Hur "lämna barnen i bilen" på ett bra sätt?
Moderator: Redaktion
Hur "lämna barnen i bilen" på ett bra sätt?
Jag har senaste dagarna noterat att jag inte vet hur jag ska lämna barnen i bilen när snabbt ska göra ngt ärende.
Ni vet man lämnar ett barn i taget vid skolan, ett barn sitter kvar 3 minuter själv i bilen, eller, man springer in på ICA Nära och hämtar en liter mjölk och låter barnen sitta kvar i bilen...
Men - olika snedsteg har gjort att jag blir osäker på hur barnen kan lämnas i bilen:
- utan att larmet börjar tjuta (som hände igår)
- utan att radion/spotify slutar spela (som hände i förrgår)
- utan att behöva lämna nyckeln i bilen (så vem som helst hade kunnat sätta sig och köra iväg med barn och bil)
Så - vilken inställning i bilen kan ändra på detta? Det är säkert enkelt att fixa?
(Jag vill alltså lämna barnen i bilen, spotify ska fortsätta spela och larmet ska inte gå på)
Ni vet man lämnar ett barn i taget vid skolan, ett barn sitter kvar 3 minuter själv i bilen, eller, man springer in på ICA Nära och hämtar en liter mjölk och låter barnen sitta kvar i bilen...
Men - olika snedsteg har gjort att jag blir osäker på hur barnen kan lämnas i bilen:
- utan att larmet börjar tjuta (som hände igår)
- utan att radion/spotify slutar spela (som hände i förrgår)
- utan att behöva lämna nyckeln i bilen (så vem som helst hade kunnat sätta sig och köra iväg med barn och bil)
Så - vilken inställning i bilen kan ändra på detta? Det är säkert enkelt att fixa?
(Jag vill alltså lämna barnen i bilen, spotify ska fortsätta spela och larmet ska inte gå på)
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Hur "lämna barnen i bilen" på ett bra sätt?
Man kan ju så klart ändra inställningar så att bilen inte låses när man lämnar den men jag skulle själv vara skeptisk till det eftersom det är så väldigt smidigt att den låses alla gånger jag vill att den låses.
Någon kanske har en bättre lösning men om du dubbelklickar med nyckeln (för att öppna) när du lämnat bilen bör den förbli olåst tills du låser manuellt eller kört + parkerat igen. Vet inte hur det blir med mediasystemet men mina barn klarar av att trycka på skärmen för att få igång det igen.
Någon kanske har en bättre lösning men om du dubbelklickar med nyckeln (för att öppna) när du lämnat bilen bör den förbli olåst tills du låser manuellt eller kört + parkerat igen. Vet inte hur det blir med mediasystemet men mina barn klarar av att trycka på skärmen för att få igång det igen.
Driver sajten Car.info
Om det sitter nån i framsätet så är det grönt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag stänger dörren och står kvar medan barnen klickar på skärmen och låser bilen inifrån.
Sitter ingen i framsätet som kan trycka på skärmen och det är ett kort ärende så brukar jag köra med följande:
1. Rulla ner förardörrens fönster
2. Gå ut och stäng dörren
3. Tryck på förarsätet
4. Rulla upp rutan
Klimatanläggningen och media fungerar i 30 minuter då.
1. Rulla ner förardörrens fönster
2. Gå ut och stäng dörren
3. Tryck på förarsätet
4. Rulla upp rutan
Klimatanläggningen och media fungerar i 30 minuter då.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
absolut enklast är att bara stänga förardörren i första "klicket". Då låser inte bilen, larmet går inte igång, stereo och AC är fortfarande på och det regnar inte in (om det inte är någon som står med slang och prickar rätt in vill säga
samt det går att komma ut genom de övriga dörrarna.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Aktivera pin to drive så kan du lämna nyckeln i bilen utan risk att någon kör iväg med den.
Jag lägger bilen med keep climate on (om det är varmt / kallt) och slår av Tilt/Intrusion under security.
Då kan man låsa bilen och larmet går inte.
Däremot ingen musik, men oftast får de glo lite i mobilen bara
Tilt intrusion aktiveras igen varje gång man startar om bilen så det går inte glömma att aktivera det igen
Då kan man låsa bilen och larmet går inte.
Däremot ingen musik, men oftast får de glo lite i mobilen bara

Tilt intrusion aktiveras igen varje gång man startar om bilen så det går inte glömma att aktivera det igen
Multicoat Red Model X P100D
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag har för mig att på Model S så kan man dubbelklicka på nyckeln efter att ha stängt dörrarna så kommer bilen hålla sig upplåst och olarmad även om man går iväg. Gör du det på en Model X kommer du tyvärr öppna förardörren!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Som någon skrev tidigare: Jag stänger aldrig förardörren helt, utan bara så att den "nästan" går igen (ett klick). Då fortsätter musiken spela, AC funkar fortfarande, och inget larm går igång. Man har med sig nyckeln, och ingen kan sno bilen.
De kan visserligen stjäla barnen då...men i vissa lägen känns det snarare som en bonus än som ett straff...
De kan visserligen stjäla barnen då...men i vissa lägen känns det snarare som en bonus än som ett straff...
Re: Hur
Detsamma gäller min fru, hon duger inte heller som larmupphävare när hon sitter i passagerarsätet. Finns inte heller ett "första klick" på dörrarna på Model X, motorn stänger dörren helt om du halvstänger. En av sakerna som ligger på listan över "irriterande tekniskt överutvecklade lösningar".Chris77sv skrev:Alltså min 6-åring gjorde tyvärr ingen skillnad i passagerarsätet... Då gick larmet ändå.e5m1r skrev:Om det sitter nån i framsätet så är det grönt
Svart X75D -17
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Jag brukar stänga av larmet. De blir så sura när det börjar pipa
Model S Standard Range Raven
Re: Hur
Detta är en tråd i Model S-delen av forumet. Skaffa dig en egen om Model X, det problemet löser vi inte härrockard skrev:Detsamma gäller min fru, hon duger inte heller som larmupphävare när hon sitter i passagerarsätet. Finns inte heller ett "första klick" på dörrarna på Model X, motorn stänger dörren helt om du halvstänger. En av sakerna som ligger på listan över "irriterande tekniskt överutvecklade lösningar".Chris77sv skrev:Alltså min 6-åring gjorde tyvärr ingen skillnad i passagerarsätet... Då gick larmet ändå.e5m1r skrev:Om det sitter nån i framsätet så är det grönt

Model 3-24/Polestar 3-24