3,7 kW är normalladdning därför att man har enfas och 16A vilket de flesta kan ha ett uttag och alla bilar som kan laddas levereras med en laddare, så för de allra flesta är 3.7kW normalt. Du behöver inte krångla till det med olika nya kategorier när användaren ändå måste förstå hur vad en kW är.12man skrev:Vad är det Vattenfall försöker med här....
"Laddstationerna kommer att vara förberedda för semisnabb laddning på 22 kW, att jämföras med normalladdning på 3,7 kW. Det innebär att elbilsägare på ett par timmar kan ladda bilen tillräckligt."
Normalladdning, 3.7kW, det är ju en ovanlig kontakt i Sverige, 16A blå CEE?,
Vi elbilsförare måste definiera språket. När Vattenfall misslyckas
Förslag
Allt under 6kW som nödladdning
7-22kW som normalladdning
23-40kW som ???
41kW-> snabbladdning
Ladda på Tanka
Moderator: Redaktion
Re: Ladda på Tanka
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Pinsam video. Hur kan man investera i ett så underdimensionerat system?? Gör mer skada än nytta för övergången från ICE till EV.
När den försiktiga Volvo-Svensson till slut skaffar en el-hybrid för att vara "modern", så testar han här och får 200 m räckviddsförlängning under ett ärende hos Rejmes. Kommer denna potentiella elbilskund att vara nöjd med sin nya halvmiljonersbil???? Twin Engine - bevara mig väl!

När den försiktiga Volvo-Svensson till slut skaffar en el-hybrid för att vara "modern", så testar han här och får 200 m räckviddsförlängning under ett ärende hos Rejmes. Kommer denna potentiella elbilskund att vara nöjd med sin nya halvmiljonersbil???? Twin Engine - bevara mig väl!

Volvo har ju bara lite större batteri han laddade nog fullt där 

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Från nyhetsartikeln (även om den är två gammal så är det ändå fruktansvärt komiskt även idag):LarsL skrev:Finns inget som heter semisnabbladdning, detta handlar om ladduttag och det är bilens ombord laddare som sätter gränsen för hur fort det går att ladda. Vet inte vem som försöker lura vem, men någon blir lurad i alla fall.
"På ett par timmar ska Volvo- och Renault-kunderna ha laddat tillräckligt för att fortsätta resan, enligt Vattenfall."

Underbart koncept framtaget av de kloka människorna på Vattenfall, Volvo/Renault, och Tanka. "Tillsammans kan vi", typ?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Ett par timmar låter rätt segt men annars är det väl inget fel om de vill installera laddare på Tanka-mackarmartinot skrev:Från nyhetsartikeln (även om den är två gammal så är det ändå fruktansvärt komiskt även idag):LarsL skrev:Finns inget som heter semisnabbladdning, detta handlar om ladduttag och det är bilens ombord laddare som sätter gränsen för hur fort det går att ladda. Vet inte vem som försöker lura vem, men någon blir lurad i alla fall.
"På ett par timmar ska Volvo- och Renault-kunderna ha laddat tillräckligt för att fortsätta resan, enligt Vattenfall."
Underbart koncept framtaget av de kloka människorna på Vattenfall, Volvo/Renault, och Tanka. "Tillsammans kan vi", typ?

Det enda är väl att deras placering brukar vara sisådär kul - ofta i anknytning till något industriområde eller bilhandlare. Då är man ju mer sugen på att spendera sin tid på Circle K
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Nej hallå, jag har en Tanka tvärsöver gatan (Haga Norra), betydligt bättre läge än de flesta andra laddställen, SuC inkluderade.filippb skrev:Ett par timmar låter rätt segt men annars är det väl inget fel om de vill installera laddare på Tanka-mackarmartinot skrev:Från nyhetsartikeln (även om den är två gammal så är det ändå fruktansvärt komiskt även idag):LarsL skrev:Finns inget som heter semisnabbladdning, detta handlar om ladduttag och det är bilens ombord laddare som sätter gränsen för hur fort det går att ladda. Vet inte vem som försöker lura vem, men någon blir lurad i alla fall.
Det enda är väl att deras placering brukar vara sisådär kul - ofta i anknytning till något industriområde eller bilhandlare. Då är man ju mer sugen på att spendera sin tid på Circle K
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Haha ok just den är väl Ok och är dessutom bemannad. Men det är ju inte många andra som är det, förutom om man vill hänga hos den lokala volvohandlaren om de har öppetmikebike skrev:Nej hallå, jag har en Tanka tvärsöver gatan (Haga Norra), betydligt bättre läge än de flesta andra laddställen, SuC inkluderade.filippb skrev:Ett par timmar låter rätt segt men annars är det väl inget fel om de vill installera laddare på Tanka-mackarmartinot skrev:Från nyhetsartikeln (även om den är två gammal så är det ändå fruktansvärt komiskt även idag):LarsL skrev:Finns inget som heter semisnabbladdning, detta handlar om ladduttag och det är bilens ombord laddare som sätter gränsen för hur fort det går att ladda. Vet inte vem som försöker lura vem, men någon blir lurad i alla fall.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Shit, hur hittade du den här gamla godingen?martinot skrev:Från nyhetsartikeln (även om den är två gammal så är det ändå fruktansvärt komiskt även idag):LarsL skrev:Finns inget som heter semisnabbladdning, detta handlar om ladduttag och det är bilens ombord laddare som sätter gränsen för hur fort det går att ladda. Vet inte vem som försöker lura vem, men någon blir lurad i alla fall.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- elbilist
Förlåt Mati,mati skrev:Jätteintressant att "semisnabbladda" Golfen med 7kW för upp till 5kr/kWh. Då "långsamladdar" jag hellre med 7kW hemma.
Såna där projekt är ju nästintill meningslösa, kanske till och med kontraproduktiva. Vem ska stå och destinationsladda, dessutom svindyrt, vid en Tanka-mack? Stolparna sätts upp, sen är det ingen som använder dem, och till sist försvinner de igen.
Jag är beredd att betala mycket för snabbladdning. Inget snack om saken. Men det här är destinationsladdning och inget annat. Det ska för det första vara billigare och för det andra ska det bara finnas på sådana ställen där man stannar flera timmar.
När begriper folk detta egentligen?
But this really didn’t age well

Hepp!Bjelke skrev:Shit, hur hittade du den här gamla godingen?martinot skrev:Från nyhetsartikeln (även om den är två gammal så är det ändå fruktansvärt komiskt även idag):LarsL skrev:Finns inget som heter semisnabbladdning, detta handlar om ladduttag och det är bilens ombord laddare som sätter gränsen för hur fort det går att ladda. Vet inte vem som försöker lura vem, men någon blir lurad i alla fall.

Kom upp i tråden där en anställd på OKQ8 frågade om tips från oss Tesla/elbilsägare hur de skall göra när de bygger upp sin kedja med laddstationer på sina OKQ8-mackar.
Någon i tråden (Fredrik tror jag) tog upp att allt kommer bli bra när Volvo och Tanka ger sig in i leken.
Andra kom då med länk (till denna tråden "Ladda på Tanka") att de redan gett sig in i leken.
Mitt svar (även om oklart om frågeställaren/TS läser tråden fortfarande, men förhoppning finns), efter att ha läst denna tråden, till OKQ8 / TS; gör absolut *inte* som Tanka.

Tydligen är OKQ8 samma bolag/kedja som Tanka, så osäkert på hur mycket de lärt sig av den fadäsen (eller är villiga att göra så).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Gammal tråd men "mycket" är ett relativt begrepp. 5kr/kWh är enligt mig ganska okej för snabbladdning. Men det var det beloppet som nämndes här i samband med destinationsladdning om jag minns rätt. Vid den tiden var det ingen som kunde föreställa sig att snabbladdning skulle kosta 8-9 kr eller mer per kWh.heldiggrisen skrev:Förlåt Mati,mati skrev:Jätteintressant att "semisnabbladda" Golfen med 7kW för upp till 5kr/kWh. Då "långsamladdar" jag hellre med 7kW hemma.
Såna där projekt är ju nästintill meningslösa, kanske till och med kontraproduktiva. Vem ska stå och destinationsladda, dessutom svindyrt, vid en Tanka-mack? Stolparna sätts upp, sen är det ingen som använder dem, och till sist försvinner de igen.
Jag är beredd att betala mycket för snabbladdning. Inget snack om saken. Men det här är destinationsladdning och inget annat. Det ska för det första vara billigare och för det andra ska det bara finnas på sådana ställen där man stannar flera timmar.
När begriper folk detta egentligen?
But this really didn’t age well
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Renault Zoe säljs väl på Volvo (Tanka) och de kan ju ladda 22kW AC, så de kan ju ladda dubbelt så fort som dem som har ombordladdare som bara kan ladda 11kW.
Å andra sidan så brukar den enda Zoe ägare jag vet nåt om, alltid ladda hemma eller på sådana ställen där det är helt gratis att ladda, men det är ju inte alltid de har varit i funktion så han har väl kört slut på batteriet en eller två gånger, och den ena gången kostade honom 10 000kr ungefär.
Å andra sidan så brukar den enda Zoe ägare jag vet nåt om, alltid ladda hemma eller på sådana ställen där det är helt gratis att ladda, men det är ju inte alltid de har varit i funktion så han har väl kört slut på batteriet en eller två gånger, och den ena gången kostade honom 10 000kr ungefär.
Aldrig provat en Zoe, men 22 kW är ju riktigt bra laddningseffekt för AC. Ersätter ju inte DC-snabbladdning, men för att ladda hemma så är det ju grymt bra!

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
I vissa situationer är det faktiskt så bra att det (indirekt iaf) kan ersätta DC, tex var vi på besök påmartinot skrev:Aldrig provat en Zoe, men 22 kW är ju riktigt bra laddningseffekt för AC. Ersätter ju inte DC-snabbladdning, men för att ladda hemma så är det ju grymt bra!
Mittuniversitetet i Östersund och laddade min första Tesla med 22kW under tiden (ett par timmar lite drygt)
och fick i princip fulladdat på den tiden och kunde åka dom 30 milen hem utan att stanna på vägen

22kW är riktigt najs ibland

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jo, även om jag tycker det är helt OK nu när de flesta elbilar har mer eller mindre standardiserat på 11 kW 3-fas (fungerar för de flesta att ladda hemma eller på jobbet), så tycker jag ändå att det är synd att 22 kW inte erbjuds som alternativ för de som så önskar (även om det var ett tillval till en extra kostnad).
Är det bara Zoe och vissa av Model S som stödjer 22 kW, eller har det funnits fler bilar på marknaden som gjort det?
Är det bara Zoe och vissa av Model S som stödjer 22 kW, eller har det funnits fler bilar på marknaden som gjort det?

Håller fullständigt med. Dubbelladdare is da shit. 10 mil i timmen är perfekt när man ändå ska ta en lite längre paus, typ en större lunch eller en shoppingrunda eller så. Det är oändligt synd att denna möjligheten har försvunnit. Jag var sååå glad när det i början hette att e-tron skulle få möjlighet att ladda med 22kW AC. Sen fanns inte detta när jag beställde, vilket var lite snopet, och nu två år senare finns det fortfarande inte att beställa.Bjelke skrev:I vissa situationer är det faktiskt så bra att det (indirekt iaf) kan ersätta DC, tex var vi på besök påmartinot skrev:Aldrig provat en Zoe, men 22 kW är ju riktigt bra laddningseffekt för AC. Ersätter ju inte DC-snabbladdning, men för att ladda hemma så är det ju grymt bra!
Mittuniversitetet i Östersund och laddade min första Tesla med 22kW under tiden (ett par timmar lite drygt)
och fick i princip fulladdat på den tiden och kunde åka dom 30 milen hem utan att stanna på vägen![]()
22kW är riktigt najs ibland
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Varför finns detta inte ens som val/extra längre? Tom. Tesla har ju sänkt från 22 kW till 16 kW i Model S.
Är det bara Zoe som har detta på dagens nya bilar?
Tycker det är grymt att man förbättrat och gått starkt framåt på DC/snabbladdningssidan de senaste åren (gäller inte bara Tesla, utan i stort alla elbilar), men lite synd att man gått "bakåt" på AC/destinations/hemmaladdningssidan.
Tycker det är grymt att man förbättrat och gått starkt framåt på DC/snabbladdningssidan de senaste åren (gäller inte bara Tesla, utan i stort alla elbilar), men lite synd att man gått "bakåt" på AC/destinations/hemmaladdningssidan.

Jo det är synd, med min M3 SR+ tycker jag att 11kw räckte ganska långt ändå.martinot skrev:Varför finns detta inte ens som val/extra längre? Tom. Tesla har ju sänkt från 22 kW till 16 kW i Model S.
Den bilen är inte så törstig och jag fick 20-25% om jag stannade och käka lunch 1 timma där de hade 11kW laddare.
Men redan på min M3 LR känns det rätt larvigt, på 3 timmar får jag knappt 50% SOC skulle sitta fint med 22kW där.
Våran Zoe är däremot trevlig att ladda på 22kW, efter någon timmas shopping har man i stort sett fullt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Jag tror inte man ser samma behov längre I allmänhet så de finns gott om snabbladdare av olika slag.. De är klart de är bra ibland men om de kommer till en kostnad på 10-20000kr så kanske man plötsligt nöjer sig med 11 kW.martinot skrev:Varför finns detta inte ens som val/extra längre? Tom. Tesla har ju sänkt från 22 kW till 16 kW i Model S.
Vad kostade förresten tillägget dubbelladdare på tiden när de fanns? Jag kanske överdriver kostnaden.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
"High Power Charger Upgrade", dvs 11-16kW, kostade för min X (2016) 13,040:- ex moms, dubbelladdare bör väl ha legat på ungefär samma pengar?chaffis75 skrev:Jag tror inte man ser samma behov längre I allmänhet så de finns gott om snabbladdare av olika slag.. De är klart de är bra ibland men om de kommer till en kostnad på 10-20000kr så kanske man plötsligt nöjer sig med 11 kW.martinot skrev:Varför finns detta inte ens som val/extra längre? Tom. Tesla har ju sänkt från 22 kW till 16 kW i Model S.
Vad kostade förresten tillägget dubbelladdare på tiden när de fanns? Jag kanske överdriver kostnaden.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Oops, fel av mig, det kostade betydligt mer att uppgradera S till dual/twin charger, mellan $2000 och $3500 tydligenfth skrev:"High Power Charger Upgrade", dvs 11-16kW, kostade för min X (2016) 13,040:- ex moms, dubbelladdare bör väl ha legat på ungefär samma pengar?chaffis75 skrev:Jag tror inte man ser samma behov längre I allmänhet så de finns gott om snabbladdare av olika slag.. De är klart de är bra ibland men om de kommer till en kostnad på 10-20000kr så kanske man plötsligt nöjer sig med 11 kW.martinot skrev:Varför finns detta inte ens som val/extra längre? Tom. Tesla har ju sänkt från 22 kW till 16 kW i Model S.
/fth

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
För mig kostade dubbelladdare 13 900 när jag beställde min S 2015.
Var väl lite dyrare att uppgradera antar jag.
Var väl lite dyrare att uppgradera antar jag.
P85DL 2015
P3 2019
BMW i4 M50 2022
BMW i4 M50 2022
Jag har haft min 3:a i ett år nu men har fortfarande inte vant mig vid att den inte har mer än 11 kW AC-laddning. Med Zoen så lärde jag mig ett flertal "vattenhål" där jag kunde ladda gratis 22 kW men de känns inte lika användbara längre med Teslans 11 kW. Det har hänt att jag har stannat på ett sånt ställe för att ladda och hunnit bli upprörd över att jag inte får mer än 11 kW trots att stolpen ska leverera 22 kW innan jag kommit på att felet ligger i bilen... 

Det kostade väl initialt 20tkr extra för en dubbelladdare i Design Studio och ca 25tkr för eftermontering. För de flesta blev det dyra laddningar de få gånger som man kan ladda över 11kW. Inför facelift 2016 så sänktes priset på dubbleladdare.chaffis75 skrev:Jag tror inte man ser samma behov längre I allmänhet så de finns gott om snabbladdare av olika slag.. De är klart de är bra ibland men om de kommer till en kostnad på 10-20000kr så kanske man plötsligt nöjer sig med 11 kW.martinot skrev:Varför finns detta inte ens som val/extra längre? Tom. Tesla har ju sänkt från 22 kW till 16 kW i Model S.
Tror Tesla tog bort valet då få valde att ta extrakostnaden, det ledde till färre val i produktion, sparade vikt och plats. När Tesla tog fram Model X och facelift för Model S så föll dubbelladdaren bort till fördel för den utökade laddaren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ja detta var lite min poäng, de kostar helt enkelt mycket att få 22 kW laddare så sweet spot är kanske 11 kW vilket dessutom oftast går att ladda med hemma, 22 kW är ganska ovanligt i en villa speciellt om man också räknar in vad villan drar.Svenssons skrev:Det kostade väl initialt 20tkr extra för en dubbelladdare i Design Studio och ca 25tkr för eftermontering. För de flesta blev det dyra laddningar de få gånger som man kan ladda över 11kW. Inför facelift 2016 så sänktes priset på dubbleladdare.chaffis75 skrev:Jag tror inte man ser samma behov längre I allmänhet så de finns gott om snabbladdare av olika slag.. De är klart de är bra ibland men om de kommer till en kostnad på 10-20000kr så kanske man plötsligt nöjer sig med 11 kW.martinot skrev:Varför finns detta inte ens som val/extra längre? Tom. Tesla har ju sänkt från 22 kW till 16 kW i Model S.
Tror Tesla tog bort valet då få valde att ta extrakostnaden, det ledde till färre val i produktion, sparade vikt och plats. När Tesla tog fram Model X och facelift för Model S så föll dubbelladdaren bort till fördel för den utökade laddaren.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19