Bagageutrymmet! Är det andra man reagerar på, det är enormt. Volvo kombi släng dej i väggen, typ!
Det är kanske inte så mycket större egentligen men det är nästan helt kvadratiskt och öppning / lasthöjd är fantastisk. Inte ens jag med mina 1,9m slog i huvudet i den öppna bakluckan som jag brukar göra på de flesta bilar. Bilden är tagen av mej stående helt rak, då förstår ni hur enormt den öppnar! Jag tänkte direkt bara på att här kan man få in nästan vad som helst. Just lastutrymmet hade de tydligen fått mycket beröm för av alla testförarna under turnén. Så de 650 litrarna var heliga för dem. De fick inte röras ens när det gällde att få till ett bättre baksätes benutrymme.
Det är därför de istället tänker förlänga bilen med 10cm.
Jag kan tänka mej att de som behöver ta med sej ett par stora hundar i bilen, skulle börja dregla. Men även som leveransbil, eller för hantverkare som ett alternativ till en liten skåpbil. För de som behöver stora utdragbara lådor. Det finns ju inga hjulhus inbuktningar eller liknade, och ingen sluttade baklucka som går emot lasten när den stängs. Det ser nästan ut som man skulle kunna ställa dit ett standard 60 kylskåp stående upp och bara plugga in sladden, med halva lastutrymmet kvar. Tyvärr tog jag bara med ögonmåtten. Det finns faktiskt ett 230V standard Schuko uttag där bak som utan vidare kan driva en Kyl/Frys.
Någon kommer garanterat att bygga om den till ett mobilt glasskafé eller liknande. Sedan ställer man bara upp den på ett soligt ställe. Sion levererar ju all den el som behövs för verksamheten helt utan behovet av ett elverk som väsas och sprider ut gift i luften.Snacka om greenwashing. När man fäller stolarna blir lastutrymmet löjligt stort, och viktigast av allt helt plant. Man kommer att kunna lyfta in en hel lastpall med 2st pallkragar på då! Det lutar åt att det inte blir separata stolar i baksätet utan en standard 60/40 splitt soffa för att klara priset enligt Sono.
Soltaket som jag tycker var trevligt, ger både rymd / ljus samtidigt som solcellsmönstret skuggar lagom (det var strålande sol då). Men just detta med mönstret från solcellerna var tydligen ett stort problem. Det är tydligen förbjudet inom EU att ha någon form av mönster på ett soltak.
Så i produktionsbilen blir det tyvärr ett heltäckande tak invändigt, enligt Sono killen, suck.