Vägguttag och adaptrar
Moderator: Redaktion
Vägguttag och adaptrar
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vägguttag och adaptrar
Man undrar ju lite hur ”frasig” isoleringen är på matande ledningar också 

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Men fan så mycket snyggare än allt skit som tillverkas numera!

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Är det ett uttag? Eller vad som är kvar av en brytare?
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Det är ett uttag och den sitter under en fjädrad lucka precis som dagens utomhusuttag. Den är väl lika petsäker som CEE-uttag misstänker jag. Någon brytare såg jag inte och de kan väl inte mena att man ska sticka in en mejsel och vrida metalpinnen i mittenhålet?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Brandsäkert och tryggt med andra ord. Har du inte haft problem med det förut? Eller minns jag fel?Svenssons skrev:Funderar på om jag skulle göra en adapter till uttaget så jag får en laddplats i garaget......

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har aldrig haft några problem med några adaptrar eller brand men jag har haft ett par byggnader som inte varit kopplade till elnätet och som inte haft något brandfarligt (förutom trä) som brunnit ner.mati skrev:Brandsäkert och tryggt med andra ord. Har du inte haft problem med det förut? Eller minns jag fel?Svenssons skrev:Funderar på om jag skulle göra en adapter till uttaget så jag får en laddplats i garaget......
Tror dock inte jag kan få tag på hanen för att kunna bygga en adapter i detta fall. Kan visserligen leta efter elsaker i föråden för saker före andra världskriget men är tveksam till att jag kommer hitta något.
Just det, då kom jag ihåg rätt. Även om det inte var elfel då.
Hur ser kablarna ut bakom det antika uttaget? Här i huset och i ladugården finns en del gamla kulor och de vågar man inte ens titta på.
Hur ser kablarna ut bakom det antika uttaget? Här i huset och i ladugården finns en del gamla kulor och de vågar man inte ens titta på.
Ska ta ett några bilder till imorgon. Ytterhöljet för ledningarna är svart nät, i alla fall till taklampan. Garaget byggdes någon gång mellan 10-talet och 30-talet.
Japp, sånt svart nät har jag runt de uråldriga ledningarna i min gamla smedja som inte längre är i bruk. De ser faktiskt inte så illa ut och skulle kanske fortfarande fungera. Fast eftersom jag är feg bytte jag dem mot nya för många år sedan.Svenssons skrev:Ska ta ett några bilder till imorgon. Ytterhöljet för ledningarna är svart nät, i alla fall till taklampan. Garaget byggdes någon gång mellan 10-talet och 30-talet.
- Gustafsson
- Teslaägare
Eftersom den är asymmetrisk å det bara går att stoppa i en passande kontakt på ett håll undrar jag om det kan vara för likström ? Fanns det sådana öht ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det kan ju även i AC-fallet vara viktigt att inte blanda ihop N och L.Gustafsson skrev:Eftersom den är asymmetrisk å det bara går att stoppa i en passande kontakt på ett håll undrar jag om det kan vara för likström ? Fanns det sådana öht ?
Av texten att döma ("ein", "aus") så borde det vara en strömbrytare där vredet trillat loss.
S70D -15
Nu har jag kollat lite närmare på den och det är ett vägguttag men med en strömbrytare under uttaget som antagligen bryter strömmen för uttaget. När jag vrider brytaren under så vrids metalblecket som syns i mitten. Här kommer lite fler bilder:
Locket öppet, uttaget i mitten och brytaren underst: Brytare till vänster för taklampan och vägguttaget med stängd lucka till höger: Detalj på kabeln: Frågan är vad det kan vara för uttag med ett fyrkantigt och ett cirkulärt hål.
Locket öppet, uttaget i mitten och brytaren underst: Brytare till vänster för taklampan och vägguttaget med stängd lucka till höger: Detalj på kabeln: Frågan är vad det kan vara för uttag med ett fyrkantigt och ett cirkulärt hål.
Nu hittar jag ett uttag som är väldigt likt. Verkar vara DC 10A 230V med jord...
https://www.ebay.de/itm/alte-Kombi-Stec ... Sw4CFY7wAr
- Bjelke
- Teslaägare
Ser ut att stämma 
Även det där med DC...

Även det där med DC...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Huuur lyckades du hitta den? Bra detektivat!Svenssons skrev:Nu hittar jag ett uttag som är väldigt likt. Verkar vara DC 10A 230V med jord...
Svart X75D -17
- Gustafsson
- Teslaägare
Yesss!Svenssons skrev:Nu hittar jag ett uttag som är väldigt likt. Verkar vara DC 10A 230V med jord...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Googlefu och lite tyska-kunskaper bara... Gustafsson var inne på rätt spår först men nu håller jag på att försöka förstå varifrån likströmmen kom...rockard skrev:Huuur lyckades du hitta den? Bra detektivat!Svenssons skrev:Nu hittar jag ett uttag som är väldigt likt. Verkar vara DC 10A 230V med jord...
Hittar lite andra intressanta saker...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektricitet_i_SverigeEftersom el i begynnelsen främst användes till belysning konkurrerade de med gasverken vilka ofta fanns i de större städerna. Gasverksägarna var politiskt inflytelserika och lyckades ofta fördröja utvecklingen.
- Bjelke
- Teslaägare