlar om batteripaketets huvudsäkring och ingenting annat.bylund skrev:Jo, fast språkpolisen i mig säger att då borde man säga "säkringarna" och inte "säkringen".Herr X skrev:Varför inte? Det mejkar ju perfekt sense.bylund skrev:Inte för att jag vet exakt hur batteriet är uppbyggt, men om "säkringen" går från 1300 A till 1500 A kan de väl inte mena summan av alla små säkringar?
Paketet är på 375 volt. 375V x 1500A = 562,5kW = 754,3 hästkrafter. Den tidigare säkringen på 1300A gick vid uttag på 653hk.
Ludicrous Mode
Moderator: Redaktion
Re: Ludicrous Mode
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Nu brukar ju Tibor vara både påläst och insatt så det brukar vara säkrast på att gå på det han säger...
Dock, Elon skriver att man använder sig av ett "tiny lithium-ion battery" http://www.teslamotors.com/blog/three-dog-day. Om det nu rör sig om en enda säkring så känns det väl inte helt uppenbart att dess säkrings egna batteri behöver vara så litet? De 7104 batterierna är, precis som Tibor skriver, säkrade via anslutningstråden. Tittar man på bilder av batteripacket så verkar det dock inte som att någon suttit och monterat en tråd per batteri utan att själva täcklocket till en batterigrupp har alla dessa anslutningar i sig. Kolla bilden här:
Dock, Elon skriver att man använder sig av ett "tiny lithium-ion battery" http://www.teslamotors.com/blog/three-dog-day. Om det nu rör sig om en enda säkring så känns det väl inte helt uppenbart att dess säkrings egna batteri behöver vara så litet? De 7104 batterierna är, precis som Tibor skriver, säkrade via anslutningstråden. Tittar man på bilder av batteripacket så verkar det dock inte som att någon suttit och monterat en tråd per batteri utan att själva täcklocket till en batterigrupp har alla dessa anslutningar i sig. Kolla bilden här:

Driver sajten Car.info
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Fler bilder här: http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... ttery-pack
Där kan man även se själva huvudsäkringen till batteriet.
Jag får väl inse att man har tänkt till ganska mycket hos Tesla när man byggde bilen och att man knappast skulle tillföra en sådan komplexitet att ha en elektronisk säkring till varje batteri. Det känns dock som att man tar betalt för ungefär som om man gjorde en sådan stor operation
. Det är väl dock ingen nyhet att det går att ta bra betalt för hög prestanda...
Jag får väl inse att man har tänkt till ganska mycket hos Tesla när man byggde bilen och att man knappast skulle tillföra en sådan komplexitet att ha en elektronisk säkring till varje batteri. Det känns dock som att man tar betalt för ungefär som om man gjorde en sådan stor operation

Driver sajten Car.info
Tesla har modifierat standard 16550, bl a ser polerna annorlunda ut. Varje cell har en tunn tråd som säkring. Under den sitter en brottanvisning, en säkerhetsventil öppnar när elektrolyten kokar och bryter av tråden. Övriga celler kan ändå fungera. Dessutom finns styr- och kontrollprocessorer som övervakar status i varje batterisektion.
Här gäller det tydligen en "crowbar", en elektroniskt styrd pyroteknisk laddning i kontaktorn som tillförsäkrar att huvudsäkringen verkligen går när den ska så att strömmen bryts. Engångs.
Här gäller det tydligen en "crowbar", en elektroniskt styrd pyroteknisk laddning i kontaktorn som tillförsäkrar att huvudsäkringen verkligen går när den ska så att strömmen bryts. Engångs.
Var inne i Upplandsväsby idag för att hämta en sak till bilen. Fick bekräftat att vi inte behöver uppgradera batteriet för att få lucicrous mode uppgraderingen till våra P85D. De vet dock inget annat. Inget om tidsplan eller pris. De har en lista som man kan skriva upp sig på om man vill få uppgraderingen.
En gissning från mig är att säkringen kommer vara standard på alla nya Teslor. Dock styr de vad man kan ta ut via mjukvara. Annars skulle hela anledingen till den nya säkringen som ju egentligen var att förbättra livslängden försvinna. Så min gissning är att alla nya Teslor efter ett visst datum kommer ha den nya säkringen. Man betalar för att öka prestandan i P90D... Kan ha fel men verkar logiskt...
En gissning från mig är att säkringen kommer vara standard på alla nya Teslor. Dock styr de vad man kan ta ut via mjukvara. Annars skulle hela anledingen till den nya säkringen som ju egentligen var att förbättra livslängden försvinna. Så min gissning är att alla nya Teslor efter ett visst datum kommer ha den nya säkringen. Man betalar för att öka prestandan i P90D... Kan ha fel men verkar logiskt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Varför man måste välja det nya batteriet på nya bilar är nog bara en pakteringsmässig grej... Lite som med kravet på luftfjädring och 21" på P85+ en gång i tiden.
Tror att du har rätt - jag var också hos Tesla Motors idag, fast i Oslo. Frågade också om ludicrous och fick exakt samma svar som du. Skrev upp mig på deras lista över folk som är intresserade av ludicrous. Tror att du har helt rätt - den nya säkringen kommer givetvis sitta i alla nya bilar så att de i framtiden kan uppgradera till ludicrous via en mjukvaruuppdatering, precis som man kan uppgradera till autopilot efteråt om man inte köpt det med bilen.hybris skrev:Var inne i Upplandsväsby idag för att hämta en sak till bilen. Fick bekräftat att vi inte behöver uppgradera batteriet för att få lucicrous mode uppgraderingen till våra P85D. De vet dock inget annat. Inget om tidsplan eller pris. De har en lista som man kan skriva upp sig på om man vill få uppgraderingen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Franz skrev:Fler bilder här: http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... ttery-pack
...
Huvudsäkringen där är ju en vanlig thyristorsäkring från bussman på 630 A. Jag har nog några sådana liggande.
Tycker det känns lite udda att dom ska behöva uppfinna en specialsäkring för att komma upp i 1500A.
Det känns ju inte riktigt som man kan räkna effekten på nominell spänning. När du belastar batteriet så kommer ju garanterat spänningen bli något lägre.Herr X skrev:Varför inte? Det mejkar ju perfekt sense.
Paketet är på 375 volt. 375V x 1500A = 562,5kW = 754,3 hästkrafter. Den tidigare säkringen på 1300A gick vid uttag på 653hk.
Senast redigerad av Martinen, redigerad totalt 1 gånger.
Huvudsäkringen där är ju en vanlig thyristorsäkring från bussman på 630 A. Jag har nog några sådana liggande.
Tycker det känns lite udda att dom ska behöva uppfinna en specialsäkring för att komma upp i 1500A.
Då får du läsa lite i datbladet för din tyristorsäkring så ser du att den inte är särskilt noggrann beroende på temperatur... Jag tror special är extremt bra i det här fallet!
Då får du läsa lite i datbladet för din tyristorsäkring så ser du att den inte är särskilt noggrann beroende på temperatur... Jag tror special är extremt bra i det här fallet!
Undrar om säkringen även medför att mer kraft kan tas ut under lite lömgre tid. Verkar iofs uppenbart eftersom de säger att det blir medför 20% bättre prestanda till 250. Dock är väl kylningen ett peoblem. Tycker gula strecket kommer väl snabbt vid aktov körning på,kurviga vägar idag...
Det har du säkert redan koll på men om man drar ned regen så kommer inte gula sträcket lika fort.
Ja det stämmer. Det kan variera en del med temperatur, det finns betydligt noggrannare säkringar än den utan att behöva uppfinna nytt.Fredriksv skrev:
Säkringen på bilden kan ju inte va säkringen dom pratar om. Den är ju ganska långt från 1300A. Eller har dom paralellkopplat 2 st, så är dom nästan uppe i 1300.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Jag funderade på samma sak, men jag har för mig att bilderna var rätt gamla, så det är knappast en P85D, vilket kanske kan förklara detta.Martinen skrev:Ja det stämmer. Det kan variera en del med temperatur, det finns betydligt noggrannare säkringar än den utan att behöva uppfinna nytt.Fredriksv skrev:
Säkringen på bilden kan ju inte va säkringen dom pratar om. Den är ju ganska långt från 1300A. Eller har dom paralellkopplat 2 st, så är dom nästan uppe i 1300.
@ Tibor
Engångssäkring vid varje batteri!?
Jag trodde att en av de stora finesserna med Teslas batteripack var att de kunde isolera rusande batterier temporärt.
Hade tidigare en Samsungtelefon där batteriet ofta rusade. Stängde av telefonen och därefter fungerade batteriet som vanligt en tid, varefter fenomenet upprepade sig, osv.
Jag trodde att teslabatteriet klarade av detta elektroniskt och därmed bevarade batterikapaciteten i stort sett intakt över tid förutom att batterierna blir gradvis "slöare" av andra anledningar.
Om rusande batterier irreversibelt avsäkras torde batteripackets prestanda reduceras snabbt?
Engångssäkring vid varje batteri!?
Jag trodde att en av de stora finesserna med Teslas batteripack var att de kunde isolera rusande batterier temporärt.
Hade tidigare en Samsungtelefon där batteriet ofta rusade. Stängde av telefonen och därefter fungerade batteriet som vanligt en tid, varefter fenomenet upprepade sig, osv.
Jag trodde att teslabatteriet klarade av detta elektroniskt och därmed bevarade batterikapaciteten i stort sett intakt över tid förutom att batterierna blir gradvis "slöare" av andra anledningar.
Om rusande batterier irreversibelt avsäkras torde batteripackets prestanda reduceras snabbt?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Din Samsungtelefons batteri blev nog extra varm ibland. Sånt händer med batterier men det är inte det som är rusning - i alla fall inte av det katastrofala slaget jag pratar om. Jag pratar om fenomenet där Litiumjonbatterier blir varmare och varmare av sig själva tills de till slut kan smälta, expandera eller tom börja brinna. Som tex inträffade på Dreamliner flygplanet för nåt år sen.
Teslas lösning på problemet är att om en battericell blir överhettad -och då menar jag bokstavligen glödande- så smälter anslutningstråden till den så den kopplas bort, batteriets anod drar ihop sig för att motarbeta cellens expandering och värmen leds bort av kylvattnet. Om det absolut värsta skulle inträffa och cellen börjar brinna finns det rökkanaler ut från batteripacket som leder bort lågorna och 16 metallväggar som begränsar elden till endast en del av batteripacket.
Säkringstråden till varje battericell är alltså dimensionerad för att endast smälta när cellen redan oåterkalleligt är förstörd.
Teslas lösning på problemet är att om en battericell blir överhettad -och då menar jag bokstavligen glödande- så smälter anslutningstråden till den så den kopplas bort, batteriets anod drar ihop sig för att motarbeta cellens expandering och värmen leds bort av kylvattnet. Om det absolut värsta skulle inträffa och cellen börjar brinna finns det rökkanaler ut från batteripacket som leder bort lågorna och 16 metallväggar som begränsar elden till endast en del av batteripacket.
Säkringstråden till varje battericell är alltså dimensionerad för att endast smälta när cellen redan oåterkalleligt är förstörd.
Är det den första fasen av skenande batteri som elektroniken behärskar genom att separat stänga av det enskilda batteriet i Teslas batteripack, något som jag vill minnas ha läst om skall nollställas / nivelleras vid fulladdning vilket skall vara bra att göra ibland men sällan??
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Bilen är inte kapabel att koppla bort enskilda celler, endast grupper av celler. Men mig veterligen görs inte ens det öht.
Om några celler blir extra varma kyls de ner av kylvattnet helt enkelt.
Om några celler blir extra varma kyls de ner av kylvattnet helt enkelt.
Nu är det slutet av september på det mesta, inklusive P90D och P90D Ludicrous. Bakhjulsdrivna 70 har leverans slutet på november.Segelflygaren skrev:Efter att ha funderat lite, så är det kanske så här det ligger till:bylund skrev:Så, de hinner leverera några av befintliga typer detta kvartal om de beställs nu, men Ludicrous tar någon vecka extra, precis så att de som bäst skulle kunna levereras i oktober? Slutet av september är i kvartal tre och slutet av december är i kvartal fyra, och de vill bygga en massa Model X däremellan (fast de tror sig hinna leverera några Ludicrous till USA redan snart)?Segelflygaren skrev:Intressant, någon som har en teori varför det skiljer 3 månader på den svenska sidan, och inget på den amerikanska?
Rena spekulationer naturligtvis.
Det tidigaste man hinner tillverka de nya varianterna är mitten/slutet av augusti, vilket innebär att dessa inte hinner säljas under tredje kvartalet i Europa vilket innebär att all produktion från ca mitten av augusti går till USA.
Sedan startar man tillverkningen av bilar till Europa så att dessa lagom hinner levereras under kvartal 4.
Jag trodde att man skulle sluta jaga kvartalsresultat, men det här och en del annat pekar på motsatsen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Toppen!
Känns ju klart roligare om Ludicrous uppdateringen kommer i sep-okt än i dec-jan
Känns ju klart roligare om Ludicrous uppdateringen kommer i sep-okt än i dec-jan

Väcker tråden till liv igen: Någon som vet något nytt om när det går att lägga på Ludicrous mode på våra befintliga P85D?
Nej, har inget hört än - står uppskriven på deras lista för att få info så snart den finns...
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- Gustafsson
- Teslaägare
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Såg just denna på telslarati.
http://www.teslarati.com/video-of-ludic ... mph-blast/
http://www.teslarati.com/video-of-ludic ... mph-blast/