Korrupt eller Tesla-hatare är väl de ända tänkbara i detta fall. Man undrar ju vilka fantastiska platser han får vänta på medans I-Pacen laddar?!fth skrev:Man undrar ibland om de som skriver märkliga saker om elbilar i allmänhet, och "Tesla-dödare" i synnerhet, är korrupta eller bara inkompetena?
Bloomberg publicerade en glödande positiv recension av I-Pace idag, med titeln "A Cheaper, Sexier Model X", som bl.a. innehöll följande pärla:
En oinsatt läsare tolkar förstås detta som att I-Pace är ljusår bättre än Model X vad gäller snabbladdningOn a day trip with the Model X , I spent hours unwillingly waiting inside a Denny’s while the vehicle charged. Never again, I grumbled to myself for days afterward. Charging on the I-Pace takes 40 minutes to get from zero to 80 percent full on a 100-kilowatt fast charger, or 85 minutes at a more common 50-kW charger.![]()
Detta då från en journalist som uppenbarligen testar och skriver om många elbilar.
/fth
Boka din nya Mercedes elbil
Moderator: Redaktion
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Ionity bygger inga 350kW laddare. De bygger 150 kW laddare som i framtiden kan uppgraderas till 350 kW.kangru skrev:Trist för Ionity om de bygger 350kW laddare och så kommer det en massa bilar som bara laddar med 110kW dit och okuperar platserna. Det kommer bli en intresant framtid att se.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Inte enligt deras egen hemsida:TiborBlomhall skrev:Ionity bygger inga 350kW laddare. De bygger 150 kW laddare som i framtiden kan uppgraderas till 350 kW.
Jag kan iaf inte tolka det som annat än att de påstår sig ha 350kW kapacitet idag?How long will it take to charge my car?
A vehicle capable of the full 350 kW charging power can be charged in approx. 10-15 minutes, which is significantly faster than it takes at more common 50 kW charging stations as of today. Each charging station and point offers the potential of up to 350 kW. Smart logic inside the charger means all EVs equipped with CCS will automatically charge at the fastest rate their batteries can safely handle.
Det ändrar ju inte heller det märkliga faktum att alla Ionity-anslutna tillverkare bygger bilar med 50-110kW maxkapacitet?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Hittar ju lite Ionity laddplatser.
https://ionity.eu/
Vilken laddhastighet har de och vad kostar det att ladda?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag tolkar det inte som att laddarna idag nödvändigtvis kan leverera 350 kW. Bara att de har potentialen att göra det vilket kan t.ex. betyda att matningen till dem inte håller måttet ännu.fth skrev:Inte enligt deras egen hemsida:TiborBlomhall skrev:Ionity bygger inga 350kW laddare. De bygger 150 kW laddare som i framtiden kan uppgraderas till 350 kW.Jag kan iaf inte tolka det som annat än att de påstår sig ha 350kW kapacitet idag?How long will it take to charge my car?
A vehicle capable of the full 350 kW charging power can be charged in approx. 10-15 minutes, which is significantly faster than it takes at more common 50 kW charging stations as of today. Each charging station and point offers the potential of up to 350 kW. Smart logic inside the charger means all EVs equipped with CCS will automatically charge at the fastest rate their batteries can safely handle.
Det ändrar ju inte heller det märkliga faktum att alla Ionity-anslutna tillverkare bygger bilar med 50-110kW maxkapacitet?
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
Jag kan iaf inte tolka detta som något annat än att dom påstår sig ha 350kW idag:Svenssons skrev:Jag tolkar det inte som att laddarna idag nödvändigtvis kan leverera 350 kW. Bara att de har potentialen att göra det vilket kan t.ex. betyda att matningen till dem inte håller måttet ännu.
Antingen har dom 350kW eller så ägnar dom sig åt falsk marknadsföring.How long will it take to charge my car?
A vehicle capable of the full 350 kW charging power can be charged in approx. 10-15 minutes
/fth
Laddhastigheten lär vara begränsad i bilen då laddarna klarar av 150 kW idag. Priset står på deras sida om man kollar upp det:Zalman3 skrev:Hittar ju lite Ionity laddplatser.
ionity.eu skrev:PRICING
To demonstrate just how serious we are about the freedom to drive, for the rest of 2018 all you need to know is the number 8. Whether it's in Euro, Swiss Francs, or British Pounds, each and every EV charge will be priced at a transparent set-rate of €8, or £8, or 8CHF per session. In Scandinavia the session fee will be 80 NOK / SEK / DKK. Easy and transparent – so you can get on the road today.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Detta är ju bara ett konstaterande att om det finns en bil som klarar av 350 kW så skulle den, rent teoretiskt, kunna laddas på 10-15 minuter. Säger inget om hur stort batteripack eller att det finns bilar eller laddare som klarar av det. Kommer Tesla Semi med CCS-kontakt så lär den inte ha laddat klart efter 10-15 minuter och den lär med stor sannolikhet inte få mer än 150 kW idag. Det vore rätt idiotiskt av Ionity att betala för nätkoppling som ska klara av 350 kW när de vet att ingen bil ens klarar av 150 kW idag. När det väl kommer bil som klarar av det lär detta dock ändras.fth skrev:Jag kan iaf inte tolka detta som något annat än att dom påstår sig ha 350kW idag:Svenssons skrev:Jag tolkar det inte som att laddarna idag nödvändigtvis kan leverera 350 kW. Bara att de har potentialen att göra det vilket kan t.ex. betyda att matningen till dem inte håller måttet ännu.Antingen har dom 350kW eller så ägnar dom sig åt falsk marknadsföring.How long will it take to charge my car?
A vehicle capable of the full 350 kW charging power can be charged in approx. 10-15 minutes
/fth
- fth
- Teslaägare
WTF, en "kardantunnel" rätt igenom det redan till synes rätt trånga baksätet, "all due to the platform of course", dvs återanvändning av Mercedes gamla ICE-konstruktioner, hur tänker man? Ynklig ombordladdare, en inredning som har alla nackdelar av en ICE?
Gör om, gör rätt, är min slutsats. Det är alltså detta som enligt många fick TSLA att falla 4% idag?
/fth
Gör om, gör rätt, är min slutsats. Det är alltså detta som enligt många fick TSLA att falla 4% idag?
/fth
- fth
- Teslaägare
Faktum är att Jaguar och Mercedes BEV-försök har fått mig att inse hur duktiga Tesla egentligen är på att bygga elbilar. Det bästa som två av världens mest respekterade prestige-märken kan leverera 2019 är alltså något som "nästan är jämförbart på flera punkter" med det som Tesla har levererat sedan 2012 respektive 2015?
Audi verkar komma att kunna konkurera på ljudkomfort, Porsche säkert på prestanda, men I-Pace och EQC kan väl bara vara intressanta för de som är märkestrogna men vill ha en elbil? Eller är jag helt dum i huvudet, och "Tesla-blind"?
Jag fattar helt enkelt inte vem som skulle vilja ha en I-Pace eller en EQC när det finns Tesla som slår dom på alla punkter?
/fth
Audi verkar komma att kunna konkurera på ljudkomfort, Porsche säkert på prestanda, men I-Pace och EQC kan väl bara vara intressanta för de som är märkestrogna men vill ha en elbil? Eller är jag helt dum i huvudet, och "Tesla-blind"?

Jag fattar helt enkelt inte vem som skulle vilja ha en I-Pace eller en EQC när det finns Tesla som slår dom på alla punkter?
/fth
Personligen går Jaguar bort för att jag inte har något förtroende för märket, men om jag skulle välja mellan en valfri Tesla och Mercedes EQ (med det vi vet idag) så hade jag utan att tveka valt det senare alternativet. Dock så tror jag att Audi E-tron kommer vara bilen som känns bäst för mig.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- fth
- Teslaägare
Vad är fördelen med EQS eller nackdelen med Tesla som får dig att tycka så? Jag förstår uppriktigt inte vad som lockar med EQS efter vad jag sett hittills?dd88 skrev:[...]om jag skulle välja mellan en valfri Tesla och Mercedes EQ (med det vi vet idag) så hade jag utan att tveka valt det senare alternativet.
/fth
Tesla har alla elbilsgrejer rätt, dvs batteri, räckvidd, snabbladdning, trefas, laddnätverk med mera. Dessutom lite lullull i form av AP, trådlösa firmwareuppgraderingar och moderna butiker istället för bilhallar med krängsäljare.
Det som de är dåliga på är saker som inte har med drivlinan att göra - infällbar dragkrok, regnsensor, farthållare, karosspassning, kupébuller osv (enligt vad jag läst, äger själv ingen Tesla). Där kanske Mercedes kan konkurrera - men en bättre elbil än Tesla, det är det inte.
Det som de är dåliga på är saker som inte har med drivlinan att göra - infällbar dragkrok, regnsensor, farthållare, karosspassning, kupébuller osv (enligt vad jag läst, äger själv ingen Tesla). Där kanske Mercedes kan konkurrera - men en bättre elbil än Tesla, det är det inte.
Jag hade faktiskt hoppats på att Mercedes kunnat komma med en elbil 2019 som är bättre än en Tesla från 2012.
Nu har man kommit med en bil som är sämre på följande punkter:
Hk
Vridmoment
Räckvidd(räckvidd i verkligheten på 32mil?)
Snabbaddhastighet 110kW( kommer dessutom att dröja innan det finns CCS laddare snabbare än 50kW i någon större utsträckning)
Bara 16.000mil batterigaranti
7.4kW AC enfasladdare som standard
Förbrukning per km
Vikt på batteri och bil
Inte gratis snabbladdning
Sen tycker jag den är fulare, har den Autopilot och
OTA 4g som standard?
6kW batterivärmare och kupevärmare?
Bara 1.800kg i dragvikt mot Tesla X 2.250kg.
De skryter med att den ska vara tyst, att de har värmepump,
men finns det nåt annat Mercedes EQC skulle vara bättre än Tesla på?
Nu har man kommit med en bil som är sämre på följande punkter:
Hk
Vridmoment
Räckvidd(räckvidd i verkligheten på 32mil?)
Snabbaddhastighet 110kW( kommer dessutom att dröja innan det finns CCS laddare snabbare än 50kW i någon större utsträckning)
Bara 16.000mil batterigaranti
7.4kW AC enfasladdare som standard
Förbrukning per km
Vikt på batteri och bil
Inte gratis snabbladdning
Sen tycker jag den är fulare, har den Autopilot och
OTA 4g som standard?
6kW batterivärmare och kupevärmare?
Bara 1.800kg i dragvikt mot Tesla X 2.250kg.
De skryter med att den ska vara tyst, att de har värmepump,
men finns det nåt annat Mercedes EQC skulle vara bättre än Tesla på?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag har också förhoppningen att Audi kommer med nåt vettigare. Mercan skulle kännas som ett nerbyte mot Teslan. Det är säkert den bättre bilen när det kommer till komfort, ljudnivå, spaltmått, kvalitetskänsla osv, det tvivlar jag inte på. Men som elbil känns den som ett halvhjärtat försök att inte bli ifrånkörd av andra. Lite pinsamt för Mercedes.dd88 skrev:Personligen går Jaguar bort för att jag inte har något förtroende för märket, men om jag skulle välja mellan en valfri Tesla och Mercedes EQ (med det vi vet idag) så hade jag utan att tveka valt det senare alternativet. Dock så tror jag att Audi E-tron kommer vara bilen som känns bäst för mig.
Varför ska den vara lagom, som den jeansklädda mustaschmannen försökte säga? Har Mercedes någonsin byggt bilar som var lagom?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Remuz skrev:Jag kan inte få låten ”sen så kommer han med mustaschen” ur huvudet efter att ha sett videon...!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Det jag retade mig på var när de sa "as safe as any other Mercedes". Först tänkte jag att det var ju konstigt, men sen insåg jag att de kan ju förstås inte säga att den har bättre säkerhet än deras fossilbilar.. hur skulle det se ut?mati skrev:Jag har också förhoppningen att Audi kommer med nåt vettigare. Mercan skulle kännas som ett nerbyte mot Teslan. Det är säkert den bättre bilen när det kommer till komfort, ljudnivå, spaltmått, kvalitetskänsla osv, det tvivlar jag inte på. Men som elbil känns den som ett halvhjärtat försök att inte bli ifrånkörd av andra. Lite pinsamt för Mercedes.dd88 skrev:Personligen går Jaguar bort för att jag inte har något förtroende för märket, men om jag skulle välja mellan en valfri Tesla och Mercedes EQ (med det vi vet idag) så hade jag utan att tveka valt det senare alternativet. Dock så tror jag att Audi E-tron kommer vara bilen som känns bäst för mig.
Varför ska den vara lagom, som den jeansklädda mustaschmannen försökte säga? Har Mercedes någonsin byggt bilar som var lagom?
Dessutom ingen frunk. Jag är besviken på bilen

Tesla Model 3 2019
Dollargrinet i fronten är iaf inte lagom. Tråkig bil rent designmässigt i övrigt. Men det är ju bra att dom gör någonting iaf.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
+1. Inte bara snack, utan lite verksta oxo. Sedan har vi de vanliga frågorna: när kan ”vanlig” kund i Sverige få en, och till vilket svenskt pris med skaplig utrustning? Som jag sa tidigare - den som lever får se...mans71 skrev:Dollargrinet i fronten är iaf inte lagom. Tråkig bil rent designmässigt i övrigt. Men det är ju bra att dom gör någonting iaf.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
bygger på samma plattform som GLC.
De anger höga 22.2 kwh/100 km i gamla NEDC körcykeln
Detta kommer bli en flopp
De anger höga 22.2 kwh/100 km i gamla NEDC körcykeln
Detta kommer bli en flopp

nöjd med min Ampera tillsvidare
NEDC förbrukning är från vägguttaget, alltså kan du inte räkna fram räckvidd därifrån bara för att du vet batteriets kapacitet.miksch skrev:Forbruksberegningen og rekkevidden blir interessant.
80 kwh batteri
222 wh/km NEDC
= 360 km, men da er batteriet helt tomt.
Luftmotstand er 16% høyere enn model x som har et snittforbruk på 240 wh/km. Jeg kommer derfor på en reell rekkevidde på 285 km. Sett at batteriet ikke kjøres helt tomt blir det neppe mer enn 250 km rekkevidde.
Det blir vel som med iPace. Rekkevidden er heller ikke slik annonsert.
Tror neppe at mercedes blir seriøs konkurrent mot model x, heller mot iPace.
Ja precis. Han babblar nånting om att de har stoppat in en massa stålrör i frunken för att kunna uppnå samma säkerhetsnivå som med en fossilbil. Jag fattar verkligen inte. Menar de verkligen att en kompakt och flera hundra kilo tung metallklump framför föraren ska bidra till ökad säkerhet? Det hela bevisar att de inte är intresserade av elbilar. De har fortfarande inte fattat. Man bygger en halvdan grej som inte sticker ut nånstans, varken tekniskt, säkerhetsmässigt eller prestandamässigt. Jag är uppriktigt talat jäkligt besviken eftersom jag hade förväntat mig att Mercedes kan mycket bättre än så. Tydligen inte.strejf skrev:Det jag retade mig på var när de sa "as safe as any other Mercedes". Först tänkte jag att det var ju konstigt, men sen insåg jag att de kan ju förstås inte säga att den har bättre säkerhet än deras fossilbilar.. hur skulle det se ut?
Dessutom ingen frunk. Jag är besviken på bilen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Okej, hittade nu att enligt denna sidan så har Model P100D en förbrukning på 171 Wh/km enligt NEDC. Hur lyckas de få 222 Wh/km? Visst, de gör som Tesla och kör på asynkronmotorer och den kanske inte är så strömlinjeformad men den förbrukningen är hög.
https://ev-database.uk/car/1076/Tesla-Model-X-P100D
https://ev-database.uk/car/1076/Tesla-Model-X-P100D