Sundsvall kanske det var ja. Men det gör varken till eller från för min del. Återigen kan jag tycka att staten kan göra lite här, någon form av glesbygdsstöd, fixa bygglov osv.Zalman3 skrev:Enligt Ionity bilden så ska de bygga upp till Sundsvall-Östersund.
https://www.electrive.com/2018/02/07/au ... ss-europe/
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Klart de ska. p.g.a Åre.Zalman3 skrev:Enligt Ionity bilden så ska de bygga upp till Sundsvall-Östersund.Laban skrev:Tyvärr då inget ovanför Gävle.Verdi skrev:Av de 400 planerade laddstationer för Europa hamnar 30 i Sverige – redan i år börjar arbetet med stolparna, meddelar Circle K som ingår i projektet.I Sverige planeras 30 laddstationer som i snitt kommer att omfatta sex laddare.
https://www.electrive.com/2018/02/07/au ... ss-europe/

Tror det dessvärre kommer dröja länge innan vi får en "snygg, snabb, rymlig, 4wd, stort batteri och drag" från någon tillverkare.Zalman3 skrev:Att Tesla får hårdare konkurrens i toppskicktet med S och X
är en sak.
Tror att det kommer dröja längre innan man kan köpa en snygg, snabb, rymlig, 4wd, stort batteri och drag, från tyskarna i Tesla 3 prisklass.
Både Tesla 3 och Y kan bli riktiga storsäljare i Sverige
eftersom de uppfyller mångas behov till en hyfsat
rimlig peng.
Den stora massan kommer när en elbil kan konkurrera med en kombi med tvålitersdiesel. Den perfekta bilen (vilket jag förstår är en högst personlig åsikt) hade varit en motsvarande välutrustad BMW 320xd Touring fast med eldrift. Samma räckvidd, samma prestanda.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
85- och 90-batterierna hos Tesla har bara 77 kWh resp 82 kWh brukbart. Men visst. Antagligen har man inte heller möjlighet att sätta en lägre maxgräns på laddningen utan man laddar alltid till "100%". Så är det på i3:an t ex också.Legato skrev:Jättemärkligt med 11,4 kWh ej brukbart... Teslorna har 2-4 kWh beroende på modell som ej är brukbart av den totala kapaciteten. Antar att Audi väljer att lägga en "toppspärr" väldigt lågt, typ 90%.Zalman3 skrev:Laban skrev:Tidigare i tråden (Zalman3):vigge50 skrev:Var har du fått siffrorna för batteriet? Har bara sätt 95 kWh siffran på nätet.
Batteriekapazität90 kWh (83,6 netto, 700 kg)
Sen står det 95 kWh på Audis hemsida så frågan är kanske var siffrorna ovan kommer ifrån.
Det ska vara 95kWh.
Die Batterie
Der flüssigkeitsgekühlte Lithium-Ionen-Akku mit einer Kapazität von stattlichen 95 kWh (nutzbar sind 83,6 kWh)
https://www.electrive.net/2018/09/18/au ... tet-durch/
Det är ju verkligen välkommet med flera "premium" elbilstillverkare. Det borde kunde tvinga Tesla att fokusera på deras kanske enda (men stora) akilleshäl - kvalitet och driftsäkerhet.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
90 modellens batteri är inte på 90 kWh, det är på 85,8 kWh.Verdi skrev:85- och 90-batterierna hos Tesla har bara 77 kWh resp 82 kWh brukbart. Men visst. Antagligen har man inte heller möjlighet att sätta en lägre maxgräns på laddningen utan man laddar alltid till "100%". Så är det på i3:an t ex också.Legato skrev:Jättemärkligt med 11,4 kWh ej brukbart... Teslorna har 2-4 kWh beroende på modell som ej är brukbart av den totala kapaciteten. Antar att Audi väljer att lägga en "toppspärr" väldigt lågt, typ 90%.Zalman3 skrev:Laban skrev:Tidigare i tråden (Zalman3):vigge50 skrev:Var har du fått siffrorna för batteriet? Har bara sätt 95 kWh siffran på nätet.
Batteriekapazität90 kWh (83,6 netto, 700 kg)
Sen står det 95 kWh på Audis hemsida så frågan är kanske var siffrorna ovan kommer ifrån.
Det ska vara 95kWh.
Die Batterie
Der flüssigkeitsgekühlte Lithium-Ionen-Akku mit einer Kapazität von stattlichen 95 kWh (nutzbar sind 83,6 kWh)
https://www.electrive.net/2018/09/18/au ... tet-durch/
85 modellens batteri är inte på 85 kWh, det är på 81,5 kWh.
I båda fallen är det 4,0 kWh som ej är brukbara.
Som jag tolkar inläggen ovan så är Audins batteri defacto på 95 kWh med 83,6 kWh brukbart. Därmed antagligen spärrat så det bara kan laddas till ca 90% max.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Personligen kan jag tycka att det är bra om man går åt det hållet. Elbilsentusiaster kanske tycker att det är ok att ställa in max laddning beroende på körsträckan för dagen (eller dagen efter då) men för gemene man känns det tveksamt. Med kommande större batteripack blir det också mer och mer irrelevant.Verdi skrev:85- och 90-batterierna hos Tesla har bara 77 kWh resp 82 kWh brukbart. Men visst. Antagligen har man inte heller möjlighet att sätta en lägre maxgräns på laddningen utan man laddar alltid till "100%". Så är det på i3:an t ex också.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
En Kia Niro 64kWh kommer mycket snart.
Den är stor som en Audi Q3.
Skulle passa väldigt många.
Skulle utrymmena inte räcka till
så kan ju takbox hjälpa lite.
Dessutom ska den visst få drag,
vilket gör den väldigt praktisk.
Leasingpriset borde hamna runt 4000kr per månad,
vilket väldigt många har råd med.
Sen kommer ju Tesla 3 2019.
Den här ju storlek som en BMW 3 eller Audi A4.
4wd och drag går att få.
Kan Tesla bara leverera så kommer modell 3 snabbt bli en av Sveriges storsäljare.
Gissar att Nissan kommer med 64kWh batteri
till deras EV200 under 2019.
7 sitsig, rymlig, hyfsad räckvidd och drag.
Med rätt pris så vill många barnfamiljer ha den.
Den är stor som en Audi Q3.
Skulle passa väldigt många.
Skulle utrymmena inte räcka till
så kan ju takbox hjälpa lite.
Dessutom ska den visst få drag,
vilket gör den väldigt praktisk.
Leasingpriset borde hamna runt 4000kr per månad,
vilket väldigt många har råd med.
Sen kommer ju Tesla 3 2019.
Den här ju storlek som en BMW 3 eller Audi A4.
4wd och drag går att få.
Kan Tesla bara leverera så kommer modell 3 snabbt bli en av Sveriges storsäljare.
Gissar att Nissan kommer med 64kWh batteri
till deras EV200 under 2019.
7 sitsig, rymlig, hyfsad räckvidd och drag.
Med rätt pris så vill många barnfamiljer ha den.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag tycker det beror helt på hur Audins BMS och kylning fungerar. På Tesla har det ju visat sig att regelbunden laddning till (nära) 100% vid SUC ytterst marginellt påverkar degraderingen.Laban skrev:Personligen kan jag tycka att det är bra om man går åt det hållet. Elbilsentusiaster kanske tycker att det är ok att ställa in max laddning beroende på körsträckan för dagen (eller dagen efter då) men för gemene man känns det tveksamt. Med kommande större batteripack blir det också mer och mer irrelevant.Verdi skrev:85- och 90-batterierna hos Tesla har bara 77 kWh resp 82 kWh brukbart. Men visst. Antagligen har man inte heller möjlighet att sätta en lägre maxgräns på laddningen utan man laddar alltid till "100%". Så är det på i3:an t ex också.
Förutsatt lika bra batterihantering som Tesla tycker jag nog bästa mellanväg hade varit att bilen ALLTID (vid varje omstart) defaultar på tex 85%, men att man manuellt kan höja den varje gång om man vill. Dumt att inte kunna utnyttja full kapacitet på långresa. Alternativt skulle den kunna defaulta på högre procent vid DC än AC-laddning.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Tanken kanske är att kunna sälja detta som en tjänst vid långfärd?Legato skrev:Jag tycker det beror helt på hur Audins BMS och kylning fungerar. På Tesla har det ju visat sig att regelbunden laddning till (nära) 100% vid SUC ytterst marginellt påverkar degraderingen.Laban skrev:Personligen kan jag tycka att det är bra om man går åt det hållet. Elbilsentusiaster kanske tycker att det är ok att ställa in max laddning beroende på körsträckan för dagen (eller dagen efter då) men för gemene man känns det tveksamt. Med kommande större batteripack blir det också mer och mer irrelevant.Verdi skrev:85- och 90-batterierna hos Tesla har bara 77 kWh resp 82 kWh brukbart. Men visst. Antagligen har man inte heller möjlighet att sätta en lägre maxgräns på laddningen utan man laddar alltid till "100%". Så är det på i3:an t ex också.
Förutsatt lika bra batterihantering som Tesla tycker jag nog bästa mellanväg hade varit att bilen ALLTID (vid varje omstart) defaultar på tex 85%, men att man manuellt kan höja den varje gång om man vill. Dumt att inte kunna utnyttja full kapacitet på långresa. Alternativt skulle den kunna defaulta på högre procent vid DC än AC-laddning.
Av Teslas utmanare Jaguar I-pace, Mercedes EQC
och Audi e-tron, så tycker jag att Audin är överlägsen.
Helt problemfritt är det dock inte:Legato skrev:Jag tycker det beror helt på hur Audins BMS och kylning fungerar. På Tesla har det ju visat sig att regelbunden laddning till (nära) 100% vid SUC ytterst marginellt påverkar degraderingen.
https://electrek.co/2017/05/07/tesla-li ... r-charges/
Så jag vidhåller att man gör det enklare för kunden, enklare för tillverkaren.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Laban skrev:Helt problemfritt är det dock inte:Legato skrev:Jag tycker det beror helt på hur Audins BMS och kylning fungerar. På Tesla har det ju visat sig att regelbunden laddning till (nära) 100% vid SUC ytterst marginellt påverkar degraderingen.
Har nu kört 6300 mil sedan mars 2017.
Har en S75D och kommer nu aldrig över 85kW
I laddhastighet.
Som bäst har jag varit uppe i 96kW , 480kmh.
Såg att Pontus här på forumet har varit uppe i ca 750kmh.
Med sin Tesla 3.
Exakt det där är ju en mycket bättre lösning IMO. Att laddaren anpassar laddhastigheten till ett eventuellt överutnyttjande av DC. Att helt eliminera möjligheten att använda de "översta" 10%-en är ingen bra lösning IMO. Det blir ju verkligen ett resursslöseri också att bygga batterier där 10% aldrig används.Laban skrev:Helt problemfritt är det dock inte:Legato skrev:Jag tycker det beror helt på hur Audins BMS och kylning fungerar. På Tesla har det ju visat sig att regelbunden laddning till (nära) 100% vid SUC ytterst marginellt påverkar degraderingen.
Misstänker att detta också är en anledning till att det ej kommit officiella räckviddssiffror ännu... Den platta fronten, den höga vikten och begränsningen för maxladdning bör göra det tufft att nå riktigt bra räckviddssiffror. Gissar att det kommer bli lite som med i-Pace på den fronten när den väl börjar provköras. Därmed inte sagt att det på något sätt är en dålig bil, jag tycker det ser ut som det överlägset bästa alternativet mellan i-Pace, EQC och e-Tron. På pappret tycker jag dock Model X ser bättre ut på nära nog allt utom pris.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja verkligen!Zalman3 skrev:Av Teslas utmanare Jaguar I-pace, Mercedes EQC

Nog för att jag som många andra tycker hela den koncernen är dynga med alla fusk-skandaler osv, men både sambon och jag gillar verkligen Audi
och den här bilen står nu allra överst på listan över nästa bil, helt klart kan jag tänka mig att göra mig av med den gamla Teslan (som jag eg hade tänkt
köra tills den ger upp) för en e-tron!

Jag tänker normalt att min makt som kund är ju att INTE köpa ev ett företag som jag är missnöjd med, men undrar om det inte kan vara lite tvärtom i just
det här fallet, för om jag köper deras elbil och vi antar att vi alla gissar lite rätt att dom stora tillverkarna faktiskt inte vill sälja dessa utan hellre fortsätta med
sina fossiler osv osv, ja då är väl det kanske störigaste jag som kund är att göra precis det nämligen att köpa deras elbil. (det slår ju isf även mot dom övriga, kanske
ännu hårdare än ett köp av en Tesla).
Eller så är det en tankevurpa deluxé

Hur som haver så får det bli planen om ca 4-5 månader

Dock kvarstår planen att även köpa en Roadster 2

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
ja VW är jag också lite negativt inställd till (även om jag mjuknat lite på senare tid) men samtidigt tycker jag man visar allvar med elbilssatsningen om man visar upp en bil som vad vi vet idag verkar vara väldigt bra.. Däremot säg att jag tvingas köpa en ny fossil bil så skulle jag inte köpa den av VW.Bjelke skrev:Ja verkligen!Zalman3 skrev:Av Teslas utmanare Jaguar I-pace, Mercedes EQC
Nog för att jag som många andra tycker hela den koncernen är dynga med alla fusk-skandaler osv, men både sambon och jag gillar verkligen Audi
och den här bilen står nu allra överst på listan över nästa bil, helt klart kan jag tänka mig att göra mig av med den gamla Teslan (som jag eg hade tänkt
köra tills den ger upp) för en e-tron!
Jag tänker normalt att min makt som kund är ju att INTE köpa ev ett företag som jag är missnöjd med, men undrar om det inte kan vara lite tvärtom i just
det här fallet, för om jag köper deras elbil och vi antar att vi alla gissar lite rätt att dom stora tillverkarna faktiskt inte vill sälja dessa utan hellre fortsätta med
sina fossiler osv osv, ja då är väl det kanske störigaste jag som kund är att göra precis det nämligen att köpa deras elbil. (det slår ju isf även mot dom övriga, kanske
ännu hårdare än ett köp av en Tesla).
Eller så är det en tankevurpa deluxé![]()
Hur som haver så får det bli planen om ca 4-5 månader![]()
Dock kvarstår planen att även köpa en Roadster 2
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Nu har jag förbokat en E-tron för 20 000 kr. Smidigt och enkelt var det.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Har Audi kommit på ett incitament för att få folk att stå kvar vid laddaren så länge som möjligt?Zalman3 skrev:To demonstrate just how serious we are about the freedom to drive, for the rest of 2018 all you need to know is the number 8. Whether it's in Euro, Swiss Francs, or British Pounds, each and every EV charge will be priced at a transparent set-rate of €8, or £8, or 8CHF per session. In Scandinavia the session fee will be 80 NOK / SEK / DKK. Easy and transparent – so you can get on the road today.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- Gustafsson
- Teslaägare
Ingen som vill prova bilen först ? Eller iaf läsa lite tester ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag ser fram emot att köpa en begagnad e-tron om 4-5 år när det är dags att byta från Model 3. Men det beror ju lite på vad ”Början 2019” betyder på Teslaspråk. Kan det månne bli så att det kommer gå att provköra och få sin e-tron i Sverige innan Tesla får ordning på produktion och distribution till Sverige är jag inte främmande att beställa en sån istället.
Så i korthet; riktigt imponerad. Har kört Audi i över 20 år och kan mycket väl tänka mig att fortsätta den obrutna sviten.
Så i korthet; riktigt imponerad. Har kört Audi i över 20 år och kan mycket väl tänka mig att fortsätta den obrutna sviten.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Varför?Gustafsson skrev:Ingen som vill prova bilen först ? Eller iaf läsa lite tester ?
Personligen reserverade jag två Model 3, räntan på de där 20.000:- är ju försumbar. Konkursrisken likaså.
I Audis fall är ju dessutom konkursrisken ännu lägre och perioden man ska låna ut 20.000:- väldigt kort. Så hade jag haft minsta tanke på att köpa en så hade jag reserverat direkt. Tycker det känns extremt troligt att det blir (lång) kö till bilen. Den ser bra ut på pappret och det kombinerat med att man nog kan förvänta sig en ganska liten produktion...
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
Det är förstås bra argument. Jag själv har visst reserverat en Modell 3
Men jag tänker inte köpa förrän de värsta vassa kanterna slipats bort...

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ska bli spännande att se vilka produktionsvolymer det handlar om. Givetvis kommer det att vara en upprampningsperiod i början, återstår att se hur flack den kurvan blir.Legato skrev:Varför?Gustafsson skrev:Ingen som vill prova bilen först ? Eller iaf läsa lite tester ?
Personligen reserverade jag två Model 3, räntan på de där 20.000:- är ju försumbar. Konkursrisken likaså.
I Audis fall är ju dessutom konkursrisken ännu lägre och perioden man ska låna ut 20.000:- väldigt kort. Så hade jag haft minsta tanke på att köpa en så hade jag reserverat direkt. Tycker det känns extremt troligt att det blir (lång) kö till bilen. Den ser bra ut på pappret och det kombinerat med att man nog kan förvänta sig en ganska liten produktion...
Men om man bara kikar lite på Brysselfabriken så har den tidigare producerat över 200 000 bilar årligen, förra året tillverkades bara ca 100 000 Audi A1 där. Men nästa generation A1 som kommer nästa år kommer istället tillverkas i Spanien så Brysselfabriken har helt ställts om för tillverkning av bilar på VW/Audis elbilsplattformar som jag har förstått det. Inkl en batterimonteringsline och uppgradering av karossfabrik, måleri och montering. Så förutsättningarna lär finnas där, sen kan man nog också anta att E-tron quattro inte blir den enda elbilen som kommer att tillverkas där på sikt.
Jag tycker de verkar "ta sig" riktigt bra. Tror kvalitetsnivån kommer vara riktigt bra när de första levereras till Sverige.Gustafsson skrev:Det är förstås bra argument. Jag själv har visst reserverat en Modell 3![]()
Har dock inte beslutat hur jag ska göra heller. Skulle väldigt gärna skaffa en P3a, men osäker vilken av S eller X som skulle få "maka på sig", samt tveksam om det är värt att avbryta någon av leasarna.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Bland det viktigaste för mig med elbil är laddinfrastrukturen och där har Tesla fortfarande ett rejält övertag.
Skulle nog vänta lite och se hur det går med Ionity själv. Har ju tänkt lease om min Tesla när tre år gått och då njuta av en ännu billigare bil.
Skulle nog vänta lite och se hur det går med Ionity själv. Har ju tänkt lease om min Tesla när tre år gått och då njuta av en ännu billigare bil.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!