Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Kriper skrev:
Johan Ehrenberg ger sig i kast med att slå hål på elbilsmyterna. Lyckas han?

https://www.etc.se/klimat/7-logner-om-elbilar

Ett tips i all välmening.
Om man hänvisar till åst artikel är det bra ta ett utdrag av den, om den är låst.
Skriv det.

Bara en lite synpunkt jag tror uppskattas?


Den här är inte låst.
https://www.nyteknik.se/fordon/batterie ... ar-6936717
Användarvisningsbild
La Liberte
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 aug 2016 17:03
Ort: Åhus

Re: Artikel i media

Inlägg av La Liberte »

Now we are talking
Myten om hård konkurrens för Tesla stämmer inte - Berenberg
Hotet mot Tesla från traditionella biltillverkare inom elbilar är överdrivet och ett riktigt sådant hot saknas egentligen idag.

Det bedömer Berenberg som menar att Tesla redan har bevisat att man klarar av konkurrensen och att kunder är redo att betala en premie för en bättre produkt och inte bara för annan drivteknik.

Berenberg sätter i analysen en köprekommendation på Tesla. Riktkursen är 500 dollar, vilket motsvarar en uppsida på hela 92,3 procent från Teslas stängningskurs på 260 dollar i fredags.
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
Kriper
Inlägg: 1369
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Artikel i media

Inlägg av Kriper »

TeslaTissel skrev:
Kriper skrev:
Johan Ehrenberg ger sig i kast med att slå hål på elbilsmyterna. Lyckas han?

https://www.etc.se/klimat/7-logner-om-elbilar

Ett tips i all välmening.
Om man hänvisar till åst artikel är det bra ta ett utdrag av den, om den är låst.
Skriv det.

Bara en lite synpunkt jag tror uppskattas?


Den här är inte låst.
https://www.nyteknik.se/fordon/batterie ... ar-6936717
1. Skapar elbilar i Sverige mer smutsig kolel i Europa?
Elnäten i Europa hänger samman – speciellt i norra Europa. Den som vill se exakt hur kan gå in på www.electricitymap.org där de flesta länders produktion samt deras export och import av el redovisas, minut för minut. Det är mycket lärorikt. Sverige och Norge tillhör de renaste länderna som dessutom exporterar ren el till andra, smutsigare länder. De 300 MW solceller som finns i Sverige är en droppe i havet, men även dessa skapar export när solen skiner bra. Det som händer när förnybart gör riktigt mycket el är att kolkraft och gaskraft tvingas bromsa. Ju mer det blåser och ju mer solen skiner, desto mindre utsläpp i EU. Och det är förnybart som ökar. Det betyder att en elbil faktiskt blir renare för varje år, vilket en diesel aldrig kan bli.

Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

Läs mer
2. Är det mer slöseri att göra el av fossil energi än att åka med diesel och bensin direkt?
El från olja, gas eller kol är smutsig. Även om elbilen är effektiv kan man tänka sig att det vore renare att köra direkt med bensin eller diesel än att ­omvandla fossil energi till el och sedan ladda bilen.

Men den ekvationen är felaktig eftersom diesel och bensin görs med… el. Det vill säga de utsläpp som man vill klistra på elbilen finns även på fordon som drivs med diesel och bensin. Det finns uträkningar som visar att om vi i stället för att tillverka bränslet i raffinaderierna stängde dem, så skulle den el de använt räcka till att ladda en stor del av elbilarna i ett land.

Att tillverka diesel och bensin är helt enkelt ett elslöseri!

3. Räcker batterierna? Är de smutsiga?
Det sker en enorm utveckling av batte­rier just nu. De halveras i pris vartannat år och fördubblas i kapacitet (det vill säga samma mängd material kan lagra dubbelt så mycket energi). Batterirevolutionen har bara börjat. Och ett batteri lever länge. När elbilens batteri arbetat i 15 år kommer det att kunna användas som energilager i många år till. Och sedan kan materialet återvinnas.

