Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Model 3
nu fins de ytligare en rendring av model 3, http://insideevs.com/tesla-model-3-concept-render/
vad tycker ni om denna? jag tycker nosen ser ful ut, skulle va snyggare om man togbort nosen helt, göra den droppformad liksom. typ sol lexus bilen i minority report. PS hur ändrar jag trådens namn till 3 istället för e nu när vi vet
vad tycker ni om denna? jag tycker nosen ser ful ut, skulle va snyggare om man togbort nosen helt, göra den droppformad liksom. typ sol lexus bilen i minority report. PS hur ändrar jag trådens namn till 3 istället för e nu när vi vet
Senast redigerad av Kalle, redigerad totalt 1 gånger.
här e minority report bilen "utan nos". de borde ta den fronten tycker jagKalle skrev:nu fins de ytligare en rendring av model 3, http://insideevs.com/tesla-model-3-concept-render/
vad tycker ni om denna? jag tycker nosen ser ful ut, skulle va snyggare om man togbort nosen helt, göra den droppformad liksom. typ sol lexus bilen i minority report.

-
- utan motorhuv
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Ändrat tråden till Model 3.
Jag tycker taklinjen har lite Nissan Leaf över sig
Hjulen är groteskt stora.
Jag tycker taklinjen har lite Nissan Leaf över sig

Hjulen är groteskt stora.
Tycker dock att det är bra med stora bilrutor. Barnen uppskattar att se ut. Själv tycker jag inte om när blir för små klaustrofobiska rutor.
Re: Model E
Här är en som fick rätt angående att modell 70 och ca ett år innan lanseringen ganska imponerandemickeisol skrev:Jag undrar om dom inte använder 3400mah (eller kanske egentligen 3350mah) från panasonic (visserligen specialbyggda, men det är kanske bara att skyddsdelen är borttagen från varje cell eftersom tesla har egen hantering) dvs 7104st*3,6V*3,35A=85674Wh, ändrar men det till 7104st*3,6V*4A=102297Wh.
Ifall dom inte kan ha mer än 74 grupper utan förlitar sig på att 18650 cellerna blir effektivare så kan man nog säga att model X kommer att erbjudas med 100kwh batteri, (10 procent mera energikrävande enligt musk, men med samma räckvidd)
Och eftersom det är samma bottenplatta och batteri så kan man nog också räkna med en modell S 100 ,P100, P100+. Eller vad tror ni ≈2kwh/mil skulle innebära 50 mil i praktisk längd istället för 42
utan viktförändring. Kanske 60kwh modellen blir 72kwh enligt samma logik med 5040 st batterier.
Kan det vara den här vägen dom går för att kunna ladda ännu fortare i supercharger, dom första bilarna var ju begränsade till 90kw laddeffekt och dom ryktades ju ha 2900 mah batterier
(man måste kunna ha fler antal batterier om dom lyckades få ihop 85kwh med dessa 85000/3,6/2,9=8141st). sen blev det ju 120kw och nu skall det ju bli 135kw som max. straubel surrar ju om att korta laddtiderna ytterligare.
Siffran 8000 batterier har ju figurerat förut och då ger ju 8141st*3,6V*3,35A=98180kwh alternativt 8141st*3,6V*4A=117230 (ett 120kwhbatteri).
Cellerna väger ungefär 45 gram så i cellvikt skulle det skilja 45 kg (sen tillkommer såklart annat gojs).
Hursom helst batterierna finns idag, frågan är om det blir 100kwh eller 120kwh nästa år (för modelX som option).
En annan kul batterisiffra är ju 22500bilar * 7104 batterier=159 840 000 st celler
vad får man för styckepris på batterier när man lägger en sådan order.
Jag tror att model E är i hamn kostnadsmässigt, men att det behövs så klart en massa batterier till en högra volym. Lek med tanken 500000st bilar och 5040 celler i varje
2 miljarder 520 miljoner celler varje år till modelE
Obs!! Obs!! Obs!! detta är ju bara mina privata korkade spekulationer, inget att bry sig om, men man får väl leka lite med tanken![]()
Men man vet ju aldrig med mr Musk, han kanske har nåt annat ess i rockärmen

Kanske, men jag tror att model S kommer att vara valbar mellan 70kwh och 85kwh medans model X kommer att vara valbar mellan 85kwh och ungefär 100kwh.LarsL skrev:Så då kommer det alltså en S100 i samband med släppet av X...
Och att lanseringen av 70D var mest för att spara batterier som uppenbart kommer att behövas till model X 100kwh (för att kunna nå upp till 55000 enheter under 2015). Musken kan ju då hålla löftet om samma räckvidd på model X som model S (85 vs 70 och 100 vs 85 ).
Jag tror fortfarande att model X har förhalats pga model S succé och samtidig brist på batterier, dvs om dom hade lanserat model x tidigare så hade dom inte haft en chans att leverera så många bilar som dom har gjort pga batteribrist.
Under 2016 däremot (när gigafactoryn börjar leverera) tror jag det kan bli mera batteristorleksval till model s.
Och för att återgå till trådens ämne: Jag tror att tesla kommer att hålla tiden med model 3 (presentation under mars ? 2016 och mjukstart leverans slutet 2017).
Allt så klart synkroniserat med batteriproduktion och tillgång på batterier, förmodligen med prioritet på leveranser av model s och x i början (för att hålla likviditeten uppe).
Uttalandet om att Model 3 inte kommer likna andra bilar tycker jag låter oroväckande.
Det finns ju massor av snygga bilar som den kan ta drag av, men nu tänker jag mig ännu en FarmorAnka bil som
'måste' stå ut med utseendet. Å andra sidan hoppas jag att TM aldrig kommer spotta ur sig en ful bil.
Spännade hur som helst.
Det finns ju massor av snygga bilar som den kan ta drag av, men nu tänker jag mig ännu en FarmorAnka bil som
'måste' stå ut med utseendet. Å andra sidan hoppas jag att TM aldrig kommer spotta ur sig en ful bil.
Spännade hur som helst.
MYLR-24
Jag också. Tänk BMW i3 eller i princip ALLA andra elbilar som bara måste vara så fula som möjligt. Det finns ju en anledning till att alla bilar ser likadana ut idag och det är för att folk gillar det utseendet, annars hade dom väl inte sett ut så._TonyV skrev:Uttalandet om att Model 3 inte kommer likna andra bilar tycker jag låter oroväckande.
Model X, Pearl White
Ja, man gillade väl det då, det är väl sånt som kallas mode.
Att elbilar ska se konstiga ut är väl också ett mode. Hittills har Tesla gjort precis tvärtom och försökt få bilen att se ut som en vanlig, med tex en grill. Vilket får mig att tänka på farmor Anka bilen som försöker likna en hästkärra. Kanske Model III får en helt egen elbilsdesign som inte behöver flörta med fossilbilar, kanske är det för tidigt.
Att elbilar ska se konstiga ut är väl också ett mode. Hittills har Tesla gjort precis tvärtom och försökt få bilen att se ut som en vanlig, med tex en grill. Vilket får mig att tänka på farmor Anka bilen som försöker likna en hästkärra. Kanske Model III får en helt egen elbilsdesign som inte behöver flörta med fossilbilar, kanske är det för tidigt.
Farmor ankas bil är elbil (Detroit Electric)
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Vet men ser fortfarande ut som en hästkärra.
Jay Leno har en sådan som han visat upp i sin youtube kanal.
Jay Leno har en sådan som han visat upp i sin youtube kanal.
Ja trodde de va en baker electric?Stefan T skrev:Farmor ankas bil är elbil (Detroit Electric)
- TiborBlomhall
Nä, det är en Detroit Electric som hon har.
Och hon bor på en gård som saknar elektricitet
Bilen laddas istället från blixtar via en mackapär Uppfinnar-Jocke har uppfunnit åt henne.
(Tänk vad mycket värdelös kunskap det finns här i världen
)
Och hon bor på en gård som saknar elektricitet

Bilen laddas istället från blixtar via en mackapär Uppfinnar-Jocke har uppfunnit åt henne.
(Tänk vad mycket värdelös kunskap det finns här i världen

De fins även en serie när mårten gås blir smart och upfinner ett vattenkraft värk som laddar hennes bil, men då får hon en stöt när hon tar i bilen, sen blir han lat igen till farmor ankas lättnadTiborBlomhall skrev:Nä, det är en Detroit Electric som hon har.
Och hon bor på en gård som saknar elektricitet![]()
(Tänk vad mycket värdelös kunskap det finns här i världen)
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
- TiborBlomhall
Se på f-n. Tyckte den såg annorlunda ut.TiborBlomhall skrev:Nä, men Model X. Lermodellen de står framför är Model X.

P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Dags att spekulera lite.
Batteripack, har tänkt att det nog blir ett 60 kWh pack men nu är jag inte så säker. Ta ex 7.18 in. 75 km/h i medelhastighet och en förbrukning på 1.74 kWh/mil på en 32 mils sträcka. Model 3 bör rimligtvis vara ännu mer optimerad för låg förbrukning. Jämför man med EPA testet så är medelhastigheten på landsvägsdelen 77 km/h och stadskörningen på 34 km/h så en mer optimerad Model 3 kanske kan hamna en bit under 1.74 kWh/mil. 1.6kWh/mil ger 31 mils räckvidd med ett 50 kWh pack.
Prestanda, det har redan frontmotorn från Model S/X. 259 hk. Det borde räcka rätt bra, kanske t.o.m trimmar ner den lite. Fast jag har iofs för mig att Elon har nämnt att det inte blir den motorn till Model 3 utan att det ska ses som en föregångare till Model 3 motorn. Så kanske ännu mindre hk/mer kostnadsoptimerad, 200 hk ?
Batteripack, har tänkt att det nog blir ett 60 kWh pack men nu är jag inte så säker. Ta ex 7.18 in. 75 km/h i medelhastighet och en förbrukning på 1.74 kWh/mil på en 32 mils sträcka. Model 3 bör rimligtvis vara ännu mer optimerad för låg förbrukning. Jämför man med EPA testet så är medelhastigheten på landsvägsdelen 77 km/h och stadskörningen på 34 km/h så en mer optimerad Model 3 kanske kan hamna en bit under 1.74 kWh/mil. 1.6kWh/mil ger 31 mils räckvidd med ett 50 kWh pack.
Prestanda, det har redan frontmotorn från Model S/X. 259 hk. Det borde räcka rätt bra, kanske t.o.m trimmar ner den lite. Fast jag har iofs för mig att Elon har nämnt att det inte blir den motorn till Model 3 utan att det ska ses som en föregångare till Model 3 motorn. Så kanske ännu mindre hk/mer kostnadsoptimerad, 200 hk ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Intressanta spekulationer! Jag personligen hoppas att de vågar sig på att leverera en dyrare model 3 med större batterikapacitet. Jag vill gärna ha något över 80kWh men jag antar att det i så fall skulle börja kannibalisera på Model S för mycket....Laban skrev:Dags att spekulera lite.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
En prestandamodell med dubbla motorer och ett större batteri som klarar av att leverera kräm till de motorerna hade väl inte varit särskilt förvånande? Men den lär väl prismässigt vara uppe och nosa på vad instegsmodellen av Model S kostar. Klart, för dig som redan har en P85D men inte behov av en så stor bil så hade ju en sån modell varit riktigt sweet.AnteF skrev:Intressanta spekulationer! Jag personligen hoppas att de vågar sig på att leverera en dyrare model 3 med större batterikapacitet. Jag vill gärna ha något över 80kWh men jag antar att det i så fall skulle börja kannibalisera på Model S för mycket....
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag hoppas på en modell som ligger och nosar på vad 90d klarar i range och som kan leverera 0-100 under 5s. Mer behövs intedanni skrev:En prestandamodell med dubbla motorer och ett större batteri som klarar av att leverera kräm till de motorerna hade väl inte varit särskilt förvånande? Men den lär väl prismässigt vara uppe och nosa på vad instegsmodellen av Model S kostar. Klart, för dig som redan har en P85D men inte behov av en så stor bil så hade ju en sån modell varit riktigt sweet.AnteF skrev:Intressanta spekulationer! Jag personligen hoppas att de vågar sig på att leverera en dyrare model 3 med större batterikapacitet. Jag vill gärna ha något över 80kWh men jag antar att det i så fall skulle börja kannibalisera på Model S för mycket....

Om risken att kannibalisera försäljningen på S skall vi nog inte lägga så mycket tyngd på då S kommer vara Större, Lyxigare och fortfarande bilen med mest teknik gissar jag.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
...men inte så trolig antagligen... Men å andra sidan säljer BMW M, Audi S/RS & Merca AMG rätt bra antar jag i de mindre segmenten så kanske?danni skrev:En prestandamodell med dubbla motorer och ett större batteri som klarar av att leverera kräm till de motorerna hade väl inte varit särskilt förvånande? Men den lär väl prismässigt vara uppe och nosa på vad instegsmodellen av Model S kostar. Klart, för dig som redan har en P85D men inte behov av en så stor bil så hade ju en sån modell varit riktigt sweet.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Åh, varför inte? Såna dyrare modeller innebär sannolikt en högre marginal för Tesla. Det är inte så mycket svårare att ta fram och producera såna när man redan har basmodellen, och just Tesla har ju både varumärke och teknologi som gör att de kan sälja prestandamodeller utan vidare problem. Risken är väl såklart att en sån modell skulle kannibalisera för mycket på försäljningen av prestandaversionen av Model S som de ju tjänar riktigt bra på.AnteF skrev:...men inte så trolig antagligen... Men å andra sidan säljer BMW M, Audi S/RS & Merca AMG rätt bra antar jag i de mindre segmenten så kanske?danni skrev:En prestandamodell med dubbla motorer och ett större batteri som klarar av att leverera kräm till de motorerna hade väl inte varit särskilt förvånande? Men den lär väl prismässigt vara uppe och nosa på vad instegsmodellen av Model S kostar. Klart, för dig som redan har en P85D men inte behov av en så stor bil så hade ju en sån modell varit riktigt sweet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD