Model S som familjebil, behöver köpråd
Moderator: Redaktion
Model S som familjebil, behöver köpråd
Hej
Efter lång tids funderande tror jag att det är dags att göra slag i sak och hoppa på Teslatåget, riktigt osugen på att köpa ännu en dieselbil...
Problemet är att vi har speciella behov som jag tror går stt lösa med Tesla, men det gäller att navigera i djungeln av modeller och tillval. Hoppas på att få er hjälp med detta.
- 7 sitsig: vi har tre små barn och för att kunna skjutsa kompisar behöver vi några extraplatser som kan användas kortare sträckor. Går det att köpa en beg Model S utan dessa och lägga till efteråt, eller måste man beställa ny? Andra tankar erfarenheter kring 7 sitsar som är värt att veta?
- Tackräcke/takbox: När vi åker på semester så har vi med oss en hel del grejer och i vår nuvarande bil (passat) så är vi beroende av en takbox. Går det att sätta på vilken Model S som helst? Hur mycket påverkas förbrukningen? Vi bor i Stockholm och kör regelbundet upp till Åre. Det är därför viktigt att de sträckorna går att genomföra med takbox på ett praktiskt sätt.
- Dragkrok: Igår såg jag en Tesla med dragkrok och ägaren berättade att det finns flera firmor som erbjuder eftermonterande av dragkrok. Syftet är att montera cykelställ och inte att dra tunga släp. Någon som har erfarenhet av detta? Vågar man göra det?
Några andra saker vi bör ha i bakhuvudet när vi letar efter en Model S som familjebil?
Med vänlig hälsning,
Marcus
Efter lång tids funderande tror jag att det är dags att göra slag i sak och hoppa på Teslatåget, riktigt osugen på att köpa ännu en dieselbil...
Problemet är att vi har speciella behov som jag tror går stt lösa med Tesla, men det gäller att navigera i djungeln av modeller och tillval. Hoppas på att få er hjälp med detta.
- 7 sitsig: vi har tre små barn och för att kunna skjutsa kompisar behöver vi några extraplatser som kan användas kortare sträckor. Går det att köpa en beg Model S utan dessa och lägga till efteråt, eller måste man beställa ny? Andra tankar erfarenheter kring 7 sitsar som är värt att veta?
- Tackräcke/takbox: När vi åker på semester så har vi med oss en hel del grejer och i vår nuvarande bil (passat) så är vi beroende av en takbox. Går det att sätta på vilken Model S som helst? Hur mycket påverkas förbrukningen? Vi bor i Stockholm och kör regelbundet upp till Åre. Det är därför viktigt att de sträckorna går att genomföra med takbox på ett praktiskt sätt.
- Dragkrok: Igår såg jag en Tesla med dragkrok och ägaren berättade att det finns flera firmor som erbjuder eftermonterande av dragkrok. Syftet är att montera cykelställ och inte att dra tunga släp. Någon som har erfarenhet av detta? Vågar man göra det?
Några andra saker vi bör ha i bakhuvudet när vi letar efter en Model S som familjebil?
Med vänlig hälsning,
Marcus
Re: Model S som familjebil, behöver köpråd
Lättaste blir att köpa en med 7 platser.
Inte säkert du kan köpa till 2 platser i efterskott.
Vill du ha takräcke måste du köpa en med taklucka.
Inte säkert du kan köpa till 2 platser i efterskott.
Vill du ha takräcke måste du köpa en med taklucka.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Ny kan du glömma om inte redan byggd eller lager
Tesla har tagit bort takluckan = ingen takbox
Extrasäten går ej heller att beställa längre
Bäst att köpa med 7 säten från början då tesla inte eftermonterar och det är djungel med configs svårt att reda ut om bilen har extra balk bak
Tesla har tagit bort takluckan = ingen takbox
Extrasäten går ej heller att beställa längre
Bäst att köpa med 7 säten från början då tesla inte eftermonterar och det är djungel med configs svårt att reda ut om bilen har extra balk bak
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Vi er noen i Norge som har ettermontert 2 seter, så det går an, men det er ikke lett.
Når det gjelder takluke så kan det være det er noen på inventory: https://teslainventory.teslastats.no/
Om du ikke får 7 seter så kan du vel se på begagnad eller på Model X?
Når det gjelder takluke så kan det være det er noen på inventory: https://teslainventory.teslastats.no/
Om du ikke får 7 seter så kan du vel se på begagnad eller på Model X?
Det går bara att sätta dit en dragkrok för cykelställ, den ska då ha en liten knopp på kulan så att det inte går att dra släp med den, det är förbjudet arters släp med en Model S eftersom tillverkaren inte specatden för det.
Vi har också 3 barn och är mest sugna på en Model X, även om säkert Model S funkar också. Jag skulle inte planera för att ha barn i de två bakre sätena för jämnan, men som du säger så kanske det funkar för kompisar.
Åre är inga problem! Kolla på https://abetterrouteplanner.com för mer utmanande rutter.
Vi har också 3 barn och är mest sugna på en Model X, även om säkert Model S funkar också. Jag skulle inte planera för att ha barn i de två bakre sätena för jämnan, men som du säger så kanske det funkar för kompisar.
Åre är inga problem! Kolla på https://abetterrouteplanner.com för mer utmanande rutter.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Är inte model X ett alternativ?
7 säten, dragkrok och ganska mycket lastutrymme, framförallt allt om man fäller 1-2 säten.
I en X sitter alla ganska mycket bekvämare än i en S.
Jag tvekade att köpa X i många år. Nu ångrar jag att jag inte köpte tidigare.
7 säten, dragkrok och ganska mycket lastutrymme, framförallt allt om man fäller 1-2 säten.
I en X sitter alla ganska mycket bekvämare än i en S.
Jag tvekade att köpa X i många år. Nu ångrar jag att jag inte köpte tidigare.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
7sits X låter dom din grej. Nya 7sitsen har absurt mycket lastutrymme när man fäller också
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Om dragkrok är ett krav så är inte Model S rätt bil för dig. Det finns medlemmar här som har satt drag på Model S men det är inte tillåtet. Du kommer dels kvadda garantin., dels komer farbror blå att bli missnöjd när du kör omkring och drar släp med en bil som saknar typgodkännande för dragkrok.
Takräcke kan du sätta på alla bilar som har öppningsbart panoramaglastak. De bilarna som har metalltak eller det nyare vanliga glastaket har inga fästen för takräcke.
Takräcke kan du sätta på alla bilar som har öppningsbart panoramaglastak. De bilarna som har metalltak eller det nyare vanliga glastaket har inga fästen för takräcke.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nackdelen med Model X, förutom det högre priset, särskilt för begagnat, är ju, för trådskaparen då, att den inte kan ha takräcke. Men jag hade också helst valt en Model X.
Vi åkte en vecka till Jämtland under sommaren sex personer + packning (fyra vuxna och två barn, som tar mer plats än vuxna på längden pga bilbarnstolar) i en X. Barnvagn med. Kylbox med. Visst, lite planering i stuvningen, men vi hade fått in mer packning. Jag är inte så liten, men sitter hur bra som helst på tredje raden.
Kolla lite YouTube på packning X så kanske du får en bättre uppfattning.
Kolla lite YouTube på packning X så kanske du får en bättre uppfattning.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Mao är takbox onödigt, i varje fall för mig.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Har tre barn i åldrarna 4,8,10. Har Model S med plåttak och har klarat oss på alla resor hittills, snart 3 år. Nu har vi inte längre med oss någon vagn vilket underlättar men det har gått då också. Vi brukar behöva ha ngn kylbox inne i bilen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Sorry men lite skeptisk blir man, helt nyregistrerad, skriver ett enda inlägg om frågor om dom tre saker som inte
går att få på en model S, varav två av dom är borta
sedan igår typ...
På begagnat och lager finns förvisso två av tre av dessa krav, men ändå liksom...
Känns lite bekant...
Hoppas jag har fel...
går att få på en model S, varav två av dom är borta
sedan igår typ...
På begagnat och lager finns förvisso två av tre av dessa krav, men ändå liksom...
Känns lite bekant...
Hoppas jag har fel...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Jag tänkte faktiskt samma sak som Bjelke
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Stort tack för alla bra svar, vilket hjälpsamt forum!
Några slutsatser/tankar efter att ha läst era kommentarer:
- Att köpa ny Model S är uteslutet iom att den inte längre kommer med panorama-tak (vilket är en förutsättning för takräcken)
- Att köpa begagnad Model S kommer inte bli enkelt om det inte går att eftermontera stolarna i bakluckan eftersom det begränsar utbudet kraftigt
- Det känns olustigt att svetsa på en dragkrok och sumpa garantin på en så dyr bil, kommer sannolikt också påverka andrahandspriset och därmed totalkostnaden
Har istället börjat kolla på en sjusitsig Model X. Efter snabb research verkar det som att det ökade lastutrymmet jämfört med Model S kan ersätta takboxen. När vi behöver transportera skidor så verkar det gå att fästa skidställ med sugproppar direkt på taket (känns OK så länge det bara är skidor). Dock har jag några funderingar:
- Vårt garage har ca 2,2 meter högt i tak, går det att öppna bakdörrarna med så lågt tak?
- Vilket batteri bör vi sikta på? Vi bor i Stockholm och 90% av användandet kommer vara kortare turer men ett par gånger om året åker vi antingen till Åre eller ner till Skåne vilket är drygt 60 mil
Stort tack för alla bra svar hitills, det gör researchen oerhört mycket lättare!
- Att köpa ny Model S är uteslutet iom att den inte längre kommer med panorama-tak (vilket är en förutsättning för takräcken)
- Att köpa begagnad Model S kommer inte bli enkelt om det inte går att eftermontera stolarna i bakluckan eftersom det begränsar utbudet kraftigt
- Det känns olustigt att svetsa på en dragkrok och sumpa garantin på en så dyr bil, kommer sannolikt också påverka andrahandspriset och därmed totalkostnaden
Har istället börjat kolla på en sjusitsig Model X. Efter snabb research verkar det som att det ökade lastutrymmet jämfört med Model S kan ersätta takboxen. När vi behöver transportera skidor så verkar det gå att fästa skidställ med sugproppar direkt på taket (känns OK så länge det bara är skidor). Dock har jag några funderingar:
- Vårt garage har ca 2,2 meter högt i tak, går det att öppna bakdörrarna med så lågt tak?
- Vilket batteri bör vi sikta på? Vi bor i Stockholm och 90% av användandet kommer vara kortare turer men ett par gånger om året åker vi antingen till Åre eller ner till Skåne vilket är drygt 60 mil
Stort tack för alla bra svar hitills, det gör researchen oerhört mycket lättare!
Nyfiken på vad ni menar. Är ny på forumet så jag förstår inte Bjelkes kommentar.EnTraktor skrev:Jag tänkte faktiskt samma sak som Bjelke
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Om du ändrar dig till s:en igen så kan jag visa eftermonterande baksäten samt dragkrok på en s.Park skrev:Stort tack för alla bra svar, vilket hjälpsamt forum!

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Om jag mot förmodan skulle hitta en Model S med precis rätt spec samt redan monterad dragkrok så är det också ett alternativ, men jag bedömde sannolikheten som låg. Är din till salu?Tars skrev:
Om du ändrar dig till s:en igen så kan jag visa eftermonterande baksäten samt dragkrok på en s.
Det finns ett antal Tesla S ifrån 2015 och 2016 som skulle odds dig som hand i handske. Det går att montera dragkrok på en S för cyklar mm utan problem, för släp och båttrailet går också rent tekniskt men du bör vara medveten om vad lagen säger för din egen del.
S och X är helt olika bilar att köra och om du är en SUV person så är nog X perfekt, titta på en 90D tex (äldre 7sits är lite trånga) som begagnad eller en ny 75D med 7sits. Är du som jag inte alls en SUV person så är en S85D eller en S90D den perfekta bilen för dig enligt det som är skrivet ovan.
S och X är helt olika bilar att köra och om du är en SUV person så är nog X perfekt, titta på en 90D tex (äldre 7sits är lite trånga) som begagnad eller en ny 75D med 7sits. Är du som jag inte alls en SUV person så är en S85D eller en S90D den perfekta bilen för dig enligt det som är skrivet ovan.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Tyvärr inte, men kan hjälpa till med montering av bakåtvända säten och rekommendera firma som monterar dragkrok på s.Park skrev:Om jag mot förmodan skulle hitta en Model S med precis rätt spec samt redan monterad dragkrok så är det också ett alternativ, men jag bedömde sannolikheten som låg. Är din till salu?Tars skrev:
Om du ändrar dig till s:en igen så kan jag visa eftermonterande baksäten samt dragkrok på en s.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