Batterierproduktion kräver el. Ju renare el, desto renare batterier. Och känsliga metaller (som utvinns miljöskadligt eller med usla arbetsförhållanden) kan faktiskt bytas ut mot vanligare material. Idag överdrivs batteriernas storlek i elbilarna på grund av att bilarna inte laddas under drift med så kallade laddvägar. När dessa byggs minskar behovet av batterier radikalt.

4. Diesel eller elbil. Lika smutsigt?
Nej, elbilar är alltid renare än diesel- eller bensinbilar. Det finns flera enkla anledningar till det. För det första är alla elbilar effektivare än bilar med explosionsmotorer. Det beror på att en elmotor jobbar direkt, vilket innebär små förluster av den energi som används. En elbil kan ha över 90 procent i effektivitet medan en dieselbil kan ha 20 procent. Det betyder att det slösas mycket mer energi när hjulen ska drivas av dieselmotorn. Faktum är att den mesta energin i en sådan bil blir ren värme!

För det andra är el renare än fossil energi i motorn. El produceras av flera källor, en del smutsigare än andra, men sammantaget är utsläppen från en elbil alltid lägre än de från dieselbilen. I Sverige skapar en elbil utsläpp på cirka 20 g CO2 per kWh. I Frankrike cirka 40 gram. I det smutsiga ellandet Tyskland cirka 410 g. Men en dieselbil skapar i alla länder mer utsläpp. Även i det kolsmutsiga Polen (630 g CO2) är elbilen 25 procent renare än dieseln. Då har man räknat med alla delar av en bils utsläp: Bilens produktion, bränsle, batterier samt transporter av bränsle och bil till kund.

5. Skapar elbilar elbrist?
En elbil gör av med väldigt lite energi jämfört med den fossila bilen. Det räcker faktiskt med ett garagetak fullt med solceller för att försörja bilen i garaget med el som räcker till 1 500 mil per år. Eftersom elbilar kan laddas på dagen och användas på natten eller vice versa är det fullt möjligt att balansera elnät med elbilar och ladda dem när vind, vatten och sol ger som mest. Eller när konsumtionen av el i övrigt är som lägst.

6. Kostar elbilar mycket mer?
De billigaste elbilarna går idag att leasa för under 3 000 kronor i månaden (inklusive batterier). Det priset vill EU:s biljättar gärna behålla, men de kommer nu möta allt mer konkurrens från Kina. (Där produceras och säljs mest elbilar på jorden). Men den stora skillnaden mellan en elbil och en fossilbil är att elpriset är mycket lägre än bensinpriset. En elbil med köpt el kostar 2,50 kronor per mil jämfört med bensinbilens 10-16 kronor per mil. En elbil med egenproducerad el kostar cirka 40 öre per mil. Elbilar har dessutom mycket lägre servicekostnader (få rörliga delar som kan gå sönder). Om elbilen färdas 2 000 mil per år tar det bara några år innan den faktiskt är billigare än en begagnad billig diesel.

7. Är elbilar ett slöseri med resurser?
All produktion skapar utsläpp. En elbil som görs i en smutsig fabrik skapar mer utsläpp. Men om fabriken drivs med vind och solel halveras utsläppen. Självklart är det ännu renare att cykla, och allra renast att promenera.

Så länge vi har ett bilsamhälle är elbilen än dellösning av klimathotet. Det finns ännu bättre lösningar – det kallas kollektivtrafik – men det är inget försvar för att ha kvar de smutsiga bilarna som idag säljs genom falska påståenden om eldrift.

Elbilen förtalas av de som vill förlänga produktionen av smutsiga dieslar.

Det är påståenden som är farliga för klimatet och skapar onödig oro hos konsumenterna. Men eftersom de ger förare med klimat­förstörande bilar lite bättre sömn är de också populära myter att sprida.
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

La Liberte skrev:
Now we are talking
Myten om hård konkurrens för Tesla stämmer inte - Berenberg
Hotet mot Tesla från traditionella biltillverkare inom elbilar är överdrivet och ett riktigt sådant hot saknas egentligen idag.

Det bedömer Berenberg som menar att Tesla redan har bevisat att man klarar av konkurrensen och att kunder är redo att betala en premie för en bättre produkt och inte bara för annan drivteknik.

Berenberg sätter i analysen en köprekommendation på Tesla. Riktkursen är 500 dollar, vilket motsvarar en uppsida på hela 92,3 procent från Teslas stängningskurs på 260 dollar i fredags.
Jaha.. Berenberg sitter tungt i TSLA :lol: :roll:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av helix »

Bjelke skrev:
Det är kört, det är miljövidrigt med elbilar!....... igen..... och med exakt samma typ av beräkningar...
https://www.nyteknik.se/fordon/batterie ... ar-6936717
Man behöver bara spendera 3 minuter på Berryls Strategy Advisors hemsida för att dra några snabba slutsatser. De har hela sin kundstock i bilindustrin så man kan gissa vilkas agenda de driver och vem som är beställare av den här rapporten... de vill helt enkelt göra sina kunder en tjänst och fördröja omställningen. Svårare än så är det inte.

Skrattade lite när jag såg listan på alla som sitter i deras Management. Inte en enda kvinna.

http://www.berylls.com/en/unternehmen/
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Kriper skrev:
TeslaTissel skrev:
Kriper skrev:
Johan Ehrenberg ger sig i kast med att slå hål på elbilsmyterna. Lyckas han?

https://www.etc.se/klimat/7-logner-om-elbilar
1. Skapar elbilar i Sverige mer smutsig kolel i Europa?
Han är ju på vår linje. - Lugnt på den fronten!
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

helix skrev:
Bjelke skrev:
Det är kört, det är miljövidrigt med elbilar!....... igen..... och med exakt samma typ av beräkningar...
https://www.nyteknik.se/fordon/batterie ... ar-6936717
Man behöver bara spendera 3 minuter på Berryls Strategy Advisors hemsida för att dra några snabba slutsatser. De har hela sin kundstock i bilindustrin så man kan gissa vilkas agenda de driver och vem som är beställare av den här rapporten... de vill helt enkelt göra sina kunder en tjänst och fördröja omställningen. Svårare än så är det inte.

Skrattade lite när jag såg listan på alla som sitter i deras Management. Inte en enda kvinna.

http://www.berylls.com/en/unternehmen/
Det är och rör sig då helt enkelt om - stoppa elfordon- kartell??
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5510
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
https://www.cnbc.com/2018/10/23/short-s ... ition.html
"TSLA is not just pulling customers from BMW and Mercedes but also from Toyota and Honda. Like a magic trick, while everyone is focused on Elon smoking weed, he is quietly smoking the whole automotive industry," the short seller added.
"Tesla appears to be the only company that can actually produce and sell electric cars," Left said.
Fantastiskt kul citat..
Ja kanske de var planerat av Elon, av avlednings manöver :D
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

SVT och Sveriges radio STUDIO ETT tar upp självkörande bilar idag.

Etisk och juridiskt, vem får döda vem eller vem bestämmer vad vi kör på vide en olycka?

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ve ... ar-krockar

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7074513
Skärmavbild 2018-10-25 kl. 08.41.36.png
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1642
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Artikel i media

Inlägg av frippan »

Skall bli skönt med självbärande bilar. Är jäkla tungt idag Bild #autocorrect
TeslaTissel skrev:
SVT och Sveriges radio STUDIO ETT tar upp självbärande bilar idag.

Etisk och juridiskt, vem får döda vem eller vem bestämmer vad vi kör på vide en olycka?

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ve ... ar-krockar

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7074513
Skärmavbild 2018-10-25 kl. 08.41.36.png
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19938
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

:lol: den var ju ovanligt bra ju :)
(självbärande bilar alltså)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Denna diskussion verkar vara mer självbärande än bilarna är självkörande ivf, kanske har journalister närmare i tanken till detta än teknik, tror det är ett ickeproblem, bromsa hårt och sluta aldrig köra bilen
ms 76132 "Eleamore"
Jerka
Inlägg: 976
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

Det där scenariot med att en dator måste välja mellan att köra på en gammal dam eller ett barn måste vara något av det mest verklighetsfrånvända som dykt upp i debatten. Har det någonsin hänt? Är det realistiskt att tro att en mänsklig förare ska hinna göra bedömningen men inte hinna bromsa? Samtidigt är tekniken på den nivån att den fortfarande missar tydligt skyltade vägarbeten.

Visst, det är kul kuriosa hur man resonerar kring etiska frågor i olika länder, men det är inte en relevant fråga för självkörande bilar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jerka skrev:
Det där scenariot med att en dator måste välja mellan att köra på en gammal dam eller ett barn måste vara något av det mest verklighetsfrånvända som dykt upp i debatten. Har det någonsin hänt? Är det realistiskt att tro att en mänsklig förare ska hinna göra bedömningen men inte hinna bromsa? Samtidigt är tekniken på den nivån att den fortfarande missar tydligt skyltade vägarbeten.

Visst, det är kul kuriosa hur man resonerar kring etiska frågor i olika länder, men det är inte en relevant fråga för självkörande bilar.
Precis min tanke också. Gäller inte samma frågor även för mänskliga förare? Bortsett från att det känns som att någon verkligen har värkt fram ett icke-problem så är det väl alltid en etisk fråga, oavsett vem eller vad som styr bilen. Jag som förare vill absolut inte ställas inför det valet. Och om det nu mot alla odds ändå skulle hända så tror jag att man reagerar rent instinktivt och försöker i första hand att rädda sig själv och sina medpassagerare. Allt annat vore jättekonstigt.
Om det nu är så att självkörande bilar hela tiden ställs inför helt omöjliga val (jag tror att det finns en uppsjö med betydligt svårare och mindre livshotande problem som är klart vanligare än detta teoretiska scenario) så är en dator troligen betydligt mer kapabel att beräkna hur man på bästa sätt kan rädda så många som möjligt, t.ex genom att göra avancerade styr- och bromsmanövrar som en människa troligen aldrig skulle klara av i en sådan stressituation.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
Jerka skrev:
Det där scenariot med att en dator måste välja mellan att köra på en gammal dam eller ett barn måste vara något av det mest verklighetsfrånvända som dykt upp i debatten. Har det någonsin hänt? Är det realistiskt att tro att en mänsklig förare ska hinna göra bedömningen men inte hinna bromsa? Samtidigt är tekniken på den nivån att den fortfarande missar tydligt skyltade vägarbeten.

Visst, det är kul kuriosa hur man resonerar kring etiska frågor i olika länder, men det är inte en relevant fråga för självkörande bilar.
Precis min tanke också. Gäller inte samma frågor även för mänskliga förare? Bortsett från att det känns som att någon verkligen har värkt fram ett icke-problem så är det väl alltid en etisk fråga, oavsett vem eller vad som styr bilen. Jag som förare vill absolut inte ställas inför det valet. Och om det nu mot alla odds ändå skulle hända så tror jag att man reagerar rent instinktivt och försöker i första hand att rädda sig själv och sina medpassagerare. Allt annat vore jättekonstigt.
Om det nu är så att självkörande bilar hela tiden ställs inför helt omöjliga val (jag tror att det finns en uppsjö med betydligt svårare och mindre livshotande problem som är klart vanligare än detta teoretiska scenario) så är en dator troligen betydligt mer kapabel att beräkna hur man på bästa sätt kan rädda så många som möjligt, t.ex genom att göra avancerade styr- och bromsmanövrar som en människa troligen aldrig skulle klara av i en sådan stressituation.
Problemet i denna frågan är väll att om en människa styr så förstår många att man inte hinner välja utan det blir rena reflexer. Men med en datorstyrd bil som kan reagera betydligt fortare så kanske det finns tid för datorn att faktiskt välja vad den ska göra. Då kanske man inte ska låta slumpen avgöra?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Bjelke skrev:
:lol: den var ju ovanligt bra ju :)
(självbärande bilar alltså)
:oops: :mrgreen: :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Men just därför att en dator är så mycket snabbare lär denna situation i princip aldrig uppstå, med tanke på att det är redan för en mänsklig förare vansinnigt osannolikt. Som sagt, det finns betydligt större, svårare och akuta problem som måste lösas först när det gäller självkörning. När man har löst dem kan man ta sig an de mer teoretiska och etiska frågorna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

mati skrev:
Jerka skrev:
Det där scenariot med att en dator måste välja mellan att köra på en gammal dam eller ett barn måste vara något av det mest verklighetsfrånvända som dykt upp i debatten. Har det någonsin hänt? Är det realistiskt att tro att en mänsklig förare ska hinna göra bedömningen men inte hinna bromsa? Samtidigt är tekniken på den nivån att den fortfarande missar tydligt skyltade vägarbeten.

Visst, det är kul kuriosa hur man resonerar kring etiska frågor i olika länder, men det är inte en relevant fråga för självkörande bilar.
Precis min tanke också. Gäller inte samma frågor även för mänskliga förare? Bortsett från att det känns som att någon verkligen har värkt fram ett icke-problem så är det väl alltid en etisk fråga, oavsett vem eller vad som styr bilen. Jag som förare vill absolut inte ställas inför det valet. Och om det nu mot alla odds ändå skulle hända så tror jag att man reagerar rent instinktivt och försöker i första hand att rädda sig själv och sina medpassagerare. Allt annat vore jättekonstigt.
Om det nu är så att självkörande bilar hela tiden ställs inför helt omöjliga val (jag tror att det finns en uppsjö med betydligt svårare och mindre livshotande problem som är klart vanligare än detta teoretiska scenario) så är en dator troligen betydligt mer kapabel att beräkna hur man på bästa sätt kan rädda så många som möjligt, t.ex genom att göra avancerade styr- och bromsmanövrar som en människa troligen aldrig skulle klara av i en sådan stressituation.
Kika på den här spellistan 2018 Automated Driving Tests via https://www.youtube.com/playlist?list=P ... aMVsVEKPGo
Det skall bli intressant hur man tar upp frågan i Studio ett - senare idag i varje fall.

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11212
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Ju mer man hänger på olika fora som detta och på andra sätt lär sig en massa om elbilar och dessutom själv kör en desto mindre intressant blir det att läsa vad taffliga journalister skriver om elbilar. Det ter sig allt mer som något skrivet både av och för barn som inte har nån som helst förförståelse för ämnet. Därtill är det fullt av felaktigheter och myter. Jag orkar snart inte ens skriva i kommentarsfält eller maila skribenterna för att rätta till de värsta felaktigheterna.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Kan inte vara vanligt alls att valet står mellan A) Säker död för personerna i bilen eller B) Säker död för barnen på gatan.

Särskilt om nu datorn kör mycket bättre än en mänsklig förare så borde den se problemen mycket tidigare och kunna välja bättre alternativ än en överrumplad mänsklig förare.

I vilket fall så är den där etiska diskussionen den minst intressanta i mina ögon just eftersom den är så osannolik. Det är så många problem kvar att lösa innan man kommer till den nivån. Det är mer intressant för mig hur bilar ska klara snöfall, vägarbeten, grusvägar, hålla sig undan för utryckningsfordon på ett bra sätt och alla andra tusentals situationer där vi människor gör intuitiva val.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Ju mer man hänger på olika fora som detta och på andra sätt lär sig en massa om elbilar och dessutom själv kör en desto mindre intressant blir det att läsa vad taffliga journalister skriver om elbilar. Det ter sig allt mer som något skrivet både av och för barn som inte har nån som helst förförståelse för ämnet. Därtill är det fullt av felaktigheter och myter. Jag orkar snart inte ens skriva i kommentarsfält eller maila skribenterna för att rätta till de värsta felaktigheterna.
Ja instämmer. Men inte riktigt helt. Vi har ändå en uppgift att fylla som inte bör glömmas bort.
Du skriver förnuftigt och - med ”sunt förnuft”, det betyder en hel del.
Många som inte har alla batterier hemma ilsknar till och attackerar istället för att lyssna och ta in just ”sunt förnuft”.

De av oss som orkar fortsätta med skrivande och ev. debattkommentarer har faktiskt lite mellan öronen, mycket av det vi vet idag är helt avgörande för framtiden - och den är inte så liten som en del journalister ibland slarvar bort i sina recensioner och artiklar kring fordon överhuvudtaget.
Här i TCS har vi lärt oss massor om - ja det mesta!

Det finns massor av händelser och erfarenheter från ägare och allmänhet som tagits upp, i historien, - i just media. Det har också en betydelse verkligen vad vi entusiaster gör.

Så om vi kan informera och påverka positivt så bör vi fortsätta.
Kör på bara!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Jerka skrev:
Det där scenariot med att en dator måste välja mellan att köra på en gammal dam eller ett barn måste vara något av det mest verklighetsfrånvända som dykt upp i debatten. Har det någonsin hänt? Är det realistiskt att tro att en mänsklig förare ska hinna göra bedömningen men inte hinna bromsa? Samtidigt är tekniken på den nivån att den fortfarande missar tydligt skyltade vägarbeten.

Visst, det är kul kuriosa hur man resonerar kring etiska frågor i olika länder, men det är inte en relevant fråga för självkörande bilar.

Datorn hinner kolla upp på Internet att personen framför den på gatan redan har diagnosticerats med dödlig cancer och endast har dagar kvar att leva. Så den kan köra på honom och rädda sina passagerare istället som endast har lite njursten.

Japp, svart humor - men en uppkopplad AI hinner göra mer komplexa beslut baserade på fler variabler än endast synintryck. Något som jag inte hört så mycket om i debatten.


Sen tror jag personligen att självkörande bilars programvara är inriktad på att följa filen bilen befinner sig i - ett arv från dess ursprung i autopiloten. Sedan tar bilen beslut om filbyten men endast då det är berättigat. I exemplet skulle bilen alltså göra allt för att bromsa så kraftigt som möjligt men den skulle inte ens komma på tanken att byta fil. I alla dessa scenarios folk har ställt upp "hur kommer AI att göra" tror jag den kommer framför allt fortsätta i samma fil, inte komma på tanken att byta fil bara för att göra något slags val.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

När jag tog körkortet fick jag lära mig en del grundregler som man skulle följa när man kommer i en situation där krock är oundviklig.
Det var ungefär såhär:
Bromsa så in i helvete. Undvik in i det sista att krocka med mötande trafik. Välj hellre ett träd eller diket istället för ett annat fordon.

Ganska enkla regler som fungerar troligen i 99,9% av fallen. Skulle det mot förmodan stå en barnfamilj vid trädet som jag valde att köra i, för att undvika en mötande skolbuss, ja, då är det en tragisk olycka. Det är totalt befängt att börja diskutera vem man ska köra ihjäl och varför.

Det som har främsta prioritet nu är att se till att självkörande bilar inte råkar köra ihjäl folk helt utan anledning, typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av Franz »

Problemet för självkörande bilar verkar ju till största delen bero på att de inte med 100% korrekthet kan identifiera sin omgivning. Det lär väl aldrig uppgå till 100% och det gör det väl knappast heller för människor men jag antar ändå att när alla systemen är så exakta att de börjar särskilja olika sorters människor åt bör de ha blivit så exakta att olyckorna är extremt få och troligtvis bero på händelser för snabba för att bilen skall hinna bromsa eller göra en undanmanöver.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Artikel i media

Inlägg av ellerstrom »

Kan man inte vända på problematiken?

Ex. Vilken självkörande bil skulle du vilja att dina barn eller barnbarn ska åka i? En som, vid en oundviklig krock, prioriterar säkerheten för passagerarna eller en som prioriterar enligt gängse moraliska regler?

Skulle tippa på att, när det kommer till kritan, de flesta väljer bilen som skyddar passageraren på bästa vis.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Skriv svar