Många försöker ju framställa det som att Tesla har problem som biltillverkare. Jag tänker inte fördjupa mig i det här, för det finns väl dokumenterat i andra trådar. Men det ser ju ut som att alla andra tillverkare av elbilar också har problem och "krisar" - de saknar förmåga att bygga bilar i den hastighet som kunderna vill ha.
Alla elbilar är det långa väntetider på och hela tiden läser man om hur överraskade biltillverkarna är över efterfrågan. Väntetider på 1-1½ år verkar vara normen nu. Nu senast var det Jaguar som har skjutit fram leveransdatum på sina bilar med flera månader eftersom man inte kunnat föreställa sig att så många var villiga att betala en deposition för att garanteras en tidig leverans.
https://electrek.co/2018/07/26/jaguar-i-pace-delay/
Så har vi Tesla, som med sin kö på över 400000 beställningar är det verkligt krisande företaget. Det är en ding-ding värld vi lever i när man som mått på hur dåligt det går för ett företag tar intresset för bilarna. Ju större intresse och ju fler förhandsbeställningar desto sämre går det för företaget.
Varför går folk på denna knäppa retorik?
"Krisen" inom elbilsindustrin - enorm efterfrågan.
Moderator: Redaktion
Re: "Krisen" inom elbilsindustrin - enorm efterfrågan.
+1
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Vad av alla tänker sig producera mer än 30-40k/år, förmåga? vilja?
Tesla Ja snart mid-19 @500k bilar/år
Nissan. Ja snart 4x fabriker @50k bilar
Renault hittils inte tot 100k st, 2012 till dec17
VW hittills inte, egolf nu 70/dag 25k/år innan var 35/dag
GM Nej
Jaguar Nej
Audi ?
Seat ?
Kia ?
Hyundai?
PSA/Opel ???
Tesla Ja snart mid-19 @500k bilar/år
Nissan. Ja snart 4x fabriker @50k bilar
Renault hittils inte tot 100k st, 2012 till dec17
VW hittills inte, egolf nu 70/dag 25k/år innan var 35/dag
GM Nej
Jaguar Nej
Audi ?
Seat ?
Kia ?
Hyundai?
PSA/Opel ???
ms 76132 "Eleamore"
"Varför går folk på denna knäppa retorik?"
Folk gillar negativa nyheter.
Tänk dig stor rubrik som Studenter från uppsala vann matematik tävlingen i Ryssland och en annan typ Kvinnan hittades död i Uppsala. Vilken av rubrikerna skulle sälja fler tidningar?
Folk gillar negativa nyheter.
Tänk dig stor rubrik som Studenter från uppsala vann matematik tävlingen i Ryssland och en annan typ Kvinnan hittades död i Uppsala. Vilken av rubrikerna skulle sälja fler tidningar?
Förstår inte heller vad som är negativt. Det enda jag kan komma på att folk kan bli sura på att behövs vänta och gråta ut på sociala medier och i sitt eget egorus orsaka twitterstorm och negativ publicitet för företaget. Tesla model 3 skall vara en högvolym bil så där kan man klaga på väntetider (men jag ser 1-3 månader nu, vilket inte alls är så mycket). Jaguar är inte ett högvolymsmärke. de blev väl tagna på sängen när de fick waymoofferten, i-pace är ju som model s miljonbil och av skäl som inte behöver förklas inte kan kallas högvolym. Hyndai och nissan kan få lite skit för de borde vara vana.
- Generalbogge
- Teslaägare
Men "folk" gör ju inte riktigt det. Tesla t.ex. är ju fortfarande "up-and-running"Jerker skrev:Varför går folk på denna knäppa retorik?

Det värsta är väl om tillverkarna själva går på detta och tror att elbilar inte säljer, trots att orsaken är att ingen kan leverera.
Snart kommer vi/jag nog få höra att det verkar vara svårt att tillverka elbilar (”som hen alltid sagt”). För många tillverkare är det kanske batterierna som är problemet, Huyndai? Medan Tesla verkar ha störst problem med slutmonteringen. Tesla har ju redan gjort sin stora investering i en batterifabrik, de övriga ligger där 3-5 år efter.
Snart kommer vi/jag nog få höra att det verkar vara svårt att tillverka elbilar (”som hen alltid sagt”). För många tillverkare är det kanske batterierna som är problemet, Huyndai? Medan Tesla verkar ha störst problem med slutmonteringen. Tesla har ju redan gjort sin stora investering i en batterifabrik, de övriga ligger där 3-5 år efter.
Och Porsche:
https://www.teslarati.com/tesla-rival-p ... ssion=true
Även fått en egen tråd ser jag nu...
https://www.teslarati.com/tesla-rival-p ... ssion=true
Även fått en egen tråd ser jag nu...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021