Det finns många elbilhatare på forum och Facebook grupper som bara ska in och jävlas. Men du verkar ju vara en hyvens el spekulant så välkommen.Park skrev:Nyfiken på vad ni menar. Är ny på forumet så jag förstår inte Bjelkes kommentar.EnTraktor skrev:Jag tänkte faktiskt samma sak som Bjelke
Ok fattar, schysst! Kommer boka in en provkörning till nästa helg och får bestämma om det blir Model S eller X efter det.Tars skrev:Tyvärr inte, men kan hjälpa till med montering av bakåtvända säten och rekommendera firma som monterar dragkrok på s.Park skrev:Om jag mot förmodan skulle hitta en Model S med precis rätt spec samt redan monterad dragkrok så är det också ett alternativ, men jag bedömde sannolikheten som låg. Är din till salu?Tars skrev:
Angående höjd i garaget så kommer de inte öppna fullt. Här är ett exempel på när det är 220cm i tak:
https://insideevs.com/tesla-model-x-fal ... age-video/
Jag kan inte heller öppna fullt i min carport, blir som ovan, men har inga problem med det, går in "från sidan" istället om jag behöver hjälpa mina små huliganer. Nu har jag dock lyckats indoktrinera de små liven så pass att de klarar att öppna, knäppa fast sig och stänga själva. Så det är i verkligheten ett icke-problem för en del
https://insideevs.com/tesla-model-x-fal ... age-video/
Jag kan inte heller öppna fullt i min carport, blir som ovan, men har inga problem med det, går in "från sidan" istället om jag behöver hjälpa mina små huliganer. Nu har jag dock lyckats indoktrinera de små liven så pass att de klarar att öppna, knäppa fast sig och stänga själva. Så det är i verkligheten ett icke-problem för en del

Hade det bara handlat om att kunna packa för tex skidresa så hade jag monterat en 3” -hitch och en cargobox. Eventuella skidor hade jag satt på taket med sugproppar (finns smidiga hardcases för det)

Finns mängder med tillbehör för 3”, finns givetvis även för vanlig kula men farbror blå kan inte säga något och det blir betydligt stabilare.
Gäller bara att köpa en cargobox som är laglig i Sverige (vilket inte ens många cykelställ är så vet inte hur allvarligt det är)

Finns mängder med tillbehör för 3”, finns givetvis även för vanlig kula men farbror blå kan inte säga något och det blir betydligt stabilare.
Gäller bara att köpa en cargobox som är laglig i Sverige (vilket inte ens många cykelställ är så vet inte hur allvarligt det är)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Takhöjden ska fungera helt ok. Vi har ca 220 cm där vi parkerar Xen. Ser ut såhär.

Der finns ju flera alternativ för box till dragkroken som man kan ha skidor m.m. i.
Låter alltså som en X är bästa alternativet med din kravlista. Jag har både en X och en S och ju mer jag kör Xen ju mer gillar jag den. Vill man har mer prestanda och dynamisk körning så är S att föredra, men då behöver man gå på en P-modell anser jag. Spelar det mindre roll är X bästa valet.

Der finns ju flera alternativ för box till dragkroken som man kan ha skidor m.m. i.
Låter alltså som en X är bästa alternativet med din kravlista. Jag har både en X och en S och ju mer jag kör Xen ju mer gillar jag den. Vill man har mer prestanda och dynamisk körning så är S att föredra, men då behöver man gå på en P-modell anser jag. Spelar det mindre roll är X bästa valet.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1