Detta är mitt första inlägg på forumet och jag tänkte att vilket bättre ställe att fråga denna fråga än här

Jag står inför valet nu att leasa en Tesla Model X, hann lägga en handpenning innan superchargingen tog slut, eller att inom kort beställa en Audi e-tron (v 43). I Mars la jag en handpenning på e-tron:en så förhoppningsvis bör denna kunna finnas för leverans iaf under Q1.
Det är nu det jobbiga kommer in

Så här är mina initiala tankar om båda bilarna.
Model X:en har, enligt mig, en fantastisk karaktär och det känns inte som om man skulle bli missnöjd med den. Teslan är dock aningens dyrare än Audi:n samt att förmånsvärdet på X:en är klart högre än det man har sagt att Audi:n ska hamna på. Interiörsmässigt känns Audi:n något vassare rent kvalitetsmässigt (har dock bara sett bilder samt provkört Audi A6 som var den bil som säljarna ansåg vara mest lik e-tron:ens interiör).
Då jag läst att Tesla har vissa leveransproblem så räknar jag inte riktigt med att bilen, om jag skulle beställa den idag, kommer till utsatt datum i December utan även den någon gång under Q1, kanske i samma veva som en eventuell e-tron leverans.
En annan sak som väger upp för Teslan är att just nätverket av superchargers, något som Audi behöver förlita sig på andra såsom Clever, Ionity mfl. för att det ska bli bra. Det är också väldigt svårt att få ett hum om när motsvarande Ionity nätverk skulle finnas att tillgå i Sverige, ligger ju år bort känns det som. Så där kanske mer frågan kommer till er som inte har just en Tesla utan laddar era bilar via andra tjänster såsom Clever eller liknande, hur uppfattar ni längre resor fungerar med dessa bilar?
Vet att frågan är subjektiv men då jag inte ägt någon Tesla sedan tidigare så tänkte jag iaf att jag ställer frågan och förhoppningsvis får lite tips från er erfarna Teslaägare.

/David