Stor uppdatering av navigationen på G

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Remuz »

Glapp hade jag, matis verkar ha glapp men i annan sladd
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Troligt. Tyvärr har jag varken tid eller ork att hålla på och tjafsa med Tesla om det här. De kommer förmodligen aldrig hitta felet. Jag har därför bett om att få den gamla navigatorn tillbaka. Den funkade iaf.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Remuz skrev:
...Jag har därför bett om att få den gamla navigatorn tillbaka..
:lol: :lol: :lol: Jag tror jag dör alltså, men visst, du kanske lyckas med nåt som ingen någonsin tidigare har gjort, jag håller såklart tummarna
men tyvärr så har jag bara två och inte en miljon tummar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Remuz skrev:
:lol: :lol: :lol: Jag tror jag dör alltså, men visst, du kanske lyckas med nåt som ingen någonsin tidigare har gjort, jag håller såklart tummarna
Vadå? Den funkade ju i alla fall. Och eftersom det uppenbarligen gick att få den nya navigatorn utan mjukvaruuppdatering, den bara fanns där helt plötsligt, så borde väl den gamla finnas kvar där nånstans i maskineriet. Visst kan jag köra med ABRP men det är ju inte riktigt meningen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Remuz skrev:
Vadå? Den funkade ju i alla fall. Och eftersom det uppenbarligen gick att få den nya navigatorn utan mjukvaruuppdatering, den bara fanns där helt plötsligt, så borde väl den gamla finnas kvar där nånstans i maskineriet. Visst kan jag köra med ABRP men det är ju inte riktigt meningen.
Jodå nog kanske den gamla funkade men att få dom att byta så att du får tillbaks den gamla vore ju världsrekord för Tesla, jag har bett om liknande saker några gånger men...
Tesla är lika stelbenta som... äh jag kommer inte ens på nåt bra exempel...
Extra komiskt om en ägare fick det på något annat SC och till dig säger dom att det är omöjligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Jodå nog kanske den gamla funkade men att få dom att byta så att du får tillbaks den gamla vore ju världsrekord för Tesla, jag har bett om liknande saker några gånger men...
Extra komiskt om en ägare fick det på något annat SC och till dig säger dom att det är omöjligt...
Vi får se om och när de svarar. Hittills har de som sagt inte visat något större engagemang. Om de kan byta tillbaka och det fungerar igen så är jag nöjd och de kan stänga ärendet. Det är väl en bra deal. Att det är nåt fel på bilen vet jag ju om, men jag har inga förhoppningar att de har kompetensen att fixa det. Så sett är ju symptombekämpning en bra kompromiss.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Vi får se om och när de svarar. Hittills har de som sagt inte visat något större engagemang. Om de kan byta tillbaka och det fungerar igen så är jag nöjd och de kan stänga ärendet. Det är väl en bra deal. Att det är nåt fel på bilen vet jag ju om, men jag har inga förhoppningar att de har kompetensen att fixa det. Så sett är ju symptombekämpning en bra kompromiss.
Borde de inte ta in bilen och fixa den nån gång.
Måste vara billigare laga bilen än ha en missnöjd klagande kund.
Listan på "vi söker lösningen" börja bli lååång
Det känns som att Tesla skiter fullständigt i sina kunder.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Med nya navigationen hittar inte min bil hem längre. Skriver jag in hemadressen hamnar jag hos en granne 500m mittemot, men bilvägen blir det ca 5km. Sätter jag en waypoint däremot hemma så går det bra.
Nu precis var det en lastbilschaufför som knappade in min adress för att lämna varor. Han kom också till min granne 500m bort. Så troligt har man bytt kartleverantör och denna har inte riktigt koll på adresserna.

Någon som vet vem som levererar adresserna, och om det är skillnad från tidigare?

TNT påstod att han använde maps i samsungtelefonen. Men i min gamla samsung (Note 4) blir det rätt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

I förlängningen beror detta säkert på lantmäteriets vägran att ge ut gatunummer, utan alla olika kartleverantörer måste gissa med lite olika strategier.
Testa att lägga in korrekta gatu# i Waze om nåt 1/2 år slår det igenom hos Google och de andra...

Din note4 har den senaste Maps?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Borde och borde. Ett effektivt sätt att bli av med missnöjda kunder är ju faktiskt att strunta i dem. Eller strunta är fel ord, för det gör de kanske inte. Men eftersom jag inte är den som håller på och bråkar, hamnar jag troligen sist i prioriteringskön. Och sen kommer de ju aldrig fram till någon riktig lösning heller. Då är konsekvensen att man blir frustrerad och missnöjd. Man kan väl säga såhär, Tesla har ändå i dagsläget ingen större chans att få behålla mig som kund. Jag kan i alla fall inte se hur det skulle gå till. Och troligen är de mycket medvetna om detta. De är här och läser i smyg.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
Borde och borde. Ett effektivt sätt att bli av med missnöjda kunder är ju faktiskt att strunta i dem. Eller strunta är fel ord, för det gör de kanske inte. Men eftersom jag inte är den som håller på och bråkar, hamnar jag troligen sist i prioriteringskön. Och sen kommer de ju aldrig fram till någon riktig lösning heller. Då är konsekvensen att man blir frustrerad och missnöjd. Man kan väl säga såhär, Tesla har ändå i dagsläget ingen större chans att få behålla mig som kund. Jag kan i alla fall inte se hur det skulle gå till. Och troligen är de mycket medvetna om detta. De är här och läser i smyg.
Hoppas att de är här och läser. Då vet de att vi är många som vill skaffa en elbil. Problemet för Tesla är att jag och många andra möjliga kunder också är här och läser. Du vet ju att jag och många andra litar på dig och då är det inte bara dig Tesla förlorar.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

nek0 skrev:
Hoppas att de är här och läser. Då vet de att vi är många som vill skaffa en elbil. Problemet för Tesla är att jag och många andra möjliga kunder också är här och läser. Du vet ju att jag och många andra litar på dig och då är det inte bara dig Tesla förlorar.
En sak som jag har med mig när jag läser forum är att de som har problem skriver mycket mer än de som inte har problem. Så om det inte är trådar med massa folk som har samma problem så är det i alla fall inget problem som är sannolikt att man får om man själv köper varan.

Jag har hittills bara positiv upplevelse av service Göteborg. De har tom ringt upp mig och frågat om det blev bra. Immiga backljusen fick ligga till sig i väntan på lösning, men de hörde av sig när lösningen väl fanns och kunde då planeras till nästa service. Långt bättre service än nån annan bil jag har haft.

Nu har jag inte haft nåt problem som Tesla inte har löst, men jag vet hur det kan bli. Jag hade en Volvo en gång som vid ett par tillfällen var mer trasig när den lämnade verkstan än när de tog in den. Jag tror ändå att det finns många nöjda Volvoägare även om jag inte är direkt sugen på att köpa en Volvo igen även om de kommer med eldrift så småningom.

Jobbigt och tråkigt för dig som har problemen, mati. Dock inte en anledning att för presumtiv köpare att köpa nån annan bil än Tesla.

Hoppas att Tesla löser detta så att du till sist blir nöjd, mati.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Bjorn skrev:
nek0 skrev:
En sak som jag har med mig när jag läser forum är att de som har problem skriver mycket mer än de som inte har problem. Så om det inte är trådar med massa folk som har samma problem så är det i alla fall inget problem som är sannolikt att man får om man själv köper varan.

Jag har hittills bara positiv upplevelse av service Göteborg. De har tom ringt upp mig och frågat om det blev bra. Immiga backljusen fick ligga till sig i väntan på lösning, men de hörde av sig när lösningen väl fanns och kunde då planeras till nästa service. Långt bättre service än nån annan bil jag har haft.

Nu har jag inte haft nåt problem som Tesla inte har löst, men jag vet hur det kan bli. Jag hade en Volvo en gång som vid ett par tillfällen var mer trasig när den lämnade verkstan än när de tog in den. Jag tror ändå att det finns många nöjda Volvoägare även om jag inte är direkt sugen på att köpa en Volvo igen även om de kommer med eldrift så småningom.

Jobbigt och tråkigt för dig som har problemen, mati. Dock inte en anledning att för presumtiv köpare att köpa nån annan bil än Tesla.

Jag kan hålla med dig till viss del. Det är klart att man skriver mer om man inte är nöjd. Jag har läst regelbundet på forumet i snart 2 år och har en egen uppfattning om vem man kan lita på utan att behöva analysera varije mening. En av de jag litar på är mati. Just i detta fallet pratar vi gps problem men vi kan ta låseneller drivaxlar eller vad som helst och då har vi några som alltid ska försvara Tesla och några som är irriterande och besvikna . Sedan har vi en del som inte vill visa var de står fast de upplever samma problem. Mati är en av de som svart kallar svart och vitt kallar vitt sånt gillar jag och det gör att jag litar på honom.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjorn skrev:

Ja, så är det ju. Alla har ju inte en massa problem, annars hade inte Tesla funnits idag. Och dessutom är väldigt många teslaägare ganska tålmodiga och förlåtande. Och det är jag också egentligen. Jag hade gått i taket för länge sedan om det hade handlat om vilken annan bil som helst. Jag har också haft en Volvo som Bilia inte fick ordning på. Då bytte jag bil (och märke) illa kvickt. Och hade det funnits elbilar i samma utsträckning som fossilbilar hade det förmodligen redan sett annorlunda ut i mitt garage. Angående Tesla så känner jag ändå att det är vanligare än med andra bilar att folk har problem. Sen är benägenheten att erkänna det kanske lite mindre, främst eftersom det handlar om en dyr bil, samt det ovannämnda, att folk är mer toleranta gentemot Tesla. Men min toleransnivå har sjunkit kraftigt. Införskaffandet av e-Golfen, som inte har haft minsta lilla hicka sen vi fick den, gör saken inte bättre. Den vanliga ursäkten att det handlar om en elbil och att man måste räkna med en massa problem håller liksom inte.
För mig har halva leasingtiden snart gått, dvs om nåt år eller så är det ändå dags att planera för ett byte. Kanske ännu tidigare med tanke på de långa leveranstiderna för elbilar. Det är ganska osannolikt att det under den relativt korta tiden händer nåt mirakulöst som skulle få mig att ändra mig. Jag vill inte ta risken att få en bristfällig bil en gång till.
"Shame on you if you fool me once. Shame on me if you fool me twice" passar väl rätt bra i sammanhanget.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
"Shame on you if you fool me once. Shame on me if you fool me twice" passar väl rätt bra i sammanhanget.
Men visst är du inne på din andra Model S mati?
Du måste ha varit tillräckligt nöjd med första bilen för att köpa en till.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
Jadu, då tillhörde jag fortfarande den toleranta ägargruppen, och dessutom var min första bil en tidig 2014, då förlåter man bristerna betydligt lättare. Och då var SC betydligt mer angelägna att rätta till alla fel och det blev aldrig nåt tjaffs. Men redan då skrev jag också här - om jag minns rätt - att det finns en viss risk att jag kommer att ångra beslutet att byta bil. Men visst hade jag inte bytt om jag inte hade varit nöjd totalt sett.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
Jadu, då tillhörde jag fortfarande den toleranta ägargruppen, och dessutom var min första bil en tidig 2014, då förlåter man bristerna betydligt lättare. Och då var SC betydligt mer angelägna att rätta till alla fel och det blev aldrig nåt tjaffs. Men redan då skrev jag också här - om jag minns rätt - att det finns en viss risk att jag kommer att ångra beslutet att byta bil. Men visst hade jag inte bytt om jag inte hade varit nöjd totalt sett.
Bytet handlade ju oxo till stor del om att ha en bil på företaget då det är stor skillnad ekonomisk,
och jovisst skrev du om risken med en ny bil...
Jag känner exakt lika just nu men kan inte se något alternativ idag till Tesla när man kör 20 mil om dagen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag tillhör också de som hade en hyfsad tesla och bytte till en som var sämre
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare

Inlägg av AKarlsson »

Jag har bara rutnät i förardisplayen? Kan en omstart hjälpa? Hur gör man?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det kan hjälpa. Tryck in båda rullhjulen på ratten tills du ser Teslalogon på mittskärmen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

AKarlsson skrev:
För att starta om stora skärmen tryck och håll ner båda scrollhjulen på ratten i ca 10 sekunder.
Lilla skärmen startas om på liknande sätt fast med de övre rattknapparna.
Det kan ibland krävas tre omstarter för att få snurr på allting igen.
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare

Inlägg av AKarlsson »

Funkade, nu är den snygg igen :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

mati skrev:
AKarlsson skrev:
För att starta om stora skärmen tryck och håll ner båda scrollhjulen på ratten i ca 10 sekunder.
På nyare bilar startar bägge skärmarna om med tryck på bägge rattarna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
mati skrev:
AKarlsson skrev:
På nyare bilar startar bägge skärmarna om med tryck på bägge rattarna.
Betyder det att man inte bör göra det medans man kör då oxo? På äldre är det ju skapligt ok att starta om stora skärmen i farten iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Brukar boota om lilla också i farten, varför är det farligt?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Skriv svar