Är det någon av deras laddare som har effekten 350 kW eller har alla bara möjligheten att uppgraderas till det?
Som jag har förstått det har de 350 kW, men det förutsätter ju laddning med 800V nominellt. Finns ju ingen bil som stödjer det förrän Porsche kommer ut med sin Taycan.
Men EON har väl inget med Ionity att göra? Det finns några till spelare, t.ex. MEGA-E och vad de nu heter.
Du har rätt, såg länken på tyska forumet, tyckte laddarna såg ut som ionitys, Eons nät verkar bli 4ggr fler, köper de in laddare från nån gemensam? Helt ok med tak över, synd inga solceller, när man ändå bygger nytt.
Svårt att se på bilden men laddarna verkar vara av samma typ som Fortums nya 175kW-laddare i Kristinehamn. Eller så är de bara väldigt lika i designen. Ionity har tydligen lite olika modeller, och den här modellen ser ut att vara en av dem.
Fortums laddare i Kristinehamn är väl ABB:s Terra HP som kan leverera 350 kW @ 800 V. Många aktörer verkar köra med den laddaren, i vissa fall med egendesignat "skal".
Provladdade Kristinehamn, som i displayen visade 175 kW både på Chademo och CCS. Den gav 49 kW med Teslas adapter över ett brett spann till över 85% vilket är betydligt mer än jag fick med 70D som laddade 35 (-43 ) på andra Chademostolpar. Ett litet fall framåt alltså. Kan man hoppas på en uppgraderad Tesla adapter framöver ? Skulle vara najs.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Coolt. Jag får nästan prova vid tillfälle. Jag tror inte att jag någonsin har kommit över 40kW med Chademo-adaptern och jag utgick ifrån att den inte klarar högre effekt. Men det kanske är laddarnas fel då.
Ännu mer intressant vore att prova om e-Golfen på något sätt kan profitera från den högre strömsyrkan. Jag tror ju inte det (jag kill-gissar alltså) men man vet ju inte förrän man har provat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
48 kW är mitt rekord med Chademo-adaptern. Ny uppgraderad adapter på 100-130kW vore intressant. Tror det kommer att bli hyfsat vanligt med 100-350 kW Chademo men 350 kW Chademo lär väl vara på max 175 kW för bilar med 400V.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag tog en liten inspektion av laddarna bredvid SuC Geiselwind igår och de är ganska nya (juni 2018). Som jag tolkar det är input på max 950V/200A vilket väl teoretiskt borde ge 190kW. Om man går på 400V batteri så borde det bli max 80kW, vilket känns aningen tråkigt och lågt på en såpass ny station. Ipace tex har väl nånstans mellan 350och 400V vilket inte ger någon fantastisk laddhastighet. Eller tänker jag fel här?
Fint att kunna stå under tak dock, min bil blev sjukt varm när solen strålade och skuggtemperaturen låg på 33grader.
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag tog en liten inspektion av laddarna bredvid SuC Geiselwind igår och de är ganska nya (juni 2018). Som jag tolkar det är input på max 950V/200A vilket väl teoretiskt borde ge 190kW. Om man går på 400V batteri så borde det bli max 80kW, vilket känns aningen tråkigt och lågt på en såpass ny station. Ipace tex har väl nånstans mellan 350och 400V vilket inte ger någon fantastisk laddhastighet. Eller tänker jag fel här?
...
Näe det stämmer tyvärr med typ 80kW max för en vanlig bil med 400V-batteri...
Snälla, ingen adapter, ccs kontakt direkt i model 3. Inte 30 laddplatser, utan 300!
Visst, CCS laddarna är betydligt mer utspridda men om man bara ska räkna stationer för Tesla så är frågan om det är rättvist att räkna tre CCS laddare inom 100 meter som 3 laddstationer. Eftersom samtliga leverantörer vill täcka de stora motorvägarna så är det inte ovanligt att de väljer samma rastplats.
Jag håller dock med dig självklart att det hade varit en stor fördel om Tesla började sätta CCS kontakter på sina bilar.
Snälla, ingen adapter, ccs kontakt direkt i model 3. Inte 30 laddplatser, utan 300!
Hoppas på ccs i nya Teslor förstås, men ser gärna att någon tillverkar en CHAdeMo adapter till de äldre bilarna, så att de kan ladda med mer än 35-50 kW på de nya kraftfullare laddarna. En sån skulle jag köpa.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Snälla, ingen adapter, ccs kontakt direkt i model 3. Inte 30 laddplatser, utan 300!
Hoppas på ccs i nya Teslor förstås, men ser gärna att någon tillverkar en CHAdeMo adapter till de äldre bilarna, så att de kan ladda med mer än 35-50 kW på de nya kraftfullare laddarna. En sån skulle jag köpa.
Jag har själv en bil med Chademo, men är det inte bättre att vi blir av med Chademo i Europa helt och hållet egentligen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Snälla, ingen adapter, ccs kontakt direkt i model 3. Inte 30 laddplatser, utan 300!
Hoppas på ccs i nya Teslor förstås, men ser gärna att någon tillverkar en CHAdeMo adapter till de äldre bilarna, så att de kan ladda med mer än 35-50 kW på de nya kraftfullare laddarna. En sån skulle jag köpa.
Jag har själv en bil med Chademo, men är det inte bättre att vi blir av med Chademo i Europa helt och hållet egentligen.
Jo när jag har sålt min nuvarande bil ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Man inser nu vilket enormt arbete som gjorts för oss teslaägare. När jag fick min förstaTesla i juni 2014 fanns inga SuC eller SC i landet, man var verkligen en uppstickare. Nu 4 år senare agerar de etablerade bilmärkena såsom BMW, Mercedes, VW, och Ford som uppstickare på en marknad som Tesla äger, d.v.s. långfärdsresor med elbil. Man har i dagsläget 6(sex) aktiva stationer med 4-6 laddpunkter och 3 st "coming soon".
Tesla har i Europa 422 aktiva stationer och 8 st på gång.
Volvo säger enligt senaste numret av AutoMotor&Sport att man om 7 år ska tillverka 1 miljon bilar/år varav hälften rena elbilar! Hur ska det gå till?? Man är inte ens med i Ionity-gänget med BMW, Mercedes, Ford, VW gruppen. Ska Volvos elbilar inte laddas eller ska deras bilar inte användas på långfärd??
Kommer långfärdskunderna att välja Tesla som kan nå vart som helst i Västeuropa eller väljer man Volvo, BMW, Mercedes, Ford eller VW som inte kan användes?
Jag fattar inte hur omställningen ska gå till för dagens etablerade tillverkare, kommer de verkligen att klara detta med den konkurrens som Teslas växande program erbjuder?
Battericeller och batteripaket ska tillverkas till varenda bil, var kommer de ifrån? Autopilot?
Ionity är väl öppet för alla? Eller kommer det också vara låst till vissa bilar som Teslas nätverk?
Ionitys laddstationer kommer, när de är färdiga, ändå vara sämre än Superchargerstationerna. En Supercharger är designad för att alltid fungera, jag gissar att Elon vill ha en design där ett fel inte gör att kunden inte kan ladda. Just nu är väl bara gridden problemet, men det löser de nog snart med batterier (och senare solceller). Ionityladdarna är väl fortfarande bara en laddare med ett uttag? Chansen att bli stående vid en Ionitystation är betydligt större.
Alla laddstationer är bra laddstationer...
Ionity kommer att bygga många många fler när bilarna kommer, annars får de knappast sälja några bilar. Gissar på en exponentiell ökning de närmaste två åren. En stor fråga är hur tesla gör med sin kontakt på nya bilar, ccs kompatibel med typ 2 och SuC kompatibilitet - allt i ett ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Lite frågor i sammanhanget:
Hur betalar man om man inte har fri laddning på Tesla? Dras väl från ett registrerat betalkort antar jag. Pris per kWh förutsätter jag. Kör Ionity samma modell? Ligger priset över Teslas?
Superchargers kostar 1,90 kronor per kWh i Sverige men priset varierar runt världen. Vad Ionity kostar vet jag inte men har för mig att priset kommer ligga runt samma som fossilbränslen, dvs runt 5kr per kWh
Varför är så många negativa? Vill vi inte alla här att elbilar ska slå igenom på bred front? Ja tesla ligger klart före men tesla kommer aldrig ställa om hela bil flottan till el själva oavsett hur bra de är.
Jag ser ionity som väldigt spännande även om taken är låg just nu. Jag skulle tro utbyggnadstakten går upp så snart de finns fler elbilar till salu från märkena som äger ionity och att de blir lite varma I kläderna, de är ju säkert en ganska omogen organisation fortfarande.
Varje laddare är en bra laddare. Jag tror att Model 3 och nya Model S/X kommer att kunna ladda vid Ionity stolpar. Kommer kosta lite extra men ökade valmöjligheter är alltid bra tycker jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ionity är väl öppet för alla? Eller kommer det också vara låst till vissa bilar som Teslas nätverk?
Ionitys laddstationer kommer, när de är färdiga, ändå vara sämre än Superchargerstationerna. En Supercharger är designad för att alltid fungera, jag gissar att Elon vill ha en design där ett fel inte gör att kunden inte kan ladda. Just nu är väl bara gridden problemet, men det löser de nog snart med batterier (och senare solceller). Ionityladdarna är väl fortfarande bara en laddare med ett uttag? Chansen att bli stående vid en Ionitystation är betydligt större.
Nej, det ska väl vara 6+ stycken laddare per site?