Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Swede1

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

Ännu en artikel om batterier och miljö kontra diesel.

https://www.di.se/bil/elbil-kan-vara-st ... dieselbil/
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Swede1 skrev:
Ännu en artikel om batterier och miljö kontra diesel.

https://www.di.se/bil/elbil-kan-vara-st ... dieselbil/
Titeln ”Elbilen kan vara större miljöbov än diselbil” är ju bevisat fel i princip alla möjliga fall i Europa. Rapporten som jämförde en el Merca med en diesel Merca visade klart att det var så, och då var batteriproduktionen smutsigare än idag.

Edit: Tibor skrev om det för ett år sedan: http://teslaclubsweden.se/elbilar-ar-re ... d-i-polen/
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

dn, lasse swärd, 2018-10-20

"Hårdare utsläppskrav och hotande förbud för att köra i storstäder tvingas världens tillverkare att elektrifiera; något annat alternativ finns inte. EU:s kommande krav på extra låga genomsnittliga utsläpp 2030 driver fram en allt högre andel elbilar.

Hur allt ska samordnas talas det mindre om.

Jag skulle gärna vilja förhandslyssna på klimatdebatten år 2030 om hur vi hanterade råvarorna till batterierna, de höga indirekta utsläppen som den energikrävande tillverkningen orsakar, bristerna i laddinfrastrukturen och brunkolet i elförsörjningen.

Klarade vi alla dessa utmaningar på så kort tid eller tvingade vi fram en industrikollaps?"

svalt hela fud paketet, nersköljt med ni vet vad
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Den här sista tiden av FUD tills elbilen har slagit igenom hos allmänheten kommer bli jobbig, hoppas den blir kort. :(

För det är klart att oljeindustrin inte kommer ge sig utan en ordentlig fajt. Och vi vet ju vad de länderna är kapabla att göra...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

12man skrev:
dn, lasse swärd, 2018-10-20

"Hur allt ska samordnas talas det mindre om.”

”Jag skulle gärna vilja förhandslyssna på klimatdebatten år 2030"
Aaaaaaaaah! Det talas ju för h-vete inte om annat!!!

Ja, Lasse, jag skulle också vilja lyssna på hur miljödebatten går 2030. Tror att det är många som kommer idiotförklara våran generation när vi envisades att köra omkring med rykande diesellok mitt inne i våra städer.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Om någon mot förmodan kommer ihåg Lasse Swärd år 2030 så lär man nog vara osäker på om man ska skratta eller gråta åt hans spekulationer.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

VW och SK Innovation har planer på gemensam batterifabrik i Europa.

https://electrek.co/2018/10/25/vw-batte ... gafactory/
https://www.nyteknik.se/fordon/biljatte ... ik-6936959

Låter som ett liknande upplägg som Tesla och Panasonic har, tror att det är en bra modell för framtiden. Liknande partnerskap har ju faktiskt funnits länge i bilindustrin, men då för andra komponenter så som säten, växellådor m.m. Där en leverantör bygger en fabrik tillsammans med biltillverkaren, alternativt bygger en fabrik inne i biltillverkarens lokaler. Ska bli spännande att följa. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Inlägg av Verdi »

Tysk rapport. :roll:
15407136883954292828080310703153.jpg
Verdi

Inlägg av Verdi »

Vafan. Exakt samma artikel som DI körde. Från TT. Vad i helvete är det som pågår?!?

Jaha. Då får man stå till svars i fikarummet till veckan igen. Tack så jävla mycket DN.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

Verdi skrev:
Vafan. Exakt samma artikel som DI körde. Från TT. Vad i helvete är det som pågår?!?

Jaha. Då får man stå till svars i fikarummet till veckan igen. Tack så jävla mycket DN.

Vänta lite nu Verdi. Det är inte exakt samma artikel, det råkar vara samma rubriksättning och bild.

Jag ser att de nämner flera uppgifter faktiskt och även Northvolt.
Men man får lätt uppfattningen att elbilar skulle vara en dålig idé över huvud taget.
76EBE802-0DFA-4592-A5B4-56A6BA20068F.jpeg
Jerka

Inlägg av Jerka »

Artikeln är väl i stora drag korrekt, det är rubriken som är uppåt väggarna.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

Jerka skrev:
Artikeln är väl i stora drag korrekt, det är rubriken som är uppåt väggarna.

Precis, det var därför jag läste igenom den ordentligt.
Och markerade särskilda rader.

Men det finns ju felaktiga saker som att stora batterier skulle vara sämre för miljön?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Större batterier förbrukar såklart mer resurser vid tillverkning så ur den synvinkeln så är det sant...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Bjelke skrev:
Större batterier förbrukar såklart mer resurser vid tillverkning så ur den synvinkeln så är det sant...
..men kommer sannolikt att hålla längre. Vilket gör att bilen håller längre. Vilket gör att den procentuella "kostnaden" för tillverkning blir mindre.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

I TT artikeln som flitigt publicerats runt hela mediasverige senaste tiden, nämndes en lobby org i Bryssel, hittade detta på deras hemsida

https://www.transportenvironment.org/ma ... fuels.html

Innehöll en fin bild, när yr detta runt i medielandskapet måntro
Screenshot_20181028-105358~2.png
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

12man skrev:
I TT artikeln som flitigt publicerats runt hela mediasverige senaste tiden, nämndes en lobby org i Bryssel, hittade detta på deras hemsida

https://www.transportenvironment.org/ma ... fuels.html

Innehöll en fin bild, när yr detta runt i medielandskapet måntro
Screenshot_20181028-105358~2.png
Den borde verkligen spridas!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

evilirish skrev:
Bjelke skrev:
..men kommer sannolikt att hålla längre. Vilket gör att bilen håller längre. Vilket gör att den procentuella "kostnaden" för tillverkning blir mindre.
Så är det utan tvivel, men nu verkar ju inte batterierna åldras direkt mycket i förhållande till bilens livslängd, så med större batteri kanske det blir mer viktigt vad som sker med det efter
att bilen gett upp, även om alla batterier måste tas omhand förr eller senare såklart.
Känns lite konstigt att prata om att större batterier är sämre ur miljösynpunkt när det ändå är bättre med elbil än fossilt, ska folk välja elbilar med så små batterier som möjligt med tanke på miljö enbart? DET
resonemanget känns bara som ytterligare ett sätt att förstärka fud om att elbilar inte funkar för dom har så kort räckvidd osv :(
Så länge elbilar är dyra så kan man självklart välja en med så stort batteri man har råd med och bilen fortfarande klarar av det man behöver använda den till, men att välja så litet batteri man kan för
miljöns skull... Nja... Fin tanke men kan slå fel för användaren.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det där med stora vs små batterier är lite farligt. Å ena sidan inbillar sig alla att en elbil måste ha en räckvidd på 50+ mil, helst det dubbla, å andra sidan har stora batterier en större miljöpåverkan. Det går inte att komma ifrån. Det är ganska dumt att knöla in ett jättebatteri i en pendlarbil som i princip aldrig kör med än 10 mil i sträck.
Det är ungefär samma problem som när folk envisas med att de måste ha en bil med monstermotor som pendlarbil bara för att de vill dra husvagn en gång om året.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

Vill vi snabbt få renare luft i lungorna, stabilare klimat, mindre oljeberoende, lägre bullernivåer? Då ska vi snabbt få de som kör mycket och långt (Taxi, säljare och vissa privatpersoner) över i elbilar. Då behövs stora batterier. På andra sidan skulle den i nuläget begränsade tillverkning av celler räcka till fler elbilar med mindre batteripack. Så nu sitter jag och argumenterar emot mig själv :?
Jerka

Inlägg av Jerka »

Om elbilarna ska gå hem hos gemene man måste de ha rejäl räckvidd och det kräver lite större batterier, så är det bara. Man kan inte förvänta sig en elbilsrevolution med tiomilsbilar.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Mycket längre än 35 mil lär inte behövas för de flesta i och med dagens laddmöjligheter och hur långt de flesta kör. Blir lite skillnad om man tänker på bil med dragkrok och husvagn.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Jag anser många missar det stora argumentet för eldrift är att uppåt 90% av ens bils körsträcka är på 7km.

Tar man en enkel överslag huruvida effektiv och hur mycket utsläpp som sker på denna sträcka blir resultatet väldigt fördelaktigt till elbilens favör.

Dagens utsläpp blir för enkelt att beskriva om en bil körs 1500mil om året och att det adderas rakt av på datan över bilens co2utsläpp/km.

Det är en av anledningarna till att att Norge har sett ett betydligt bättre resultat av att fler kör elbilar än vad man kunnat beräkna.
Jerka

Inlägg av Jerka »

kontakten2 skrev:
Jag anser många missar det stora argumentet för eldrift är att uppåt 90% av ens bils körsträcka är på 7km.

Tar man en enkel överslag huruvida effektiv och hur mycket utsläpp som sker på denna sträcka blir resultatet väldigt fördelaktigt till elbilens favör.

Dagens utsläpp blir för enkelt att beskriva om en bil körs 1500mil om året och att det adderas rakt av på datan över bilens co2utsläpp/km.

Det är en av anledningarna till att att Norge har sett ett betydligt bättre resultat av att fler kör elbilar än vad man kunnat beräkna.
Intressant! Är det för att fossilbilarna släpper ut extra mycket första kilometrarna eller vad beror det på?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ja, bränsleförbrukningen är ju enorm första km dessutom funkar oftast inte avgasreningen överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

mati skrev:
Det där med stora vs små batterier är lite farligt. Å ena sidan inbillar sig alla att en elbil måste ha en räckvidd på 50+ mil, helst det dubbla, å andra sidan har stora batterier en större miljöpåverkan. Det går inte att komma ifrån. Det är ganska dumt att knöla in ett jättebatteri i en pendlarbil som i princip aldrig kör med än 10 mil i sträck.
Det är ungefär samma problem som när folk envisas med att de måste ha en bil med monstermotor som pendlarbil bara för att de vill dra husvagn en gång om året.
Jag tänker mer på den totala miljöpåverkan som ett stort jämfört med ett litet batteri har. Ett mindre batteri behöver laddas oftare = högre degradering av kapaciteten = färre totalt antal mil innan man behöver byta ut batteriet.

Jag pendlar 35 mil i veckan till jobbet. Om jag har en M3 så skulle jag rent teoretiskt klara mig med en laddning per vecka, fast kanske mer realistisk ladda två kortare gånger per vecka. Men om jag skaffar mig en bil med ett mindre batteri, så kanske jag skulle behöva ladda det 3 ggr per vecka. Så frågan är, hur mycket mer (eller mindre) är små batterier jämfört med stora?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar