Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Tycker det är bra att de begränsar, iallafall snabbladdning. tänk om tesla kunde göra samma sak på SuC.(dvs de sista 5% får du masa dig till en destinationsladdare för att fylla upp).
Fördelarna med bättre batterihälsa tycker jag överväger nackdelarna med valfriheten. men det man inte vet mår man inte dåligt av.
Man har kunnat fara många mil fast mätaren står på 0, men om man säger att tillverkarna luras så tycker jag de gör det med gott omdöme.
Varför flytta bilen? Sänkningen av effekten de sista procenten sker ju redan per automatik. Sista procenten går ju långasammare än vanlig laddning på de flesta destinationsladdboxarna, kan vara nere på några få kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Mickep skrev:
Tycker det är bra att de begränsar, iallafall snabbladdning. tänk om tesla kunde göra samma sak på SuC.(dvs de sista 5% får du masa dig till en destinationsladdare för att fylla upp).
Fördelarna med bättre batterihälsa tycker jag överväger nackdelarna med valfriheten. men det man inte vet mår man inte dåligt av.
Man har kunnat fara många mil fast mätaren står på 0, men om man säger att tillverkarna luras så tycker jag de gör det med gott omdöme.
Fast det finns ju ingen fördel i form av bättre batterihälsa. Har du valfriheten kan du välja att aldrig ladda över 90% ändå om du skulle vilja det. Att ladda till 100% några enstaka gånger när man verkligen behöver räckvidden har ju en extremt marginell påverkan på degraderingen om någon alls.

Ytterligare en faktor är ju för övrigt "topp-balanseringen". Min X60D funkade precis som Audin troligen gör, dvs man kunde aldrig fylla batteriet. Konsekvensen blir att batteriet blir dåligt balanserat. Tesla verkade aldrig lösa det på service, jag undrar om Audi tänker göra det...

Personligen skulle jag bli jättefrustrerad de få gånger man verkligen behöver räckvidden av att veta att Audi omöjliggjort för mig som användare att välja att utnyttja den. På X60an fick man iaf drygt 100.000:- rabatt för att den var låst ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Mickep

Inlägg av Mickep »

Om jag fick välja att köpe en upplåst S75 eller en begränsad S60 skulle jag gå på S60.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Om jag fick välja att köpe en upplåst S75 eller en begränsad S60 skulle jag gå på S60.
Även ifall det var samma pris på dem? Dvs samma batteri i bägge men ena är upplåst och andra låst.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Jag håller med om att det finns många fördelar med att ha en större del av batteriet låst men då bör man göra som Hyundai att marknadsföra den användbara delen av batterier, inte totala.
Mickep

Inlägg av Mickep »

vigge50 skrev:
Jag håller med om att det finns många fördelar med att ha en större del av batteriet låst men då bör man göra som Hyundai att marknadsföra den användbara delen av batterier, inte totala.
Håller med, annars får man en backlash från vissa del av befolkningen som inte alls gillar att inte bestämma allt själv.
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Det kan nog vara klokt av Audi att inledningsvis köra lite safe med tanke på att detta receptet är helt nytt. Teslas första bil hade ju tex ingen snabbladdning alls. Med tiden när Audi lär sig hur batterierna fungerar så kanske dom kan krana på mera kapacitet, mer laddhastighet och mer effekt.

Hade inte Nissan Leaf varit begränsad så hade den nog brunnit upp :lol:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Mickep skrev:
Även ifall det var samma pris på dem? Dvs samma batteri i bägge men ena är upplåst och andra låst.
Exakt min poäng.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
Legato skrev:
OK, men problemet är ju att den verkar ha ett tak vid ca 90% laddning. Dvs ungefär 10% på "toppen" kommer man inte åt överhuvudtaget.
Andra tillverkare gör ju likadant. Även om det kan kännas dumt att man inte kan utnyttja hela batteriet finns ju en del fördelar med det.
- Man kan ladda "fullt" utan att regenereringen försvinner. Det är ju det som händer i Teslan, och är man inte förberedd på det kan det få dyra konsekvenser.
- Man märker inte på samma sätt hur batteriet degenereras. Jag antar att strypningen ser till att man alltid har samma kapacitet, dvs den outnyttjade delen blir mindre med tiden.
- Folk behöver inte i samma utsträckning tänka på att inte ladda fullt. Jag kan tänka mig att före detta fossilbilister kan uppleva det som jobbigt att behöva tänka på hur mycket batteriet får laddas till vardags.
Detta är nog viktigare än man kan tro med den sista biten. Folk fattar inte att det är skillnad på batteri och batteri helt enkelt. Att man ska sköta blysyra, Ni-Cad, NiMH och Li-Ion på helt olika sätt har helt enkelt inte gått in i den allmänna kunskapen trots att vi är omringade av batterier.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Om det fanns en s75 upplåst och en S60 där kostanden för att låsa upp var lika för S75 så skulle jag gå på den som inte varit upplåst även om priset på dem var samma efter upplåsning.(dvs den enda skillnaden var att den ena var upplåst den andra inte). Men åter till Audion....
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Mickep skrev:
Om det fanns en s75 upplåst och en S60 där kostanden för att låsa upp var lika för S75 så skulle jag gå på den som inte varit upplåst även om priset på dem var samma efter upplåsning.(dvs den enda skillnaden var att den ena var upplåst den andra inte). Men åter till Audion....
Fast nu var är ju valet en låst S60 eller en upplåst S60 för samma peng. Väljer man den låsta så kan man vad vi vet inte heller låsa upp, utan man är fast på “60-nivån".

Gjorde man en poll på detta tror jag 90%+ skulle välja den upplåsta bilen.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Har man begränsad batteristorlek så blir ju snabbladdarnätverket av stor betydelse. Det duger inte med den vanliga CCS riktigt för de större bilarna. Långa laddtider är inte kul.
Men när dessa uppgraderats till > 100kW blir det förstås skillnad.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har haft ett långt och intressant samtal med vår VW/Audi-åf. De är jädrans på hugget alltså. Han sa att han fick se e-tron utan kamouflering redan i våras. Då hade Audi bjudit in sina återförsäljare till nån utbildning eller vad det nu var. Nästa utbildning är i början på december, då får de lära sig allt om bilen och även provköra och så. I Lidköping kommer Toveks bil att sätta upp en snabbladdare samt en hel radda med typ2-stolpar samt tomrör i marken för ännu fler stolpar. Jag antar att många VAG-åf kommer göra samma sak.
Han visade mig lite saker som jag lovade att inte sprida vidare, men jag tror att det är lungt om jag berättar att det är just nu knappt 500 förbokningar i Sverige. Det är kanske ingen nyhet ens. Men jag visste inte det iaf.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jag har haft ett långt och intressant samtal med vår VW/Audi-åf. De är jädrans på hugget alltså. Han sa att han fick se e-tron utan kamouflering redan i våras. Då hade Audi bjudit in sina återförsäljare till nån utbildning eller vad det nu var. Nästa utbildning är i början på december, då får de lära sig allt om bilen och även provköra och så. I Lidköping kommer Toveks bil att sätta upp en snabbladdare samt en hel radda med typ2-stolpar samt tomrör i marken för ännu fler stolpar. Jag antar att många VAG-åf kommer göra samma sak.
Han visade mig lite saker som jag lovade att inte sprida vidare, men jag tror att det är lungt om jag berättar att det är just nu knappt 500 förbokningar i Sverige. Det är kanske ingen nyhet ens. Men jag visste inte det iaf.
Låter som du äntligen hittat en ersättare till din Model S. :)

Spännande är det iaf!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Låter som du äntligen hittat en ersättare till din Model S. :)

Spännande är det iaf!
Jag har precis ändrat min signatur :)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Från att ha läst dagens artikel av Tibor så låter ju Audis e-tron bli toppen och ha spikat in dom där irrterande missarna som Jaguar, Hyundai och Mercedes gjort med sina senaste satsningarna.

Hur är det med batteripacket, lär väl vara vätskekylt i och med så pass snabb laddning?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Teslaspolen skrev:
Från att ha läst dagens artikel av Tibor så låter ju Audis e-tron bli toppen och ha spikat in dom där irrterande missarna som Jaguar, Hyundai och Mercedes gjort med sina senaste satsningarna.

Hur är det med batteripacket, lär väl vara vätskekylt i och med så pass snabb laddning?
Jupp. Står t.o.m. på dagens förstasida. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev:
Ja, det är vätskekylt. Och så är det nån värmeledande gel som omger battericellerna för att avleda värmen till den vätskekylda underdelen av batteripacket.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

lite om batterikylning och laddning :)
Mickep

Inlägg av Mickep »

Verkar som om... kylaren är med och kyler? (kanske därför de har kvar ... kylaren)
Mickep

Inlägg av Mickep »

Vad tycks om laddluckan, är det en bra design, kommer den klara svenska vintern?
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Får väl se hur laddluckan klarar sig. Trodde att det skulle bli problem med teslas lucka men funkade över förväntan på vintern så kommer säkert funka bra med Audis med.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Vad tycks om laddluckan, är det en bra design, kommer den klara svenska vintern?
Den ska väl åka ner automatiskt på nåt sätt. Antagligen är den självstängande. :)
De har ju testat bilen i svenska vinterförhållanden, jag antar att de har testat att ladda också. I reklamfilmen säger de ju roligt nog att de brukar testa allting. En liten känga kanske? Det är ju inte alla som vintertestar. ;)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

mati skrev:
Mickep skrev:
Den ska väl åka ner automatiskt på nåt sätt. Antagligen är den självstängande. :)
De har ju testat bilen i svenska vinterförhållanden, jag antar att de har testat att ladda också. I reklamfilmen säger de ju roligt nog att de brukar testa allting. En liten känga kanske? Det är ju inte alla som vintertestar. ;)
ca 1:50 in i videon. ;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Felix Björklund på https://allatjanstebilar.nyteknik.se/
var på Audi e-tron lanseringen i Usa och ville ha frågor från läsarna om Audi e-tron. Jag får tacka Felix för att jag har fått svar på ca 90% av de frågor jag skickade till honom.

Pris
1. Vad kommer bilen att kosta?
Svar: Det svenska priset är satt till ”cirka” 885 000 kronor. Fullständig prislista är på väg.
KOMMENTAR: Audi e-tron 55 quattro, som är det fullständiga namnet får ett billigare syskon med mindre batteri under 2019.

2. Vad är förmånsvärdet på E-tron?
Svar: från 2 975 kr/mån vid 50 procent netto.
KOMMENTAR: Förmånsvärdet för en elbil är ungefär hälften mot vad motsvarande fossilbil har i samma prisklass.

3. Kommer de haussade digitala sidobackspeglarna vara standard?
Svar: Nej, de hamnar på tillvalslistan. Svenskt pris inte satt, men med tanke på att de kostar 1 500 euro nere i Tyskland, lär priset med svensk moms mm hamna upp emot 20 000 kr. Audi anger att trolig ”take rate” kommer att ligga på 20 procent.
KOMMENTAR: Under förutsättning att de blir godkända i Europa. I USA är dom inte det.

4. Vad kommer bilen kosta att serva?
Svar: E-tron levereras med fri service i tre år eller 4 500 mil. Serviceintervallen är satt till två år och 3 000 mil.
KOMMENTAR: Allt vanligare med att få fri service i 3 år, BMW har haft det upplägget länge.

5. Hur många Audi etron kommer att tillverkas under 2018, 2019?
Svar: Audi vägrar att kommunicera produktionsmål. Men hävdar att målet är att nå full kapacitet redan i år. Det innebär 20 bilar i timmen per produktionslina. Något som innebär runt 50 000 bilar på ett år per lina.
KOMMENTAR: Audi handlare jag pratade med sa att det inte är en papperslansering utan målet är en väntetid på 3-4 månader vid beställning, efter de första månadernas rusch.
Seeking Alpha spekulerade i en årstillverkning på 70.000 bilar, och att det skulle innebära förlust.

6. När kommer Audi E-tron börja levereras ut till kund i Sverige?
Svar: De första bilarna, för de som förbokade, kommer att få leverans i början av nästa år.
KOMMENTAR: Tillverkningen började den 3 september, provkörning av journalister
sker om 3 veckor.

