Nej, nu blir jag så jqwela arg när du ljuger så därZalman3 skrev:Talar man om hur det egentligen ligger till för en dum person blir han arg.
Talar man om hur det egentligen ligger till för en klok person blir han tacksam.

Moderator: Redaktion
Nej, nu blir jag så jqwela arg när du ljuger så därZalman3 skrev:Talar man om hur det egentligen ligger till för en dum person blir han arg.
Talar man om hur det egentligen ligger till för en klok person blir han tacksam.
Det är ju lätt när man vet att man har rättJerker skrev:Satt just i bilen en stund och det var Filosofiska rummet på P1 och det handlade om faktaresistens, kunskapsresistens och populism. Intressant, det lilla jag han höra. Får nog ta och lyssna på hela programmet.
En sak som nämndes var nåt som de kallade baktändning. Det är när en person som är övertygad om en sak presenteras för fakta som bevisar att det de trodde är fel. Då kan många bli ännu mer övertygade om det de först trodde.
Det tycker jag att man har sett exempel på lite då och då. Det är väl kanske samma sak som vi tog upp ICE:ingtråden om att folk som man konfronterar när de ställt sig på laddplats med en fossil blir aggressiva.
Nä, patentet handlar om en ny lösning som vi fortfarande inte har hört något om förutom just ett patent.Jerker skrev:Hm... allt tyder på att det är batteribyte de syftar på, men hur ska de kunna göra det "på vilken bil som helst"? Det är väl bara Tesla S och X som är konstruerade så?
Sen står det längre ner i texten att Tesla "förra året" tog patent på en hiss för batteribyte. Men det är väl flera år sedan?
Aha...vigge50 skrev:Nä, patentet handlar om en ny lösning som vi fortfarande inte har hört något om förutom just ett patent.Jerker skrev:Hm... allt tyder på att det är batteribyte de syftar på, men hur ska de kunna göra det "på vilken bil som helst"? Det är väl bara Tesla S och X som är konstruerade så?
Sen står det längre ner i texten att Tesla "förra året" tog patent på en hiss för batteribyte. Men det är väl flera år sedan?
https://electrek.co/2017/09/15/tesla-ne ... y-trailer/
Fast det skulle vara bra för rangers, som kan byta ett trasigt batteri på din parkeringsplats om det behövs.LarsL skrev:Batteri byte är så fruktansvärt meningslöst. Vem vill inte ta en paus efter 30mil och 3 timmars körning för att få ny laddning till 1/4 (?) av kostnaden mot ett batteribyte?
Absolut behövs det laddare på flera ställen så att det går att välja var man vill ta sin paus. Med barn blir det ju också så att har man mer än 2h räckvidd så är inte bilen begränsningen utan barnen. Men några 10 minuter har jag aldrig lyckats få till på mina resor med barn, så 30 minuter är helt okej.Remuz skrev:Skulle man få ner laddtiden till 10min för 20mil så skulle nog ingen privatperson nånsin hellre byta batteri. Borde nog satsa på snabbare laddning istället...
Jag ser redan nu att en M3 troligen skulle gå bra att köra 3h och ladda 40min, det är helt okej, men 2h körning på 10min laddning är nog mest optimalt.
Sedan kan jag med småbarn bara säga att det viktigaste för oss inte är laddtiden utan att laddaren finns på en plats man vill vara. Tystberga är tex INTE en sådan plats. Den dag det finns suc på varje rastplats skulle jag nog aldrig stanna och ladda utan bara stoppa i sladden när barnen gick på toa, lekte eller något av de andra 100 stopp vi gör per resdag...
Det handlar om diesel för jordbruksmaskiner.LarsL skrev:Allianspartierna vill ha mer diesel (?) och vill sänka skatten med 50öre, KD vill gå ännu längre.
http://www.landlantbruk.se/politik/buch ... -debatten/
Ja, diesel till jordbruket är subventionerat.AGCF skrev:Det handlar om diesel för jordbruksmaskiner.LarsL skrev:Allianspartierna vill ha mer diesel (?) och vill sänka skatten med 50öre, KD vill gå ännu längre.
http://www.landlantbruk.se/politik/buch ... -debatten/
Bästa är att ta bort subventionerna på fossildiesel och lägga dom pengarna på att sänka priset på hvo-diesel med minst lika mycket. Då kan vi få bort det fossila bränslet inom lantbruket.LarsL skrev:Allianspartierna vill ha mer diesel (?) och vill sänka skatten med 50öre, KD vill gå ännu längre.
http://www.landlantbruk.se/politik/buch ... -debatten/
Kul men jag kan endast se rubrikerna tyvärrVasp skrev:Idag var det tre positiva artiklar om elbilar i min lokaltidning norran.
Att det står om elbilar i lokalpressen anser jag är viktigt för att stora massan ska börja fundera på dem.
https://www.norran.se/nyheter/el-ar-def ... branschen/
https://www.norran.se/nyheter/satsar-av ... stationer/
https://www.norran.se/nyheter/suget-eft ... for-stort/
Hade varit kul att få läsa artiklarna. Går det att fixa på något sätt.Vasp skrev:Idag var det tre positiva artiklar om elbilar i min lokaltidning norran.
Att det står om elbilar i lokalpressen anser jag är viktigt för att stora massan ska börja fundera på dem.
https://www.norran.se/nyheter/el-ar-def ... branschen/
https://www.norran.se/nyheter/satsar-av ... stationer/
https://www.norran.se/nyheter/suget-eft ... for-stort/
Fruktansvärt bra svarbylund skrev:Ja, för 99 kr/mån.
Nice. Verkligen!Jerker skrev:Om man har ett abonnemang hos nån av de lokaltidningar som ingår i samarbetet Sveriges Lokalnyheter så kan man logga in och läsa artiklar på samtliga tidningar:
https://sverigeslokalnyheter.se/
Jag har t.ex. abonnemang på Sörmlands Nyheter och jag kan därför även läsa Norrans artiklar.