Personliga erfarenheter och tips

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Personliga erfarenheter och tips

Inlägg av leiflodde »

Skapar en liten tråd om personliga tips och trix samt erfarenheter.

I veckan fick jag lär mig att bilen vägrade släppa in mig... gick ut för att kasta avfall och när jag stängde igen backluckan försvann handtagen in med både nyckel och telefon på insidan fick jag gå hem :( klumpigt ja men bara 800 meter så ok.

Men dagen efter (idag) på Kastrup nämnde det att de kan öppna bilen fjärrstyrt bara man via ex mobilen kan identifiera sig visuellt och förmodar då att de sparar körkortet på något sätt inte forskat i detta men kan vara bra att veta att det kan fungera om det händer fler "som" mig.

Idag hämtade jag en ChadeMo på Kastrup och jag nämnde att jag ville att de byte torkarna vilket det gjorde utan problem mest positivt var att det var gratis... visst ingen stor kostnad men blir en låg driftskostnad.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: Personliga erfarenheter och tips

Inlägg av Martinen »

Sånt som händer. Jag är nojig och lämnar aldrig bilnycklar i bilen längre . :D
Men om du har mobilen med dig så kan du ju låsa upp med appen.
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare

Inlägg av elulf »

Gick det inte att bara trycka på handtagen? Jag lämnar nyckeln i bilen ofta och det har aldrig varit problem att få ut handtagen om de fälls in.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

elulf skrev:
Gick det inte att bara trycka på handtagen? Jag lämnar nyckeln i bilen ofta och det har aldrig varit problem att få ut handtagen om de fälls in.
Jag trodde också det när nycklen låg i bilen men var helt utelåst.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

leiflodde skrev:
elulf skrev:
Funkade Inte appen heller?
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Herre gud. :shock: det borde väl gå att fixxa till. Leafen låser inte ifall nyckeln befinner sig inne i bilen. Om man trycker på låsknapparna på handtgen.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Ja, det låter märkligt. Bilen vet ju att det finns en nyckel i bilen. Min nuvarande (med keyless) låter mig inte låsa in en nyckel i bilen alls. På två tidigare bilar jag haft med keyless har det gått, men det kan ju vara för de har känt av en nyckel på utsidan också. Hela poäng med walk away locking är ju dock att den ska låsa när den inte känner någon nyckel utanför...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Tips: Det här känner nog de flesta till men när man laddar på en Supercharger så är laddplatserna utmärkt 1A, 1B, 2A, 2B, etc. 1A och 1B delar, så om du kommer till en Supercharger och det bara står en bil på plats 1A, ställ dig inte på 1B utan välj 2A eller 2B för snabbast laddning.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Martinen skrev:
leiflodde skrev:
elulf skrev:
Funkade Inte appen heller?
luren låg på laddning i billen
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Ok då hade det nog varit svårt att ringa Tesla och be om hjälp att låsa upp också.

Tur det var nära hemmet och inte 100 mil bort.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Jag upptäckte att om man har energisparläge avstängt så är USB portarna alltid aktiva när bilen står parkerad. Mycket praktiskt om man vill att t.ex en dashcam alltid ska vara igång.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Glömt nyckeln i bilen men den har alltid gått att öppna då...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Har haft den i mugghållaren. Sitter nära sensorn. Så kanske spelar roll vart man glömmer nyckeln i bilen?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Jag låste mig ute en gång med min förra merca E-klass som hade Key less go.
Det gick normalt inte att låsa sig ute med den bilen men med 100 kilo kabelspolar med en massa metall i och nycklarna låg precis bakom dom så smällde jag igen luckan och stod utelåst. Jag var hemma då så det var bara att hämta reservnycklarna som tur var.
Användarvisningsbild
aikalex
Teslaägare

Inlägg av aikalex »

Jag lämnade min nyckel och mobil för första gången i bilen idag och 30sekunder senare så låstes bilen så fint och det gick inte att komma in igen. Testade handtagen men inget hände. Nyckeln hade ramlat ner på golvet mellan förarsätet och förvaringslådan, men den måste haft kontakt för det gick utmärkt att köra den utan att den klagade att det inte hade kontakt med nyckeln. Inte svårare att lösa än att fråga en förbigående om jag fick låna hans mobil och ladda ner appen för att kunna öppna den igen.
Model S P100D
Model S S85D
Referral link: http://---
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Det er flere nøkkelsensorer i Teslan. I midten av baksetene og mot bagasjerommet er det et område uten sensordekning. Det er beskrevet i bruksanvisningen. Legger man sin jakke med nøkkel der bak så låser seg bilen. Ligger derimot nøkkelen i koppholderen mellom fremsetene så låses ikke bilen.
Men hvis batteriet i bilnøkkelen begynner å bli tomt så vil sensorene ikke kjenne igjen nøkkelen uansett foruten i et ørlite område ved vindusviskerne foran. Står også i bruksanvisningen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
aikalex
Teslaägare

Inlägg av aikalex »

Jo det stämmer att det står i manualen, men man kan tycka att den borde få kontakt 20 cm från kopphållaren rakt ner. Batteriet är bara 2 månader så den borde inte vara slut på långa vägar. Har testat flera lägen runt förarstolen och glider den ur vänsterfickan ner mellan stolen och dörren funkar den inte heller. Även med ett nytt batteri.
Model S P100D
Model S S85D
Referral link: http://---
Användarvisningsbild
stakkabo
Teslaägare

Inlägg av stakkabo »

Här finns en hel del tips och trix också.

http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... r-Model-S-!
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

Kanske uppmärksammats förr . Men har jag min mobil och nyckel i samma jackficka så blir det problem med öppning , har jag märkt flera gånger .
Så lägger man dessa ihop i mugghållaren så kanske det är risk för störningar ,och man riskerar utelåst.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Eliard skrev:
Kanske uppmärksammats förr . Men har jag min mobil och nyckel i samma jackficka så blir det problem med öppning , har jag märkt flera gånger .
Så lägger man dessa ihop i mugghållaren så kanske det är risk för störningar ,och man riskerar utelåst.

Det räcker att jag har nyckeln tillsammans med ett paket tuggummi (med silverpapper) i fickan för att bilen ska meddela att nyckeln inte befinner sig i bilen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

Jasså ,så illa t.om

Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Idag när jag var ute och åkte (frun körde) kollade jag på lilla skärmen och upptäckte att när det kommer upp en hastighetsskylt som varnar att om 200 meter sänks hastigheten då registrerar bilen ej på enbart en skylt.

Är det så att skyltarna på båda sidor behövs för att bilen skall kunna läsa?
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Den verkar strunta i hastighetsskyltar med tilläggstavla (som tex tidsangivelser).
Model X, Pearl White
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Hm.. Då visar den typ aldrig 30km/h vid skolor?! (som ofta har tidstillägg alltså..)

Trodde det funkade som i Volvon att den visar skylten med en tom tilläggstavla i displayen. Så får man i allafall en hint om att det finns extrainnformation.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

joel80 skrev:
Hm.. Då visar den typ aldrig 30km/h vid skolor?! (som ofta har tidstillägg alltså..)

Trodde det funkade som i Volvon att den visar skylten med en tom tilläggstavla i displayen. Så får man i allafall en hint om att det finns extrainnformation.
Tyvärr inte. Detta gör Volvon bättre. I Estland finns många skyltar där hastighetsgränsen är högre än 90 med tilläggsskylt att den gäller personbilar och motorcyklar. Det bommar den också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar