Det är nog skillnad mellan Norge och Sverige. Här i Norge kostar elbilarna bara ca. 25% mer än en motsvarande fossilbil, vilket man kan räkna hem i drivmedelsanvändning (norsk vattenkraft är billigare än raffinerad norsk olja). I Sverige går det på grund av fossilbilssubventionerna inte att räkna hem ett elbilsköp, utan elbilsköpet styrs i Sverige av någon form av specialintresse.+46 skrev:Stämmer säkert in på många men inte alla. Själv bestämde jag mig tidigt för att min nästa bil skulle vara en ren elbil.
Vem är Tesla-kunden??
Moderator: Redaktion
Re: Vem är Tesla-kunden??
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Vem är Tesla-kunden??
Det kan nok hende at vi normenn ikke er like opptatt av å regne hjem alt vi gjør. Jeg oppdaget det dengang jeg bestilte bergvarmepumpe til mitt sommerhus i Sverige, og måtte utarbeide en kalkyle for å vise at det var lønnsomt.
For meg har bil etter min første Volvo PV kun vært et transportmiddel, helt til jeg omsider fikk meg en Tesla. Nå har bilkjøring igjen blitt en glede i seg selv.
For meg har bil etter min første Volvo PV kun vært et transportmiddel, helt til jeg omsider fikk meg en Tesla. Nå har bilkjøring igjen blitt en glede i seg selv.
Re: Vem är Tesla-kunden??
Simca 1501 -68 (1300 motor) härlig första egna bil, lättkörd, pigg, kanonbra bromsar, billig
Citroen ID19 -67? billig i alla bemärkelser (utom att tanken måste tömmas på rost ofta och den käkade startmotorer; 1,8 ton att springa i gång)):
MB 230-4 -74 saknad: pålitlig, stark, stabil, lättmekad. Köpt av svågern till bra pris. Rostade ihjäl -88. Varenda plåt!
Audi 200-5 -84 köpt av grannen (bilmek) när mercan var döende. Bra bil, pålitlig, stark. Byttes in när styrväxeln kom lös:
Saab 900 v6 -94 automat härlig bil att köra men lite trång för frampass. Mycket lastvänlig med hatchback. Råstark och snabb. Andra drivknut vä blev en för mycket; den första skar i -18C utanför Värmlandsbro. Byttes in för att hinna till jobb:
Saab 9-5 aero -01 automat mycket trevlig men lite för snabb egentligen
går fint än men börjar rosta här i saltdiset. Spars för dragkroken
och så 85D från i går! Första fabriksnya, 17 km; troligen sista bilen för mig, kör de flesta beg ca 8 år men denna kan gå långt
Ja ni vet väl hur det känns om några dagar, veckor osv
Klart spelar det roll att jag kör ca 1000 mil/år för jobb. Nu kan man lägga mera på semester också!
Bergvärme, funderar på lite solel också. Men först ska jag spara in en del bensinpengar!
Citroen ID19 -67? billig i alla bemärkelser (utom att tanken måste tömmas på rost ofta och den käkade startmotorer; 1,8 ton att springa i gång)):
MB 230-4 -74 saknad: pålitlig, stark, stabil, lättmekad. Köpt av svågern till bra pris. Rostade ihjäl -88. Varenda plåt!
Audi 200-5 -84 köpt av grannen (bilmek) när mercan var döende. Bra bil, pålitlig, stark. Byttes in när styrväxeln kom lös:
Saab 900 v6 -94 automat härlig bil att köra men lite trång för frampass. Mycket lastvänlig med hatchback. Råstark och snabb. Andra drivknut vä blev en för mycket; den första skar i -18C utanför Värmlandsbro. Byttes in för att hinna till jobb:
Saab 9-5 aero -01 automat mycket trevlig men lite för snabb egentligen

och så 85D från i går! Första fabriksnya, 17 km; troligen sista bilen för mig, kör de flesta beg ca 8 år men denna kan gå långt

Ja ni vet väl hur det känns om några dagar, veckor osv
Klart spelar det roll att jag kör ca 1000 mil/år för jobb. Nu kan man lägga mera på semester också!
Bergvärme, funderar på lite solel också. Men först ska jag spara in en del bensinpengar!
- kanylbullen
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Vem är Tesla-kunden??
Volvo 344
Jaguar XJ 4.2 series III
Fiat Uno
Fiat Regatta
BMW 518
Mitsubishi Space Wagon
Volvo V70
Volvo 940
Chrysler Grand Voyager
BMW 330ci E46
BMW 330xd E92
VW Passat Ecofuel
Tesla Model S 85D
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Jaguar XJ 4.2 series III
Fiat Uno
Fiat Regatta
BMW 518
Mitsubishi Space Wagon
Volvo V70
Volvo 940
Chrysler Grand Voyager
BMW 330ci E46
BMW 330xd E92
VW Passat Ecofuel
Tesla Model S 85D
Skickat från min D6603 via Tapatalk
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Re: Vem är Tesla-kunden??
Daewoo Matiz
Honda Civic
Toyota Corolla Kombi
Opel Corsa
Saab 9000
Honda CR-V
Honda Jazz
Tesla Model S 85D
Teslan är första nya bilen vi någonsin har köpt, har aldrig spenderat mer än 140 000:- på en bil innan. Teslan var dock den enda elbilen som skulle fungera som förstabil för oss, både vad gäller räckvidd och lastutrymme då vi bor på landet. Laddhybrid försvann ur funderingarna ganska fort då det inte riktig kändes som att de är bra på något. De andra rena elbilarna försvann också en efter en, så då återstod bara ett alternativ till slut.
Det var bara att gräva djupt och gå all in
Honda Civic
Toyota Corolla Kombi
Opel Corsa
Saab 9000
Honda CR-V
Honda Jazz
Tesla Model S 85D
Teslan är första nya bilen vi någonsin har köpt, har aldrig spenderat mer än 140 000:- på en bil innan. Teslan var dock den enda elbilen som skulle fungera som förstabil för oss, både vad gäller räckvidd och lastutrymme då vi bor på landet. Laddhybrid försvann ur funderingarna ganska fort då det inte riktig kändes som att de är bra på något. De andra rena elbilarna försvann också en efter en, så då återstod bara ett alternativ till slut.
Det var bara att gräva djupt och gå all in
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Vem är Tesla-kunden??
Toyota Starlet -87
Mazda 323 F -89
Nissan 200 SX -90
Hyundai Elantra -96
Volvo S60 -01
Saab 9-3 -06
Volkswagen Passat gas -09
Volvo V60 D6 diesel/el -13
Tesla Model S P85+ -14
&
Tesla Model S P85D -15
Mazda 323 F -89
Nissan 200 SX -90
Hyundai Elantra -96
Volvo S60 -01
Saab 9-3 -06
Volkswagen Passat gas -09
Volvo V60 D6 diesel/el -13
Tesla Model S P85+ -14
&
Tesla Model S P85D -15
Re: Vem är Tesla-kunden??
VW 1600 Variant
BMW 2002 touring
BMW 323i
Bmw528i
Volvo 745
Volvo 850 turbo
Volvo V70 XC
Lexus 400h
Tesla s85
Tesla s85D
BMW 2002 touring
BMW 323i
Bmw528i
Volvo 745
Volvo 850 turbo
Volvo V70 XC
Lexus 400h
Tesla s85
Tesla s85D
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Vem är Tesla-kunden??
Audi A3 SB 1.9 TDIe 2008. En av de första miljödieselbilarna. Bara 105 hästar var kanske lite jobbigt.
Audi A6 Avant 2.0 TDI 2013
Tesla S85D 2015
Audi A6 Avant 2.0 TDI 2013
Tesla S85D 2015
Driver sajten Car.info
Re: Vem är Tesla-kunden??
Föregående bil Tesla S85 och före det Audi A5 diesel, dessförinnan för många för att komma ihåg 

MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Re: Vem är Tesla-kunden??
Ford Escort
Mazda 323F
Volvo 945
Volkswagen Caddy pickup
Toyota RAV4
Nissan Qashqai
Volvo XC60
Lexus 400h
Opel Ampera
Model S
Mazda 323F
Volvo 945
Volkswagen Caddy pickup
Toyota RAV4
Nissan Qashqai
Volvo XC60
Lexus 400h
Opel Ampera
Model S
Re: Vem är Tesla-kunden??
Denna tråd är ganska intressant då den visar att många tycks vara villiga att betala dubbla priset för att köpa en Tesla mot vad man tidigare gjort för en bil.
Hade aldrig tidigare kommit på tanken att lägga 800 tkr för en bil men Tesla fick mig att göra det. (Samtidigt som jag tycker att jag varit förståndig)
Det gör också att Teslas marknadsandel borde kunna bli mycket större vs bilar i samma prisklass...
Hade aldrig tidigare kommit på tanken att lägga 800 tkr för en bil men Tesla fick mig att göra det. (Samtidigt som jag tycker att jag varit förståndig)
Det gör också att Teslas marknadsandel borde kunna bli mycket större vs bilar i samma prisklass...
Re: Vem är Tesla-kunden??
Peugeot 405mi16
Peugeot 505 turbo 3st
Peugeot 205 gti, såldes häromdagen efter 12år
Ford mondeo -94
VW passat -94
VW lupo 3L -05
Matra murena -81
Jaguar xj6 -77
Jaguar x-type -01
Bmw 320norsk (fick inte ha svensk bil i norge)
Tesla S85D
Ser minst 15 teslor varje dag i stavanger, teslatätaste staden i världen?
Peugeot 505 turbo 3st
Peugeot 205 gti, såldes häromdagen efter 12år
Ford mondeo -94
VW passat -94
VW lupo 3L -05
Matra murena -81
Jaguar xj6 -77
Jaguar x-type -01
Bmw 320norsk (fick inte ha svensk bil i norge)
Tesla S85D
Ser minst 15 teslor varje dag i stavanger, teslatätaste staden i världen?
- Andreasson
- Teslaägare
- Inlägg: 271
- Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
- Ort: Västerås
Re: Vem är Tesla-kunden??
Vad kul med så mycket respons i denna tråd!
Då är det väl även dags att jag som startade den redovisar mitt innehav. Jag nöjer mig dock med de sista tio åren:
SEAT Alhambra TDI-05
Audi A3-02 (andrabil)
Volvo XC90 D5-07
BMW 325d Touring-10 (frun fick ta XC90'n som andrabil, A3:an såldes)
BMW X5 40d-12 (frun fick ta 325:an som andrabil, XC90:an såldes)
BMW 320d x-drive Touring-14 (frun fick ta X5:an som andrabil, 325:an såldes)
Som ni ser sår det inte någon Tesla på nedersta raden än, men mycket pekar på att det kommer att göra det i feb-16 när det är dags för byte nästa gång.
Jag har förmånen att kunna bestämma helt själv i och med att jag har ett eget företag, vilket ju är skönt. Jag har även gjort en rätt noggrann kalkyl både för mig privat och för företaget, vilken i stora drag säger att det är ca 2000kr/månad billigare för mig privat att åka Tesla än en BMW för 500.000kr.
För företaget är det dock ca 2000kr/månad dyrare, främst beroende på kraftigt högre leasingavgift.
För att komma tillbaka till trådens fråga, så kan jag ju berätta att jag väljer Tesla på bilens egna meriter, miljöhänsynen kommer på köpet. Det jag attraheras av främst är uppkopplingen, uppdateringarna, internet som ingår, prestandan, känslan av att ligga i teknisk framkant ( jag tror BMW behöver se upp nu...!).
Det enda som jag sliter med är dragkroken...!! Vi måste ha en bil som kan dra vår husvagn mm. Visst, vi skulle kunna behålla vår X5 som andrabil, men det känns lite "overkill"...
OM ... Det nu blir en Tesla kommer den att få rulla 5000mil/år i endera 2 eller 3 år. Jag kör mycket i tjänsten över hela Sverige, men laddinfrastrukturen känns som att den börjar bli rätt OK nu faktiskt.

Då är det väl även dags att jag som startade den redovisar mitt innehav. Jag nöjer mig dock med de sista tio åren:
SEAT Alhambra TDI-05
Audi A3-02 (andrabil)
Volvo XC90 D5-07
BMW 325d Touring-10 (frun fick ta XC90'n som andrabil, A3:an såldes)
BMW X5 40d-12 (frun fick ta 325:an som andrabil, XC90:an såldes)
BMW 320d x-drive Touring-14 (frun fick ta X5:an som andrabil, 325:an såldes)
Som ni ser sår det inte någon Tesla på nedersta raden än, men mycket pekar på att det kommer att göra det i feb-16 när det är dags för byte nästa gång.


För att komma tillbaka till trådens fråga, så kan jag ju berätta att jag väljer Tesla på bilens egna meriter, miljöhänsynen kommer på köpet. Det jag attraheras av främst är uppkopplingen, uppdateringarna, internet som ingår, prestandan, känslan av att ligga i teknisk framkant ( jag tror BMW behöver se upp nu...!).
Det enda som jag sliter med är dragkroken...!! Vi måste ha en bil som kan dra vår husvagn mm. Visst, vi skulle kunna behålla vår X5 som andrabil, men det känns lite "overkill"...
OM ... Det nu blir en Tesla kommer den att få rulla 5000mil/år i endera 2 eller 3 år. Jag kör mycket i tjänsten över hela Sverige, men laddinfrastrukturen känns som att den börjar bli rätt OK nu faktiskt.

Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
Re: Vem är Tesla-kunden??
Jag har haft
Saab
Alfa
Chevrolet
BMW
Tesla
Innan P85D kom så tittade jag mest på BMW. Jag ville hellre ha nåt coolare som tex Maserati men det gick inte övriga beslutsfattare i familjen med på. Lustigt nog gick det oväntat lätt att lobba igenom en dyrare Tesla.
Saab
Alfa
Chevrolet
BMW
Tesla
Innan P85D kom så tittade jag mest på BMW. Jag ville hellre ha nåt coolare som tex Maserati men det gick inte övriga beslutsfattare i familjen med på. Lustigt nog gick det oväntat lätt att lobba igenom en dyrare Tesla.
Model X, Pearl White
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Vem är Tesla-kunden??
Jag har uteslutande ägt BMW 3-seriebilar de senaste 23 åren. För närvarande har jag en 335i -12. Någon Tesla har jag ännu inte ägt, men om Model 3 blir vad jag hoppas på så kommer nästa bil att bli en Tesla. Det finns inget annat som lockar till bilbyte just nu (jo en Model S vore helt OK, men jag föredrar en lite mindre bil).
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.