Skyltning / lag:
Som jag tolkar det, om skylten INTE har tilläggstavla så får man (Teoretiskt) stå där utan att ladda (Ej laddetiskt, men vi tar det separat)

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... Laddplats/
"Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera."
Med tilläggstavla, t.ex.:

Så innebär detta att bilen måste vara inpluggad och laddas. Inga konstigheter, lagmässigt.
(Denna tilläggstavla tycker jag också förtydligar för ICE-ägare, men vi lägger det åt sidan)
Nu kommer vi till det "knepiga" och gråzonen: (Om tilläggstavlan finns dvs...)
Om bilen är färdigladdad efter 1 timme, men jag ska stå där i 2 timmar, om jag låter bilen stå kvar gör jag fel då sett ur perspektivet:
1. Lagmässigt
2. Laddetiskt
I mina ögon är det ju så att man teoretiskt gör en överträdelse enligt 1.
Men jag tycker inte det är hållbart att man ska gå och flytta på bilen.
T.ex. i ett köpcentrum, mitt i middagen är bilen färdigladdad, eller ännu värre, mitt i biofilmen, ska jag då gå upp till parkeringsgaraget och flytta på bilen?
Det blir inte hållbart i längden i mina ögon.
Kollegan besöker ofta ett Centrum med Laddplatser och stör sig att bilar står kvar när de är färdigladdade, då han behöver ladda sin Hybrid (han kör i princip alltid på ren el vilket är bra), det syns på Laddboxarna om de är färdigladdade eller inte.
Laddetiskt så kan man förvisso kanske tycka att man ska flytta på bilen för "bättre behövande", men tycker inte riktigt det blir hållbart som sagt.
Vem "behöver" laddning mest? Hybridägaren som vill köra på el, men KAN köra på bensin, eller Elbilsägaren som efter sitt besök ska köra lite längre och därför behöver allt hen kan få i laddning?
Och om det gäller att bilen måste laddas när den står där, så kan jag ju som Teslaförare ställa ner laddningen så den laddar i flera dygn, är detta mer korrekt?
Som en sidenote, han lämnade bilen på jobbet, inpluggad, under semestern (ingen fara här vi har laddplatser så det räcker), så jag gjorde en "Fejkböter" åt honom o satte på rutan

/Jocce