Kommer inte ihåg exakta värdet, men det finns på en klisterlapp bak på laddarna (alltså "sopnedkastet", inte laddstolpen) där det står vilken effekt dom kan leverera.Legato skrev:Bra poäng! Hur är det nu i nymonterade stolpar, är det 8*16,5 kW laddare? Tyckte jag läste det nånstansSurfaren skrev:Kom också ihåg att en laddare består av flera moduler. Det kan alltså hända att ett helt gäng (men inte alla) av dessa har gett upp, och då går det fortfarande att ladda från detta stolp-par men med reducerad effekt.
Superchargerutbyggnaden tappar fart
Moderator: Redaktion
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Vad gäller det här med att dela stolpe så är det inte alltid stolpen bredvid man delar med. Jag kom nyligen till en SuC i Tyskland där det redan stod en bil. Det var två sidor man kunde parkera på så jag ställde mig på andra sidan flera platser bort. Och när jag sen kollade hade jag såklart lyckats ta B-stolpen till den som redan var upptagen...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Nej det där är lite lurigt, så är det även bl.a. i Nebbenes Norge mfl. Lite svårt att kolla direkt också.
Edit:
Den norska Teslaklubben har tom satt upp scheman på laddplatser för hur paren är kopplade för att det ska vara lättare att se vilka stolpar som hänger ihop.
Edit:
Den norska Teslaklubben har tom satt upp scheman på laddplatser för hur paren är kopplade för att det ska vara lättare att se vilka stolpar som hänger ihop.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Japp, man kände sig skapligt korkad när man svängde in på Nebbenes där det stod 1 (!) bil och laddade (av typ 30 möjliga...) och jag givetvis lyckades ta den som var kopplad till samma par. Åtgärdades snabbt såklart men han måste ju fått sina fördomar om korkade svenskar bekräftade.Gustafsson skrev:Nej det där är lite lurigt, så är det även bl.a. i Nebbenes Norge mfl. Lite svårt att kolla direkt också.
.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Kanske stämmer för några jag kollade hade iaf 135kW märkning, och dom var ganska nya...EnTraktor skrev:Kommer inte ihåg exakta värdet, men det finns på en klisterlapp bak på laddarna (alltså "sopnedkastet", inte laddstolpen) där det står vilken effekt dom kan leverera.Legato skrev:Bra poäng! Hur är det nu i nymonterade stolpar, är det 8*16,5 kW laddare? Tyckte jag läste det nånstansSurfaren skrev:Kom också ihåg att en laddare består av flera moduler. Det kan alltså hända att ett helt gäng (men inte alla) av dessa har gett upp, och då går det fortfarande att ladda från detta stolp-par men med reducerad effekt.
Två moduler skulle ju ge typ 33kW vilket har hänt flera stycken...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Jag har uteslutande sett 135 kW på alla som jag har kollat, även helt nyinstallerade. Så jag tror inte mycket har hänt med utvecklingen senaste åren. Om Tesla planerar SuC Next Generation, så är det iaf inget som syns eller märks på existerande laddare.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Näe 135 har det ju varit länge men inte 8x16,5 tror jag,EnTraktor skrev:Jag har uteslutande sett 135 kW på alla som jag har kollat, även helt nyinstallerade. Så jag tror inte mycket har hänt med utvecklingen senaste åren. Om Tesla planerar SuC Next Generation, så är det iaf inget som syns eller märks på existerande laddare.
fast först var det väl 10x20=120kW så efter 135kW kom så kanske det alltid har varit 8x16,5 i dom...?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Vet inte hur Tesla hanterar det riktigt, men har känningar på nätbolag och fick igår höra att de har 1,3 MW in på en av de nyare stationerna där de egentligen ville ha 3 MW. 1,3 MW på 16 stolpar gör ju att effekten in måste begränsas om många laddar trots att det inte är fullt.
Hör från flera håll om effektproblem, och då framför allt med matning på stamledningarna. Kommer nog ta några år innan den typen av problem kan byggas bort...
Hör från flera håll om effektproblem, och då framför allt med matning på stamledningarna. Kommer nog ta några år innan den typen av problem kan byggas bort...
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Det är väl 135kW fördelat på två stolpar? Så 16 stolpar är ju max 8x135kW och då räcker det ju som det ser ut nu iaf. Men om man vill bygga ut med fler stolpar i framtiden eller öka effekten på varje stolpe eller per par (SuC v2) så får man problem.Robin skrev:Vet inte hur Tesla hanterar det riktigt, men har känningar på nätbolag och fick igår höra att de har 1,3 MW in på en av de nyare stationerna där de egentligen ville ha 3 MW. 1,3 MW på 16 stolpar gör ju att effekten in måste begränsas om många laddar trots att det inte är fullt.
Hör från flera håll om effektproblem, och då framför allt med matning på stamledningarna. Kommer nog ta några år innan den typen av problem kan byggas bort...
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Stämmer bra, lite drygt 1MW för 16 stolpar... Så matning in på 1,3 stämmer nog.ellerstrom skrev:Det är väl 135kW fördelat på två stolpar? Så 16 stolpar är ju max 8x135kW och då räcker det ju som det ser ut nu iaf. Men om man vill bygga ut med fler stolpar i framtiden eller öka effekten på varje stolpe eller per par (SuC v2) så får man problem.Robin skrev:Vet inte hur Tesla hanterar det riktigt, men har känningar på nätbolag och fick igår höra att de har 1,3 MW in på en av de nyare stationerna där de egentligen ville ha 3 MW. 1,3 MW på 16 stolpar gör ju att effekten in måste begränsas om många laddar trots att det inte är fullt.
Hör från flera håll om effektproblem, och då framför allt med matning på stamledningarna. Kommer nog ta några år innan den typen av problem kan byggas bort...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Det har ni ju helt rätt i! Skyller på värmen...Bjelke skrev:Stämmer bra, lite drygt 1MW för 16 stolpar... Så matning in på 1,3 stämmer nog.ellerstrom skrev:Det är väl 135kW fördelat på två stolpar? Så 16 stolpar är ju max 8x135kW och då räcker det ju som det ser ut nu iaf. Men om man vill bygga ut med fler stolpar i framtiden eller öka effekten på varje stolpe eller per par (SuC v2) så får man problem.Robin skrev:Vet inte hur Tesla hanterar det riktigt, men har känningar på nätbolag och fick igår höra att de har 1,3 MW in på en av de nyare stationerna där de egentligen ville ha 3 MW. 1,3 MW på 16 stolpar gör ju att effekten in måste begränsas om många laddar trots att det inte är fullt.
Hör från flera håll om effektproblem, och då framför allt med matning på stamledningarna. Kommer nog ta några år innan den typen av problem kan byggas bort...

Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Foton från Grums i kväll. 16 stolpar och förberett för 8 till. Ser ut att vara klart väldigt snart





- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
3 gubbar och en grävmaskin härjade på i Ödeshög. Borde bli klart inom några veckor. Dom la singel och sånt kul nu.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
De måste öka takten rejält nu kommande år inför model 3 lanseringen 

- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Ja, snart kommer vintern och då blir det inte mycket gräva. Skönt att 16 stolpar håller på att bli den nya standarden i Sverige. Känns som om minst 4-6 stationer till behövs i Sverige innan M3 lanseras.Kulingen skrev:De måste öka takten rejält nu kommande år inför model 3 lanseringen
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Tesla har ju förstås hela våren på sig också eller kommer det bli en massa som får dom samtidigt?EnTraktor skrev:Ja, snart kommer vintern och då blir det inte mycket gräva. Skönt att 16 stolpar håller på att bli den nya standarden i Sverige. Känns som om minst 4-6 stationer till behövs i Sverige innan M3 lanseras.Kulingen skrev:De måste öka takten rejält nu kommande år inför model 3 lanseringen
- TeslaX Anders
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
- Ort: Mölndal
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Detta är ju lysande för oss som skall till norra Värmland. Nu hoppas vi bara på att den i Torsbyområdet byggs snart. Perfekt när man har stuga och älgjakt mm i Bada-Lysviksområdet.bullen skrev:Foton från Grums i kväll. 16 stolpar och förberett för 8 till. Ser ut att vara klart väldigt snart
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Grums + Torsby kapar en hel del tid för en skåning som ska till Sälen.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Vad tycker ni är viktigast; att när gen 2 kommer de gör att 1) tophastigheten höjs så att det går att ladda 250 kW ( säg dubblerad ) eller 2) när man kommer får man maximal laddhastighet oavsett om platsen är nästan full eller inte (man delar inte)
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Helt klart högre topphastighet. I klart mer än 95% av fallen (om man inte laddar i Upplands Väsby) kan man hitta en egen laddare och med högre hastighet kommer även laddarna vara upptagna kortare tid.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Tycker att topphastigheten är viktigast. Det gör ju att laddtiden minskar och "problemet" (inom citationstecken eftersom det oftast, än så länge, inte är ett så stort problem) med delad laddhastighet också minskar. Om storleken på batterierna blir oförändrad så blir det ju ganska snabbt mycket kräm till nr två på laddstoplen.Mickep skrev:Vad tycker ni är viktigast; att när gen 2 kommer de gör att 1) tophastigheten höjs så att det går att ladda 250 kW ( säg dubblerad ) eller 2) när man kommer får man maximal laddhastighet oavsett om platsen är nästan full eller inte (man delar inte)
Edit: EnTraktor hann före.

Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Spontant hade jag sagt 1, men efter lite fundering skulle jag nog säga 2.Mickep skrev:Vad tycker ni är viktigast; att när gen 2 kommer de gör att 1) tophastigheten höjs så att det går att ladda 250 kW ( säg dubblerad ) eller 2) när man kommer får man maximal laddhastighet oavsett om platsen är nästan full eller inte (man delar inte)
Högre laddhastighet är bra, men samtidigt är det redan idag så att bilen oftast har laddat klart innan jag har fått i mig mitt kaffe och kissat klart osv. Det är sällan att jag sitter och väntar på bilen. Och en halvering av laddtiden skulle förmodligen innebära att man aldrig hinner med kaffe och kisspaus och vad man nu brukar göra vid ett laddstopp. Då blir det kanske i praktiken så att man bara sitter och väntar i bilen utan att göra nånting.
Men om man (2) alltid får samma laddhastighet oavsett om platsen är full eller inte är det lättare att planera resan. Då kan man redan i förväg säga att det tar 20 minuter att ladda. Idag är det i praktiken sällan ett problem, men det kan ju bli det framöver.
Om jag skulle kunna välja så hade jag sagt (3) fler laddplatser på ställen där det inte finns laddning idag. Hastigheten är okej som den är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Kan ju bli så att 250kW laddning kostar pengar att utnyttja.
Ska jag ändå äta i 30-40minuter så kan jag lika gärna ladda i 120kW.
Har jag bråttom så kan det vara värt att betala extra för att få 25kWh på 6minuter eller
50kWh på 12 minuter.
För Tesla 3 ägare kanske taxan blir
1.90kr kWh, för 120kW laddhastighet
3,80kr kWh, för 250kW laddhastighet
Kan tänka mig att man till den lägre taxan delar 2 bilar på 250kW.
Till det högre taxan så låser man 250kW till en bil.
Ska jag ändå äta i 30-40minuter så kan jag lika gärna ladda i 120kW.
Har jag bråttom så kan det vara värt att betala extra för att få 25kWh på 6minuter eller
50kWh på 12 minuter.
För Tesla 3 ägare kanske taxan blir
1.90kr kWh, för 120kW laddhastighet
3,80kr kWh, för 250kW laddhastighet
Kan tänka mig att man till den lägre taxan delar 2 bilar på 250kW.
Till det högre taxan så låser man 250kW till en bil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension