Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Och vad vill dessa investerare göra med Tesla?
Tjäna pengar med Tesla naturligtvis och detta kommer antagligen vara lättare att göra över längre tid när det inte finns personer och organistationer som spenderar mycket tid och pengar för att driva kampanjer mot Tesla i syfte att tjäna pengar på aktiefluktuationer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Och vad vill dessa investerare göra med Tesla?
Tjäna pengar med Tesla naturligtvis och detta kommer antagligen vara lättare att göra över längre tid när det inte finns personer och organistationer som spenderar mycket tid och pengar för att driva kampanjer mot Tesla i syfte att tjäna pengar på aktiefluktuationer.
Ja, det är klart att om det finns 10ggr pengarna i potten som bonus avtalet med Elon antyder så är många lockade.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Lucidor skrev:
Svenssons skrev:
Legato skrev:
Jag tror man kan utgå ifrån att Musk säkrat stöd från ägarna till en majoritet av rösterna/aktierna.
Finansieringen kommer hur som helst vara osäker eftersom man med största sannolikhet inte har en pott på upp till $36 miljarder...
Tja, han är bl.a. tjenis med Larry Page som personligen är god för $40 miljarder. Visserligen tror jag inte att Larry skulle riskera hela sin förmögenhet på Tesla men Elon har nog ett kapitalstarkt nätverk som kommer hjälpa honom. Tror inte han skulle gå ut med detta om han inte säkrat finansieringen. Det här är något han planerat för i flera år.
Det är ju inte alls säkert att Elon behöver täcka hela eller ens halva värdet av företaget vid $420. Han kanske har säkrat upp en betydligt större andel med ägare som kommer rösta ja och vilja fortsätta sitt ägande. Hur stor andel är småägare i bolaget, alltså sådana som Elon inte kunnat prata med rimligen.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Lucidor skrev:
Svenssons skrev:
Legato skrev:
Jag tror man kan utgå ifrån att Musk säkrat stöd från ägarna till en majoritet av rösterna/aktierna.
Finansieringen kommer hur som helst vara osäker eftersom man med största sannolikhet inte har en pott på upp till $36 miljarder...
Tja, han är bl.a. tjenis med Larry Page som personligen är god för $40 miljarder. Visserligen tror jag inte att Larry skulle riskera hela sin förmögenhet på Tesla men Elon har nog ett kapitalstarkt nätverk som kommer hjälpa honom. Tror inte han skulle gå ut med detta om han inte säkrat finansieringen. Det här är något han planerat för i flera år.
Det är ju inte alls säkert att Elon behöver täcka hela eller ens halva värdet av företaget vid $420. Han kanske har säkrat upp en betydligt större andel med ägare som kommer rösta ja och vilja fortsätta sitt ägande. Hur stor andel är småägare i bolaget, alltså sådana som Elon inte kunnat prata med rimligen.
$36 miljarder är ungefär halva värdet med $420 per aktie. Visst är det så att han kanske inte behöver ha alla dessa pengar men han vet ju bara vad de aktieägare som han kommit överens med kommer göra och inget alls om vad övriga aktieägare kommer välja.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
$36 miljarder är ungefär halva värdet med $420 per aktie. Visst är det så att han kanske inte behöver ha alla dessa pengar men han vet ju bara vad de aktieägare som han kommit överens med kommer göra och inget alls om vad övriga aktieägare kommer välja.
Han måste ha 50% (om jag förstått rätt) men det betyder ju inte att han kan ha stöd av flera. Det kanske ”bara” handlar om 25% som måste lösas.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

En grej få verkar ha noterat är att Tesla ju faktiskt har "Super Majority"-regler i bolagsordningen. Detta är ju Elons "skydd" mot övriga aktieägare, vilket väl biter honom i baken lite denna gång.

Det krävs alltså 2/3 majoritet för alla stora förändringar. Detta har ju varit bra för Elon, då det i princip räckt att han varit emot för att kunna stoppa en större förändring.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Då behöver han alltså max $24 miljarder om vi förutsätter att alla som röstar ja inte säljer utan fortsätter äga Tesla.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Då behöver han alltså max $24 miljarder om vi förutsätter att alla som röstar ja inte säljer utan fortsätter äga Tesla.
Det är ett väldigt tokigt antagande. Nästan alla fonder kommer rösta ja och sälja. De har inget alternativ.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
LarsL skrev:
Det är ett väldigt tokigt antagande. Nästan alla fonder kommer rösta ja och sälja. De har inget alternativ.
Varför skulle de vilja gå miste om 10ggr pengarna?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Legato skrev:
LarsL skrev:
Jag vet inte hur reglerna ser ut men enligt vad jag har läst här så får fonder inte ha andelar i ett bolag som inte handlas på börsen så de skulle inte ha något annat val än att sälja ifall detta går igenom.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
LarsL skrev:
Legato skrev:
LarsL skrev:
Jag vet inte hur reglerna ser ut men enligt vad jag har läst här så får fonder inte ha andelar i ett bolag som inte handlas på börsen så de skulle inte ha något annat val än att sälja ifall detta går igenom.
Nä... och varför röstar de ja då? Om vi nu förutsätter att de skulle göra det.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:

För att det är det mest ekonomiskt fördelaktiga för dem.

Jag misstänker att det kommer att startas en fond som kommer vara delägare i onoterat Tesla som pensionsfonder mm kan investera i.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:

För att det är det mest ekonomiskt fördelaktiga för dem.

Jag misstänker att det kommer att startas en fond som kommer vara delägare i onoterat Tesla som pensionsfonder mm kan investera i.
Jaha och då är den finansieringen löst.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag tror inte det är bra för tesla att bli privata. En del av hypen och publiciteten kommer av att vara ett publikt handlat bolag tror jag, det är en del av deras image.
Senast redigerad av Remuz, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Nej, det är rätt. Jag vet inte om jag lagt 10000kr på en reservation om de inte varit börsnoterade och visat vad de gör hela tiden.
ochso

Inlägg av ochso »

Tror ni inte att det finns kineser med i finansieringen tror ni?

Dels har man väl redan Tencent som fjärde största ägare med 5 % av aktierna. I alla fall enligt de gamla nyhetsartiklar jag hittar från 2017, tyvärr lyckas jag inte hitta någon bra lista över de största aktieägarna i Tesla, där man kan se uppdaterad och aktuell ägarlista.

Dessutom kommer ju Tesla att bygga sin Gigafactory 3 i Kina, ett avtal som väl ska vara ganska unikt om jag har förstått det hela rätt. Kanske har det funnits diskussioner i bakgrunden om att Tesla ska få ett delvis kinesiskt ägande och därmed säkra finanser osv.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

ochso skrev:
Tror ni inte att det finns kineser med i finansieringen tror ni?

Dels har man väl redan Tencent som fjärde största ägare med 5 % av aktierna. I alla fall enligt de gamla nyhetsartiklar jag hittar från 2017, tyvärr lyckas jag inte hitta någon bra lista över de största aktieägarna i Tesla, där man kan se uppdaterad och aktuell ägarlista.

Dessutom kommer ju Tesla att bygga sin Gigafactory 3 i Kina, ett avtal som väl ska vara ganska unikt om jag har förstått det hela rätt. Kanske har det funnits diskussioner i bakgrunden om att Tesla ska få ett delvis kinesiskt ägande och därmed säkra finanser osv.
Känns troligt och som en bra lösning.

Någon konstellation med Alphabet alternativt bara Page+Brin är också möjligt. Finns ju bra synergier att hitta mellan Tesla och Waymo såklart.

Mardrömmen vore Saudi. Då vet i tusan om ens jag kommer fortsätta köra Tesla.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Nej, det är rätt. Jag vet inte om jag lagt 10000kr på en reservation om de inte varit börsnoterade och visat vad de gör hela tiden.
Istället för att visa bokföringssiffror var tredje månad så kan de fokuserar på utvecklingen var tredje.månad. Hur många här har läst sistasidorna på kvartalsrapporten och kan tex säga hur stor förlusten var senaste kvartalet? Hur många läser Apples ekonomirapport varje kvartal och det är sedan detta som avgör om man köper eller inte köper en Apple-produkt? Hur kan IKEA vara så välkända när de inte är noterade?

Dells framgång berodde troligtvis på stor del att de avnoterades och kunde förändra bolaget utan att behöva tänka på kvartalsrapporter.

Tesla kommer inte försvinna från massmediernas granskning men blankare kommer inte ha något incitament för att med pengar och tid sprida falska uppgifter eller vrida på händelser i syfte att påverka aktiekursen.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Jag tror att en avnotering är det absolut bästa för Tesla. Precis som flera andra skriver så finns det en massa krafter på börsen som klingar illa med Teslas mål.

Elon skriver själv att behöva dansa kvartalsdansen som börsen kräver sällan rimmar bra med långsiktiga planer. Tesla som avnoterat bolag kan ta större investeringar utan knorr medan ett noterat Tesla "måste" visa bra siffror kvartal efter kvartal framöver.

Jag har jobbat på både privatägda bolag och börsnoterade bolag och det är tydligt att nödvändiga investeringar på saker som ny teknisk plattform eller optimering av processen är mycket svårare att genomföra om man måste ta hänsyn till börsen. Speciellt problematiskt är det om det handlar om investeringar som börsen inte ser som direkt knutna till verksamheten. Jag har t.ex. jobbat på bank och det enda marknaden förväntar sig är ökad omsättning och fler produkter osv. Att det underliggande systemen behöver bytas ut och att detta är ett flerårigt projekt blir då extremt svårt att sälja in. Det kan mycket väl vara så att det nya systemet till en början är sämre än det gamla men det kräver mindre underhåll och är lättare att utöka på sikt. En sak är säker, om man inte jobbar direkt med det som omvärlden värderar på ett bolag så är det mycket roligare att jobba på ett privatägt bolag.

Men visst är det kul att äga en del av det bolag vi alla älskar men tycker fördelarna med en avnotering överväger nackdelarna.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Förstår inte varför man inte skulle kunna fokusera långsiktigt om man har stora långsiktiga ägare. Har man ägare som alltid går in och stöttar och supportar långsiktighet så spelar det ju mindre roll vad börsen och blankare tycker och tänker.
Jag tror Elon är lite för tävlingsinriktad och vill sätta åt alla som är kritiska emot honom och hans företag. Ubåts-incidenten är ett sådant exempel Top Gear stämningen en annan, finns många, många fler. Tagga ner lite... Elon.

Jag tror inte att jag kan fortsätta att äga Tesla aktier om de blir avnoterade. Inte utan ett enormt slit och med stora risker, därför blir jag besviken och skulle rösta emot.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Problemet här är ju att den största posten är runt 20%, dvs du har inte en eller två storägare utan massor av ägare.

Jag tycker det är synd som privatperson att jag inte kommer att (enkelt) kunna köpa aktier om detta går igenom.
Men som elbilsfrämjare och fan av Tesla (för att de är pionjärer) så är jag helt övertygad om att avnotering är rätt väg framåt. Nivån av smutskastning och fulspel som kommer av den publika noteringen är helt absurd.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Jag har funderat på en grej, tänk om de flesta stannar kvar. Säg att så många stannar kvar att bara 20% av det totala aktievärdet ska köpas upp av någon. Vad händer då om blankningsdelen av aktien är större än dessa 20% då finns det alltså inte tillräckligt med aktier för blankarna att köpa tillbaka, då har ju aktien typ ingen övre gräns. Kan detta inträffa och vad skulle hända? Kan Tesla ge ut nya aktier och sälja dessa till grova överpriser för att "rädda" blankarna från lagbrott?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Oavsett så lär röstningen tvinga fram problem för blankarna, om en aktieägare skall rösta så kan de inte ha lånat ut aktien till en blankare. Kommer alltså vara problem för blankarna att få tag på aktier att låna bara genom av att de flesta ägare lär vara intresserade av att delta i röstningen.

Om röstningen går igenom så går det ju inte att blanka aktien alls och blankarna förlorar sina positioner på dåvarande kurs som jag förstår det, dvs kommer de få massiva förluster.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Det är inte enbart negativa artiklar som verkar ha en annan agenda som har stört mig utan jag tycker att det har gått i vågor och mellan perioder med mer negativa FUD-artiklar så har det förekommit positiva artiklar från samma nyhetsorgan som annars brukar ha negativa artiklar, bägge utan bakgrund. Det är såklart inget tydligt mönster men jag har reagerat på det flera gånger under åren.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

zyax skrev:
Jag har funderat på en grej, tänk om de flesta stannar kvar. Säg att så många stannar kvar att bara 20% av det totala aktievärdet ska köpas upp av någon. Vad händer då om blankningsdelen av aktien är större än dessa 20% då finns det alltså inte tillräckligt med aktier för blankarna att köpa tillbaka, då har ju aktien typ ingen övre gräns. Kan detta inträffa och vad skulle hända? Kan Tesla ge ut nya aktier och sälja dessa till grova överpriser för att "rädda" blankarna från lagbrott?
Detta kan inte ens hända rent teoretiskt pga alla indexfonder och övriga fonder som måste sälja.

Tesla skulle absolut kunna emittera aktier men oavsett fonderna så är detta ett otänkbart scenario. Marknaden värderade Tesla till ca 350 dollar per aktie innan nyheten. Fundamentalt ändras läget litegrann, men långt ifrån att det skulle motsvara 20% ökning (eller ännu mer).

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar