Ladda på Tanka
Moderator: Redaktion
- Elbilisten
Ladda på Tanka
En obemannad Tanka-mack är kanske inte ett hysteriskt roligt ställe att stå och långsamladda. Man får nog mera se det som typ närliggande destinationsladdning eller service i samband med verkstadsbesök. Men det kan ju faktiskt finnas en trevlig restaurang, lekplats, utflyktsmål eller liknande på andra sidan vägen. Om inte annat som plan B när man av någon anledning inte fick ladda där man hade tänkt sig. Hur som, varje laddstolpe är välkommen. Betalning ska ordnas med Vattenfalls InCharge och Volvokortet.
https://www.expressen.se/motor/trafik/s ... stationer/
https://www.expressen.se/motor/trafik/s ... stationer/
Re: Ladda på Tanka
Väldigt glad över den här nyheten faktiskt. Funderar på att ta Motorcykelkörkort och skippa elbil och köra elmotorcykel istället. Blir ett bra nätverk att ladda på då.
2-5kr per kWh är inte det dyrt?
Jag hade sett hellre att de sätter upp snabbladdare istället för dessa långsam laddare. Hur många tanka ställen har något att erbjuda i typ 2-3timmar?
Återigen något halvdant försök till att få publicitet. Det funkar säkert med dessa laddare på hybrider.
Jag hade sett hellre att de sätter upp snabbladdare istället för dessa långsam laddare. Hur många tanka ställen har något att erbjuda i typ 2-3timmar?
Återigen något halvdant försök till att få publicitet. Det funkar säkert med dessa laddare på hybrider.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Finns inget som heter semisnabbladdning, detta handlar om ladduttag och det är bilens ombord laddare som sätter gränsen för hur fort det går att ladda. Vet inte vem som försöker lura vem, men någon blir lurad i alla fall.
Jätteintressant att "semisnabbladda" Golfen med 7kW för upp till 5kr/kWh. Då "långsamladdar" jag hellre med 7kW hemma.
Såna där projekt är ju nästintill meningslösa, kanske till och med kontraproduktiva. Vem ska stå och destinationsladda, dessutom svindyrt, vid en Tanka-mack? Stolparna sätts upp, sen är det ingen som använder dem, och till sist försvinner de igen.
Jag är beredd att betala mycket för snabbladdning. Inget snack om saken. Men det här är destinationsladdning och inget annat. Det ska för det första vara billigare och för det andra ska det bara finnas på sådana ställen där man stannar flera timmar.
När begriper folk detta egentligen?
Såna där projekt är ju nästintill meningslösa, kanske till och med kontraproduktiva. Vem ska stå och destinationsladda, dessutom svindyrt, vid en Tanka-mack? Stolparna sätts upp, sen är det ingen som använder dem, och till sist försvinner de igen.
Jag är beredd att betala mycket för snabbladdning. Inget snack om saken. Men det här är destinationsladdning och inget annat. Det ska för det första vara billigare och för det andra ska det bara finnas på sådana ställen där man stannar flera timmar.
När begriper folk detta egentligen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
2 kr/kWh är dock helt OK. Inte hemmakring kanske, men utanför hemma- området. Kostar det 5kr/kWh står de nog tomma oftast.
22 kW är dock allt för klent som resandeladdning, men på köpcenter mm är det OK. Bara bilarna klarar att ladda med 22 kW AC. De flesta gör ju inte det.
22 kW är dock allt för klent som resandeladdning, men på köpcenter mm är det OK. Bara bilarna klarar att ladda med 22 kW AC. De flesta gör ju inte det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Kul att de börjat tänka på detta men ja varför bara 22KW stolpar. Tror som flera att dessa kommer stå tomma nästan hela tiden. De som behövs är snabbladdare gärna 100 KW eller mer då dessa bilar finns runt hörnan nu och då är de ju ingen poäng att bygga bara 50kw laddare. Kanske Volvo utnyttjar stolparna till deras framtida modeller alternativt de som jobbar där när de får elbilar.
Jag frågan är ju vad vi ska ha de där långsamladdarna till. Ja självklart hemma och i lägenhetsområden där man får stå och ladda över natten men sen är frågan var de i övrigt uppskattas. Köpcentrum känns väl också ok men tar man betalt (2-5 kw/kwh) så behövs de nog inte jättemånga men absolut en bra service. På jobbet är väl också en plats som de kan kännas bra på men inte heller där tror jag så många behövs om man tänker att även dessa har en kostnad i liknande nivå.
