Ny interiör till S och X
Moderator: Redaktion
Re: Ny interiör till S och X
Och sen kom en artikel till med mer information.
Model S och X ska få samma fläktar som Model 3 men samtidigt en liten skärm framför ratten.

Här är lite mer information.
https://electrek.co/2018/07/30/tesla-mo ... irst-look/
Model S och X ska få samma fläktar som Model 3 men samtidigt en liten skärm framför ratten.

Här är lite mer information.
https://electrek.co/2018/07/30/tesla-mo ... irst-look/
- ReubenWelsh
- Teslaägare
försvinner skärmen framför ratten före level 4 automation blir jag djupt besviken. Gillar inte det på model 3, är snarare en trafikfara.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Då är den eviga frågan när man skall uppdatera en Model S årsmodell 2018?
Är det början av 2020 när refreshbilarna letar sig hit, eller är det sent 2021/tidigt 2022 när helt ny modell skulle komma hit? Givet att detta stämmer förstås och när uppdateringen sker ha jämfört med konkurrenterna som finns på marknaden då.
Försvinner skärmen helt så blir det svårt att övertala mig, om inte jag får titta på film när bilen kör åt mig dvs.

Försvinner skärmen helt så blir det svårt att övertala mig, om inte jag får titta på film när bilen kör åt mig dvs.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tycker lika, vill verkligen inte ha en bil utan instrument där dom hör hemma...ReubenWelsh skrev:försvinner skärmen framför ratten före level 4 automation blir jag djupt besviken. Gillar inte det på model 3, är snarare en trafikfara.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag kan köpa designen om det blir en HUD också. I övrigt ger jag inte mycket för konceptbilarna i detta skede och inväntar bättre underlag
Tror inte detta är något de bara kan lansera hipp som happ heller. Vart en del tjafs när noskonen försvann abrupt och samma med AP1/AP2 bytet. Detta är en större ändring så lite heads Up (no pun intended
) borde man få.

Tror inte detta är något de bara kan lansera hipp som happ heller. Vart en del tjafs när noskonen försvann abrupt och samma med AP1/AP2 bytet. Detta är en större ändring så lite heads Up (no pun intended

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Nu är jag inte helt med på vad ni blir upprörda över, både bild och text beskriver ju att det blir skärm framför ratten 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Vore verkligen märkligt om de väljer att sätta en så liten skärm över ratten i instrumentpanelen. En HUD är ju helt överlägsen för just detta! Mycket snyggare och mycket bättre utan att kosta mer att tillverka.chpaulin skrev:Jag kan köpa designen om det blir en HUD också. I övrigt ger jag inte mycket för konceptbilarna i detta skede och inväntar bättre underlag![]()
Tror inte detta är något de bara kan lansera hipp som happ heller. Vart en del tjafs när noskonen försvann abrupt och samma med AP1/AP2 bytet. Detta är en större ändring så lite heads Up (no pun intended) borde man få.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Hur gick det med den där hjälm killen tesla värvade är han kvar?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Det jag nog skulle sakna mest är om de helt ta bort turn by turn-navigationen man har i instrumentklustret framför ratten, eller är den även integrerad på något sätt i stora skärmen på Model 3?
Dvs inzoomning, tydliga vägnamn, vilken fil man ska hålla i osv
Dvs inzoomning, tydliga vägnamn, vilken fil man ska hålla i osv
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Det blir hologram..... hoppas jag.
Det skulle vara innovativt av Tesla.
Det skulle vara innovativt av Tesla.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

HUD är ju helt värdelöst så det hoppas jag verkligen de skippar. Den lilla skärmen på skissen hade funkat utmärkt för mig. Farten är det jag vill se löpande.
Det ser man i Model 3 medkallekula skrev:HUD är ju helt värdelöst så det hoppas jag verkligen de skippar. Den lilla skärmen på skissen hade funkat utmärkt för mig. Farten är det jag vill se löpande.
Får man fråga varför HUD är meningslöst ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Den där lilla skärmen ser mer ut som ett komplement och inte något som kan ersätta den nuvarande, precis som redan skrivits så kan den inte visaHelectriC skrev:Nu är jag inte helt med på vad ni blir upprörda över, både bild och text beskriver ju att det blir skärm framför ratten
speciellt mycket, jag skulle också sakna allt som sidodelarna av nuvarande kan visa och det är ganska många saker.
Visst, hastigheten är allra viktigast såklart, men jag använder även dom andra funktionerna svinmycket men skulle inte göra det om dom låg på stora mittskärmen,
som förbruknings/räckvidds-siffrorna OCH grafen, däcktryck, mediaspelaren och navigeringen som jag använder mest.
På den nuvarande skulle jag inte bli förvånad om dom även snart inför så att man kan få backspegelfunktion på även om dom riktiga finns kvar

Finns fler saker som det ryktats/pratat om skulle kunna dyka upp på sidofönstren...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Dels tycker jag inte att en bil förmedlar någon information till mig under färd som är så viktig att jag behöver den i mitt synfält. Hur fort man kör är ju hyfsat viktigt men bara när man inte kör på farthållare/AP. Dessutom har de varianter jag testat (Mercedes/BMW) inte varit speciellt bra rent tekniskt.e5m1r skrev:Får man fråga varför HUD är meningslöst ?
Jag tittar hellre på utsikten genom rutan.
Har bara kört 1 bil med HUD - Jaguar I-pace. = vill ha! Det är ju sjukt bra. Men ingen dealbreaker.kallekula skrev:Dels tycker jag inte att en bil förmedlar någon information till mig under färd som är så viktig att jag behöver den i mitt synfält. Hur fort man kör är ju hyfsat viktigt men bara när man inte kör på farthållare/AP. Dessutom har de varianter jag testat (Mercedes/BMW) inte varit speciellt bra rent tekniskt.e5m1r skrev:Får man fråga varför HUD är meningslöst ?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Hastighetsgräns, bilens hastighet, "turn by turn"-info från navin. Dvs allt man behöver när man kör. Man behöver alltså aldrig ta blicken från vägen.kallekula skrev:Dels tycker jag inte att en bil förmedlar någon information till mig under färd som är så viktig att jag behöver den i mitt synfält. Hur fort man kör är ju hyfsat viktigt men bara när man inte kör på farthållare/AP. Dessutom har de varianter jag testat (Mercedes/BMW) inte varit speciellt bra rent tekniskt.e5m1r skrev:Får man fråga varför HUD är meningslöst ?
Längre ner i artikeln finns en uppdatering med en till rendering, utan ratt. Där visas en infälld display ungefär samma storlek som nu.
Det är väll den bilden jag bifogade i tråden? I så fall ser den betydligt mindre ut än nuvarande och lär inte ha plats till autopilot och GPS information.dhogborg skrev:Längre ner i artikeln finns en uppdatering med en till rendering, utan ratt. Där visas en infälld display ungefär samma storlek som nu.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Helt klart en trafikfara.Bjelke skrev:Tycker lika, vill verkligen inte ha en bil utan instrument där dom hör hemma...ReubenWelsh skrev:försvinner skärmen framför ratten före level 4 automation blir jag djupt besviken. Gillar inte det på model 3, är snarare en trafikfara.
På Model 3 har Tesla gjort bort sig fullständigt på flera sätt när det kommer till trafiksäkerhet. Den bilen är designad för autonom körning nivå 4 och 5, inte för en bilförare.
Viktig information som hastighet, navigation mm är placerad på en display som är utanför det normala synfältet när man kör. Och funktioner som farthållare och vindrutetorkare är utformade så att man måste ta blicken från vägen för att sitta och titta så man trycker på rätt ställe på en display brevid sig. Det förvånar mig faktiskt att trafiksäkerhetsmyndigheterna godkänner detta. Det är inte ett dugg bättre än att sitta och pilla på telefonen under körning, och det är ju som bekant förbjudet.
En sådan design funkar som sagt vid autonomi nivå 4, men inte där under. Och de Model 3 som produceras idag kommer aldrig att framföras i nivå 4.
Hoppas verkligen inte att Tesla gör bort sig även med Model S och X.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Nu får du ge dig. Allt som jag läst från model 3 ägare säger att det fungerar hur bra som helst. Jag körde en hel del hundkoja på 70-talet, för mig var det inte något problem...Nicke Nyfiken skrev:Helt klart en trafikfara.Bjelke skrev:Tycker lika, vill verkligen inte ha en bil utan instrument där dom hör hemma...ReubenWelsh skrev:försvinner skärmen framför ratten före level 4 automation blir jag djupt besviken. Gillar inte det på model 3, är snarare en trafikfara.
På Model 3 har Tesla gjort bort sig fullständigt på flera sätt när det kommer till trafiksäkerhet. Den bilen är designad för autonom körning nivå 4 och 5, inte för en bilförare.
Viktig information som hastighet, navigation mm är placerad på en display som är utanför det normala synfältet när man kör. Och funktioner som farthållare och vindrutetorkare är utformade så att man måste ta blicken från vägen för att sitta och titta så man trycker på rätt ställe på en display brevid sig. Det förvånar mig faktiskt att trafiksäkerhetsmyndigheterna godkänner detta. Det är inte ett dugg bättre än att sitta och pilla på telefonen under körning, och det är ju som bekant förbjudet.
En sådan design funkar som sagt vid autonomi nivå 4, men inte där under. Och de Model 3 som produceras idag kommer aldrig att framföras i nivå 4.
Hoppas verkligen inte att Tesla gör bort sig även med Model S och X.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Är det inte så att vindrutetorkare sköts med spak till vänster? Har för mig att jag sett det i klipp.
Sedan har ju t.ex Teslanomics klankat ner på navigationen i 3:an som de har och att det är i stort sett hopplöst att försöka använda den då instruktionerna och vägvisningen är för långt till höger men de tror att mjukvaruuppdatering kommer att förbättra detta (infoga vägvisning till vänster på skärmen).
Sedan har ju t.ex Teslanomics klankat ner på navigationen i 3:an som de har och att det är i stort sett hopplöst att försöka använda den då instruktionerna och vägvisningen är för långt till höger men de tror att mjukvaruuppdatering kommer att förbättra detta (infoga vägvisning till vänster på skärmen).
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Man kan alltid välja vilka recensioner man vill se på. Vill man blunda för kritik så låter man helt enkelt bli att läsa negativa recensioner.bonath skrev:Nu får du ge dig. Allt som jag läst från model 3 ägare säger att det fungerar hur bra som helst. Jag körde en hel del hundkoja på 70-talet, för mig var det inte något problem...
Det finns hur många recensioner som helst på nätet/youtube där det klagas på att navigatorn inte går att använda på ett vettigt sätt eftersom vägvisningen är för långt åt höger och i fel vinkel för föraren.
Är det en hundkoja från 70-talet vi ska jämföra med för att hitta en annan bil med lika dåligt placerad instrumentering som Model 3?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Nej tyvärr är det inte så enkelt. Trycker man på knappen längst ut på blinkersspaken så får man bara ett svep med vindrutetorkarna.MangeT skrev:Är det inte så att vindrutetorkare sköts med spak till vänster? Har för mig att jag sett det i klipp.
Sätta igång/stänga av, ändra hastighet och intervall måste göras på mittskärmen. Och då måste man först välja ”vindrutetorkare” i huvudmenyn för att komma till sidan där det sedan går att kontrollera vindrutetorkarna.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015