Boka din nya Mercedes elbil
Moderator: Redaktion
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Den var ju rätt läcker asså!
Dragkrok med 1800kg dragvikt är standard - det du Jerker!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Så nu har Mercedes alltså en Model X konkurrent, tre år ”försent” och kanske ännu ett år innan den går att köpa. Under tiden äter Tesla deras lunch med en mellanklassbil i USA.
Shit. Undrar vad det innebär för begpriserna på våra bilar?Magnus71 skrev:Detta kan bli riktigt bra! Tyska biltidningar pratar om ett pris från 70 000EURO och produktionsstart början av 2019!
Läcker bil, kan dra 1800 kg. Enorm motorhuv, med stålstänger för krock i? Ingen packning fram alls. Märkligt. 2,4 ton? UH vad tung. Döda den du frontalkrockar med... en älg kanske ... mycket snack om Sverige på eventet. 80 kWh batteri och 150 kW snabbladdning, utmärkt, riktig tesla utmanare. Kostar ? Levereras när?
Enligt god MB-anda ingår nog NADA i grundutförandet på 70” € Vill man ha ratt och stolar är man snart uppe i 140” €Verdi skrev:Shit. Undrar vad det innebär för begpriserna på våra bilar?Magnus71 skrev:Detta kan bli riktigt bra! Tyska biltidningar pratar om ett pris från 70 000EURO och produktionsstart början av 2019!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Njae. Mellanklass-sedaner i USA är ju ingen stor marknad direkt. Vad gäller den stora elboomen är det fortfarande early days.LarsL skrev:Så nu har Mercedes alltså en Model X konkurrent, tre år ”försent” och kanske ännu ett år innan den går att köpa. Under tiden äter Tesla deras lunch med en mellanklassbil i USA.
Ja visst är det hemskt att det kommer ut till alternativ på marknaden.LarsL skrev:Så nu har Mercedes alltså en Model X konkurrent, tre år ”försent” och kanske ännu ett år innan den går att köpa. Under tiden äter Tesla deras lunch med en mellanklassbil i USA.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Är det bara jag som är förundrad över hur defensiva alla de traditionella biltillverkarna är med sina "Tesla-dödare"?
Jaguar, Mercedes, Audi, om man överdriver lite så är dom alla "nästan jämförbara med Tesla på flera punkter"...
EQC verkar ju vara samma visa, liknande räckvidd, jämförbar förbrukning, mindre men jämförbart lastutrymme, etc.
Varför drämmer dom inte till och gör en väsentligt bättre bil? Kan dom inte det, eller tror dom inte marknaden finns?
Jag tror att en "Tesla-dödare" värd namnet antingen skall vara typ en "på riktigt" lyxig (och svindyr) bil med 1000km räckvidd, som slår S/X på fingrarna på alla punkter, alternativt en billig familjebil med 500km räckvidd, som slår 3/Y på fingrarna på många punkter men framförallt på pris.
När man läser EQC-dokumentet kan inte låta bli att förundras över vissa beslut, ta t.ex. laddmöjligheterna, har dom inte gjort någon marknadsundersökning öht bland svenska Tesla-ägare, trots alla stora ord om hur viktigt Sverige är för Mercedes? Som standard kommer bilen med en "water-cooled onboard charger (OBC) with a capacity of 7.4 kW", dvs sannolikt 32A enfas
En enkel enkät på TCS visar ju att det passar exakt 0% av målgruppen...
Jag blir iaf inte alls oroad för Teslas framtid av den här presentationen.
/fth
Jaguar, Mercedes, Audi, om man överdriver lite så är dom alla "nästan jämförbara med Tesla på flera punkter"...
EQC verkar ju vara samma visa, liknande räckvidd, jämförbar förbrukning, mindre men jämförbart lastutrymme, etc.
Varför drämmer dom inte till och gör en väsentligt bättre bil? Kan dom inte det, eller tror dom inte marknaden finns?
Jag tror att en "Tesla-dödare" värd namnet antingen skall vara typ en "på riktigt" lyxig (och svindyr) bil med 1000km räckvidd, som slår S/X på fingrarna på alla punkter, alternativt en billig familjebil med 500km räckvidd, som slår 3/Y på fingrarna på många punkter men framförallt på pris.
När man läser EQC-dokumentet kan inte låta bli att förundras över vissa beslut, ta t.ex. laddmöjligheterna, har dom inte gjort någon marknadsundersökning öht bland svenska Tesla-ägare, trots alla stora ord om hur viktigt Sverige är för Mercedes? Som standard kommer bilen med en "water-cooled onboard charger (OBC) with a capacity of 7.4 kW", dvs sannolikt 32A enfas

Jag blir iaf inte alls oroad för Teslas framtid av den här presentationen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
Det här måste väl också innebära att även Type 2-laddning som bäst blir 7.4kW, och för det mesta 3.7kW, trots att stolparna levererar upp till 22kW? Hur tänkte man här?fth skrev:Som standard kommer bilen med en "water-cooled onboard charger (OBC) with a capacity of 7.4 kW", dvs sannolikt 32A enfas![]()
Jag hoppas att det kommer att finnas annat än "standard OBC", annars är det här väl en rejäl showstopper? Jag skulle nog inte ens överväga EQC med detta som enda alternativ för ombordladdare (innan ens ha börjat fundera på frågan om CCS kontra SuC vid långfärd).
/fth
Den är ändå ganska läcker tycker jag. För att vara en merca iaf.
Dragkrok - check. Plats för hundar - check. Vettigt pris - nope. Vettig laddning - tveksamt.
Jag är inte jättemegaentusiastisk just nu, men den dagen den dyker upp hos handlarna kommer jag nog provköra den. Men troligen ligger den ljusår från vad jag är beredd att betala för min nästa bil.
Dragkrok - check. Plats för hundar - check. Vettigt pris - nope. Vettig laddning - tveksamt.
Jag är inte jättemegaentusiastisk just nu, men den dagen den dyker upp hos handlarna kommer jag nog provköra den. Men troligen ligger den ljusår från vad jag är beredd att betala för min nästa bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nä men runt 15 tusen euro i utrustning får man nog räkna med. Ändå klart under miljonen.Walker skrev:Enligt god MB-anda ingår nog NADA i grundutförandet på 70” € Vill man ha ratt och stolar är man snart uppe i 140” €Verdi skrev:Shit. Undrar vad det innebär för begpriserna på våra bilar?Magnus71 skrev:Detta kan bli riktigt bra! Tyska biltidningar pratar om ett pris från 70 000EURO och produktionsstart början av 2019!
Trefasladdare är säkert extrautrustning. Så är det på i3an t ex.fth skrev:Det här måste väl också innebära att även Type 2-laddning som bäst blir 7.4kW, och för det mesta 3.7kW, trots att stolparna levererar upp till 22kW? Hur tänkte man här?fth skrev:Som standard kommer bilen med en "water-cooled onboard charger (OBC) with a capacity of 7.4 kW", dvs sannolikt 32A enfas![]()
Jag hoppas att det kommer att finnas annat än "standard OBC", annars är det här väl en rejäl showstopper? Jag skulle nog inte ens överväga EQC med detta som enda alternativ för ombordladdare (innan ens ha börjat fundera på frågan om CCS kontra SuC vid långfärd).
/fth
För långfärd kommer ju Ionity bygga ett nät. Frågan är när? Håller de sina löften så är det ganska lugnt.
Den som lever får se...Verdi skrev:Nä men runt 15 tusen euro i utrustning får man nog räkna med. Ändå klart under miljonen.Walker skrev:Enligt god MB-anda ingår nog NADA i grundutförandet på 70” € Vill man ha ratt och stolar är man snart uppe i 140” €Verdi skrev:Shit. Undrar vad det innebär för begpriserna på våra bilar?Magnus71 skrev:Detta kan bli riktigt bra! Tyska biltidningar pratar om ett pris från 70 000EURO och produktionsstart början av 2019!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Mm, 7,4 kW laddare, lågt , riktigt lågt. Men som standard, antar man kan få 11 kW och 22 kW om man betalar extra. Lilla bmw i3 med 33 kWh batteri har 11 kw laddare som standard. Med 22 kWh laddare kan nog många ladda på köpcenter och snabbladda utan att ha laddplats hemma (my 10 cents?). 

- fth
- Teslaägare
Jo, det måste dom väl ha i planerna, men det står ingenting i dokumenten från presentationen vad jag kan hitta.Verdi skrev:Trefasladdare är säkert extrautrustning. Så är det på i3an t ex.
Ja, men även här är dom oerhört defensiva, "the EQC can be charged with a maximum output of up to 110 kW at an appropriate charging station", dvs igen "nästan jämförbart med Tesla på en och annan punkt", varför drämmer dom inte i med 150kW som man ju tydligen redan kan hitta på vissa CCS-laddare? Eller varför inte rent av 350kW som Ionity skall ha som maxeffekt?Verdi skrev:För långfärd kommer ju Ionity bygga ett nät. Frågan är när? Håller de sina löften så är det ganska lugnt.
/fth
För att de vill ha utvecklingspotential och för att de vet att de initialt inte kan mätta marknaden med en för populär bil. Saknas antagligen både battericeller och infrastruktur inom service-centren för att kunna hantera en snabb växling över till elbilar.fth skrev:Är det bara jag som är förundrad över hur defensiva alla de traditionella biltillverkarna är med sina "Tesla-dödare"?
Varje elbil som de stora tillverkarna kommer med och säljer gör ju att Tesla och andra elbilar får det lättare och antaligen blir bättre.
-Fler och fler laddstolpar lär ju sättas upp när marknaden växer.
-Kunskap om battericeller och service av elbilar ökar. Vi kommer alltså få billigare och bättre battericeller samt fler tekniker som kan serva elbilar.
-Motståndet mot elbilar kommer att minska ju fler biltillverkare som säljer elbilar och ju större andel av deras utbud är elbilar.
-Kokurrensen kommer göra att biltillverkare, inklusive Tesla, måste skärpa sig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Forbruksberegningen og rekkevidden blir interessant.
80 kwh batteri
222 wh/km NEDC
= 360 km, men da er batteriet helt tomt.
Luftmotstand er 16% høyere enn model x som har et snittforbruk på 240 wh/km. Jeg kommer derfor på en reell rekkevidde på 285 km. Sett at batteriet ikke kjøres helt tomt blir det neppe mer enn 250 km rekkevidde.
Det blir vel som med iPace. Rekkevidden er heller ikke slik annonsert.
Tror neppe at mercedes blir seriøs konkurrent mot model x, heller mot iPace.
80 kwh batteri
222 wh/km NEDC
= 360 km, men da er batteriet helt tomt.
Luftmotstand er 16% høyere enn model x som har et snittforbruk på 240 wh/km. Jeg kommer derfor på en reell rekkevidde på 285 km. Sett at batteriet ikke kjøres helt tomt blir det neppe mer enn 250 km rekkevidde.
Det blir vel som med iPace. Rekkevidden er heller ikke slik annonsert.
Tror neppe at mercedes blir seriøs konkurrent mot model x, heller mot iPace.
Technical Data:
Performance 300 kW (408 PS)
max. torque 765 Nm
Top speed 180 km/h
0 – 100 km/h 5,1 Seconds
Combined range* (NEDC) over 450 km
Consumption* (NEDC) 22,2 kWh/100km
Battery capacity 80 kWh (650 kg)
Charging capacity DC 110 kW (CCS in Europe & USA)
Charging time DC 40 (10-80 percent)
Charging capacity AC 7,4 kW (Typ 2, single phase)
Charging time AC k.A.
Empty weight 2.425 kg
Seats 5
Trunk volume (Litres) ca. 500 l
Towing capacity 1.800 kg (braking)
På vilken punkt är den bättre än en Tesla X?
Performance 300 kW (408 PS)
max. torque 765 Nm
Top speed 180 km/h
0 – 100 km/h 5,1 Seconds
Combined range* (NEDC) over 450 km
Consumption* (NEDC) 22,2 kWh/100km
Battery capacity 80 kWh (650 kg)
Charging capacity DC 110 kW (CCS in Europe & USA)
Charging time DC 40 (10-80 percent)
Charging capacity AC 7,4 kW (Typ 2, single phase)
Charging time AC k.A.
Empty weight 2.425 kg
Seats 5
Trunk volume (Litres) ca. 500 l
Towing capacity 1.800 kg (braking)
På vilken punkt är den bättre än en Tesla X?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag kan inte få låten ”sen så kommer han med mustaschen” ur huvudet efter att ha sett videon...!
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- fth
- Teslaägare
Menar du att dom medvetet gör en lite sämre bil för att inte sälja så många?Svenssons skrev:För att de vill ha utvecklingspotential och för att de vet att de initialt inte kan mätta marknaden med en för populär bil

Kan det verkligen vara rätt tänkt? Vad skulle vara nackdelen med att ha en bättre bil än Tesla, och ha fler beställningar än man kan leverera?
/fth
- fth
- Teslaägare
Nä, precis, det verkar som sagt att definitionen av en Tesla-dödare är just "nästan jämförbar med Tesla på flera punkter"Zalman3 skrev:På vilken punkt är den bättre än en Tesla X?

/fth
Det är ju vad de gjort med bilarna som egentligen bara varit till för att de ska få sälja avgasbilarna. Jag skulle vilja räkna även första Leaf samt i3:an som sådana bara pga utseendet. Nu när de på allvar börjar ta fram modeller så får de inte ta fram en så populär modell så att de inte kan hantera tillverkningen eller service av bilarna. Det kommer ju ge negativ reklam och är nog inte så roligt om konkurrenterna klarar det bättre. Sedan kommer de snabbt kunna göra modellerna bättre allt eftersom det behövs och går.fth skrev:Menar du att dom medvetet gör en lite sämre bil för att inte sälja så många?Svenssons skrev:För att de vill ha utvecklingspotential och för att de vet att de initialt inte kan mätta marknaden med en för populär bil![]()
Kan det verkligen vara rätt tänkt? Vad skulle vara nackdelen med att ha en bättre bil än Tesla, och ha fler beställningar än man kan leverera?
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Trist för Ionity om de bygger 350kW laddare och så kommer det en massa bilar som bara laddar med 110kW dit och okuperar platserna. Det kommer bli en intresant framtid att se.Verdi skrev:Trefasladdare är säkert extrautrustning. Så är det på i3an t ex.fth skrev:Det här måste väl också innebära att även Type 2-laddning som bäst blir 7.4kW, och för det mesta 3.7kW, trots att stolparna levererar upp till 22kW? Hur tänkte man här?fth skrev:Som standard kommer bilen med en "water-cooled onboard charger (OBC) with a capacity of 7.4 kW", dvs sannolikt 32A enfas![]()
/fth
För långfärd kommer ju Ionity bygga ett nät. Frågan är när? Håller de sina löften så är det ganska lugnt.
- fth
- Teslaägare
Man undrar ibland om de som skriver märkliga saker om elbilar i allmänhet, och "Tesla-dödare" i synnerhet, är korrupta eller bara inkompetena?
Bloomberg publicerade en glödande positiv recension av I-Pace idag, med titeln "A Cheaper, Sexier Model X", som bl.a. innehöll följande pärla:
Detta då från en journalist som uppenbarligen testar och skriver om många elbilar.
/fth
Bloomberg publicerade en glödande positiv recension av I-Pace idag, med titeln "A Cheaper, Sexier Model X", som bl.a. innehöll följande pärla:
En oinsatt läsare tolkar förstås detta som att I-Pace är ljusår bättre än Model X vad gäller snabbladdningOn a day trip with the Model X , I spent hours unwillingly waiting inside a Denny’s while the vehicle charged. Never again, I grumbled to myself for days afterward. Charging on the I-Pace takes 40 minutes to get from zero to 80 percent full on a 100-kilowatt fast charger, or 85 minutes at a more common 50-kW charger.

Detta då från en journalist som uppenbarligen testar och skriver om många elbilar.
/fth