Hur "lämna barnen i bilen" på ett bra sätt?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Chris77sv
Teslaägare

Hur "lämna barnen i bilen" på ett bra sätt?

Inlägg av Chris77sv »

Jag har senaste dagarna noterat att jag inte vet hur jag ska lämna barnen i bilen när snabbt ska göra ngt ärende.
Ni vet man lämnar ett barn i taget vid skolan, ett barn sitter kvar 3 minuter själv i bilen, eller, man springer in på ICA Nära och hämtar en liter mjölk och låter barnen sitta kvar i bilen...

Men - olika snedsteg har gjort att jag blir osäker på hur barnen kan lämnas i bilen:
- utan att larmet börjar tjuta (som hände igår)
- utan att radion/spotify slutar spela (som hände i förrgår)
- utan att behöva lämna nyckeln i bilen (så vem som helst hade kunnat sätta sig och köra iväg med barn och bil)

Så - vilken inställning i bilen kan ändra på detta? Det är säkert enkelt att fixa?
(Jag vill alltså lämna barnen i bilen, spotify ska fortsätta spela och larmet ska inte gå på)
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Hur "lämna barnen i bilen" på ett bra sätt?

Inlägg av Franz »

Man kan ju så klart ändra inställningar så att bilen inte låses när man lämnar den men jag skulle själv vara skeptisk till det eftersom det är så väldigt smidigt att den låses alla gånger jag vill att den låses.
Någon kanske har en bättre lösning men om du dubbelklickar med nyckeln (för att öppna) när du lämnat bilen bör den förbli olåst tills du låser manuellt eller kört + parkerat igen. Vet inte hur det blir med mediasystemet men mina barn klarar av att trycka på skärmen för att få igång det igen.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Om det sitter nån i framsätet så är det grönt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Chris77sv
Teslaägare

Re: Hur

Inlägg av Chris77sv »

e5m1r skrev:
Alltså min 6-åring gjorde tyvärr ingen skillnad i passagerarsätet... Då gick larmet ändå.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jag stänger dörren och står kvar medan barnen klickar på skärmen och låser bilen inifrån.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Sitter ingen i framsätet som kan trycka på skärmen och det är ett kort ärende så brukar jag köra med följande:

1. Rulla ner förardörrens fönster
2. Gå ut och stäng dörren
3. Tryck på förarsätet
4. Rulla upp rutan

Klimatanläggningen och media fungerar i 30 minuter då.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

absolut enklast är att bara stänga förardörren i första "klicket". Då låser inte bilen, larmet går inte igång, stereo och AC är fortfarande på och det regnar inte in (om det inte är någon som står med slang och prickar rätt in vill säga ;) samt det går att komma ut genom de övriga dörrarna.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

Aktivera pin to drive så kan du lämna nyckeln i bilen utan risk att någon kör iväg med den.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

Jag lägger bilen med keep climate on (om det är varmt / kallt) och slår av Tilt/Intrusion under security.
Då kan man låsa bilen och larmet går inte.
Däremot ingen musik, men oftast får de glo lite i mobilen bara :)

Tilt intrusion aktiveras igen varje gång man startar om bilen så det går inte glömma att aktivera det igen
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag har för mig att på Model S så kan man dubbelklicka på nyckeln efter att ha stängt dörrarna så kommer bilen hålla sig upplåst och olarmad även om man går iväg. Gör du det på en Model X kommer du tyvärr öppna förardörren!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Som någon skrev tidigare: Jag stänger aldrig förardörren helt, utan bara så att den "nästan" går igen (ett klick). Då fortsätter musiken spela, AC funkar fortfarande, och inget larm går igång. Man har med sig nyckeln, och ingen kan sno bilen.

De kan visserligen stjäla barnen då...men i vissa lägen känns det snarare som en bonus än som ett straff...
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare

Inlägg av rockard »

Chris77sv skrev:
e5m1r skrev:
Alltså min 6-åring gjorde tyvärr ingen skillnad i passagerarsätet... Då gick larmet ändå.
Detsamma gäller min fru, hon duger inte heller som larmupphävare när hon sitter i passagerarsätet. Finns inte heller ett "första klick" på dörrarna på Model X, motorn stänger dörren helt om du halvstänger. En av sakerna som ligger på listan över "irriterande tekniskt överutvecklade lösningar".
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag brukar stänga av larmet. De blir så sura när det börjar pipa
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

rockard skrev:
Chris77sv skrev:
e5m1r skrev:
Detsamma gäller min fru, hon duger inte heller som larmupphävare när hon sitter i passagerarsätet. Finns inte heller ett "första klick" på dörrarna på Model X, motorn stänger dörren helt om du halvstänger. En av sakerna som ligger på listan över "irriterande tekniskt överutvecklade lösningar".
Detta är en tråd i Model S-delen av forumet. Skaffa dig en egen om Model X, det problemet löser vi inte här ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar