Teslaspotting

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Superbar

Re: Teslaspotting

Inlägg av Superbar »

bylund skrev:
Såg den också. Den lyckades nästan ta sig hela vägen till Infracity innan det blev stopp... För inte parkerar man väl så om man bara är för tidig eller har slut på förarens körtid?
Vi kan spekulera om den egentliga orsaken, men för mig som har en del med yrkesförare av tunga fordon att göra så låter "slut på körtid" som mycket sannolikt. Polisen är nämligen mycket kompromisslös och i det närmaste helt oförstående för de minsta överträdelser av kör och vilotidsreglerna, oavsett orsak. Även retroaktivt, all information från färdskrivarna sparas i månader och det är inte bara föraren som kan drabbas av dryga böter, även arbetsgivaren. Resultatet blir att om tiden är slut så stannar man, oavsett var man är.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Superbar skrev:
bylund skrev:
Såg den också. Den lyckades nästan ta sig hela vägen till Infracity innan det blev stopp... För inte parkerar man väl så om man bara är för tidig eller har slut på förarens körtid?
Vi kan spekulera om den egentliga orsaken, men för mig som har en del med yrkesförare av tunga fordon att göra så låter "slut på körtid" som mycket sannolikt. Polisen är nämligen mycket kompromisslös och i det närmaste helt oförstående för de minsta överträdelser av kör och vilotidsreglerna, oavsett orsak. Även retroaktivt, all information från färdskrivarna sparas i månader och det är inte bara föraren som kan drabbas av dryga böter, även arbetsgivaren. Resultatet blir att om tiden är slut så stannar man, oavsett var man är.
Men planerar man inte typ 30 min innan vart man lämpligen kan stanna? Låter jätte konstigt för mig att stanna på en sådan väg för att tiden är slut.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Superbar

Inlägg av Superbar »

Pontus skrev:
Superbar skrev:
bylund skrev:
Men planerar man inte typ 30 min innan vart man lämpligen kan stanna? Låter jätte konstigt för mig att stanna på en sådan väg för att tiden är slut.
Normalt sett så, men eftersom det tydligen var nära destinationen så har troligen föraren chansat på att tiden skulle räcka.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

ett geng teslor laddar på ödeshög :)
Och så kom de en nisse och prompt parkera sin toyota på en SC plats fast de fins tomma rutor tom närmare ingången.
ICE-ed
ICE-ed
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Var det inte Toyota som körde reklam på tv om andra bilar som försökte låtsas vara Toyota? Nu är det omvänt. Toyota som vill vara en Tesla! ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Tog en långtur igår och första stället vi laddade på Le mans såg vi en ny annorlunda Tesla installation.... men övriga var mer normala.

Le mans
Auxerre
Nuits
Macon
Archamps
Aosta
Dorno
Modena
P_20150717_062021.jpg
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Kalle skrev:
ett geng teslor laddar på ödeshög :)
Och så kom de en nisse och prompt parkera sin toyota på en SC plats fast de fins tomma rutor tom närmare ingången.
Jag tänker lite på vad man kan göra åt detta. Allt från "arga-tvättstuge-lappar", Lappar med humor, till nåt mer sofistikerat.
Senaste idén jag fått är en liten lapp man fäster på rutan. För att höja seriositeten, gärna som en del i studie från nån högskola om nån student är intresserad.

Ni har parkerat på en plats avsedd för att ladda elbil utan att ladda.
Vi är intresserade av varför du valt att göra det. Svara vänligen på http://www.....
Ditt svar är viktigt för att öka förståelsen och förbättra parkeringsmöjligheterna för både el- bensin- och dieselbilar.

- Jag såg inte att det var en laddplats.
- Det fanns ingen annan plats.
- Jag bryr mig inte att jag står i vägen för någon som behöver platsen.
- Jag gillar inte elbilar och vill protestera genom att blockera laddplatser.
...
- Annan orsak.

Frågan är bara om det ger ökad eller minskad förståelse?
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

+1
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Tessling
Teslaägare

Inlägg av Tessling »

Någon retas och ställer sin svarta Tesla på vägen, ca 50m från vårt hus i Barkarby... (Bakom Ikea) någon som känner sig skyldig? :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag tror faktiskt att de flesta inte inser att de gör något dumt eller fel. Vid Teslas laddare står det väl bara att parkeringen är begränsad till 45 minuter, inget om att du måste ha en elbil. Men även där skylten elbil finns så tror jag att många inte förstår vad det innebär.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Som jag skrivit tidigare så kanske man borde parkera teslan vid bensinpumpar och sen sätta sig och äta lunch i närheten.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Jag tror faktiskt att de flesta inte inser att de gör något dumt eller fel. Vid Teslas laddare står det väl bara att parkeringen är begränsad till 45 minuter, inget om att du måste ha en elbil. Men även där skylten elbil finns så tror jag att många inte förstår vad det innebär.
Ja, det är ju tillåtet att göra som Toyotan på bilden. Men det är mycket som är tillåtet som är drygt, irriterande och skadligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Kan tycka att principen att visa hänsyn i trafiken gäller även vid laddplatser. Man behöver inte hata föraren av en icke-Tesla om dom ställer ställer sig vid en laddplats om det finns 4-5 lediga. Fast dom borde fylla dom andra P-platserna först.

Passerade precis Ödeshög. En Saab gled in in på en av platserna, men föraren flyttade på bilen när han insåg sin miss. Dom flesta visar hänsyn (eller så var det blicken jag gav honom... )

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Ja, det är ju tillåtet att göra som Toyotan på bilden. Men det är mycket som är tillåtet som är drygt, irriterande och skadligt.
Vad jag menar är att de helt enkelt inte vet att de gör fel. Alla har inte lika bra koll på elbilar och laddare som vi.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Kanske är det så att många inte fattar. Jag jobbar nästan bara med tekniker som bl.a fattar skillnad mellan kW och kWh och snabbt kan förstå hur länge och när man behöver ladda bara de får lite lagom med rådata. Jag har lätt att glömma bort att det finns de som inte kan sånt. Fick ju faktiskt frågan av en dam häromdan. "Är det inte ens en liten vanlig motor i den?" Man kanske skall ha en så mild, vädjande lapp som möjligt som bara kort informerar om att en elbil verkligen kan behöva denna plats för att ta sig hem.

De som parkerar demonstrativt eller skiter i det kommer man ju ändå inte att kunna ändra på. Förhoppningsvis är dessa inte så många.

Hamnade som så många gånger förr off i tråden. Jag känner det var mitt fel denna gången. Jag ber om ursäkt.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

IMAG3035.jpg
Kan hitta den udda stenen...
Blir lite dötid här på BB men som ni ser så kan man göra sin egen Teslaspotting :P
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Tessling skrev:
Någon retas och ställer sin svarta Tesla på vägen, ca 50m från vårt hus i Barkarby... (Bakom Ikea) någon som känner sig skyldig? :)
om det var ***160 så vet jag var din brevlåda bor
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Tessling
Teslaägare

Inlägg av Tessling »

12man skrev:
Tessling skrev:
om det var ***160 så vet jag var din brevlåda bor
Kommer dessvärre inte ihåg mer än att den stod väldigt nära mig och jag utbrister "titta! En sån ska vi ha!" När jag åkte förbi den med familjen. De var inte lika exalterade som jag :(

Jobbigt att du vet vart min brevlåda är planterad :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Brevlåda? Trodde vi pratade laddstolpar på detta forumet...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Pontus skrev:
IMAG3035.jpg
Kan hitta den udda stenen...
Blir lite dötid här på BB men som ni ser så kan man göra sin egen Teslaspotting :P
E det fisken som klätt ut sig till en termometer du menar? :roll:
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Skall vi skicka in bilder på laddstolpar? Kul....
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

hybris skrev:
Skall vi skicka in bilder på laddstolpar? Kul....
Kanske ska ha en tråd som heter laddstolpspotting
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Igår runt 12 tiden på Mäster Samuelsgatan. Såg en grön folierad Tesla. Den var riktigt grön. Första reaktionen var att det inte var så lyckat. Men sedan i backspegeln då den körde bakom mig tyxker jag den var fräck. Sticker utan tvekan ut. Såg inte modellen men gissar P85D.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Norskreg?
Isåfall träffade jag ägaren i Italien. Arbetar med foliering.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag sitter här i bilen utanför mitt hem i Sannegården och grämer mig över att den inte är en Tesla, när det kör förbi en Tesla i vad jag skulle tippa på är Signature Red (eller folierad - det var inte MC Red iaf). Snygg!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar