Autopilot

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Larssa
Teslaägare

Autopilot

Inlägg av Larssa »

Kört drygt 500 mil med min MS nu och kan inte säga annat än att jag är otroligt nöjd med min kära Tesla men jag överväger dock om jag ska aktivera autopilot, något som jag har velat om sedan jag beställde bilen.
Har fått för mig att autopiloten fungerar väldigt dåligt under vintern när vägmarkeringarna inte riktigt är synliga, vi har haft en vända med snö här uppe (Luleå) och försökte hålla koll på om bilen hittade någon väg att följa. Vart faktiskt förvånad över hur bra den ändå hittade någon form av linje att följa. Faktiskt så pass att jag själv inte såg någon linje!

Hur är det för er som har AP och kört i riktiga vinterförhållanden? Menar alltså inte 1 dm snö några dagar i Januari. ;)
Har det fungerat någorlunda i alla fall?
Visst fungerar inte farthållaren om inte bilen hittar någon väg att följa?
Kan den följa efter en bil eller något annat fordon även fast den inte hittar vägmarkeringar eller liknande?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Autopilot

Inlägg av e5m1r »

Larssa skrev:
Kört drygt 500 mil med min MS nu och kan inte säga annat än att jag är otroligt nöjd med min kära Tesla men jag överväger dock om jag ska aktivera autopilot, något som jag har velat om sedan jag beställde bilen.
Har fått för mig att autopiloten fungerar väldigt dåligt under vintern när vägmarkeringarna inte riktigt är synliga, vi har haft en vända med snö här uppe (Luleå) och försökte hålla koll på om bilen hittade någon väg att följa. Vart faktiskt förvånad över hur bra den ändå hittade någon form av linje att följa. Faktiskt så pass att jag själv inte såg någon linje!

Hur är det för er som har AP och kört i riktiga vinterförhållanden? Menar alltså inte 1 dm snö några dagar i Januari. ;)
Har det fungerat någorlunda i alla fall?
Visst fungerar inte farthållaren om inte bilen hittar någon väg att följa?
Kan den följa efter en bil eller något annat fordon även fast den inte hittar vägmarkeringar eller liknande?
Nu snackar jag för AP 1 och AP 2 som du har har med V9 hunnit ikapp och förbi
Linjer hittar den den tolkar allt möjligt från hjulspår framförvarande bilar total bredd på vägen osv
Funkar det 100 nej det gör det inte
Farthållare funkar så länge det inte packats för mycket snö framför radarn sen får man snällt stanna och rengöra men det är icke problem då avsaknad av strålkastarrengörning gör att du måste ändå stanna för du ser ju inget :)
AP eller inte är mycket individuellt sen AP2 så är det individuellt hur bra det funkar från bil till bil
Personligen skulle jag inte ens ha en tesla utan AP även om jag kör inte med den till vardags
Sjukt avkopplande på motorväg ( bred tråkig väg )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Autopilot

Inlägg av mati »

V9 har blivit väldigt bra på att se vägen även där det inte finns några linjer överhuvudtaget. Men det går ändå inte att aktivera AP på dessa vägar. Det är på nåt vis avsiktligt kan jag tänka mig så att man inte kör med AP på grusvägar. Om man däremot har haft AP påslagen och kommer till en grusväg så fungerar det faktiskt.
Hur det är i snö vet jag inte, men jag kan tänka mig att det är ungefär likadant. Inga linjer - ingen AP.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar