Reflektioner från första långfärden

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Reflektioner från första långfärden

Inlägg av dstr »

Efter en bilsemester till Italien i fosilbilen så kom Teslan och mötte upp oss i Wittstock. "You will actually be able to summon the car" var det dock inte, utan en snäll kollega som skulle med vidare till Polen samt en kompis som körde hem fosilbilen. Målet var Gran Turismo Polonia i Poznan. Hotellet (som det i sig är värt resan dit) hade flera 3-fas uttag i garaget, 3st vid deras lastkaj och ett precis vid ett vanligt uttag. Consiergen ordnade en kon med en "Reserved for Tesla"-lapp på.

Vi laddade i Wittstock och sen i Berlin. Att kliva in på ett servicecenter är alltid lika trevligt. "Hej, vill ni ha kaffe/läsk? Toa? Var är ni på väg?" osv. :)

På väg hem satt vi och räknade en stund. Poznan -> Wittstock är 37 mil och vi bestämde oss för att prova. I början låg vi i 95km/h för att få en känsla för förbrukningen. Det var 35 grader varmt när vi lämnade och 38 när vi passerade Berlin. Bara efter några mil så började vi dra upp tempot och efter Berlin, sista 8-9 milen så låg vi runt 130km/h. Vi hade någon mil kvar när vi nådde fram, busenkelt.

Det var enda gången vi körde med range mode påslaget. Finns det någon som gjort ett "vetenskapligt" test med hur mycket range mode egentligen sparar?

Det enda jag riktigt saknar är en luftfjädring med justerbar hårdhet.
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Re: Reflektioner från första långfärden

Inlägg av ModelS85D »

Härligt att höra om lyckade långdistanskörningar! Är också nyfiken på hur mycket range mode faktiskt sparar/utökar räckvidden med. Upplevde både under körning till Holland och Kroatien att man kunde ligga i förvånansvärt höga hastigheter (mycket 120-140) utan att den beräknade procentuella batterikapaciteten för destinationen minskade.
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: Reflektioner från första långfärden

Inlägg av Martinen »

Jag har inte gjort något vetenskapligt test på range mode. Har testat några gånger och tycker att det gör ytterst lite om skillnad på min förbrukning med min körning. Gör det en eller 2 procent på räckvidden så är det såklart värt det om man ligger på gränsen.

Edit: blev visst autocorrectad till rage mode. Detta kanke kan vara bra att ha vis rusningstrafik.?
Skriv svar