Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Tydligen så betalar man 8 euro för en laddning.
Eller 1 euro för 20 minuter.
Tesla Time News - The Biggest Oil Spill You've Never Heard Of
Eller 1 euro för 20 minuter.
Tesla Time News - The Biggest Oil Spill You've Never Heard Of
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Står följande på deras hemsida:
Vad som gäller efter 2018 nämns inte.
https://ionity.eu/en/where-and-how.htmlPRICING
To demonstrate just how serious we are about the freedom to drive, for the rest of 2018 all you need to know is the number 8. Whether it's in Euro, Swiss Francs, or British Pounds, each and every EV charge will be priced at a transparent set-rate of €8, or £8, or 8CHF per session. In Scandinavia the session fee will be 80 NOK / SEK / DKK. Easy and transparent – so you can get on the road today.
Vad som gäller efter 2018 nämns inte.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
För att ta betalt för det man levererar, alltså kWh, skulle bli för otydligt eller?
Men det blir ju bra då kan jag parkera vid laddare och det kostar ändå bara 80kr
Hittills bara E.ON och CLEVER som är ärliga och öppna med prissättningen och tar betalt med kr/kWh.

Men det blir ju bra då kan jag parkera vid laddare och det kostar ändå bara 80kr

Hittills bara E.ON och CLEVER som är ärliga och öppna med prissättningen och tar betalt med kr/kWh.
Men lugn, detta är ju tillfälligt innan de fått sin infrastruktur och mjukvara på plats, detta har man pratat om tydligt om från Ionity... Den korrekta prissättningen kommer under 2019 och då kommer man ta betalt per kwh och man kommer även använda sig av idel fee precis som Tesla.LarsL skrev:För att ta betalt för det man levererar, alltså kWh, skulle bli för otydligt eller?![]()
Men det blir ju bra då kan jag parkera vid laddare och det kostar ändå bara 80kr![]()
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
chaffis75 skrev:Men lugn, detta är ju tillfälligt innan de fått sin infrastruktur och mjukvara på plats, detta har man pratat om tydligt om från Ionity... Den korrekta prissättningen kommer under 2019 och då kommer man ta betalt per kwh och man kommer även använda sig av idel fee precis som Tesla.LarsL skrev:För att ta betalt för det man levererar, alltså kWh, skulle bli för otydligt eller?![]()
Men det blir ju bra då kan jag parkera vid laddare och det kostar ändå bara 80kr![]()
De har ju sagt att det ska kosta ungefär som att tanka en fossilbil. Om då en fossil "Tesla" drar 0,9 liter milen och en fossil i3 drar 0,6 liter milen så är kostnaden mellan 10:- och 15:- per mil.
Om då Teslan drar 2,1 kWh/mil så borde 1 kWh kosta ca 7 kronor. i3:an drar ca 1,5 kWh vilket också stämmer hyfsat mot 7:-/kWh.
Jag tror dock inte de riktigt törs ta så mycket utan nöjer sig med typ 4:- eller 5:- per kWh. Tror inte de kommer i närheten av Teslas låga priser så även nu när fri SuC försvunnit så har den som väljer Tesla en kostnadsmässig fördel där även i framtiden.
Japp Verdi håller med dig... De kan ju inte lägga sig på 7 kr/kwh med tanke på att idag är 4-5kr/kwh de som existerande laddare ligger på. Att komma så lågt som Tesla tror inte jag heller på, tesla har en annan prismodell där SuC inte är vinst drivande i sig själ utan de är bilarna de ska tjäna pengar på medans Ionity troligen har som mål att en dag gå med vinst.Verdi skrev:chaffis75 skrev:Men lugn, detta är ju tillfälligt innan de fått sin infrastruktur och mjukvara på plats, detta har man pratat om tydligt om från Ionity... Den korrekta prissättningen kommer under 2019 och då kommer man ta betalt per kwh och man kommer även använda sig av idel fee precis som Tesla.LarsL skrev:För att ta betalt för det man levererar, alltså kWh, skulle bli för otydligt eller?![]()
De har ju sagt att det ska kosta ungefär som att tanka en fossilbil. Om då en fossil "Tesla" drar 0,9 liter milen och en fossil i3 drar 0,6 liter milen så är kostnaden mellan 10:- och 15:- per mil.
Om då Teslan drar 2,1 kWh/mil så borde 1 kWh kosta ca 7 kronor. i3:an drar ca 1,5 kWh vilket också stämmer hyfsat mot 7:-/kWh.
Jag tror dock inte de riktigt törs ta så mycket utan nöjer sig med typ 4:- eller 5:- per kWh. Tror inte de kommer i närheten av Teslas låga priser så även nu när fri SuC försvunnit så har den som väljer Tesla en kostnadsmässig fördel där även i framtiden.
Sen slår ju denna avgiften lite olika beroende på körmönster. Är man ute och kör långa sträckor alltid så blir de ju mycket snabbladdning men tittar jag på mig själv så är de några gånger om året i övrig klarar vi troligen att ladda typ 90% hemma eller i stugan. Ur min synvinkel är de viktiga att de finns ett bra laddnätverk med bra tillförlitlighet och bra tillgång de viktigaste, priset kommer i andra hand men visst skulle de hamna på 7kr/kwh så skulle jag bli ganska irriterad... 5 kr/kwh är max vad jag tycker känns rimligt idag.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Iofs så kan de nog visst lägga sig på 7:-. Om jag sitter där i min Audi e-tron eller Porsche Taycan och är på väg ner till Rivieran och har valet mellan 150/350 kW-laddare med 6+ platser och enstaka gamla 50kW-laddare så är ju skillnaden i pris klart värt det. Produkten är så pass mycket bättre.chaffis75 skrev:Japp Verdi håller med dig... De kan ju inte lägga sig på 7 kr/kwh med tanke på att idag är 4-5kr/kwh de som existerande laddare ligger på. Att komma så lågt som Tesla tror inte jag heller på, tesla har en annan prismodell där SuC inte är vinst drivande i sig själ utan de är bilarna de ska tjäna pengar på medans Ionity troligen har som mål att en dag gå med vinst.
Sen slår ju denna avgiften lite olika beroende på körmönster. Är man ute och kör långa sträckor alltid så blir de ju mycket snabbladdning men tittar jag på mig själv så är de några gånger om året i övrig klarar vi troligen att ladda typ 90% hemma eller i stugan. Ur min synvinkel är de viktiga att de finns ett bra laddnätverk med bra tillförlitlighet och bra tillgång de viktigaste, priset kommer i andra hand men visst skulle de hamna på 7kr/kwh så skulle jag bli ganska irriterad... 5 kr/kwh är max vad jag tycker känns rimligt idag.
Jag tror det är SuC-nätverket som blir prispressande. Iaf till en början. Folk kommer medvetet och omedvetet att jämföra mot det. Det har ju varit gratis länge och även för de som inte har gratis så är det väldigt billigt.
Fast som du säger så beror det på hur man kör och laddar. Jag laddar nästan bara hemma. För mig skulle även 7:-/kWh bara vara några enstaka tusenlappar per år. Kanske laddar 500 kWh på SuC per år. Max. Fast det är klart, den där trippen ner till Italien eller Spanien som jag drömmer om skulle ju bli klart dyrare.
Samma här. Det är viktigare för mig att det går att snabbladda än att det är billigt eller rentav gratis. Egentligen är ju SuC inte heller gratis, på ett eller annat sätt betalar man ju för det med bilens pris. Även nu när SuC har börjat kosta pengar så är det ju ändå subventionerat av Tesla. Det ingår alltså en okänt summa i bilens pris som betalar för SuC-laddning. Förr i tiden när SuC var tillval tror jag att det handlade om 20000 kr eller nåt sånt.
Jag skulle aldrig någonsin komma upp i 20000 kr för snabbladdning, även om det skulle kosta 7kr/kWh. Så sett är det för min del tämligen irrelevant vad Ionity-laddning i slutändan kostar. Dessutom kan jag tänkta mig att man så småningom kommer kunna köpa någon form at flatrate, ungeför som Clever har.
Jag skulle aldrig någonsin komma upp i 20000 kr för snabbladdning, även om det skulle kosta 7kr/kWh. Så sett är det för min del tämligen irrelevant vad Ionity-laddning i slutändan kostar. Dessutom kan jag tänkta mig att man så småningom kommer kunna köpa någon form at flatrate, ungeför som Clever har.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
mati skrev:Samma här. Det är viktigare för mig att det går att snabbladda än att det är billigt eller rentav gratis. Egentligen är ju SuC inte heller gratis, på ett eller annat sätt betalar man ju för det med bilens pris. Även nu när SuC har börjat kosta pengar så är det ju ändå subventionerat av Tesla. Det ingår alltså en okänt summa i bilens pris som betalar för SuC-laddning. Förr i tiden när SuC var tillval tror jag att det handlade om 20000 kr eller nåt sånt.
Så kan man inte tänka heller om det inte är ett tillval som är frivilligt.
Biltillverkarna tar ju så mycket de kan i betalt utan direkt korrelation med vad bilen och allt runtomkring kostar. Så de där 20 tusen per bil som du pratar om kan man ju lika gärna säga minskar Teslas vinst med lika mycket. Det är helt enkelt ingen som vet. Skulle Tesla kunna ta lika mycket betalt utan fri SuC? Ja, uppenbarligen gör de det nu. Blev ju ingen prissänkning när de tog bort gratis SuC.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Men även om man åker på en resa i Europa så blir det nog inte så himla stor skillnad om man jämför med totalkostnaden för resan. När jag åkte på en bilsemester i Polen och Tyskland i somras så höll jag koll på kostnaderna (för hela resan, inklusive nöjen, boende och mat, men ej shopping) och tänkte även på hur en sådan resa skulle fungera om jag hade en Model 3 i stället för in BMW som ska tankas med bensin. Totalt utgjorde bensinen mindre än 20 % av kostnaderna för resan. Lite anmärkningsvärt var att jag betalade mer för färjor än för bensin. Så även om man får betala 7 kr/kWh så blir nog inte skillnaden (i procent av hela reskostnaden) så stor.Verdi skrev:chaffis75 skrev:Iofs så kan de nog visst lägga sig på 7:-. Om jag sitter där i min Audi e-tron eller Porsche Taycan och är på väg ner till Rivieran och har valet mellan 150/350 kW-laddare med 6+ platser och enstaka gamla 50kW-laddare så är ju skillnaden i pris klart värt det. Produkten är så pass mycket bättre.
Jag tror det är SuC-nätverket som blir prispressande. Iaf till en början. Folk kommer medvetet och omedvetet att jämföra mot det. Det har ju varit gratis länge och även för de som inte har gratis så är det väldigt billigt.
Fast som du säger så beror det på hur man kör och laddar. Jag laddar nästan bara hemma. För mig skulle även 7:-/kWh bara vara några enstaka tusenlappar per år. Kanske laddar 500 kWh på SuC per år. Max. Fast det är klart, den där trippen ner till Italien eller Spanien som jag drömmer om skulle ju bli klart dyrare.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Nä, inte jättemycket pengar men på en lite längre tripp så är det ju 5-10 tusen som man kan ha roligare för.Niklas Z skrev:Men även om man åker på en resa i Europa så blir det nog inte så himla stor skillnad om man ser till totalkostnaden för resan. När jag åkte på en bilsemester i Polen och Tyskland i somras så höll jag koll på kostnaderna (för hela resan, inklusive nöjen, boende och mat, men ej shopping) och tänkte även på hur en sådan resa skulle fungera om jag hade en Model 3 i stället för in BMW som ska tankas med bensin. Totalt utgjorde bensinen mindre än 20 % av kostnaderna för resan. Lite anmärkningsvärt var att jag betalade mer för färjor än för bensin. Så även om man får betala 7 kr/kWh så blir nog inte skillnaden (i procent av hela reskostnaden) så stor.Verdi skrev:chaffis75 skrev:Iofs så kan de nog visst lägga sig på 7:-. Om jag sitter där i min Audi e-tron eller Porsche Taycan och är på väg ner till Rivieran och har valet mellan 150/350 kW-laddare med 6+ platser och enstaka gamla 50kW-laddare så är ju skillnaden i pris klart värt det. Produkten är så pass mycket bättre.
- Niklas Z
- Teslaägare
Visst är det en del pengar, men framför allt tror jag att många, rent mentalt, lägger större vikt vid bensin/diesel/el-kostnader när de planerar bilsemester än andra kostnader för resan.
Men har man stort batteri i bilen kanske en betydande del av elförbrukningen kan täckas av destinationsladdning.
Men har man stort batteri i bilen kanske en betydande del av elförbrukningen kan täckas av destinationsladdning.
Niklas Z skrev:Visst är det en del pengar, men framför allt tror jag att många, rent mentalt, lägger större vikt vid bensin/diesel/el-kostnader när de planerar bilsemester än andra kostnader för resan.
Ja, om det finns billig/gratis destinationsladdning då såklart. Även det har ju Tesla tänkt på som erbjuder destinationsladdning gratis.
- Niklas Z
- Teslaägare
Exakt. Fördel Tesla där också.Verdi skrev:Niklas Z skrev:Visst är det en del pengar, men framför allt tror jag att många, rent mentalt, lägger större vikt vid bensin/diesel/el-kostnader när de planerar bilsemester än andra kostnader för resan.
Ja, om det finns billig/gratis destinationsladdning då såklart. Även det har ju Tesla tänkt på som erbjuder destinationsladdning gratis.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Nja, det beror förstås på hur långt man vill köra per dag, men när vi har gjort långresor med vår X90D så har destinationsladdning gett nästan försumbar tidsvinst.Niklas Z skrev:Men har man stort batteri i bilen kanske en betydande del av elförbrukningen kan täckas av destinationsladdning.
Man kanske kan hoppa över en SuC, eller spara några minuter vid första stoppet, och det är ju bekvämt att starta med fullt batteri, men på hela sträckan sparar man inte så mycket. Då kör vi iofs ganska långa sträckor, 60-120mil/dag.
Snabbladdning är en helt nödvändig förutsättning för långresor med elbil.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Niklas Z
- Teslaägare
Beror som sagt på hur långt man kör per dag och hur lämpligt superchargerstationerna ligger, men säg att man kör 70 mil per dag. Startar man med full laddning kan grovt räknat hälften av körsträckan kan täckas av destinationsladdningen, om man t ex har räckvidden hos en LR Model 3 med Aerofälgar och RWD. Men jag förstår att en X90D drar så pass mycket mer att förutsättningarna blir annorlunda.fth skrev:Nja, det beror förstås på hur långt man vill köra per dag, men när vi har gjort långresor med vår X90D så har destinationsladdning gett nästan försumbar tidsvinst.Niklas Z skrev:Men har man stort batteri i bilen kanske en betydande del av elförbrukningen kan täckas av destinationsladdning.
Man kanske kan hoppa över en SuC, eller spara några minuter vid första stoppet, och det är ju bekvämt att starta med fullt batteri, men på hela sträckan sparar man inte så mycket. Då kör vi iofs ganska långa sträckor, 60-120mil/dag.
Snabbladdning är en helt nödvändig förutsättning för långresor med elbil.
/fth
Fast jag har hittills aldrig betalat för destinationsladdning ändå, trots att jag aldrig har använt en av Teslas destinationsladdare.Niklas Z skrev:Exakt. Fördel Tesla där också.Verdi skrev:Niklas Z skrev:Visst är det en del pengar, men framför allt tror jag att många, rent mentalt, lägger större vikt vid bensin/diesel/el-kostnader när de planerar bilsemester än andra kostnader för resan.
- Niklas Z
- Teslaägare
Men Tesla bidrar till att öka antalet destinationsladdare.mati skrev:Fast jag har hittills aldrig betalat för destinationsladdning ändå, trots att jag aldrig har använt en av Teslas destinationsladdare.Niklas Z skrev:Exakt. Fördel Tesla där också.Verdi skrev:Niklas Z skrev:Visst är det en del pengar, men framför allt tror jag att många, rent mentalt, lägger större vikt vid bensin/diesel/el-kostnader när de planerar bilsemester än andra kostnader för resan.
Vilket är kanonbra. Framförallt när de är upplåsta så att de kan användas av alla elbilar. Annars är det mindre bra.Niklas Z skrev:Men Tesla bidrar till att öka antalet destinationsladdare.mati skrev:Fast jag har hittills aldrig betalat för destinationsladdning ändå, trots att jag aldrig har använt en av Teslas destinationsladdare.Niklas Z skrev:Exakt. Fördel Tesla där också.Verdi skrev:Niklas Z skrev:Visst är det en del pengar, men framför allt tror jag att många, rent mentalt, lägger större vikt vid bensin/diesel/el-kostnader när de planerar bilsemester än andra kostnader för resan.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Ja, om man planerar laddstopp så att man rullar in till hotellet med nästan tomt batteri och laddar till 100% så sparar man ju en hel del pengar jämfört med att ladda på betal-stationer.Niklas Z skrev:Startar man med full laddning kan grovt räknat hälften av körsträckan kan täckas av destinationsladdningen [...]
Jag har ju fri SuC, så jag har inte brytt mig om att optimera för detta, och av erfarenhet vet jag att destionationsladdarna inte alltid går att räkna med, de kan vara ICE-ade, ha lägre effekt än utlovat, eller helt enkelt inte fungera, så jag ruttplanerar alltid som om dom inte finns, och ser det som en bonus när dom faktiskt funkar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
19 live, 30 building
Har dom ingen app?? Verkar bara va en webbsida i mobilen?
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Oykkh47 skrev:Har dom ingen app?? Verkar bara va en webbsida i mobilen?
De verkar ha en app för MyAudi, så man kan ladda på 72.000 laddstationer.
Dock måste man vara Audiägare för att få ett MyAudikort.
"Audi says that it has a solution.
Seemingly building on Porsche’s recently launched electric car charging mobile app and service, Audi will offer its e-tron owners a single charging profile and card that will enable them to charge their e-tron quattro, or Audi’s other upcoming EVs, at 72,000 charging points operated by 220 different providers in Europe."
https://electrek.co/2018/09/12/audi-e-t ... ce-access/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
19 live, 33 building
Det ser faktiskt ut som att 100-målet vid årsskiftet inte är helt orealistiskt längre.
Det ser faktiskt ut som att 100-målet vid årsskiftet inte är helt orealistiskt längre.
19 live, 34 building