Nybörjargnäll
Moderator: Redaktion
Nybörjargnäll
Efter snart en vecka med nya bilen är jag imponerad över mycket, men för att neutralisera alla entusiastiska inlägg från nyblivna ägare tänkte jag bjuda på lite gnäll:
* Laddporten känns som en mindre katastrof. Jag står ofta och viftar hej vilt och trycker på knappen på kontakten. Ibland öppnas luckan, ibland inte. När jag ska ta bort sladden är det inte alltid den släpper spärren, och varje grej man ska göra ackompanjeras av en irriterande fördröjning. Finns det några knep? Och varför i hela friden måste bilen vara upplåst när man kopplar i och ur sladden (_även_ om man har nyckeln i fickan)? Allt runt detta känns som en taffligt genomförd och väldigt onödig gimmick (precis som dörrhandtagen). Min tidigare bil (prius plugin) hade mekanisk lucka och den pep förvisso inte, men den fungerade varje gång.
* Prestandan på pekskärmen är riktigt usel. Har det alltid varit så här illa? Jag minns att jag läste att det nyligen blev sämre i någon uppdatering. Stämmer det? Hoppas på en fix så småningom. "Animationerna" är pinsamt hackiga och knapptryckningar bjuder på så stora fördröjningar att man ibland börjar fundera på om trycket verkligen registrerades (vilket det alltid gör, men ändå). Skärmen bakom ratten verkar något bättre, men inte mycket. Jag har läst någonstans att Tesla använder Tegra 3-processorn till skärmarna. Jag har själv erfarenhet av den eftersom jag är spelprogrammerare och kan med stor säkerhet säga att detta är lösbart med en mjukvaruuppdatering. Det är en snabb processor som borde kunna springa i cirklar runt grafiken på de här skärmarna även om den är kraftigt nedklockad.
* Laddporten känns som en mindre katastrof. Jag står ofta och viftar hej vilt och trycker på knappen på kontakten. Ibland öppnas luckan, ibland inte. När jag ska ta bort sladden är det inte alltid den släpper spärren, och varje grej man ska göra ackompanjeras av en irriterande fördröjning. Finns det några knep? Och varför i hela friden måste bilen vara upplåst när man kopplar i och ur sladden (_även_ om man har nyckeln i fickan)? Allt runt detta känns som en taffligt genomförd och väldigt onödig gimmick (precis som dörrhandtagen). Min tidigare bil (prius plugin) hade mekanisk lucka och den pep förvisso inte, men den fungerade varje gång.
* Prestandan på pekskärmen är riktigt usel. Har det alltid varit så här illa? Jag minns att jag läste att det nyligen blev sämre i någon uppdatering. Stämmer det? Hoppas på en fix så småningom. "Animationerna" är pinsamt hackiga och knapptryckningar bjuder på så stora fördröjningar att man ibland börjar fundera på om trycket verkligen registrerades (vilket det alltid gör, men ändå). Skärmen bakom ratten verkar något bättre, men inte mycket. Jag har läst någonstans att Tesla använder Tegra 3-processorn till skärmarna. Jag har själv erfarenhet av den eftersom jag är spelprogrammerare och kan med stor säkerhet säga att detta är lösbart med en mjukvaruuppdatering. Det är en snabb processor som borde kunna springa i cirklar runt grafiken på de här skärmarna även om den är kraftigt nedklockad.
Re: Nybörjargnäll
Håller med på alla punkter.
När det gäller öppning av laddporten, så upplever jag mest detta vid Superchargers. Det är i alla fall mycket oftare Denna bråkar med mig. När jag haft bagageluckan öppen så har den aldrig strulat, så mottagaren sitter uppenbarligen innanför.
Jag har börjat ta för vana att öppna den på skärmen innan jag hoppar ur. Görs på 2 sekunder, så slipper man klydda och slipper öppna med nyckeln.
Hemma så brukar jag alltid ha sladden i bagaget så då stänger jag inte bagageluckan förrän jag kopplat in laddkabel och tryckt på knappen.
När man sen kommer tillbaka så har jag märkt att om jag står vid laddporten Och har nyckel i fickan så känner den inte alltid av mig. Däremot om jag jag först öppnar en av dörrarna Och sen trycker på knappen på laddsladden, så låser den upp direkt.
När det gäller skärmen, så hoppas jag bara på att framtida uppdateringar löser det mesta.
När det gäller öppning av laddporten, så upplever jag mest detta vid Superchargers. Det är i alla fall mycket oftare Denna bråkar med mig. När jag haft bagageluckan öppen så har den aldrig strulat, så mottagaren sitter uppenbarligen innanför.
Jag har börjat ta för vana att öppna den på skärmen innan jag hoppar ur. Görs på 2 sekunder, så slipper man klydda och slipper öppna med nyckeln.
Hemma så brukar jag alltid ha sladden i bagaget så då stänger jag inte bagageluckan förrän jag kopplat in laddkabel och tryckt på knappen.
När man sen kommer tillbaka så har jag märkt att om jag står vid laddporten Och har nyckel i fickan så känner den inte alltid av mig. Däremot om jag jag först öppnar en av dörrarna Och sen trycker på knappen på laddsladden, så låser den upp direkt.
När det gäller skärmen, så hoppas jag bara på att framtida uppdateringar löser det mesta.
låsningen av laddkabel är ett stöldskydd(av kabeln) samt för att se till att kontakterna är spänningsfria, skulle vilja se resultatet om kabeln dras ut med 325V 220 A.
man ser ju ganska bra att bilen låses upp, tyvärr känner bilen dåligt av "nyckeln" bakåt, framåt känner den av den 2-3 meter bort.
förövrigt är tanklocket låst med c-låset på nyare fossilbilar också
ang skärmarna, totalt medhåll
man ser ju ganska bra att bilen låses upp, tyvärr känner bilen dåligt av "nyckeln" bakåt, framåt känner den av den 2-3 meter bort.
förövrigt är tanklocket låst med c-låset på nyare fossilbilar också
ang skärmarna, totalt medhåll
ms 76132 "Eleamore"
Håller också med om skärmen. Är besviken över hur kass den är, särskilt när det gäller webbläsaren - det känns som att man inte använder grafikprocessorn alls. Jag håller dock tummarna för att detta löses snart - Elon har sagt att nästa mjukvaruuppdatering ska innehålla ett helt nytt GUI, gissar att man också passat på att lösa prestandaproblemen då.
Men laddporten har jag inga som helst problem med - den öppnar lydigt varje gång. Minns att jag hade en del trubbel inledningsvis innan jag lärt mig hur det funkar, men nu när jag vet hur man gör så låser den snällt upp luckan och poppar ut laddaren. Inga problem med knappen på superladdare heller.
Men laddporten har jag inga som helst problem med - den öppnar lydigt varje gång. Minns att jag hade en del trubbel inledningsvis innan jag lärt mig hur det funkar, men nu när jag vet hur man gör så låser den snällt upp luckan och poppar ut laddaren. Inga problem med knappen på superladdare heller.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Jag hade inledningsvis också problem med att få upp laddluckan med h.a. laddsladdens knapp. Sedan fick jag förklarat för mig att sensorn för luckan sitter i bakrutan. Så när jag visste var jag skulle rikta knapptrycket fungerar det bättre.
Hoppas det löser sig för din del med!
Vad gäller pekskärmen så stämmer jag in i kören...
Hoppas det löser sig för din del med!
Vad gäller pekskärmen så stämmer jag in i kören...
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Laddlocket:
För att öppna brukar jag dubbelklicka på knappen, funkar ofta då. För att koppla loss den så är det viktigt att bara trycka EN gång och vänta en halv sekund.
För att öppna brukar jag dock alltid använda skärmen då den fungerar 100%. Det är bara när jag glömt som jag använder knappen.
Tips: Det går även att hålla in bakluckeknappen på bilnyckeln i 3 sekunder för att öppna luckan.
Skärmen:
Prestandan på skärmen är nog den bästa du hittar i en bil idag men den är helt klart pinsam jämfört med en dator eller en ny läsplatta.
Det bästa du kan göra för att förbättra prestandan är att klaga till Tesla.
För att öppna brukar jag dubbelklicka på knappen, funkar ofta då. För att koppla loss den så är det viktigt att bara trycka EN gång och vänta en halv sekund.
För att öppna brukar jag dock alltid använda skärmen då den fungerar 100%. Det är bara när jag glömt som jag använder knappen.
Tips: Det går även att hålla in bakluckeknappen på bilnyckeln i 3 sekunder för att öppna luckan.
Skärmen:
Prestandan på skärmen är nog den bästa du hittar i en bil idag men den är helt klart pinsam jämfört med en dator eller en ny läsplatta.
Det bästa du kan göra för att förbättra prestandan är att klaga till Tesla.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Ett tips med laddporten när man ska få ur kontakten är också att trycka in kontakten när man trycker på knappen. Dra inte i kontakten förrens det lyser vitt. Om man gör det innan så har i alla fall min tendens till att låsningen kilar fast och man får inte ur kontakten.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Bra att tänka på är att öppningssignalen skickas först när man släpper knappen. Jag var också frustrerad över det hela men efter att få reda på, av Tesla, hur det fungerar med knappen och att man skall hålla kontakten så att det är fri sikt till till fönstret i bakluckan så fungerar det mycket bättre.
Driver sajten Car.info
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
När en kropp tränger genom luften så vill man typiskt undvika onödigt turbulent flöde. Utstickande sidospeglar, handtag, spolarmunstycken till framlycktor och fälgar är sådant som skapar turbulens och därmed ökar på luftmotståndet. D.v.s att handtagen fälls in som de gör innebär att bilen får ett lägre luftmostånd och ger dig således ytterligare lite körsträcka på samma laddning.grubblare skrev:Allt runt detta känns som en taffligt genomförd och väldigt onödig gimmick (precis som dörrhandtagen).
Driver sajten Car.info
Tack för alla svar, det verkar funka mycket bättre att hålla upp kontakten mot bakrutan och trycka en gång snabbt istället för att hålla den nedtryckt.
Angående dörrhantagen så visst kommer man kanske någon kilometer längre, men jag tror ändå att det till största delen är tänkt att vara häftigt, annars hade de ju inte dragits in när man låser bilen. Här tycker jag också att Priusen funkade bättre. Fasta dörrhantag som automatiskt låste upp bilen när man rörde dem (med nyckel i fickan), och en räfflad del av handtaget där man trycker på för att låsa. Saknar detta lite på Teslan, eftersom jag gärna vill veta att bilen är låst när jag går iväg, så det blir att jag trycker på nyckeln istället för att lita på walk-away.
(Bör tilläggas att Teslan är bättre på samtliga andra punkter än laddlucka och dörrhantag
)
Angående dörrhantagen så visst kommer man kanske någon kilometer längre, men jag tror ändå att det till största delen är tänkt att vara häftigt, annars hade de ju inte dragits in när man låser bilen. Här tycker jag också att Priusen funkade bättre. Fasta dörrhantag som automatiskt låste upp bilen när man rörde dem (med nyckel i fickan), och en räfflad del av handtaget där man trycker på för att låsa. Saknar detta lite på Teslan, eftersom jag gärna vill veta att bilen är låst när jag går iväg, så det blir att jag trycker på nyckeln istället för att lita på walk-away.
(Bör tilläggas att Teslan är bättre på samtliga andra punkter än laddlucka och dörrhantag

Jag tror själv att dörrhandtagen är en av de mest säljande detaljerna på hela bilen. De har en specifik funktion i själva säljprocessen, funktionen är aktiv bara några sekunder, men oj så effektiv den är..
1) Potentiell köpare (kallad PK) får nyckeln i handen och en kort genomgång
2) PK närmar sig Teslan, med ett lätt ironiskt leende och tänker: "Hur fanken kan någon köpa en elbil, hallå, korkat, JAG, Mr. Bensinhuvud, JAG vet minsann bättre!"
3) Handtagen åker ut, ett leende sprider sig på PKs mun, "Oj.. Kolla..!"
4) PK genomgår nu en inre kris, först var PK lite kritisk, nu var bilen snäll och välkomnade. Smart liksom. Vill PKs bästa, överlistade PK. PK hinner tänka att grannen faktiskt skulle bli impad.
5) Väl inne i bilen tänker PK "Damn, I should have this car!"
Om inte handtagen åkt ut hade man sålt färre bilar. En massa människor säger att sånt här inte betyder något. Jo tjena, det betyder mycket mer än man vågar erkänna.
Så handtagen har en funktion, de hjälper världen att ställa om människans transportbehov så att det blir mindre beroende av fossilt bränsle, och därmed ge våra barn ett bättre liv, genom att fler kör elbil..
1) Potentiell köpare (kallad PK) får nyckeln i handen och en kort genomgång
2) PK närmar sig Teslan, med ett lätt ironiskt leende och tänker: "Hur fanken kan någon köpa en elbil, hallå, korkat, JAG, Mr. Bensinhuvud, JAG vet minsann bättre!"
3) Handtagen åker ut, ett leende sprider sig på PKs mun, "Oj.. Kolla..!"
4) PK genomgår nu en inre kris, först var PK lite kritisk, nu var bilen snäll och välkomnade. Smart liksom. Vill PKs bästa, överlistade PK. PK hinner tänka att grannen faktiskt skulle bli impad.
5) Väl inne i bilen tänker PK "Damn, I should have this car!"
Om inte handtagen åkt ut hade man sålt färre bilar. En massa människor säger att sånt här inte betyder något. Jo tjena, det betyder mycket mer än man vågar erkänna.
Så handtagen har en funktion, de hjälper världen att ställa om människans transportbehov så att det blir mindre beroende av fossilt bränsle, och därmed ge våra barn ett bättre liv, genom att fler kör elbil..
Senast redigerad av root, redigerad totalt 1 gånger.
phasebox.se
P85D
P85D
Det bidrar såklart till att helhetsintrycket på bilen, men om dom tappat sälj med andra handtag är ju inte säkert.
Det finna 100 andra orsaker att köpa bilen ändå.
Ett tag var det en del skriverier om problem med Handtagen, även om detta var ganska få, så kan det snarare få motsatt effekt.
Handtagen hade inget med mitt beslut att göra i alla fall.
Jag är däremot orolig för vintern.
Det var inte helt ovanligt att Handtagen på min förra bil frös fast. Då kunde jag oftast med våld dra loss dom. Men det kanske blir problem med dessa?
Är det någon som haft bilen över vinter som har erfarenhet av detta.
Det finna 100 andra orsaker att köpa bilen ändå.
Ett tag var det en del skriverier om problem med Handtagen, även om detta var ganska få, så kan det snarare få motsatt effekt.
Handtagen hade inget med mitt beslut att göra i alla fall.
Jag är däremot orolig för vintern.
Det var inte helt ovanligt att Handtagen på min förra bil frös fast. Då kunde jag oftast med våld dra loss dom. Men det kanske blir problem med dessa?
Är det någon som haft bilen över vinter som har erfarenhet av detta.
Sidospeglarna frös fast två gånger men handtagen funkade finfint hela vintern. (Det var en sak jag saknade en smula i appen, möjligheten att slå på spegelvärmen men man kan inte få allt)
Vet inte om detta hjälper - Men jag använder det.
Om man håller in knappen på baksidan av nyckeln i 5-7 sek när det inte sitter någon laddare i så öppnas luckan.
Om man håller in knappen på baksidan av nyckeln i 5-7 sek när det sitter en laddare i så kopplas laddaren ifrån.
*Det sistnämnda verkar inte fungera för mig dock, det har jag testat vid ett flertal tillfällen, men det är en bil som är tillverkad under 2014 - Det ska dock fungera på bilar som är tillverkade under 2015.
Om man håller in knappen på baksidan av nyckeln i 5-7 sek när det inte sitter någon laddare i så öppnas luckan.
Om man håller in knappen på baksidan av nyckeln i 5-7 sek när det sitter en laddare i så kopplas laddaren ifrån.
*Det sistnämnda verkar inte fungera för mig dock, det har jag testat vid ett flertal tillfällen, men det är en bil som är tillverkad under 2014 - Det ska dock fungera på bilar som är tillverkade under 2015.
TESLA Model S | P85+
Laddporten lär man sig hantera ganska fort både knapp och nyckel.
Skärmen din kan behöva en uppdatering låter det som, våra skärmar är rappa utom på web men det är inte skärmens fel utan 3G. Hemma loggar den in på wifi och då går det helt ok men det är ingen surfplatta precis och det kommer väl bli bättre med 4G om några år men då lär vi också få betala för att surfa runt.
Handtagen har inte varit något problem varken på sommaren eller vintern.
Laddporten fick jag dock tina med handen någon gång när det varit blött på dagen och frusit på natten. Men klart hade man tänkt på att torka rent innan man lämnade den eller satt den på laddning så hade det väl inte hänt.
5500 mil på den gamla utan något problem och 50 mil på den nya utan något problem.
Den första fick vi dom att dumpa av på vägen för vi ville inte till Stockholm för att hämta den, så den var inte i showroom skick utanpå precis.
Den nya 70D hämtade vi i GBG och den var verkligen i utsällningsskick, inget att anmärka på tvärtom och då synade vi extra noga.
Skärmen din kan behöva en uppdatering låter det som, våra skärmar är rappa utom på web men det är inte skärmens fel utan 3G. Hemma loggar den in på wifi och då går det helt ok men det är ingen surfplatta precis och det kommer väl bli bättre med 4G om några år men då lär vi också få betala för att surfa runt.
Laddporten fick jag dock tina med handen någon gång när det varit blött på dagen och frusit på natten. Men klart hade man tänkt på att torka rent innan man lämnade den eller satt den på laddning så hade det väl inte hänt.
5500 mil på den gamla utan något problem och 50 mil på den nya utan något problem.
Den första fick vi dom att dumpa av på vägen för vi ville inte till Stockholm för att hämta den, så den var inte i showroom skick utanpå precis.
Den nya 70D hämtade vi i GBG och den var verkligen i utsällningsskick, inget att anmärka på tvärtom och då synade vi extra noga.
Kort bara: Nej. Den är inte rapp. Prestandan är inget annat än dålig generellt, och i webbläsaren sämre än katastrof. Visst, det går möjligen hjälpligt med en god dos tålamod, men "rapp" kan ha varit årets överdrift.Top12 skrev:Laddporten lär man sig hantera ganska fort både knapp och nyckel.
Skärmen din kan behöva en uppdatering låter det som, våra skärmar är rappa utom på web men det är inte skärmens fel utan 3G. Hemma loggar den in på wifi och då går det helt ok
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Jag försökte också få dom att "dumpa" min på vägen då det var en dansk DS (som skulle flyga från Köpenhamn) men helt omöjligt utan var tvungen att flyga upp och hämta den.Eller du kanske menar din första bil som levererades tidigare än dagens mer utbyggda system?Top12 skrev:Laddporten lär man sig hantera ganska fort både knapp och nyckel.
Skicket var jag helnöjd med men efter 5 km kom första felmeddelandet!!! främre kamera igensatt (snömodd) sen var det lugnt i 60 mil.