Mått och vikt
7. Hur rymlig är E-tron
Svar: Bilen är 4 901 mm lång, 1 935 mm bred och 1 616 mm hög. Hjulbasen är på 2 928 millimeter. Så storleksmässigt är den närmare Q7 än Q5. Bagageutrymmet är på 600 liter där bak och ytterligare 60 liter i ”frunken”. Dock ska det nämnas att mycket av de bakre utrymmet är beläget under lastgolvet. Fäller man sätena så får man in 1 665 liter där bak.
KOMMENTAR: Enligt Audi handlaren så byggs Audi e-tron på en kinesisk version av Audi Q5 lång karossen. Alltså är den i storlek mellan Q5 och Q7.

8. Hur mycket väger batteriet
Svar: Batteriets totalvikt är på 700 kilo. Dock innehåller den siffran även kyl och krocksäkerhetsstrukturen.
KOMMENTAR: 700kg låter mycket, men det är kanske med den värmepump som Audi har för att värma/kyla batteriet.

9. Hur mycket vikt får man dra med E-tron?
Svar: Max dragvikt ligger på 1 800 kilo.
KOMMENTAR: 1.800kg är bra, Tesla X 2.250kg är bättre, Janguar I-Pace får bara dra 750kg. Drag är standard i Sverige. Vet dock inte om luftfjädring är standard.
Motor, drivlina och batteri
10. Hur stor effekt har bilen
Svar: Den främre motorn är på 120 kW och den bakre motorn på 145 kW. Systemeeffekten ligger på 265 kW (360 hästkrafter), och denna kan hållas i upp till 60 sekunder. Tillfälligt kan den dock ökas till 300 kW (408 hk) i åtta sekunder.
KOMMENTAR: Audi handlaren skryter över att de ska ha bättre elmotorkylning än Tesla, och därmed klara snabb Autobahnkörning bättre. Dessutom används värmepump även för kylningen av elmotorn.

11. Hur snabb är bilen
Svar: Accelerationen 0-100 km/h ligger på 6,6 sekunder. Vid full boost minskas den till 5,7 sekunder. Topphastigheten är begränsad till 200 km/h.
KOMMENTAR: Tesla är fortfarande herre på täppan med avsevärt bättre acceleration 0-100km/h och en toppfart på 250km/h för vissa modeller.

12. Hur lång är räckvidden vid maxhastighet?
Svar: I praktiken är det nästintill omöjligt utanför ovalbanor att göra detta. I teorin skulle batteriet hålla en timme. Vilket innebär 20 mil.
KOMMENTAR: Enligt Audi handlaren ska batterikylningen vara mycket bättre än för Tesla, så man kan ligga i 200km/h på Autobahn utan att drabbas av överhettningsproblem. Nu kan en Tesla ligga på 200km/h i timmen med viss strypning, så frågan är vem som i verkligheten har en bättre lösning.

13. Hur många kW kan man motorbromsa bilen med?
Svar: 220 kW. Audi anger att man under normalkörning ska kunna ”tjäna in” 30 procent av räckvidden tack vare bromskraftsåtervinning.
KOMMENTAR: Min Tesla kan som mest motorbromsa med 60kW, här är alltså Audi bättre.

14. Vilken typ av elmotorer använder Audi
Svar: Egenutvecklade asynkrona motorer.
KOMMENTAR: Samma typ av motorer som Tesla har i S oxh X, men inte i 3.
Fördelen är att de kan överbelastas rejält, tills värmen blir ett problem, nackdelen är en något sämre verkningsgrad än för en elmotor med permanetmagneter.

15. Hur stort är batteriet – och hur lång räckvidd har bilen?
Svar: 95 kWh, vilket ska ge över 40 mil enligt körcykeln WLTP
KOMMENTAR: Räckvidden ska vara runt 45mil enligt Audi säljaren

16. Är batteriet på 105 kWh, med 5 kWh i säkerhetsmarginal i topp och botten?
Svar: Nej batteriet är på 95 kWh. Av dessa är en viss del reserverat som säkerhetsmarginal för att inte batteriet ska ta skada – exakt hur mycket ville Audi inte avslöja.
KOMMENTAR: Jag utgår ifrån att batteriet är över 100kWh stort. Snabbladdhastighet, och förväntad livslängd talar för det. Batteriet ska klara hela bilens livslängd. Man kan ladda med 150 kW till 80%. Någon nämnvärd sänkning av snabbladdningshastighet, efter många snabbladdningar ska inte ske.

17. Hur lång är garantin på batteriet?
Svar: Högst otydligt svar från Audi. Batteriansvarige menade att batterierna garanterat kommer att hålla hela bilens livslängd. Troligtvis kommer dock en åtta års garantitid eller liknande att sättas.
KOMMENTAR: Hoppas de ger 8 års garanti med obegränsade mil, precis som för Tesla.

18. Vem levererar batteripåsarna till Audi?
Svar: LG.
KOMMENTAR: LG Chem verkar leverera till de flesta elbilstillverkare nu.

19. Tesla har 6 kW batterivärmare. Hur hög effekt har Audi på sin batterivärmare?
Svar: Audi har två batterivärmare om 5 kW vardera.
KOMMENTAR: 2x5kW=10kW är en mycket bra batterivärmare. Dessutom säger Audi säljaren att man enkelt ställer in avgångstid i appen, så man är säker på att batteri och bil är varm vid avfärd.

20. Kan man i appen slå på batterivärme, utan att ha bilen inkopplad på laddning?
Svar: Nej, förtemperering av batteriet är inte möjligt i de fallen bilen inte är inkopplad.
KOMMENTAR: Dåligt att man inte kan värma batteriet när man inte är inkopplad till nätet, för det kan man ju med Teslan. Det blir att idiotköra runt en stund, för att få upp värmen med Audin, om det är -25, innan man kan snabbladda.

21. Stämmer det att E-tron har en kylslinga i botten av batteriet, är det inte risk att ovandelen av batteriet överhettas?
Svar: Ja, det stämmer att kylsystemet ligger i botten av batteriet. Men Audi säger att den indirekta kylningen av batterit via höljet motverkar temperaturskillnader.
KOMMENTAR: Känns som att en kylslinga som täcker hela batteriet är en bättre lösning, tiden lär utvisa om Audis lösning fungerar i praktiken.

22. Hur lång tid tar det att ladda batteriet?
Svar: Via 11 kW laddning är tiden 8,5 timmar. Snabbladdning med 150 kW ska ge 80 procents laddning, alltså motsvarande 30 mil på 30 minuter. I mitten av 2019 kommer även 22 kW laddning att bli tillgängligt vilken kapar laddtiden till 4,5 timmar. Det innebär att de första bilarna som byggs INTE kommer att ha 22 kW ombordladdare.
KOMMENTAR:150kW DC och minst 11kW AC på vänster sida om bilen och minst 11kW AC laddning även på höger sida är bra. 22kW AC klarar ju inte ens Tesla(16,5kW) idag på nya bilar.

23. Har E-tron 22 kW AC 3-fasladdning som standard.
Svar: Nej, se svaret fråga 19.
KOMMENTAR: Kan man eftermontera 22kW? Och till vilket pris i så fall?

24. Hur ser laddkurvan ut vid snabbladdning med 150 kW?
Svar: Man har full effekt upp till 80 procent. Sedan planar laddningen ut.
KOMMENTAR: Detta är bättre än för Tesla som planar ut vid ca 50%.
Tesla 3 kommer upp i ca 750km/h i laddhastighet vid max laddning, Audi kanske kan slå det?

25. Kan man steglöst ange hur mycket batteriet ska laddas?
Svar: Ja
KOMMENTAR: Mycket bra!

26. Stödjer appen att elbolaget kan styra när bilen ska laddas?
Svar: Nej, vid introduktion kommer inte det vara möjligt. När den uppkopplade 22 kW-laddboxen lanseras nästa år kommer detta bli verklighet med vissa samarbetspartners.
KOMMENTAR: NISSAN och Tesla har det idag via tredjeparts appar.

27. På min Tesla har jag efter 6200 mil inte tappat så mycket räckvidd, däremot har max laddhastighet minskat med 10%. Garanterar Audi att man kan ladda med minst 140kW, under bra förhållanden, även efter 6000mil?
Svar: Ja, Audi garanterar att batterierna inte kommer tappa snabbladdningskapacitet. De var väldigt tydliga med att kvaliteten på deras batterier är högre än Teslas. Eller som batteriutvecklingsansvarige Andreas Nöst sa: ”Tesla har ’conusmer grade-batterier’ vi har ’automotive grade’.
KOMMENTAR: Audi skryter med att de har bättre batterier. Tiden får utvisa om så är fallet.

