Hur ser Svensson på Teslaägare?
Moderator: Redaktion
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Hur ser Svensson på Teslaägare?
Hade inte riktigt tänkt på det här när jag köpte bilen. Jag ser den inte alls som en statussymbol/förlängare. För mig står Tesla för bilmärket som banade väg för en omställning till elektrifiering och en rejäl spark i skrevet på bilindustrin, oljeindustrin och det traditionella etablissemanget som håller varandra om ryggen för att skydda sina intressen som de skor sig gott på.
I IT-svängen, som jag jobbar i, är det inga större konstigheter. De flesta vet vad det handlar om, tycker det är coolt och är intresserade.
Utanför denna lilla bubbla har jag dock anat en del avundsjuka. Sambon fick en del gliringar då hon tog med den till skolan hon jobbar i och tyckte det var lite jobbigt.
Hur uppfattar ni det?
Det är ju inte så att jag rullat upp en vulgär nöjesmaskin för två på parkeringen. Jag har ersatt vår rätt gröna gas-Passat med en ännu grönare familjebil. Begagnad var den i prisnivå med grannens nya XC60 diesel, men den är det ingen som bryr sig om.
I IT-svängen, som jag jobbar i, är det inga större konstigheter. De flesta vet vad det handlar om, tycker det är coolt och är intresserade.
Utanför denna lilla bubbla har jag dock anat en del avundsjuka. Sambon fick en del gliringar då hon tog med den till skolan hon jobbar i och tyckte det var lite jobbigt.
Hur uppfattar ni det?
Det är ju inte så att jag rullat upp en vulgär nöjesmaskin för två på parkeringen. Jag har ersatt vår rätt gröna gas-Passat med en ännu grönare familjebil. Begagnad var den i prisnivå med grannens nya XC60 diesel, men den är det ingen som bryr sig om.
Model S Standard Range Raven
Re: Hur ser Svensson på Teslaägare?
Jag ser positivt på Tesla-ägande!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Svenssons skrev:Jag ser positivt på Tesla-ägande!

Så jäkla bra svar.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

jeppe_sthlm skrev:Hade inte riktigt tänkt på det här när jag köpte bilen. Jag ser den inte alls som en statussymbol/förlängare. För mig står Tesla för bilmärket som banade väg för en omställning till elektrifiering och en rejäl spark i skrevet på bilindustrin, oljeindustrin och det traditionella etablissemanget som håller varandra om ryggen för att skydda sina intressen som de skor sig gott på.
Hur uppfattar ni det?
Jag har egentligen endast positiva erfarenheter. Allt från ungar som skriker "cool bil" efter oss till personalen på McDonalds drive in som berömmer bilen till pensionärer på parkeringar som tycker den är häftig och vill veta lite mer...
Så långt allt bra. Dock märks det att traditionellt bilintresserade har svårare för bilen. De hatar elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet. Folk säger bara inte det till ens ansikte men åsikterna finns ju där och är vanliga. Det vanligaste är väl att folk ska komma med kommentarer som "ja, staten ska ju ha sitt så snart kommer det ju straffskatter på el och kilometerskatt". Jag tror det grundar sig i nån slags avundsjuka. Jag ska inte komma här och åka nästan gratis på deras bekostnad. För det är ju så en del ser det. Så jag inbillar mig att en del blänger på mig ute i trafiken.
Är inte helt bekväm med detta. Vare sig det positiva eller det negativa. Hade hellre haft en bil som inte väcker uppmärksamhet.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Det låter ju trist, men har det här skett många gånger?jeppe_sthlm skrev:Hade inte riktigt tänkt på det här när jag köpte bilen. Jag ser den inte alls som en statussymbol/förlängare. För mig står Tesla för bilmärket som banade väg för en omställning till elektrifiering och en rejäl spark i skrevet på bilindustrin, oljeindustrin och det traditionella etablissemanget som håller varandra om ryggen för att skydda sina intressen som de skor sig gott på.
Hur uppfattar ni det?
Bland ägarna här verkar det vara övervägande positiva erfarenheter där väldigt många kommer fram och ställer frågor om ägar-kostnader och erfarenheter.
Själv väntar jag på Tesla Model 3 då jag vill känna att jag inte längre spyr ut avgaser överallt.
Hepp!
- OfarligTesla
- Teslaägare
Inget speciellt även om kollegor och frun kollegor självklart tycker det är lite konstigt att lägga så pass mycket på en bil när man är runt 30, men sådant är livet. Har väl suttit på middagar ibland som jag kört till där vänners bekanta frågat vad bilen kostade och nästan ramlat av stolen när de fått veta det men då får man säga att det handlar om prioriteringar.
De flesta säger fortfarande ”hur långt täcker sladden” och andra drygheter. Om man säger något alls vill säga
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Inte helt ovanligt att de har svårt att skilja mellan inköpskostnad och total ägandekostnad. Det är ingen billig bil men många stirrar sig helt blinda på belopp som på något sätt ska finansieras. Annars är det som sagt "Jaha ni ska åka till X, har ni sladd så det räcker dit?"OfarligTesla skrev:Inget speciellt även om kollegor och frun kollegor självklart tycker det är lite konstigt att lägga så pass mycket på en bil när man är runt 30, men sådant är livet. Har väl suttit på middagar ibland som jag kört till där vänners bekanta frågat vad bilen kostade och nästan ramlat av stolen när de fått veta det men då får man säga att det handlar om prioriteringar.

Sladden är iaf längre än din dieselslang. O jag har den hemma. Är din diesel fulltankad varje morgon?
Brukar tysta de flesta
Brukar tysta de flesta
Funkar inte för mig då min inte är detbullen skrev:Sladden är iaf längre än din dieselslang. O jag har den hemma. Är din diesel fulltankad varje morgon?
Brukar tysta de flesta

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Vad är det för fel på förlängare?jeppe_sthlm skrev:Jag ser den inte alls som en statussymbol/förlängare

- OfarligTesla
- Teslaägare
Fast total ägandekostnad är ju å andra sidan rätt hög den också. Värdeminskningen är ju hög som för alla bilar i prisklassen så det ger många fina tusenlappar i månaden bara där.igu skrev:Inte helt ovanligt att de har svårt att skilja mellan inköpskostnad och total ägandekostnad. Det är ingen billig bil men många stirrar sig helt blinda på belopp som på något sätt ska finansieras. Annars är det som sagt "Jaha ni ska åka till X, har ni sladd så det räcker dit?"OfarligTesla skrev:Inget speciellt även om kollegor och frun kollegor självklart tycker det är lite konstigt att lägga så pass mycket på en bil när man är runt 30, men sådant är livet. Har väl suttit på middagar ibland som jag kört till där vänners bekanta frågat vad bilen kostade och nästan ramlat av stolen när de fått veta det men då får man säga att det handlar om prioriteringar.
För två år sedan var det fortfarande en massa nyfikna blickar, man kom ibland inte iväg från parkeringen för alla nyfikna som skulle titta och som ställde en massa frågor och så.
Men det har av någon anledning förändrats totalt. Ibland kan man se att folk stirrar, men det är aldrig någon som kommer fram och är nyfiken längre. En och annan dryg kommentar har jag fått höra, t.ex. att jag laddar bilen på skattebetalarnas bekostnad osv. Jag tror att folk i min direkta omgivning är avundsjuka och tror att jag är snorrik.
Det är lite annorlunda med e-Golfen. Det händer rätt ofta att folk blir nyfikna när de ser en Golf som står vid en laddstolpe. Jag har fört många trevliga samtal och hållit "elbilslektioner" på parkeringsplatser. Jag antar att det helt enkelt beror på att folk känner att det är en elbil de skulle ha råd med, i motsats till en Tesla.
Men det har av någon anledning förändrats totalt. Ibland kan man se att folk stirrar, men det är aldrig någon som kommer fram och är nyfiken längre. En och annan dryg kommentar har jag fått höra, t.ex. att jag laddar bilen på skattebetalarnas bekostnad osv. Jag tror att folk i min direkta omgivning är avundsjuka och tror att jag är snorrik.
Det är lite annorlunda med e-Golfen. Det händer rätt ofta att folk blir nyfikna när de ser en Golf som står vid en laddstolpe. Jag har fört många trevliga samtal och hållit "elbilslektioner" på parkeringsplatser. Jag antar att det helt enkelt beror på att folk känner att det är en elbil de skulle ha råd med, i motsats till en Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Beror på. Jag kör rätt mycket bil. Jag har samma månadskostnad som jag hade med min BMW 520d. Nu kör jag en model X och har hela kostnaden på en faktura istället.OfarligTesla skrev:Fast total ägandekostnad är ju å andra sidan rätt hög den också. Värdeminskningen är ju hög som för alla bilar i prisklassen så det ger många fina tusenlappar i månaden bara där.igu skrev:Inte helt ovanligt att de har svårt att skilja mellan inköpskostnad och total ägandekostnad. Det är ingen billig bil men många stirrar sig helt blinda på belopp som på något sätt ska finansieras. Annars är det som sagt "Jaha ni ska åka till X, har ni sladd så det räcker dit?"OfarligTesla skrev:Inget speciellt även om kollegor och frun kollegor självklart tycker det är lite konstigt att lägga så pass mycket på en bil när man är runt 30, men sådant är livet. Har väl suttit på middagar ibland som jag kört till där vänners bekanta frågat vad bilen kostade och nästan ramlat av stolen när de fått veta det men då får man säga att det handlar om prioriteringar.
Den ekvationen förstår inte alla.
Men kör du 1000 mil om året så blir ju inte Tesla en billig bil hur du än gör.
Men som svar på trådskaparens undran så har jag bara mött nyfikna och glada blickar. De är nyfikna, har frågor, blir imponerade mm. Visst, många tar för givet att jag badar i pengar men förklarar man hur det ligger till förstår de att fler skulle kunna köra Tesla än de som gör det idag.
Tesla Model Y LR 2023
Kia EV9 GT-line 2024 (såld)
Tesla Model X90D 2016 (såld)
Nissan Leaf 40kwh 2018 (såld)
Tesla Model S75D 2018 (såld)
VW e-Golf 2019 (såld)
Kia EV9 GT-line 2024 (såld)
Tesla Model X90D 2016 (såld)
Nissan Leaf 40kwh 2018 (såld)
Tesla Model S75D 2018 (såld)
VW e-Golf 2019 (såld)
Vad ska en som jag fråga en Tesla ägare?mati skrev:För två år sedan var det fortfarande en massa nyfikna blickar, man kom ibland inte iväg från parkeringen för alla nyfikna som skulle titta och som ställde en massa frågor och så.
Vad bilen kostar?
Hur fan har du råd?
Nja han är kanske dryg rik jävel jag vill inte tjafsa med en sån?
Nej jag är inte avundsjuk på är som kör Tesla, kanske lite på Pontus

Min inställning är att jag aldrig vill betala så mycket för en bil och då kan jag avstå diskutera Tesla på gatan.
"Vad bilen kostar? Hur fan har du råd?" får jag själv höra fast jag har en enkel Skoda.
Det är faktiskt det folk frågar oftast, om de frågar nåt. Förr fick jag de vanliga elbilsfrågorna, hur långt kan man köra, var kan man ladda, hur lång tid tar det att ladda, kan man ladda hemma, osv.nek0 skrev:Vad ska en som jag fråga en Tesla ägare?
Vad bilen kostar?
Hur fan har du råd?.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
På frågan hur jag har råd med en ny bil svarar jag som det ärmati skrev:Det är faktiskt det folk frågar oftast, om de frågar nåt. Förr fick jag de vanliga elbilsfrågorna, hur långt kan man köra, var kan man ladda, hur lång tid tar det att ladda, kan man ladda hemma, osv.nek0 skrev:Vad ska en som jag fråga en Tesla ägare?
Vad bilen kostar?
Hur fan har du råd?.

Jag jobbar,sparar, drycker inte, åker inte 2-3 gånger per år till utlandet, vissa kallar det prioriteringar.
Efter detta svaret får jag oftast inga följd frågor

Fast det finns ju betydligt fler elkontakter än bensinstationer i Sverige, man ska inte underskatta vad en snigelladdning kan göra under en arbetsdag eller dylikt.....Remuz skrev:Funkar inte för mig då min inte är detbullen skrev:Sladden är iaf längre än din dieselslang. O jag har den hemma. Är din diesel fulltankad varje morgon?
Brukar tysta de flestaLaddsituationen avskräcker nog många
Vit 3:a LR
Fattig är bara den som räknar sina pengar

Det är inte många arbetsplatser här omkring som erbjuder en elkontakt.Pellelito skrev:Fast det finns ju betydligt fler elkontakter än bensinstationer i Sverige, man ska inte underskatta vad en snigelladdning kan göra under en arbetsdag eller dylikt.....Remuz skrev:Funkar inte för mig då min inte är detbullen skrev:Sladden är iaf längre än din dieselslang. O jag har den hemma. Är din diesel fulltankad varje morgon?
Brukar tysta de flestaLaddsituationen avskräcker nog många
Tycker att man ska undvika dryga personer genom att inte svara på såna frågor istället för att själv svara med samma mynt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Om man köper bilen privat får man köra en jäkla massa för att bränslebesparingen kommer ikapp den ökade värdeminskningen. Tar man Teslan på företag så blir det ju något helt annat såklart, men det är ju för att man inte behöver betala hela kostnaden själv.Sandor skrev:Beror på. Jag kör rätt mycket bil. Jag har samma månadskostnad som jag hade med min BMW 520d. Nu kör jag en model X och har hela kostnaden på en faktura istället.
Den ekvationen förstår inte alla.
Men kör du 1000 mil om året så blir ju inte Tesla en billig bil hur du än gör.
Men som svar på trådskaparens undran så har jag bara mött nyfikna och glada blickar. De är nyfikna, har frågor, blir imponerade mm. Visst, många tar för givet att jag badar i pengar men förklarar man hur det ligger till förstår de att fler skulle kunna köra Tesla än de som gör det idag.
Kan man säga att det är som hur folk ser på apple? för min del så har apple haft bra grejer men extremt överprisatta men med en väldigt lojal fan-bas. Det är en något som är sant även nu (även om den inte är lika högljudd). Måste dock erkänna att jag köpt 1 ipod (32gb) 1 ipad, 2 st macbook pro (11 resp 17 tum) + några iphones som jag fått via jobbet. när det gäller telefoner föredrar jag android (samsung och sony).
Kan man dra apple - tesla paralellen. (nej, menat inte iphone utan apple) jag tycker det (nej, det har inte kommit någon iphone än, model 3 är på sin höjd ipod). Appleägare, visst är de lite finare än andra ( de vill gärna tro det, och de vill absolut inte at prisklassen ska sänkas för då nedvärderas märket). Det är lite föraktande, men det känns som om de i hemlighet vill vara en.
Kan man dra apple - tesla paralellen. (nej, menat inte iphone utan apple) jag tycker det (nej, det har inte kommit någon iphone än, model 3 är på sin höjd ipod). Appleägare, visst är de lite finare än andra ( de vill gärna tro det, och de vill absolut inte at prisklassen ska sänkas för då nedvärderas märket). Det är lite föraktande, men det känns som om de i hemlighet vill vara en.
Tycker också att det går att dra en parallel mellan Apple och Tesla. Ta Apple Store och Tesla Showroom t.ex likheterna är slående. Ett Apple Keynote... finns det månne något som Elon har kopierat i Teslas presentation? Ensam presentation med en storbild och jublande troende skaror framför. Resten av Bilindustrin vrider sig i plågor att en uppkomling kan ha orderböckerna fulla för år framåt. Sist det hände var efter 2;a Världskriget när det var lång kö för en Bubbla.Mickep skrev:Kan man säga att det är som hur folk ser på apple? för min del så har apple haft bra grejer men extremt överprisatta men med en väldigt lojal fan-bas. Det är en något som är sant även nu (även om den inte är lika högljudd). Måste dock erkänna att jag köpt 1 ipod (32gb) 1 ipad, 2 st macbook pro (11 resp 17 tum) + några iphones som jag fått via jobbet. när det gäller telefoner föredrar jag android (samsung och sony).
Jag gillar Apples produkter och jag gillar Teslas produkter. Apple har jag haft förmånen att använda i många år Teslas kommer kanske senare.
Och nej Apples produkter är inte lyx. Det är fungerande produkter där hårdvara och mjukvara är utvecklad tillsammans.
En annan likhet kanske är att man är villig att betala ett högre pris för något som (förhoppningsvis) både håller bra och länge samt dessutom har ett högt andrahandsvärde när det är dags att göra sig av med "prylen".Java skrev:Tycker också att det går att dra en parallel mellan Apple och Tesla. Ta Apple Store och Tesla Showroom t.ex likheterna är slående. Ett Apple Keynote... finns det månne något som Elon har kopierat i Teslas presentation? Ensam presentation med en storbild och jublande troende skaror framför. Resten av Bilindustrin vrider sig i plågor att en uppkomling kan ha orderböckerna fulla för år framåt. Sist det hände var efter 2;a Världskriget när det var lång kö för en Bubbla.Mickep skrev:Kan man säga att det är som hur folk ser på apple? för min del så har apple haft bra grejer men extremt överprisatta men med en väldigt lojal fan-bas. Det är en något som är sant även nu (även om den inte är lika högljudd). Måste dock erkänna att jag köpt 1 ipod (32gb) 1 ipad, 2 st macbook pro (11 resp 17 tum) + några iphones som jag fått via jobbet. när det gäller telefoner föredrar jag android (samsung och sony).
Jag gillar Apples produkter och jag gillar Teslas produkter. Apple har jag haft förmånen att använda i många år Teslas kommer kanske senare.
Och nej Apples produkter är inte lyx. Det är fungerande produkter där hårdvara och mjukvara är utvecklad tillsammans.
Bara positivt. Endel får man prata lite motivering med om framtid etc. Jag har haft gamla raggare och andra bilintresserade komma och fråga mycket frågor. Men allt i positiv anda.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
När folk får veta att jag har en Tesla och inte säger något alls om det, så tolkar jag det ibland som avundssjuka. Jag försöker kontra det med att inte göra så stor grej av att jag har en bil med stor prislapp, och att vara så generös jag kan med att skjutsa, låna ut bilen eller erbjuda provturer till den som är nyfiken.
Jag har en arbetskompis som brukar göra sig lustig på alla möjliga sätt, men det är inte bara jag eller elbilar som drabbas, och han har även erkänt att han är avundsjuk.
Det som riktigt börjat sticka i ögonen på folk är nog snarare att jag kan tanka på kommunens bekostnad* sedan de på torget satte upp en laddstolpe som inte tar betalt.
*Vet inte om det är kommunen eller Eon som i slutändan lägger upp slantarna för elen.
Jag har en arbetskompis som brukar göra sig lustig på alla möjliga sätt, men det är inte bara jag eller elbilar som drabbas, och han har även erkänt att han är avundsjuk.
Det som riktigt börjat sticka i ögonen på folk är nog snarare att jag kan tanka på kommunens bekostnad* sedan de på torget satte upp en laddstolpe som inte tar betalt.
*Vet inte om det är kommunen eller Eon som i slutändan lägger upp slantarna för elen.