Inte åka fram med öppna förra där inte.jpetters skrev:Takhöjden ska fungera helt ok. Vi har ca 220 cm där vi parkerar Xen. Ser ut såhär.
Der finns ju flera alternativ för box till dragkroken som man kan ha skidor m.m. i.
Låter alltså som en X är bästa alternativet med din kravlista. Jag har både en X och en S och ju mer jag kör Xen ju mer gillar jag den. Vill man har mer prestanda och dynamisk körning så är S att föredra, men då behöver man gå på en P-modell anser jag. Spelar det mindre roll är X bästa valet.
Model S som familjebil, behöver köpråd
Moderator: Redaktion
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Model S som familjebil, behöver köpråd
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Model S som familjebil, behöver köpråd
Hej, och kul att du går i elbilstankar!
Det låter som att du är i samma sits som jag/vi var. Vi har fyra barn, som förra året, när vi slog till på en Tesla S85 var 2, 6, 8 och 11 år gamla. Priset var en viktig faktor för oss, vilket då gjorde att vi knappast alls funderade på en X. När jag som mest höll på och googlade runt på möjligheten att eftermontera baksäten i skuffen så dök det upp en begagnad på https://www.tesla.com/sv_SE/used som faktiskt fyllde de flesta av våra måsten-/börkrav:
1) Baksätet fanns redan i skuffen
2) Bilen hade gått mindre än 8000 mil vilket gör att man får nästan samma garanti som om du köper en ny (vilket visat sig vara bra)
3) Glastak -> möjliggör takräcke
Sedan var den "bara" bakhjulsdriven vilket innebär större frunk, och därmed bättre plats att packa när en har barn där bak. Dragfrågan var ganska stor för oss, men efter besked från Tesla att garanti på motor och drivlina (8 år) inte skulle gälla om vi eftermonterade drag lade jag definitivt ner den idén. Vi har en annan bil med drag så vi klarar oss... men detta ser jag som den odelat största nackdelen med bilen. Vi har haft bilen i drygt ett år nu, och kan konstatera att garantin kommit väl till pass eftersom dörrhandtagen krånglat, fyra gånger på ett år har något handtag gått sönder och vi fått det bytt på garantin. Vi har (precis som du) en bit till Service-center, så även om det är gratis att laga på garantin så är det jobbigt att behöva köra bilen till Göteborg (i vårt fall).
Det funkar bra att sitta i alla säten, men den bakre sätesraden har några problem. Det värsta är att det blir ap-varmt på sommaren, de sitter ju som i ett växthus därinne, och det finns inga "utblås" från ventilationen med AC-luft dit. Vi har "löst" det genom en workaround med hjälp av Teslas original-solskydd som spänns fast i rutan (funkar ganska bra, trillar ner då och då men det är ju lätt att sätta tillbaka), samt två stycken USB-fläktar som jag spänt fast med linor bredvid nackstöden i det främre baksätet, för att skapa lite luftomsättning därbak. Nu funkar det OK, men ni måste fixa en sån lösning för att kunna åka på långtur med barn bak på sommaren.
Det andra problemet är svårare att lösa. När vår minsting (nu 3 år) sitter själv därbak klagar han på att det är tråkigt, han känner sig ensam därbak då han hamnar väldigt "off" från oss övriga.
Så nu är det vår 3:åring som tjatar om att vi ska uppgradera till en Model X. Vi är ju väldigt nöjda med elbilslivet i allmänhet, och Tesla-liven i synnerhet, även om dörrhandtagen tyvärr drar ner lite. Därför börjar jag och min fru tycka att det faktiskt skulle kännas OK att lägga lite mera pengar på en bra elbil, vilket ju medför att en Model X faktiskt skulle kunna vara aktuell.
Fördelen med S jämfört med X är ju att den drar betydligt mindre och därmed får längre räckvidd med samma batteri. Hur stort du behöver beror ju på hur ni kör/vill köra, men för oss passar vårt 85 kWh-batteri bra, vi behöver sällan mera, men mindre skulle ibland ha medfört lite extra ladd-krångel.
Nästa bil för oss blir förmodligen en 7-sitsig Model X… på grund av drag och ”bättre” 7-sits.
Hoppas du slår till, och hittar du en begagnad model S CPO med garanti hos tesla med baksäte kan du nog ganska lugnt hoppa på Tesla-tåget, och inser du (som vi) att ni behöver en X går det ju att byta bil senare. Jag tror att en begagnad model S med garanti kommer att stå sig väldigt bra i pris…
/fimpen
Det låter som att du är i samma sits som jag/vi var. Vi har fyra barn, som förra året, när vi slog till på en Tesla S85 var 2, 6, 8 och 11 år gamla. Priset var en viktig faktor för oss, vilket då gjorde att vi knappast alls funderade på en X. När jag som mest höll på och googlade runt på möjligheten att eftermontera baksäten i skuffen så dök det upp en begagnad på https://www.tesla.com/sv_SE/used som faktiskt fyllde de flesta av våra måsten-/börkrav:
1) Baksätet fanns redan i skuffen
2) Bilen hade gått mindre än 8000 mil vilket gör att man får nästan samma garanti som om du köper en ny (vilket visat sig vara bra)
3) Glastak -> möjliggör takräcke
Sedan var den "bara" bakhjulsdriven vilket innebär större frunk, och därmed bättre plats att packa när en har barn där bak. Dragfrågan var ganska stor för oss, men efter besked från Tesla att garanti på motor och drivlina (8 år) inte skulle gälla om vi eftermonterade drag lade jag definitivt ner den idén. Vi har en annan bil med drag så vi klarar oss... men detta ser jag som den odelat största nackdelen med bilen. Vi har haft bilen i drygt ett år nu, och kan konstatera att garantin kommit väl till pass eftersom dörrhandtagen krånglat, fyra gånger på ett år har något handtag gått sönder och vi fått det bytt på garantin. Vi har (precis som du) en bit till Service-center, så även om det är gratis att laga på garantin så är det jobbigt att behöva köra bilen till Göteborg (i vårt fall).
Det funkar bra att sitta i alla säten, men den bakre sätesraden har några problem. Det värsta är att det blir ap-varmt på sommaren, de sitter ju som i ett växthus därinne, och det finns inga "utblås" från ventilationen med AC-luft dit. Vi har "löst" det genom en workaround med hjälp av Teslas original-solskydd som spänns fast i rutan (funkar ganska bra, trillar ner då och då men det är ju lätt att sätta tillbaka), samt två stycken USB-fläktar som jag spänt fast med linor bredvid nackstöden i det främre baksätet, för att skapa lite luftomsättning därbak. Nu funkar det OK, men ni måste fixa en sån lösning för att kunna åka på långtur med barn bak på sommaren.
Det andra problemet är svårare att lösa. När vår minsting (nu 3 år) sitter själv därbak klagar han på att det är tråkigt, han känner sig ensam därbak då han hamnar väldigt "off" från oss övriga.
Så nu är det vår 3:åring som tjatar om att vi ska uppgradera till en Model X. Vi är ju väldigt nöjda med elbilslivet i allmänhet, och Tesla-liven i synnerhet, även om dörrhandtagen tyvärr drar ner lite. Därför börjar jag och min fru tycka att det faktiskt skulle kännas OK att lägga lite mera pengar på en bra elbil, vilket ju medför att en Model X faktiskt skulle kunna vara aktuell.
Fördelen med S jämfört med X är ju att den drar betydligt mindre och därmed får längre räckvidd med samma batteri. Hur stort du behöver beror ju på hur ni kör/vill köra, men för oss passar vårt 85 kWh-batteri bra, vi behöver sällan mera, men mindre skulle ibland ha medfört lite extra ladd-krångel.
Nästa bil för oss blir förmodligen en 7-sitsig Model X… på grund av drag och ”bättre” 7-sits.
Hoppas du slår till, och hittar du en begagnad model S CPO med garanti hos tesla med baksäte kan du nog ganska lugnt hoppa på Tesla-tåget, och inser du (som vi) att ni behöver en X går det ju att byta bil senare. Jag tror att en begagnad model S med garanti kommer att stå sig väldigt bra i pris…
/fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Re: Model S som familjebil, behöver köpråd
På vintern (om det är väldigt kallt) finns det risk att det blir väldigt kallt i fotbrunnen där bak om du inte har värmen på med rätt cirkulation.fimpen skrev:
Det funkar bra att sitta i alla säten, men den bakre sätesraden har några problem. Det värsta är att det blir ap-varmt på sommaren, de sitter ju som i ett växthus därinne, och det finns inga "utblås" från ventilationen med AC-luft dit. Vi har "löst" det genom en workaround med hjälp av Teslas original-solskydd som spänns fast i rutan (funkar ganska bra, trillar ner då och då men det är ju lätt att sätta tillbaka), samt två stycken USB-fläktar som jag spänt fast med linor bredvid nackstöden i det främre baksätet, för att skapa lite luftomsättning därbak. Nu funkar det OK, men ni måste fixa en sån lösning för att kunna åka på långtur med barn bak på sommaren.
Det andra problemet är svårare att lösa. När vår minsting (nu 3 år) sitter själv därbak klagar han på att det är tråkigt,
/fimpen
Kolla med SC så hjälper dem till att få bättre inställning för cirkulationen.
Har ni provat att ge sonen en telefon eller padda för att minska uttråkningen?
Re: Model S som familjebil, behöver köpråd
Bra att vara lite ”försiktig” om det ”hänger ner” grejor från garagetaket.
Sensorerna kan missa sprinklers, garageportmekanismer, belysningsarmaturer, vattenrör osv. Där sensorerna istället kanske bara känner av själva taket och tror det är fritt ända upp till den höjden och kör upp dörren rakt i en vass metallsprinkler tex.
Har själv varit med om att när bilen står i ett visst läge i vårt villagarage missar den garageportens takskenor och försöker öppna upp i de.
Samma sak med garageporten stängd =en takhöjd för bakluckan. Garagets takskjutport öppen =klart lägre takhöjd...
Så sensorer i all ära, idiotsäkert är det inte, där åtminstone jag själv tydligen varit en idiot ett par ggr
Sensorerna kan missa sprinklers, garageportmekanismer, belysningsarmaturer, vattenrör osv. Där sensorerna istället kanske bara känner av själva taket och tror det är fritt ända upp till den höjden och kör upp dörren rakt i en vass metallsprinkler tex.
Har själv varit med om att när bilen står i ett visst läge i vårt villagarage missar den garageportens takskenor och försöker öppna upp i de.
Samma sak med garageporten stängd =en takhöjd för bakluckan. Garagets takskjutport öppen =klart lägre takhöjd...
Så sensorer i all ära, idiotsäkert är det inte, där åtminstone jag själv tydligen varit en idiot ett par ggr

Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.