Jag frågan är ju vad vi ska ha de där långsamladdarna till. Ja självklart hemma och i lägenhetsområden där man får stå och ladda över natten men sen är frågan var de i övrigt uppskattas. Köpcentrum känns väl också ok men tar man betalt (2-5 kw/kwh) så behövs de nog inte jättemånga men absolut en bra service. På jobbet är väl också en plats som de kan kännas bra på men inte heller där tror jag så många behövs om man tänker att även dessa har en kostnad i liknande nivå.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Precis, detta är kontraproduktivt! Dels tar de skattepengar, då detta säkert är skattefinansierat, och sedan kommer ingen använda dem, eftersom det är för dyrt och långsamt. Dessa pengar/stolpar borde användas vid köpcentrum eller nöjesanläggningar istället. Alternativ riktiga Snabbladdare vid bensinstationen.mati skrev:Såna där projekt är ju nästintill meningslösa, kanske till och med kontraproduktiva. Vem ska stå och destinationsladda, dessutom svindyrt, vid en Tanka-mack? Stolparna sätts upp, sen är det ingen som använder dem, och till sist försvinner de igen.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Troligtvis är kostnaden rejält mycket lägre för 22kW AC än 50kW DC - behövs ju inte mycket utrustning för det. Som jag har förstått det (utan att har testat själv), får man inte ut mycket mer än drygt 40kW på Chademo, så 22kW är väl ändå inte helt katastrof som reservdunk.
Klarar man sig till 98% på supercharger och då kan lappa de sista 2% med ett väl utbyggt nätverk utan att behöva köpa en chademo-adapter, så tycker jag väl ändå att det är positivt.
Klarar man sig till 98% på supercharger och då kan lappa de sista 2% med ett väl utbyggt nätverk utan att behöva köpa en chademo-adapter, så tycker jag väl ändå att det är positivt.
Model S Standard Range Raven
Ja kanske mman bara får 40kwh på chademo men i de flesta bilar idag så får du bara 3-11kw på en 22 kw stolpe, de är väl bara Tesla i princip som har kraftig laddare i bilen och inte ens (nya) tesla får mer än 16KW.jeppe_sthlm skrev:Troligtvis är kostnaden rejält mycket lägre för 22kW AC än 50kW DC - behövs ju inte mycket utrustning för det. Som jag har förstått det (utan att har testat själv), får man inte ut mycket mer än drygt 40kW på Chademo, så 22kW är väl ändå inte helt katastrof som reservdunk.
Sen håller jag med att investeringen är säkert betydligt lägra för en 22kw stolpe än en snabbladdare.
Sen tror jag inte tanka tänker på att supporta Tesla utan troligen Volvo och då är de CCS (högst troligt) som gäller och ingen adapter krävs.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Jag har mejlat till expressen och förklarat skillnaden mellan snabbladdning och destinationsladdning.
Artikeln innehåller ett fel som man läser allt oftare när det kommer till elbilsladdning. Det finns inget som heter semisnabbladdning. Dessa laddstolpar som Tanka planerar att sätta upp är jämförbara med vanliga trefasuttag som man har hemma. Det är växelström som måste likriktas av bilens inbyggda laddare. Det är alltså laddaren i bilen som bestämmer hur snabbt det går. Oftast är det så lite som 7kW, ibland 11kW. Det finns i dagsläget bara en enda bil på marknaden som kan ladda med 22kW AC och det är Renault Zoe. Även vissa äldre Tesla Model S har 22kW-laddare, nyare modeller kan inte längre ladda så snabbt.
Det spelar ingen roll om dessa stolpar kan leverera upp till 22kW eftersom de allra flesta elbilar inte kan utnyttja den effekten. En av de vanligaste elbilarna på marknaden, Nissan Leaf, skulle med sin 7kW-laddare behöva stå i upp till 5 timmar för att ladda fullt. Laddstolpar av denna typen är avsedda för så kallad destinationsladdning. Dessa står lämpligen på ställen där man brukar parkera länge, utanför stora köpscenter eller hotell, i parkeringshus eller hemma i garaget. Det är inte snabbladdning, och framförallt inte "semi"-snabbladdning. Och vem vill stå i flera timmar vid en obemannad Tanka-mack?
Om man är på resande fot behöver man kunna snabbladda med likström. Snabbladdare trycker strömmen rätt in i bilens batteri, dvs de kringgår den inbyggda långsamma laddaren och därmed går det riktigt fort att ladda, oftast runt 40 minuter. Snabbladdare av denna typ har minst 50kW effekt och det är det man förväntar sig vid en bensinmack.
Det är synd att det sätts upp så många laddstolpar på ställen där de inte gör någon större nytta. Dår kommer de inte att användas och till sist plockas de troligen bort igen.
Och svaret jag fick
Hej!
Det är Vattenfall som valt att kalla sin laddare för det, så det får stå för dem. Men bra att du påpekade detta, jag ska se till att förtydliga i texten!
Och du har rätt, jag tror inte heller att människor kommer gå med på att stå i flera timmar för att ladda bilen under en bilresa genom landet.
Tack för ditt mejl.
Den har 25 visningar så jag gissar att inte så många här har sett den men det verkar vara en film över detta "koncept" och Volvo/Tankas uppfattning om hur det ska gå till att använda dessa destinationsladdare som de verkar kalla det själva. Hela 0,1 kWh hinner kostymnissen ladda medans han roar sig med vad det nu är tänkt att han ska roa sig med.
Hahaha, 0,1kWh
Det är rätt kul att det står ”Tanka” på en laddstolpe. Vilken tank är det man ska fylla på? Spolarvätsketanken?
(Jag vet att det är ett varumärke, men det blir ju bara fel ändå
)

Det är rätt kul att det står ”Tanka” på en laddstolpe. Vilken tank är det man ska fylla på? Spolarvätsketanken?
(Jag vet att det är ett varumärke, men det blir ju bara fel ändå

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Rejmes, Volvohandlaren i Halmstad.
Får nog köra dit och provladda och se om jag kan få 0,2 kWh i alla fall!
Får nog köra dit och provladda och se om jag kan få 0,2 kWh i alla fall!

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Man blir ju inte sugen alls på att använda Tankas laddstolpar. Klydda med mobilen och en app för att ladda? Ska det vara en app så ska det gå smidigt och snabbt och det tror jag inte det gör med deras app. Tacka vet jag superchargers och Eons laddare som funkar med betalkort.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Med tanke på vilken tidning det handlar om så kommer dom väl i framtida artiklar att ha detta som ett "bevis"mati skrev:Och svaret jag fick
Hej!
Det är Vattenfall som valt att kalla sin laddare för det, så det får stå för dem. Men bra att du påpekade detta, jag ska se till att förtydliga i texten!
Och du har rätt, jag tror inte heller att människor kommer gå med på att stå i flera timmar för att ladda bilen under en bilresa genom landet.
Tack för ditt mejl.
för hur dåligt det är med elbilar, "det tar flera timmar att ladda på långresor och det vill ingen, detta bekräftas
även av Tesla-ägare..." Osv...

Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag ser jättemycket fram emot detta. Varför ska man överhuvudtaget snabbladda när man kan slöladda hos tanka och samtidigt ha riktigt tråkigt? Hoppas att detta framgångskoncept kopieras av så många som möjligt. Då slår elbilarna nämligen aldrig igenom och vi har alla laddstolpar för oss själva.Pelle skrev:Ingen behöver i alla fall stå där och trängas där med mig...

När jag läser artikeln är det väl inte Tankas initiativ som är knasigt utan Expressens artikel att blåsa upp det...
Känns som Tanka bygger för sina kunder som lämnar bil i verkstäder bredvid samt för anställda. I det fallet räcker ju 1-2h på 11kW för tillbaka hem vid pendling.
För oss andra är det ju helt meningslöst men det fattar inte Expressen. Men volvos PR avdelning är duktiga att få mediautrymme
Känns som Tanka bygger för sina kunder som lämnar bil i verkstäder bredvid samt för anställda. I det fallet räcker ju 1-2h på 11kW för tillbaka hem vid pendling.
För oss andra är det ju helt meningslöst men det fattar inte Expressen. Men volvos PR avdelning är duktiga att få mediautrymme

+1johan_w skrev:När jag läser artikeln är det väl inte Tankas initiativ som är knasigt utan Expressens artikel att blåsa upp det...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Haha, skämt åsido. 0,1 kWh a 20 öre, ok pris 2 kr / kWh. Men kan inte Volvo handlaren bjuda på el till kunderna? Fånig video, kunde de inte visat att han laddat 10 kWh efter en lunch eller möte? Ingen orkar krångla med sladden och blippa med appen för 0,1 kWh för att åka 500 meter på el innan ångmaskinen drar igång igen. Riktigt komisk video.
Nja... så här ser pressmeddelandet ut:johan_w skrev:När jag läser artikeln är det väl inte Tankas initiativ som är knasigt utan Expressens artikel att blåsa upp det...
https://group.vattenfall.com/se/nyheter ... d-incharge
Kia EV6 GT-Line | Model 3 Performance | Model X 100D | Model S 85D
Undrar hur många som laddar i Lidköping på Tanka för dyra pengar när det finns tre gratis stolpar i staden och som sitter på bra mycket intressantare platser?
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Vad är det Vattenfall försöker med här....
"Laddstationerna kommer att vara förberedda för semisnabb laddning på 22 kW, att jämföras med normalladdning på 3,7 kW. Det innebär att elbilsägare på ett par timmar kan ladda bilen tillräckligt."
Normalladdning, 3.7kW, det är ju en ovanlig kontakt i Sverige, 16A blå CEE?,
Vi elbilsförare måste definiera språket. När Vattenfall misslyckas
Förslag
Allt under 6kW som nödladdning
7-22kW som normalladdning
23-40kW som ???
41kW-> snabbladdning
"Laddstationerna kommer att vara förberedda för semisnabb laddning på 22 kW, att jämföras med normalladdning på 3,7 kW. Det innebär att elbilsägare på ett par timmar kan ladda bilen tillräckligt."
Normalladdning, 3.7kW, det är ju en ovanlig kontakt i Sverige, 16A blå CEE?,
Vi elbilsförare måste definiera språket. När Vattenfall misslyckas
Förslag
Allt under 6kW som nödladdning
7-22kW som normalladdning
23-40kW som ???
41kW-> snabbladdning
ms 76132 "Eleamore"