Ladda i Frankrike med Pass Sodetrel

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare

Ladda i Frankrike med Pass Sodetrel

Inlägg av Ragnarferdinand »

Det har talats en del om laddning i Europa i flera trådar så jag gör ännu en tråd för jag vet inte var jag ska lägga den. :?

Efter mail konversation med ett företag i Frankrike angående hur man kan göra för att ladda på deras stolpar (i många appar står det att dom är offentliga medan dom är låsta) så fick jag nu äntligen svar.
Bonjour,

Vous pouvez tout à fait obtenir un Pass Sodetrel pour recharger votre voiture électrique sur les bornes Sodetrel en France, quelle que soit votre nationalité ou pays de résidence.
La carte des bornes accessibles est disponible ici : http://www.sodetrel-mobilite.fr/cb/portal/#/station#map
Elle évolue régulièrement, pour intégrer toujours plus de bornes de charge. A terme, nous en aurons 1500.

Pour vous abonner au Pass Sodetrel, il faut :
- créer un compte personnel sur le site sodetrel-mobilite.fr,
- choisir une formule d'abonnement à 2, 5 ou 10 euros par mois.
Vous recevrez ensuite votre Pass, et pourrez l'utiliser sur les bornes Sodetrel-mobilite. Vous recevrez vos factures dans votre espace personnel, en fin de mois.

Si vous avez une Tesla, merci de nous le signaler. Nos bornes ne sont pas toutes calibrées pour recharger les Tesla : nous pourrons vous donner plus de précisions si nécessaire.

En vous remerciant pour votre confiance,
Frågor på det? :-)

I stort sett säger dom att alla är välkomna att skapa ett konto till en månadskostnad (har inte läst vad dom olika nivåerna innebär) och i slutet av månaden kommer en faktura, utöver månadskostnaden! Se hemsida www.sodetrel-mobilite.fr
MEN!
Om du har en Tesla meddela oss gärna eftersom inte alla deras laddare kan ladda Tesla.

Summa kardemumma: Alla nationaliteter kan få betala för laddning hos SODETREL enligt min contakt Capucine Same :-)
Brasklapp: Min franska är rostig!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Ladda i Frankrike med Pass Sodetrel

Inlägg av bylund »

Jag försökte mig på att följa instruktionerna på http://evmeerkat.com/cz/electriccar-tra ... i-network/, för att försöka få ett laddkort från Kiwhi (klart fyndigt namn) men har ännu inte fått något svar. Man måste fylla i saker som vilket Departement man är född i och formuläret accepterar bara franska adresser...

Varför, varför kan inte alla bara installera kreditkortsläsare på sina laddare? Det är ju vansinnigt att varenda operatör ska ha sin egen identifikations- och betallösning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

bylund skrev:
Jag försökte mig på att följa instruktionerna på http://evmeerkat.com/cz/electriccar-tra ... i-network/, för att försöka få ett laddkort från Kiwhi (klart fyndigt namn) men har ännu inte fått något svar. Man måste fylla i saker som vilket Departement man är född i och formuläret accepterar bara franska adresser...

Varför, varför kan inte alla bara installera kreditkortsläsare på sina laddare? Det är ju vansinnigt att varenda operatör ska ha sin egen identifikations- och betallösning.
+1

Vi svenskar borde börja med att pusha på Vattenfall och Fortum, att inte ens de kan göra rätt är deprimerande.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

kanylbullen skrev:
bylund skrev:

+1

Vi svenskar borde börja med att pusha på Vattenfall och Fortum, att inte ens de kan göra rätt är deprimerande.
+1, tänkte maila dem ikväll.
Jag har inga problem att man kan få billigare laddning med abonnemang etc, men man borde ju åtminstone kunna ladda till ockerpris utan särskilda kort eller taggar (upplagt för en kommentar om vad för priser Vattenfall och Fortum tar även med kort och RFID)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare

Inlägg av Ragnarferdinand »

Är det inte så att vår nyckel är en aktiv RFID? Så om Tesla ber snällt så lägger företagen in alla Teslas RFID nummer i sin databas. Antingen dras det på vårt kreditkort eller så står Tesla för kostnaden. :D
Skriv svar