Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Håller väl egentligen med i det mesta ovan, det krävs en kritisk massa för att kollektivtrafik ska fungera men på många håll finns den även om vi som är här i större utsträckning prioriterar bil på individuellt goda grunder. Det är dock svårt att komma i från att det är mer energieffektivt att resa tillsammans och det tar mindre plats på.
Personligen var jag nog mer skeptisk till tåg förr innan det plötsligt dök upp rutter som fungerade bra för mig. Utgör kanske en tredjedel av mitt resande och bilen är svårslagen på resten men på den del som funkar med tåg så underlättar det livet mycket.
Personligen var jag nog mer skeptisk till tåg förr innan det plötsligt dök upp rutter som fungerade bra för mig. Utgör kanske en tredjedel av mitt resande och bilen är svårslagen på resten men på den del som funkar med tåg så underlättar det livet mycket.
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Igår? så pratade Volvo om sin nya (2025?) förarlösa bil och igen Stockholm<>Göteborg, sannolikt Sveriges mest frekvent, väl, konkurrens kollektivtrafikerade sträcka längre än 15 mil.
Allt har ju relativt svårt att konkurrera med tåget, om det går och kommer fram i tid, på den sträckan.
Men om man ska åka ofta nämnd sträcka på detta forum Kalmar<->Göteborg, Vallentuna<->Örebro eller Sundsvall<->Karlstad?
De flesta centralstationer planerades och byggdes på den tiden när hästdroska var vanligt, och i dagens miljonstäder så har många ganska långt till dem.
Ägda (el)bilar funkar såklart bättre när man inte måste betala dyrt för deras förvaring mellan användningstillfällena.
Allt har ju relativt svårt att konkurrera med tåget, om det går och kommer fram i tid, på den sträckan.
Men om man ska åka ofta nämnd sträcka på detta forum Kalmar<->Göteborg, Vallentuna<->Örebro eller Sundsvall<->Karlstad?
De flesta centralstationer planerades och byggdes på den tiden när hästdroska var vanligt, och i dagens miljonstäder så har många ganska långt till dem.
Ägda (el)bilar funkar såklart bättre när man inte måste betala dyrt för deras förvaring mellan användningstillfällena.
ms 76132 "Eleamore"
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8164
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Jag blev dock förvånad när jag fick se siffror på energiförbrukning för tunnelbana, pendel, och fjärrtåg. Det visar sig att så länge man är två eller fler i Teslan så förbrukar man mindre energi per km än tunnelbana, och med tre eller fler i bilen så är man mer energieffektiv än pendel och fjärrtåg.DSV skrev:Det är dock svårt att komma i från att det är mer energieffektivt att resa tillsammans och det tar mindre plats på.
Jag har med denna kunskap inte längre några samvetsbetänkligheter om att ta bilen istf kollektivtrafik. Trängsel bidrar man ju fortfarande till tyvärr, men jag kör i princip aldrig vid de tider som trängsel uppstår.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Hittar inte siffran på tunnelbana nu men har också läst det innan. Håller med om att man förväntar sig skillnaden ska vara större. På fjärrtåg krävs väl i alla fall tre personer i teslan för att den ska matcha
Men att samåka i bil är också en form av kollektivt resande. Hälften av vår Teslas mil körs dock med bara en person i bilen och det är nog ingen ovanlig fördelning.
Men att samåka i bil är också en form av kollektivt resande. Hälften av vår Teslas mil körs dock med bara en person i bilen och det är nog ingen ovanlig fördelning.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8164
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Det var ju förstås allas vår Tibor som sammanställt siffrorna som jag hade läst:DSV skrev:Hittar inte siffran på tunnelbana nu men har också läst det innan.
http://teslaclubsweden.se/elbil-eller-kollektivtrafik/
Vi är i princip alltid 4-5 personer i bilen, så jag är på "rätta" sidan

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Fast länken till energimyndigheten är död. Tvivlar inte på att siffran isig är rätt men hade varit intressant att läsa mer.
Antar att luftmotstånd är en klurig fråga på tunnelbana. Någon som vet om de använder regenerativ bromsning på SL?
Ja en fylld elbil kommer nog miljömässigt vara svårt att slå under överskådlig framtid.
Antar att luftmotstånd är en klurig fråga på tunnelbana. Någon som vet om de använder regenerativ bromsning på SL?
Ja en fylld elbil kommer nog miljömässigt vara svårt att slå under överskådlig framtid.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8164
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Inte helt lätt att hitta bra siffror på detta, en källa jag hittar är NTM, Nätverket för Transporter och Miljön eller Network for Transport Measures.DSV skrev:Fast länken till energimyndigheten är död.
Deras siffror på kWh/personkilometer är enligt följande:
- Fjärrtåg 0.10
- Tunnelbana 0.13
- Fjärrbuss 0.23
- Stadsbuss 0.30
- Bil 0.60
- Flyg 0.88
Dvs kör man ensam i Teslan förbrukar man mer än tunnelbana men mindre än fjärrbuss, är man två eller fler så är man mer energieffektiv än alla andra transportslag.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Hur räknar du då? Måste man inte sitta sex pers i Teslan för att bli lika bra som fjärrtåget?
Eller aha, du tänker en faktisk förbrukning på 0,2 kWh/km?
Eller aha, du tänker en faktisk förbrukning på 0,2 kWh/km?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8164
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Näe? Tesla förbrukning c:a 2kWh per mil, med två personer i bilen blir det 0.10kWh per personkilometer.Jerka skrev:Hur räknar du då? Måste man inte sitta sex pers i Teslan för att bli lika bra som fjärrtåget?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8164
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Ja, precis, delat med antal passagerare = 0.10kWh per personkilometerJerka skrev:Eller aha, du tänker en faktisk förbrukning på 0,2 kWh/km?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Undrar hur siffrorna skulle se ut om tågen/bussarna o dyl. vore skapligt fulla med passagerare hela tiden?
En helt klart hypotetisk fråga förutom vissa väl valda avgångar såklart.
Det går väl att räkna fram om man har siffror på nyttjandegraden men inget jag hittar, inte för att det spelar så stor
roll då vi inte kan påverka detta enkelt (härikring lägger dom ju ner en del avgångar pgav brist på passagerare men rent allmänt
är det ingen åtgärd som förändrar läget i stort).
Hopp!
En helt klart hypotetisk fråga förutom vissa väl valda avgångar såklart.
Det går väl att räkna fram om man har siffror på nyttjandegraden men inget jag hittar, inte för att det spelar så stor
roll då vi inte kan påverka detta enkelt (härikring lägger dom ju ner en del avgångar pgav brist på passagerare men rent allmänt
är det ingen åtgärd som förändrar läget i stort).
Hopp!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8164
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
De siffror jag angav från NTM har nyttjandegrad med i beräkningen, och skall alltså hyfsat realistiskt spegla faktisk förbrukning per personkilometer med hänsyn tagen till hur fulla fordonen normalt är.Bjelke skrev:Det går väl att räkna fram om man har siffror på nyttjandegraden [...]
Det verkar vara lite olika princip dock, ibland genomsnittlig nyttjande (korrekt tycker jag), ibland hypotetisk 90% beläggning som t.ex. för flyg. Det går säkert att justera siffrorna upp och ned en del beroende på vilken modell man väljer, men elbil med 2+ personer kommer nog oavsett detta att placera sig mycket bra.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Tesla 3 är ju betydligt mer energieffektiv än S eller X, så med en sån kan man nästan alltid klara att vara miljövänlig när man är ensam i bilen! 

Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Fast tar man tåget hjälper man ju till att förbättra dess siffror. Marginlökningen om man tar bilen är ju större än om man tar t ex tåget.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Är det en livscykelanalys av vad teslan gör av med per km eller vad som står i displayen? Stor skillnad även om tåget har utsläpp vid konstruktion med så är väl våra tåg typ 200 år gamla
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Jag har växt upp i ytterförort och har i många år åkt bil till det mesta som inte var inne i stan. Första gången jag åkte fjärrtåg i mitt liv var 2018. Nu har jag två andra ToR-resor med SJ bokade framöver. Visst är det störigt när tågen inte går eller kommer fram i tid, men sitter man i en bil kan man ju också bli försenad pga trafiksituationen.
På min senaste tågresa så bokade jag en plats i den tysta avdelningen. Således slapp jag sitta och fundera på om min stolsgranne var på prathumör eller inte. Och att kunna läsa, skriva, eller bara sitta lugnt och stilla och granska insidan av ögonlocken var ganska behagligt.
Nu har jag börjat fundera på att utmana mig själv och sälja bilen.
Challenge your comfort zone.
På min senaste tågresa så bokade jag en plats i den tysta avdelningen. Således slapp jag sitta och fundera på om min stolsgranne var på prathumör eller inte. Och att kunna läsa, skriva, eller bara sitta lugnt och stilla och granska insidan av ögonlocken var ganska behagligt.
Nu har jag börjat fundera på att utmana mig själv och sälja bilen.
Challenge your comfort zone.

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Det där är en ganska intressant sak. Nu blir det lite Off Topic, men jag har ibland tänkt på det där. Frågan är vad det är att utmana sig själv. Är det sånt som man själv ser är att utmana sig själv eller att andra anser att man ska göra?Surfaren skrev:Challenge your comfort zone.
När jag sitter här och funderar på att utveckla ämnet så inser jag hur stort det blir, så jag avstår nog ifrån att göra det i den här tråden.

Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Kanske redan har nämnts här men vad sägs om elbussen ?
Är inte emot tåg på något sätt men det finns många tågsträckor i Sverige som inte är lönsamma. Elbussar är miljövänliga och mer flexibla än tåg och kan användas för andra sträckor än de regelbundna om sträckorna är ojämnt trafikerada över året. Inte lika bekvämt som tåg men det borde vara hyfsat enkelt att göra samma lösning som Tesla och Semin med förarlösa följare och därmed få ner priset samt då att eventuellt skapa lite mer utrymme/person invändigt. Sen kan bussen inte ersätta höghastighetståg sett till genomsnittshastighet men pratar vi om kraftigt subventionerad trafik, 100 miljarders investering pratar man om för tågen, vs privata investeringar med direkt lönsamhet så kanske man bör fundera en och två gånger. Speciellt i dessa dagar där ny teknik ligger inom räckhåll, hyperloop..
Är inte emot tåg på något sätt men det finns många tågsträckor i Sverige som inte är lönsamma. Elbussar är miljövänliga och mer flexibla än tåg och kan användas för andra sträckor än de regelbundna om sträckorna är ojämnt trafikerada över året. Inte lika bekvämt som tåg men det borde vara hyfsat enkelt att göra samma lösning som Tesla och Semin med förarlösa följare och därmed få ner priset samt då att eventuellt skapa lite mer utrymme/person invändigt. Sen kan bussen inte ersätta höghastighetståg sett till genomsnittshastighet men pratar vi om kraftigt subventionerad trafik, 100 miljarders investering pratar man om för tågen, vs privata investeringar med direkt lönsamhet så kanske man bör fundera en och två gånger. Speciellt i dessa dagar där ny teknik ligger inom räckhåll, hyperloop..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Det bygger ju på att man antar att tåget redan finns och kommer att gå oavsett mitt val, gör man lika med elbilen så blir det en större marginalsänkning istället,bylund skrev:Fast tar man tåget hjälper man ju till att förbättra dess siffror. Marginlökningen om man tar bilen är ju större än om man tar t ex tåget.
dvs om man antar att en elbil redan finns och kör en sträcka och jag utöver det väljer att åka med den så blir det halvering tex (om bilen bara fraktade en person) osv

(jag vet, värdelöst resonemang i många fall eftersom många av oss inte samåker osv och dom där tågen går ju oavsett mitt egna val upp till någon slags hypotetisk
gräns där avgångar ställs in pgav låg beläggning och vice versa)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Problemet med bussar, i kollektivtrafik, är att deras beläggning är väldigt låg. I genomsnitt sitter det ca 7 personer i en buss i tätbefolkade områden och då blir den ineffektiv. Varje person tar stor plats och kostar mycket energi att transportera.
Jag tror att ”självkörande poddar” kommer vara effektivare både när det gäller ekonomi, utrymme, energi och resetid.
Jag tror att ”självkörande poddar” kommer vara effektivare både när det gäller ekonomi, utrymme, energi och resetid.
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Och på landsbygden är bussen rena katastrofen. Få turer och få passagerare. Hur man än gör så kommer det att bli få passagerare per tur. Ökar man antalet turer så kanske det totala antalet passagerare ökar men inte antalet per tur.
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Det är väl starkt beroende på sträckan/område. Nu åker jag sällan buss men när vi var med familjen i Berlin så var det i princip helt fullt varenda gång vi åkte buss, i två våningar. Sen går det att anpassa storleken på bussen till behovet. Ända ner till "självkörande podd" storlek om det är det bästa för en specifik sträcka. Dessutom kan dessa förstås komma i varierande storlekar.LarsL skrev:Problemet med bussar, i kollektivtrafik, är att deras beläggning är väldigt låg. I genomsnitt sitter det ca 7 personer i en buss i tätbefolkade områden och då blir den ineffektiv. Varje person tar stor plats och kostar mycket energi att transportera.
Jag tror att ”självkörande poddar” kommer vara effektivare både när det gäller ekonomi, utrymme, energi och resetid.
Intressant angående detta:
https://www.bussmagasinet.se/2014/03/ko ... kattetopp/
"I Norrbotten ~1 resenär/vagn" !Ser man till beläggningen i busstrafiken, alltså hur många som reser med varje buss, ligger Dalarna i topp, 37 procent högre än i Stockholm där den var näst högst. Lägsta bussbeläggningen hade man i Blekinge och Jämtland. 10 län hade en genomsnittlig beläggning i busstrafiken som understeg 10 passagerare medan den var över 15 i två län.
Det är intressant att jämföra beläggningen på bussarna med beläggningen på regionaltågen. Ser man generellt var beläggningen, alltså antalet resande, per tågvagn betydligt högre än i bussarna. Men i en rad län (Värmland, Västernorrland, Västerbotten, Jönköping och Norrbotten) är antalet resenärer per tågvagn mycket lågt. I Norrbotten bara någon enstaka resenär per vagn.
Den problemtyngda och dyra regionaltågssatsningen i Norrtåg lockar alltså inte norrlänningarna att åka tåg.
Att det inte är lönsamt är lätt att förstå, men borde det inte kosta betydligt mindre att istället subventionera taxi/färdtjänst för de som inte kan/vill.. ta bilen ?
När det gäller tomma tåg vs tomma bussar gör jag en hyfsat kvalificerad gissning att bussarna är betydligt billigare i drift.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 2 gång.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Ja, i en värld med självkörande elbilar tror jag det blir en förskjutning mot mindre fordon. Bussar kan ersättas med självkörande bilar, särskilt på landet. I större städer kan elbussar fylla nischen mellan elbilarna och spårbunden trafik på lite hårdare trafikerade linjer. Gör man bussarna självkörande kostar de inte så mycket och man kan låta dem gå med hög turtäthet. Sju passagerare på en buss tar trots allt mycket mindre plats än sju passagerare i varsin bil.
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Kommer du ner till 5-7 passagerare på bussen så har du ju bilen, där åker 5-7 personer i personbilen.Laban skrev:
Det är väl starkt beroende på sträckan/område. Nu åker jag sällan buss men när vi var med familjen i Berlin så var det i princip helt fullt varenda gång vi åkte buss, i två våningar. Sen går det att anpassa storleken på bussen till behovet. Ända ner till "självkörande podd" storlek om det är det bästa för en specifik sträcka. Dessutom kan dessa förstås komma i varierande storlekar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige
Precis. Och det är väl där "bussen" har en fördel, man anpassar storleken på fordonet mot behovet:Svenssons skrev:Kommer du ner till 5-7 passagerare på bussen så har du ju bilen, där åker 5-7 personer i personbilen.Laban skrev:
Det är väl starkt beroende på sträckan/område. Nu åker jag sällan buss men när vi var med familjen i Berlin så var det i princip helt fullt varenda gång vi åkte buss, i två våningar. Sen går det att anpassa storleken på bussen till behovet. Ända ner till "självkörande podd" storlek om det är det bästa för en specifik sträcka. Dessutom kan dessa förstås komma i varierande storlekar.
http://www.nilsbuss.se/infor-din-resa/fordonen
Från 60 till 8 passagerare beroende på behov.
Sen får man välja om man ska kalla detta buss eller ej men jag är inte så intresserad av definitionen i sig. Vitsen är väl att man använder ett befintligt vägnät som ändå måste underhållas vs tågräls med allt vad det innebär. Om det sedan är en självkörande taxi/podd eller buss med 60 passagerare spelar mindre roll.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd