Alla Tesla-anställda ska ju få leverans först och de har inte reserverat bilen på samma sätt som oss. Kan vara att de har öppnat upp beställning internt redan.Jerker skrev:Ja, jag filosoferade lite över den där tweeten. Den har ju inte väckt nån större uppmärksamhet. Jag tänkte att det kunde betyda bilar för krocktester och demobilar till alla showrooms i Europa och Kina, kanske? Men det är ändå bara några hundra bilar.
Modell 3 på gång mot Europa...
Moderator: Redaktion
Re: Modell 3 på gång mot Europa...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Kan ju också vara att han beskriver flödet i allmänhet, de gör bilar till östkusten och "overseas" I början av kvartalen. S och X går till Europa 3or till östkusten och typ Kanada just nu. Dock säkert några 3or som ska vara demobilar hit.
Östkusten är ju inte "overseas". De har ju länge levererat till hela landet och även östkusten skulle få amerikanska VIN-nummer som är det som t.ex. Bloomberg använder för att försöka hålla koll på antalet producerade Model 3. Större leverans till Kanada är väl möjlig men de har ju hållt på att leverera dit under längre tid. Kanske har leveranser till Mexiko startat nu också men jag tror nog att en del är påväg hitåt också. De lär i så fall komma om ca 2 månader vilket ändå kommer vara efter att beställningssidan för oss som reserverat har öppnats.OfarligTesla skrev:Kan ju också vara att han beskriver flödet i allmänhet, de gör bilar till östkusten och "overseas" I början av kvartalen. S och X går till Europa 3or till östkusten och typ Kanada just nu. Dock säkert några 3or som ska vara demobilar hit.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jo, jag tänkte så också, att det är model S&X också.OfarligTesla skrev:Kan ju också vara att han beskriver flödet i allmänhet, de gör bilar till östkusten och "overseas" I början av kvartalen. S och X går till Europa 3or till östkusten och typ Kanada just nu. Dock säkert några 3or som ska vara demobilar hit.
Tja... kanskeWalker skrev:... jaha, då har man ställt sig sist i kön då.

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Vin nummer är väl samma nummerserier worldwide?Svenssons skrev:Östkusten är ju inte "overseas". De har ju länge levererat till hela landet och även östkusten skulle få amerikanska VIN-nummer som är det som t.ex. Bloomberg använder för att försöka hålla koll på antalet producerade Model 3.
ms 76132 "Eleamore"
- OfarligTesla
- Teslaägare
Japp, jag tror dock inte vi skall hoppas på stor leverans hit i denna batch som i så fall kommer i q4. Lär bara vara sådana som går till säljcenter och kanske anställda i så fall.Svenssons skrev:Östkusten är ju inte "overseas". De har ju länge levererat till hela landet och även östkusten skulle få amerikanska VIN-nummer som är det som t.ex. Bloomberg använder för att försöka hålla koll på antalet producerade Model 3. Större leverans till Kanada är väl möjlig men de har ju hållt på att leverera dit under längre tid. Kanske har leveranser till Mexiko startat nu också men jag tror nog att en del är påväg hitåt också. De lär i så fall komma om ca 2 månader vilket ändå kommer vara efter att beställningssidan för oss som reserverat har öppnats.OfarligTesla skrev:Kan ju också vara att han beskriver flödet i allmänhet, de gör bilar till östkusten och "overseas" I början av kvartalen. S och X går till Europa 3or till östkusten och typ Kanada just nu. Dock säkert några 3or som ska vara demobilar hit.
Nej, det syns på VIN vilken marknad de är registrerade för:12man skrev:Vin nummer är väl samma nummerserier worldwide?Svenssons skrev:Östkusten är ju inte "overseas". De har ju länge levererat till hela landet och även östkusten skulle få amerikanska VIN-nummer som är det som t.ex. Bloomberg använder för att försöka hålla koll på antalet producerade Model 3.
https://electrek.co/2018/09/25/tesla-mo ... expansion/
Bloomberg skriver detta på sin sida:12man skrev:Vin nummer är väl samma nummerserier worldwide?Svenssons skrev:Östkusten är ju inte "overseas". De har ju länge levererat till hela landet och även östkusten skulle få amerikanska VIN-nummer som är det som t.ex. Bloomberg använder för att försöka hålla koll på antalet producerade Model 3.
Kan inte tänka mig att National Highway Traffic Safety Administration registrerar VIN för europeiska marknaden.Method 1
We’ve been tracking VINs that Tesla registers with U.S. safety regulators. The modern VIN system was standardized beginning in 1954 in order to prevent car theft. Today, VINs are frequently used to expedite recalls.
By sending digital requests to the National Highway Traffic Safety Administration website, we can get a good picture of how many VINs have been registered for Model 3s at any given time. We track the number of VINs between batch registrations and use the number of intervening days to estimate a production rate.
Ja, men Tesla försöker fortfarande få så många av de producerade bilarna som är byggda ett kvartal levererade det samma. Det betyder att i slutet av ett kvartal fokuserar de på västkusten där bilarna kan levereras snabbt till skillnad från när de ska skickas genom hela USA. Så i månadsskiftet oktober-november var det med största sannolikhet betydligt fler Model 3 på väg till kund jämfört med månadsskiftet september-oktober. Detta förklarar nedgången i leveranser även om produktionen kanske inte sjönk.Svenssons skrev:Östkusten är ju inte "overseas". De har ju länge levererat till hela landet och även östkusten skulle få amerikanska VIN-nummer som är det som t.ex. Bloomberg använder för att försöka hålla koll på antalet producerade Model 3. Större leverans till Kanada är väl möjlig men de har ju hållt på att leverera dit under längre tid. Kanske har leveranser till Mexiko startat nu också men jag tror nog att en del är påväg hitåt också. De lär i så fall komma om ca 2 månader vilket ändå kommer vara efter att beställningssidan för oss som reserverat har öppnats.OfarligTesla skrev:Kan ju också vara att han beskriver flödet i allmänhet, de gör bilar till östkusten och "overseas" I början av kvartalen. S och X går till Europa 3or till östkusten och typ Kanada just nu. Dock säkert några 3or som ska vara demobilar hit.
Min S finns då reg hos NHTSA, vin innehåller info om rattsida och borde innehålla krockkudde konfig, så den vägen kan man ju se EU eller inte, men det är samma nummerserier.Svenssons skrev:Bloomberg skriver detta på sin sida:12man skrev:Vin nummer är väl samma nummerserier worldwide?Svenssons skrev:Östkusten är ju inte "overseas". De har ju länge levererat till hela landet och även östkusten skulle få amerikanska VIN-nummer som är det som t.ex. Bloomberg använder för att försöka hålla koll på antalet producerade Model 3.
Kan inte tänka mig att National Highway Traffic Safety Administration registrerar VIN för europeiska marknaden.Method 1
We’ve been tracking VINs that Tesla registers with U.S. safety regulators. The modern VIN system was standardized beginning in 1954 in order to prevent car theft. Today, VINs are frequently used to expedite recalls.
By sending digital requests to the National Highway Traffic Safety Administration website, we can get a good picture of how many VINs have been registered for Model 3s at any given time. We track the number of VINs between batch registrations and use the number of intervening days to estimate a production rate.
Fick detta felmeddelande när jag testade med min gamla 2001 Volvo
"An error occurred with your request. Volvo Cars of N.A., LLC does not recognize your VIN. Please contact Volvo Cars of N.A., LLC by phone at 1-800-458-1552 or go to their website http://volvocars.com/us/footer/contactus/Pages for recall information about your vehicle." Ger ju en hint om hur det går till..
Körde även 3 vin 5YJ3E7EAXJF116270 från twitten ovan hos teslatap inget om Europa där, https://teslatap.com/vin-decoder/
ms 76132 "Eleamore"