28. Stödjer Audi E-tron vehicle to grid (V2G)?
Svar: Nej
KOMMENTAR: Stödjer ens CCS V2G?

29. Kommer trådlös laddning vara standard?
Svar: Nej. I dagsläget finns det inte som tillval. Troligtvis kommer det inte att vara aktuellt under den här generationens elbilar.
KOMMENTAR: Man har ju tidigare pratat om trådlös laddning. “Audis e-tron-modeller har stöd för trådlös laddning med en induktionsplatta och kan då laddas med 11 kW. “ https://www.mestmotor.se/automotorsport ... s-elbilar/

30. Vilken verkningsgrad och maxeffekt har den trådlösa laddningen?
Svar: Se, svaret fråga 26. Just verkningsgraden i dagens system är så pass låg att det inte ses som ett vettigt alternativ för batterielektriska bilar.
KOMMENTAR: 80-90% i verkningsgrad, vid trådlös laddning är hyfsat.

31. Kommer Audi med en egen laddbox?
Svar: Nja. Vid introduktion är man hänvisad till Clever som är Audis samarbetspartner. Längre fram kommer man att erbjuda en egen Audi-specifik
KOMMENTAR: “För de som laddar hemma erbjuds två nivåer av laddboxar, 11 kW eller 22 kW.” https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -rackvidd/

Uppkoppling och övrigt
32. Har Audi gratis 4g som standard?
Svar: Bilen har ett e-sim som standard och via detta hålls allt bilrelaterat uppkopplat. Dock kan man inte använda bilen som en gratis hotspot för internetuppkoppling.
KOMMENTAR: Vad kostar 4G? Kan man man mot extra kostnad få en 4G hotspot?

33. Kan bilen mjukvaruuppgraderas via 4g?
Svar: Ja.
KOMMENTAR: Audi har lärt sig av Tesla!

34. Audi säger att man kan ha ett abonnemang för 72.000 laddstolpar, hur fungerar det?
Svar: Man har slutit avtal med över 220 operatörer runt om i Europa. Det innebär att man med ett kort eller i appen kan betala för laddningen. Smidigt för användaren.
KOMMENTAR: Detta är framtiden! Mycket bra!

35. Kan icke Audi ägare också använda detta abonnemang?
Svar: Nej.
KOMMENTAR: Men varför inte för alla?

36. Audi säger att bilen kommunicerar krypterat med laddstationen och laddningen kan sättas igång utan kort eller app. När är detta i drift?

37. Kan andra biltillverkare ansluta sig till Ionity?
Svar: Det är en fråga för Ionity.
KOMMENTAR: Volvo med flera biltillverkare ryktas komma med i IONITY.

38. Audi samarbetar ju med Ionity. Var kan man se, var och när snabbladdnings sajterna kommer i drift?
Svar: Ionity ansvarar för den biten. Men i MMI:n kommer man kunna se alla laddningstationer i närheten samt om de är lediga eller ej. Audi jobbar med att få in fler samarbetspartners (Fortum mm) så att även deras stationer kan visas.

39. Ionity har idag ett specialpris på 80kr per laddningstillfälle, vad kommer normalpriset per kWh att bli?
Svar: Audi har inte gjort klart prissättningen än. Under presentationen avslöjades det att man i USA kommer bjuda på de första 10000 kWh. Hur det blir i Europa återstår att se.
KOMMENTAR: Allt fler elbilssäljare bjuder på lite ström. Dock är det illavarslande att IONITY tidigare talat om att det ska kosta ungefär lika mycket att ladda hos dom som att tanka motsvarande bensinbil. IONITY ska stå på egna ben och inte subventioneras av olika biltillverkare.

40. Toyota har tagit fram en miljökonsekvensbeskrivning på Mirai. The MIRAI Life Cycle Assessment Report. Har Audi också gjort det?
Svar: Ja, när bilen kommer ut på marknaden kommer man ha en miljökonsekvensbeskrivning.
KOMMENTAR: Alla biltillverkare kommer att tvingas att ta fram en miljökonsekvensbeskrivning av EU.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar