chaffis75 skrev:Geni87 skrev:
Hur menar du med "separata batterier paketerade var för sig", förstår inte riktigt meningen? Mig veterligen så använder de flesta biltillverkare battericeller med formfaktorn prismatiska eller pouch, förutom Tesla som använder cylindriska celler. I det stora hela är det egentligen bara en skillnad i hur man packar ihop cellen, en cylindrisk cell är mer eller mindre en pouch-cell utan påsen som man har rullat ihop och stoppat i ett rör. Och en prismatisk cell är mer eller mindre en puch-cell utan påse som man har vikt ihop och stoppat i en "låda". De olika formfaktorerna har olika fördelar och nackdelar. Valet av formfaktor påverkar främst hur man måste designa modulerna och packet. Pouch och prismatiska går att packa tätare vilket ger en högre energitäthet, men man behöver då istället mer mekanisk styrka i modul och pack för at undvika för mycket swelling.
Teslas fördelar ligger inte så mycket i själva cellernas egenskaper som så, utan mer i att de har designat sina moduler och sitt pack på ett nära optimalt sätt om man ser till de cylindriska cellernas förutsättningar och egenskaper.
Anledningen till att Jaguar ska börja köpa cylindriska celler kan man ju bara spekulera i. Men det kan vara så enkelt att den leverantör (Samsung) i närheten (Ungern) som kunde leverera tillräckliga volymer, kör på cylindriska celler i just den fabriken, och då får de helt enkelt gå över till det. Sannolikt kommer de ha två varianter av sitt batteripack, ett för pouch-celler och ett för cylindriska i framtiden. Eller så ska de börja producera ett lägre pack för låga bilar och då passar cylindriska celler bättre rent fysiskt i och med deras låga höjd.
Du verkar ha bra koll på detta med batteri celler. Har du även någon kunskap att dela med dig om batteri kylning. Skull den ena eller andra typen av cell vara lättare att kyla?
Hyfsat, man är ju en nörd.

Nja rent principiellt skulle jag inte säga att det är någon skillnad på hur lätta de är att kyla, den ena eller andra avger inte mer eller mindre värme givet en viss uttagen effekt. Men utformningen på cellen kan spela viss roll, och kylsystemets utformning måste anpassas till batteritypen det ska kyla för att få ett bra resultat. Prismatiska celler tenderar att vara ganska tjocka, medans pouch är tunna. Om man då tänker sig att det sitter en kylplatta på vardera sida om de celltyperna så blir avståndet som värmen behöver vandra till kylplattorna längre för den prismatiska cellen eftersom den är tjockare, och de kan därför tendera att bli varma i mitten. Om man däremot har en tunn prismatisk cell blir det såklart lättare att avleda värme från den.
Cylindriska är lite kniviga i och med avsaknaden av plana ytor att montera kylpattor på, men det har Tesla löst smart genom en flexibel "kylplatta" som slingrar sig mellan cellerna.
Det går dock att utforma effektiva kylsystem för alla tre celltyper. Teoretiskt så bör man dock kunna utforma det mest effektiva kylsystemet om man använder pouch-celler i och med tunn- och planheten. Sen är det ju alltid en fråga om pris och volym också, kylsystemet och dess kylplattor snor plats som hade kunnat fyllas med battericeller, så det är alltid en avvägning.