Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?
Vad är lämplig benämning på denna typ av laddare? 20 kW DC med CCS och Chademo anslutning.
Skulle det kunna bli så att i framtida (vissa modeller av) elbilar, kommer det endast finnas möjlighet till DC-laddning?
Skulle det kunna bli så att i framtida (vissa modeller av) elbilar, kommer det endast finnas möjlighet till DC-laddning?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Re: Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?
"Laddare med 20 kW effekt"?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
-
Sådana laddare är genialiska om man köpt en elbil som är äldre än årsmodell 2022. Då kan man nämligen ladda denna gamla elbil ganska snabbt trots avsaknad av inbyggd stark laddare. Imiev, Leaf, golf, soul, ioniq mfl...
Dessa laddare skulle i mina ögon göra sig bättre än typ2 22kw på offentliga parkeringar så som stormarknader osv. Öppna upp möjligheten att fortsätta använda äldre elbilar med kortare räckvidder som annars fått stå hemma för att resan till Ullared var för lång tex. Samt skakat av sig alla fusk-Passater som annars står i vägen på typ2 vanligtvis ej laddande för det är för jobbigt att flytta bilen när den är full.
Dessa laddare skulle i mina ögon göra sig bättre än typ2 22kw på offentliga parkeringar så som stormarknader osv. Öppna upp möjligheten att fortsätta använda äldre elbilar med kortare räckvidder som annars fått stå hemma för att resan till Ullared var för lång tex. Samt skakat av sig alla fusk-Passater som annars står i vägen på typ2 vanligtvis ej laddande för det är för jobbigt att flytta bilen när den är full.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Eller ”20kW DC-laddare”bylund skrev:"Laddare med 20 kW effekt"?
Jag tänkte att "laddare" skvallrade om likström redan.LarsL skrev:Eller ”20kW DC-laddare”bylund skrev:"Laddare med 20 kW effekt"?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Semisnabbladdare! 
Semisnabbladdare är i alla fall mer korrekt på denna än på ett 22kW vägguttag med trefas 32A AC.

Semisnabbladdare är i alla fall mer korrekt på denna än på ett 22kW vägguttag med trefas 32A AC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Elbilsladdare. Det är vad det är. Typ-2 stolpar är aldrig laddare, inte ens Teslas är en laddare trots namnet. Dessa är ladduttag/laddplatser.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Precis, AC är aldrig laddare och hur snabbt man kan ladda från dessa beror på lägsta gemensamma nämnare av max hastighet på bil och ladduttaget.Teslaspolen skrev:Elbilsladdare. Det är vad det är. Typ-2 stolpar är aldrig laddare, inte ens Teslas är en laddare trots namnet. Dessa är ladduttag/laddplatser.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fast just tesla har ju typ2 laddare också. Varje suc är ju laddare och typ 2.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Om du menar Suc är det definitivt laddare även om dom använder en moddad typ 2 kontakt. Om du menar WC så står det för Wall connector dvs ingen laddare i det namnet.Teslaspolen skrev:Elbilsladdare. Det är vad det är. Typ-2 stolpar är aldrig laddare, inte ens Teslas är en laddare trots namnet. Dessa är ladduttag/laddplatser.
Ja, ”20kW laddare” funkar också.bylund skrev:Jag tänkte att "laddare" skvallrade om likström redan.LarsL skrev:Eller ”20kW DC-laddare”bylund skrev:"Laddare med 20 kW effekt"?
Det är precis rätt benämning i det här fallet. Och för en sådan på en kommunal parkeringsplats skulle det faktiskt vara motiverbart att ta betalt per minut. I motsats till idag när det ibland kostar över en krona/minut att AC-ladda.Svenssons skrev:Semisnabbladdare!
Jag antar att alla bilar med rätt kontakt verkligen kan utnyttja effekten maximalt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
Just där denna sitter benämns den för snabbladdare hos personalen. Många förstår inte skillnaden mellan AC & DC, utan ser det bara som en kontakt att ansluta till elbilen.
Här går det dock betydligt snabbare märker de.
Finns det någon uttalad gräns mellan långsam - semisnabb - snabb - supersnabb laddare?
Finns det någon uttalad gräns mellan långsam - semisnabb - snabb - supersnabb laddare?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Vad jag minns så är "Fast charger" = likströmsladdning över 22 kW och "Ultra-fast charger"=Likströmmsladdning från 150kW och uppåt men kan inte hitta källor just nu. Detta gäller alltså EU.Off Grid Byggaren skrev:Just där denna sitter benämns den för snabbladdare hos personalen. Många förstår inte skillnaden mellan AC & DC, utan ser det bara som en kontakt att ansluta till elbilen.
Det här verkar vara tillverkaren: http://www.signetsys.com/eng/main.php
Kia Bulgarien säljer en för 24000BGN vilket ska motsvara 128000SEK
https://www.kia.bg/en/electricstations/
Kia Bulgarien säljer en för 24000BGN vilket ska motsvara 128000SEK

https://www.kia.bg/en/electricstations/
- Teslaspolen
- Teslaägare
Syftar på Tesla WC, som på hotell och liknande ställen har namnet "Destinationsladdare/destination charger". Glömde avskriva min från SuC, men som dock inte är riktigt typ-2.bullen skrev:Om du menar Suc är det definitivt laddare även om dom använder en moddad typ 2 kontakt. Om du menar WC så står det för Wall connector dvs ingen laddare i det namnet.Teslaspolen skrev:Elbilsladdare. Det är vad det är. Typ-2 stolpar är aldrig laddare, inte ens Teslas är en laddare trots namnet. Dessa är ladduttag/laddplatser.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Man kan hoppas priset på denna typ av laddare går ner ordentligt så kanske de kan blir vanligare där ute... däremot hemma så tycker jag AC laddning fungerar perfekt... Frågan är vad lägsta effekt är på DC laddning, skulle man kunna köra säg 6kW dc laddning eller vad säger standarden? Tänker mig då hemma laddning där våra proppar inte tål hur mycket som helst eftersom vi vill både kunna lada mat och ha varmt i huset utan att uppgradera oss..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Teslaspolen
- Teslaägare
Samt att all V2G teknik vad jag sett går via CHAdeMO, dvs DC.
är ju för att japan har av/bidrag eller nåt för sånt..Teslaspolen skrev:Samt att all V2G teknik vad jag sett går via CHAdeMO, dvs DC.
ms 76132 "Eleamore"
“Destination charging” skriver de i alla fall på sin karta, så där är det ju rätt. Men de kanske inte är konsekventa?Teslaspolen skrev:Syftar på Tesla WC, som på hotell och liknande ställen har namnet "Destinationsladdare/destination charger". Glömde avskriva min från SuC, men som dock inte är riktigt typ-2.bullen skrev:Om du menar Suc är det definitivt laddare även om dom använder en moddad typ 2 kontakt. Om du menar WC så står det för Wall connector dvs ingen laddare i det namnet.Teslaspolen skrev:Elbilsladdare. Det är vad det är. Typ-2 stolpar är aldrig laddare, inte ens Teslas är en laddare trots namnet. Dessa är ladduttag/laddplatser.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Egentligen finns det väl ingen nedre gräns för DC-laddning men frågan är om man kan ställa in det i laddboxarna?chaffis75 skrev:Man kan hoppas priset på denna typ av laddare går ner ordentligt så kanske de kan blir vanligare där ute... däremot hemma så tycker jag AC laddning fungerar perfekt... Frågan är vad lägsta effekt är på DC laddning, skulle man kunna köra säg 6kW dc laddning eller vad säger standarden? Tänker mig då hemma laddning där våra proppar inte tål hur mycket som helst eftersom vi vill både kunna lada mat och ha varmt i huset utan att uppgradera oss..
Den minsta jag sett och fått pris på var på 11kW dvs 16A 3-fas matning, minns inte om det gick att ställa in någon begränsning på den.
Edit: den var på 10kW uteffekt och drar 11kW (lite inre förluster såklart)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19