Den är rapp om du normalt sett arbetar på en 286:a. Testa att ladda in Aftonbladet på din webbläsare i bilen och skrolla lite. Kom sedan tillbaka hit och skriv att skärmen är rapp igen...MSO skrev:Skärmen din kan behöva en uppdatering låter det som, våra skärmar är rappa
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Nu har jag ju ingen egen Tesla
men suttit och pillat i några stycken och håller med om att skärmen (och flytet i mjukvaran) inte är i klass med övriga bilen. Visst är skärmen ljusår från vad du hittar i konkurrenternas bilar men dem kan vi inte jämföra med ändå. Om det sitter ett Tegra3-chipp i dessa bilar bör de kunna kräma ur mycket mer prestanda än vad vi ser idag. Tegra3 är ju ett mobilchip så det bör inte vara så mycket vinst att klocka ner detta för att spara ström osv. Får väl hoppas på lite bättre prestanda i det utlovade nya gränssnittet.
Gissningsvis så har Tesla liknande begränsningar på sig när det gäller vilken "dator" som sitter i bilarna då det är "samma" mjukvara som rullar på -12 och -15 bilarna. Är det någon som vet om det samma typ av burk som sitter i de senaste som de första Model S?
Hoppas på en lite kraftfullare snurra i Model 3.

Gissningsvis så har Tesla liknande begränsningar på sig när det gäller vilken "dator" som sitter i bilarna då det är "samma" mjukvara som rullar på -12 och -15 bilarna. Är det någon som vet om det samma typ av burk som sitter i de senaste som de första Model S?
Hoppas på en lite kraftfullare snurra i Model 3.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag har lite annat nybörjargnäll dom jag undrar om fler har problem med, förutom laddluckan och dörrhandtaget som beter sig lika oberäkneligt som andra beskriver det.
1. Takluckan öppnas inte alltid när jag försöker öppna den. Det krävs då några försök att både öppna och stänga den, trots att den är fysiskt stängd hela tiden, innan den hoppar igång igen.
2. FM-radion fungerar ibland inte på platser där jag vet att radion i mina tidigare bilar har fungerat utan problem, senast på E4in mot Stockholm igår kväll.
3. Knöl i lacken på baklucka har jag skrivit om i annan tråd. Nu har jag även sett att det har runnit färg på sidan av bakluckan. Är det någon som fått någon karossdel utbytt för lackproblem? Hellre det än omlackering som Service Center pratar om.
4. Är det någon mer än jag som gjort misstaget att köpa Teslas "gummi"-mattor? Eller snarare Teslas stela, fula plastmattor. Jag har aldrig ägt fulare, de har åkt in i garaget för gott. Finns det snyggare från annan tillverkare?
1. Takluckan öppnas inte alltid när jag försöker öppna den. Det krävs då några försök att både öppna och stänga den, trots att den är fysiskt stängd hela tiden, innan den hoppar igång igen.
2. FM-radion fungerar ibland inte på platser där jag vet att radion i mina tidigare bilar har fungerat utan problem, senast på E4in mot Stockholm igår kväll.
3. Knöl i lacken på baklucka har jag skrivit om i annan tråd. Nu har jag även sett att det har runnit färg på sidan av bakluckan. Är det någon som fått någon karossdel utbytt för lackproblem? Hellre det än omlackering som Service Center pratar om.
4. Är det någon mer än jag som gjort misstaget att köpa Teslas "gummi"-mattor? Eller snarare Teslas stela, fula plastmattor. Jag har aldrig ägt fulare, de har åkt in i garaget för gott. Finns det snyggare från annan tillverkare?
Trodde att Gnäll-bältet var ett geografiskt begränsat område i Sverige.... kanske dags att prova att öppna webbläsaren i bilen och googla lite 

Installerat 13,2 kWp solceller
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Nu är ju detta en tråd som handlar om gnäll, så då borde det väl vara ok att gnälla oavsett om man kommer från gnällbältet eller ej?
Jag har försökt hitta info om problem med takluckan och FM-radion, men har inte hittat något, mer än att även andra har problemen.
Om det är kända problem som kommer att åtgärdas är det såklart bara att vänta på uppdatering, och fokusera på att njuta av resten av bilen istället!

Jag har försökt hitta info om problem med takluckan och FM-radion, men har inte hittat något, mer än att även andra har problemen.
Om det är kända problem som kommer att åtgärdas är det såklart bara att vänta på uppdatering, och fokusera på att njuta av resten av bilen istället!

måste passa på att gnælla lite ang radion. Om jag sparar kanaler antingen FM, DAB eller TuneIn, så helt pløtsligt så førsvinner en eller två, helt random, utan att jag gør något. Jag kan ha DAB-favorit linjen med de 6 (7?) valfria knappar øppen och helt pløtsligt så ær en av dem tom. Helt obegripligt!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Håller verkligen med om att gränssnittet är segt. Har märkt att en omstart då och då av både stora skärmen och kombiinstrumentet hjälper för att hålla flytet uppe.
Låt oss hoppas att den stora uppdateringen till version 7 av systemet även innehåller kodoptimering så att det flyter bättre.
Låt oss hoppas att den stora uppdateringen till version 7 av systemet även innehåller kodoptimering så att det flyter bättre.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- Ett par lackproblem som skall åtgärdas. Troligen räcker det med polering var deras bedömning.
- Laddluckan öppnade på var 3-5 försök vid demon. Hann tänka att det blir nog en följetong för service. Jag hade faktiskt inget problem sen. Varken hemma eller när vi testade SuC.
- Vädertåliga mattorna, så där, men de gör nog jobbet.
Värst av allt är dock att den gjort mig trött. Jag bytte så frun fick köra allt för nära hemma så hon var tvungen att ta en rejäl omväg. Sen hade jag glömt att kolla kurvljusen och var även tvungen att kolla lite mer på 0-100 så jag fick ta en sväng till
Alltför sent i säng.
Några saker som funkade väldigt bra som jag inte testat när jag provkörde.
- Farthållaren med avståndshållning och omkörnings-acceleration med blinkers.
- Förkyla kupén.
- Homelink 1,5 minut så hade jag garageporten inlagd.
- Ströminställningen. Jag ställde ner till 8A (på 16A 3fas) Låg på 8.01 8.04 enligt min elmätare. Grymt bra funktion!
Resten visste jag ju redan att jag skulle bli nöjd med.
Ja,ja Webläsaren då, gnäll gnäll! För den är så mycket bättre i... ja, vilken bil var det nu den var bättre i?
Skärmen kanske segar till sig efter ett tag var vet jag efter en kväll., men inget annat än vissa hemsidor är segt än.
- Laddluckan öppnade på var 3-5 försök vid demon. Hann tänka att det blir nog en följetong för service. Jag hade faktiskt inget problem sen. Varken hemma eller när vi testade SuC.
- Vädertåliga mattorna, så där, men de gör nog jobbet.
Värst av allt är dock att den gjort mig trött. Jag bytte så frun fick köra allt för nära hemma så hon var tvungen att ta en rejäl omväg. Sen hade jag glömt att kolla kurvljusen och var även tvungen att kolla lite mer på 0-100 så jag fick ta en sväng till

Några saker som funkade väldigt bra som jag inte testat när jag provkörde.
- Farthållaren med avståndshållning och omkörnings-acceleration med blinkers.
- Förkyla kupén.
- Homelink 1,5 minut så hade jag garageporten inlagd.
- Ströminställningen. Jag ställde ner till 8A (på 16A 3fas) Låg på 8.01 8.04 enligt min elmätare. Grymt bra funktion!
Resten visste jag ju redan att jag skulle bli nöjd med.
Ja,ja Webläsaren då, gnäll gnäll! För den är så mycket bättre i... ja, vilken bil var det nu den var bättre i?
Skärmen kanske segar till sig efter ett tag var vet jag efter en kväll., men inget annat än vissa hemsidor är segt än.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld