Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Ionitys nätverk ska i princip vara färdigbyggt inom 2 år.
Så Supercharger-nätverket är färdigbyggt idag? Laddbätverken kommer aldrig bli färdigbyggda...

Seeking Alpha har väl ungefär samma trovärdighet som Charles Ponzi...
De menar väl "färdigbyggda" = nått målsättningen för 2020. Sen får ju de, liksom Tesla och andra aktörer, fortsätta bygga kontinuerligt såklart.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Legato skrev:
Har någon förresten läst något om OTA-updates? Tror inte jag sett något om det alls? Känns lite märkligt.
De ska tydligen (kanske) börja med det även på fossilbilarna, om än inte alla modeller då:

https://www.digitaltrends.com/cars/audi ... te-system/

GUI'et ser vad jag kan se likadant ut på A8, A6 (säkert fler modeller) som på e-Tron så det gäller kanske alla modeller med denna konfiguration (två skärmar):

A8

Bild

e-Tron

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Det är rätt underhållande att se hur korkade och inskränkta nutidsmänniskor är.
7DB00408-BF6B-4E5C-8359-DCB755C7D5C7.png
Glöm inte att ALLT nytt är LIVSFARLIGT! :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Kommer och tänka på den recension av Outlander PHEV jag läste för några år sedan där journalisten klagade på räckvidden, han ville kunna köra till stugan direkt, 70+ mil, utan att tanka. Blev bökigt med ett stopp. Sen finns de förstås de som kör extremt mycket bil , sommar som vinter, som kommer att behöva länga räckvidd än vad dagens bilar erbjuder. Speciellt då husvagnsägare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Det är rätt underhållande att se hur korkade och inskränkta nutidsmänniskor är.
Glöm inte att ALLT nytt är LIVSFARLIGT! :lol:
Bra, en kund mindre. Då bli leveranstiderna lite kortare. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare

Inlägg av lobbin »

Jerka skrev:
Om 800-900 000 stämmer så är E-tron rejält billigare än Model X.
Inga problem att köpa en X75D under miljonen idag, så rejält mycket billigare skulle jag inte vilja påstå att det blir.

Innan alternativa laddnätverk är utbyggda så tror jag inte blir det blir någon praktisk skillnad med Audis större batteri. Speciellt inte om det dessutom är låst till 90%.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Helt fantastiskt att man överhuvudtaget orkar beklaga sig så mycket när man uppenbarligen inte är de minst insatt i hur elbilar fungerar och intresset högt troligt är på noll för elbilar hos denna personen. Personligen har jag slutat läsa många artiklar om fossil bilar då de helt enkelt inte intresserar mig längre eller kanske man ska göra som han när de kommer en ny fossil bil... oj den stinker ju och blir de hål i avgasröret så kommer jag dö direkt för avgaserna kan komma in i bilen för att inte tala om vilka skador jag får av alla vibrationer i bilen...
Tja kan nog fila lite på de inlägget... :D

Förresten den där backspegeln som jag nog personligen inte hade valt till ska komma som tillbehör på deras fossil bilar också om jag förstår de rätt så att ens klaga på den förstår jag inte, har inget med fossil eller elbil att göra.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

lobbin skrev:
Jerka skrev:
Inga problem att köpa en X75D under miljonen idag, så rejält mycket billigare skulle jag inte vilja påstå att det blir.

Innan alternativa laddnätverk är utbyggda så tror jag inte blir det blir någon praktisk skillnad med Audis större batteri. Speciellt inte om det dessutom är låst till 90%.
Hur då? jag kollade precis och teslas sida säger att den kostar 1 014 650, inte myckt över miljonen men ändå. Detta betyder att e-tron är ca 10-20% billigare vilket inte är så liten skillnad.. Men sen får vi se vad tillbehör kostar men låter som den är ganska välutrustad i grunden...
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare

Inlägg av AKarlsson »

chaffis75 skrev:
lobbin skrev:
Jerka skrev:

Hur då? jag kollade precis och teslas sida säger att den kostar 1 014 650, inte myckt över miljonen men ändå. Detta betyder att e-tron är ca 10-20% billigare vilket inte är så liten skillnad.. Men sen får vi se vad tillbehör kostar men låter som den är ganska välutrustad i grunden...
Ja det är mycket pengar men det är en väsentligt mindre bil, utan möjlighet till mer än 5 säten (vad jag sett). Så prisskillnaden är kanske inte riktigt så stor som man vill göra gällande. Man jämför ju inte en ny Audi A4 med en BMW 5-serie så det är ju märkligt att man skall göra det här. Man bör väl snarare jämföra prissättningen mot I-pace.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Kommer det något mer i pipen från Audi som ska bli roligare? Deras e-tron sportback concept såg iaf roligt ut så är redigt besviken på denna. Hade på hoppats på lite roliga alternativ.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

AKarlsson skrev:

Ja det är mycket pengar men det är en väsentligt mindre bil, utan möjlighet till mer än 5 säten (vad jag sett). Så prisskillnaden är kanske inte riktigt så stor som man vill göra gällande. Man jämför ju inte en ny Audi A4 med en BMW 5-serie så det är ju märkligt att man skall göra det här. Man bör väl snarare jämföra prissättningen mot I-pace.
hehe, den där debatten har varit uppe här många gånger... De är bara att inse att man idag har vårt att jämför olika elbilar mot varandra och de är svårt att jämnför elbilar mot fossil bilar eftersom man ofta jämför utifrån de man själv behöver och vill ha. dvs behöver man fler än 5 säten, behöver man adaptiv farthållare, behöver man så stor bil, behöver man den rangen. vill man ha en sedan eller annan typ av bil och mycket annat.
Personligen tycker jag jag kan jämföra e-tron med både MX, MS, M3, I-Pace och MQC, ja kanske ännu fler (billigare) modeller men allt de där beror på vad man själv har för krav på bilen. Vi vet ju att många som tex köper en modell 3 i usa kommer fån helt andra bil klasser, dvs de är egentligen inte ute efter en "lyx" bil utan de är elbil man vill ha. Jag tycker helt klart att denna bilen ligger med bland de bästa elbilar som finns idag även om ett par av mina exempel inte går att köpa än.
Om jag ser du ur mina ögon så är denna minst lika bra som en MS eller en MX men visst Tesla den där sista pusselbiten på plats redan idag dvs SuC.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Laban skrev:
Legato skrev:
Har någon förresten läst något om OTA-updates? Tror inte jag sett något om det alls? Känns lite märkligt.
De ska tydligen (kanske) börja med det även på fossilbilarna, om än inte alla modeller då:

https://www.digitaltrends.com/cars/audi ... te-system/

GUI'et ser vad jag kan se likadant ut på A8, A6 (säkert fler modeller) som på e-Tron så det gäller kanske alla modeller med denna konfiguration (två skärmar):

A8

Bild

e-Tron

Bild
Mja, de hade tydligen planer på att göra det då i april när artikeln publicerades, men har någon sett någon konkret info från Audi om det verkligen blev av?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
OTA är ju smidigt men att generellt alls få uppdateringar till sin bil är ju inte speciellt vanligt. Skulle det vara en uppdatering så är den av sådan grad att man inte märker av den.
Förstår faktiskt inte alls vad du menar? Personligen tycker jag det är jätteviktigt att få löpande förbättringar och uppdateringar av funktionalitet.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Legato skrev:
Personligen tycker jag det är jätteviktigt att få löpande förbättringar och uppdateringar av funktionalitet.
Exakt, det är ju det jag skriver. Men idag är det ju inte speciellt vanligt att bilar uppdateras ens på verkstaden. I vart fall inga uppdateringar som användaren märker av.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Inte heller alltid man vill ha den senaste uppdateringen, är förhoppningsvis sällan men det har hänt på mina tidigare bilar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

dd88 skrev:
Inte heller alltid man vill ha den senaste uppdateringen, är förhoppningsvis sällan men det har hänt på mina tidigare bilar.
Hört på radio att det är många ägare av vissa tyska bilmodeller som inte vill ha senaste uppdateringen eftersom de då riskerar att få en slöare bil som drar mer bränsle... Detta gäller dock uteslutande avgasbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Hört på radio att det är många ägare av vissa tyska bilmodeller som inte vill ha senaste uppdateringen eftersom de då riskerar att få en slöare bil som drar mer bränsle... Detta gäller dock uteslutande avgasbilar.
Ja det är ett exempel, andra exempel är uppdateringar som har försämrat kompatibiliteten för äldre telefoner, haft buggar i mjukvaran eller ändrat bilens kördynamik.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Legato skrev:
Laban skrev:
Verdi skrev:
85- och 90-batterierna hos Tesla har bara 77 kWh resp 82 kWh brukbart. Men visst. Antagligen har man inte heller möjlighet att sätta en lägre maxgräns på laddningen utan man laddar alltid till "100%". Så är det på i3:an t ex också.
Personligen kan jag tycka att det är bra om man går åt det hållet. Elbilsentusiaster kanske tycker att det är ok att ställa in max laddning beroende på körsträckan för dagen (eller dagen efter då) men för gemene man känns det tveksamt. Med kommande större batteripack blir det också mer och mer irrelevant.
Jag tycker det beror helt på hur Audins BMS och kylning fungerar. På Tesla har det ju visat sig att regelbunden laddning till (nära) 100% vid SUC ytterst marginellt påverkar degraderingen.
Från Audi.se

-"In the Audi MMI, you can program a timer for charging the e-tron battery and an individual charging target at any time."

https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... tron.html#
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

gellerstam skrev:
Legato skrev:
Laban skrev:
Verdi skrev:
85- och 90-batterierna hos Tesla har bara 77 kWh resp 82 kWh brukbart. Men visst. Antagligen har man inte heller möjlighet att sätta en lägre maxgräns på laddningen utan man laddar alltid till "100%". Så är det på i3:an t ex också.
Personligen kan jag tycka att det är bra om man går åt det hållet. Elbilsentusiaster kanske tycker att det är ok att ställa in max laddning beroende på körsträckan för dagen (eller dagen efter då) men för gemene man känns det tveksamt. Med kommande större batteripack blir det också mer och mer irrelevant.
Jag tycker det beror helt på hur Audins BMS och kylning fungerar. På Tesla har det ju visat sig att regelbunden laddning till (nära) 100% vid SUC ytterst marginellt påverkar degraderingen.
Från Audi.se

-"In the Audi MMI, you can program a timer for charging the e-tron battery and an individual charging target at any time."

https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... tron.html#
OK, men problemet är ju att den verkar ha ett tak vid ca 90% laddning. Dvs ungefär 10% på "toppen" kommer man inte åt överhuvudtaget.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare

Inlägg av lobbin »

chaffis75 skrev:
Hur då? jag kollade precis och teslas sida säger att den kostar 1 014 650, inte myckt över miljonen men ändå.
Nej, det går inte på custom order. Grundpris på en inventory vi fick pris på låg på 966900. (Plus 9k i avgift, osv)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Legato skrev:
OK, men problemet är ju att den verkar ha ett tak vid ca 90% laddning. Dvs ungefär 10% på "toppen" kommer man inte åt överhuvudtaget.
Andra tillverkare gör ju likadant. Även om det kan kännas dumt att man inte kan utnyttja hela batteriet finns ju en del fördelar med det.
- Man kan ladda "fullt" utan att regenereringen försvinner. Det är ju det som händer i Teslan, och är man inte förberedd på det kan det få dyra konsekvenser.
- Man märker inte på samma sätt hur batteriet degenereras. Jag antar att strypningen ser till att man alltid har samma kapacitet, dvs den outnyttjade delen blir mindre med tiden.
- Folk behöver inte i samma utsträckning tänka på att inte ladda fullt. Jag kan tänka mig att före detta fossilbilister kan uppleva det som jobbigt att behöva tänka på hur mycket batteriet får laddas till vardags.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

lobbin skrev:
chaffis75 skrev:
Hur då? jag kollade precis och teslas sida säger att den kostar 1 014 650, inte myckt över miljonen men ändå.
Nej, det går inte på custom order. Grundpris på en inventory vi fick pris på låg på 966900. (Plus 9k i avgift, osv)
ok.. de var spännande, visste inte att lager bilar bli billigare... Antar de är helt nya precis som om du beställer en bil. Lite konstigt då man alltid brukar säga Tesla inte ger några rabatter vilket man i praktiken gör här i sådana fall.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:
Andra tillverkare gör ju likadant. Även om det kan kännas dumt att man inte kan utnyttja hela batteriet finns ju en del fördelar med det.
- Man kan ladda "fullt" utan att regenereringen försvinner. Det är ju det som händer i Teslan, och är man inte förberedd på det kan det få dyra konsekvenser.
- Man märker inte på samma sätt hur batteriet degenereras. Jag antar att strypningen ser till att man alltid har samma kapacitet, dvs den outnyttjade delen blir mindre med tiden.
- Folk behöver inte i samma utsträckning tänka på att inte ladda fullt. Jag kan tänka mig att före detta fossilbilister kan uppleva det som jobbigt att behöva tänka på hur mycket batteriet får laddas till vardags.
Jag föredrar valfriheten och att ha tillgång till informationen gällande degradering. Att låsa helt tycker jag är dumt, det hade räckt att den "defaultar" på tex 85% vid varje start av bilen samt varning som i Teslan tycker jag. Skrev om detta tidigare i tråden.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Jag föredrar valfriheten och att ha tillgång till informationen gällande degradering. Att låsa helt tycker jag är dumt, det hade räckt att den "defaultar" på tex 85% vid varje start av bilen samt varning som i Teslan tycker jag. Skrev om detta tidigare i tråden.
Jag håller med, jag vill inte heller bli begränsad på det viset. Men alla kunder fungerar inte så skulle jag tro.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tycker det är bra att de begränsar, iallafall snabbladdning. tänk om tesla kunde göra samma sak på SuC.(dvs de sista 5% får du masa dig till en destinationsladdare för att fylla upp).
Fördelarna med bättre batterihälsa tycker jag överväger nackdelarna med valfriheten. men det man inte vet mår man inte dåligt av.
Man har kunnat fara många mil fast mätaren står på 0, men om man säger att tillverkarna luras så tycker jag de gör det med gott omdöme.
Skriv svar