Eller, någon som vet var vi hittar en engelsk version av detta klipp?
Eller kan Nederländska? Tyvärr saknas engelsk undertext helt.

Moderator: Redaktion
G F skrev:Hej alla!
Mitt band med Sono motors är kapat från och med nu för min del!
Ja så är det faktiskt, men missförstå mej bara inte nu, det är inte så dramatiskt som det låter.
Jag snackar alltså om åkbandet man får runt handleden efter att man visat upp giltigt körkort och blivit avprickad i bokningslistan för att köra Sion.
Fortsättning kommer...
Ja, men till skillnad mot Tesla åker inte rutan ner när man öppnar utan i stället möter den en extra stor gummilist.Simon skrev:Saknar den här bilstackaren också fönsterkarmar?
"Därför att ibland regnar det" (fritt översatt från Tyskengelska) svarade de en som frågade just detta.Klintan skrev:Man kan undra varför de alltid parkerar konceptbilen i ett skuggande tält vid provkörningarna?
Aj fasen, det visste jag inte!G F skrev:TeslaTissel skrev:Hjälp!
Eller, någon som vet var vi hittar en engelsk version av detta klipp?
Eller kan Nederländska? Tyvärr saknas engelsk undertext helt.![]()
TeslaTissel, den är vist textat på engelska, klicka bara på textikonen så att den får ett rött streck under sig.
Tack! Det lät ju positivt!G F skrev:Forts. (jag tar lite i tagen när jag hinner).
Jag är först i forumet med att ha kört Sion så vitt jag vet. Så är det något ni undra över som jag missat och berätta så bara fråga.
…
Fantastiskt "G F” - Vi är förstås nyfikna på resten av din rapport.G F skrev:Forts. (jag tar lite i tagen när jag hinner).
Jag är först i forumet med att ha kört Sion så vitt jag vet. Så är det något ni undra över som jag missat och berätta så bara fråga.
Det enda som är bestämt är att den klarar obromsat EU-släpstandard, dvs. 750 kg. Hur många kg den klarar med bromsat släp är ännu inte bestämt.TeslaTissel skrev:Fantastiskt "G F” - Vi är förstås nyfikna på resten av din rapport.G F skrev:Forts. (jag tar lite i tagen när jag hinner).
Jag är först i forumet med att ha kört Sion så vitt jag vet. Så är det något ni undra över som jag missat och berätta så bara fråga.![]()
Kom på en fråga: Hur stor släpvikt klarar den?
Hepp!
Tack, Jerker.Jerker skrev:Det enda som är bestämt är att den klarar obromsat EU-släpstandard, dvs. 750 kg. Hur många kg den klarar med bromsat släp är ännu inte bestämt.TeslaTissel skrev:Fantastiskt "G F” - Vi är förstås nyfikna på resten av din rapport.G F skrev:Forts. (jag tar lite i tagen när jag hinner).
Jag är först i forumet med att ha kört Sion så vitt jag vet. Så är det något ni undra över som jag missat och berätta så bara fråga.![]()
Hepp!
Jo det är stor skillnadTeslaTissel skrev:Tack, Jerker.Jerker skrev:Det enda som är bestämt är att den klarar obromsat EU-släpstandard, dvs. 750 kg. Hur många kg den klarar med bromsat släp är ännu inte bestämt.TeslaTissel skrev:Fantastiskt "G F” - Vi är förstås nyfikna på resten av din rapport.G F skrev:Forts. (jag tar lite i tagen när jag hinner).
Hepp!
Skulle det vara någon större skillnad obromsad/bromsad menar du?
Själv har jag inte erfarenhet av att dra släp överhuvudtaget, därav min nyfikenhet.
(Kan vara av intresse för andra då det här är en av de få mindre elbilar som kan klara släp).
nek0 skrev:Jo det är stor skillnadTeslaTissel skrev:Tack, Jerker.Jerker skrev:Det enda som är bestämt är att den klarar obromsat EU-släpstandard, dvs. 750 kg. Hur många kg den klarar med bromsat släp är ännu inte bestämt.TeslaTissel skrev:Fantastiskt "G F” - Vi är förstås nyfikna på resten av din rapport.G F skrev:Forts. (jag tar lite i tagen när jag hinner).
Hepp!
Skulle det vara någon större skillnad obromsad/bromsad menar du?
Själv har jag inte erfarenhet av att dra släp överhuvudtaget, därav min nyfikenhet.
(Kan vara av intresse för andra då det här är en av de få mindre elbilar som kan klara släp).
Så här ser det ut för en Skoda Superb tdi 150hk automat
Max släpvagnsvikt, bromsad 12% 2000 kg
Max släpvagnsvikt, bromsad 8% 2000 kg
Max släpvagnsvikt, obromsad 750 kg
Max släpvagnsvikt, B-körkort 1346 kg
Intressant. CO2 neutral lär den bli.G F skrev:OK, forts.
Dragkroken, det är klart att det spelar roll om de behöver gå över 750Kg obromsat EU standard. Det fördyrar naturligtvis, och det krävs olika typgodkännanden som komplicerar och försenar. Dessutom täcker 750Kg förmodligen behovet för 95% av oss. behöver man dra en stor husvagn så vill man nog göra det med en större och motorstarkare bil än Sion. Det väsentliga är att den får ha drag.
Kroken ingår inte i priset. Sion kommer som standard helt förberedd för drag. Men skälva kroken kommer att behövas köpas till för "några" tusenlappar i paritet med med vad en krok från tredje parts leverantör bruka kosta, enligt Sono killen.
Prio ett för dem är att klara av att hålla priset på 20 000€ och CO2 neutralt.
Ja precis. Leder mig i tanke på ”bränsledeklarationen” Gröna bilister föreslog för en tid sedan.Mickep skrev:Skall bli riktigt intressant hur de löser co2 null utsläppen (under hela livsscykeln) Det är ju nu den största invändningen elbilsskeptikerna har. (dvs att en dielselbil måste gå i 3500 mil innan de är +- 0 jmft med elbil) Kan de leda i bevis vad de säger så har vi dokument som en gång för alla täpper till motargumenten. f.ö. tycker jag andra tillverkare också skulle redovisa hur mycket energi som bilen krävt för tillverkning. (som en kylskåpsdeklaration)
Mickep skrev:Skall bli riktigt intressant hur de löser co2 null utsläppen (under hela livsscykeln) Det är ju nu den största invändningen elbilsskeptikerna har. (dvs att en dielselbil måste gå i 3500 mil innan de är +- 0 jmft med elbil) Kan de leda i bevis vad de säger så har vi dokument som en gång för alla täpper till motargumenten. f.ö. tycker jag andra tillverkare också skulle redovisa hur mycket energi som bilen krävt för tillverkning. (som en kylskåpsdeklaration)