Letat febrilt efter info/läckor kring Model 3 då jag likt Tibor (samt säkert en del andra forum dwellers) siktar in mig på denna modell. Jag är förvånad över hur bra de lyckats ha locket på när det gäller M3 då all info jag hittar är hintar från Elon själv. I WaitButWhy-artikeln om Tesla nämde författaren nått om att ha sett lermodeller av M3 men inte mer än så. Man är ju så taggad på detta och jag klarar inte väntan... gah
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Som sagt intressant. Frågan är om någon bilmodell har betytt lika mycket för någon tillvverkare. Man läser ju jämnt om ödesmodell si och så. Men i det här fallet så är det mycket som står på spel. Elbilar som framtida vinnare, eller inte. Hoppas själv på modell 3. Nästan oavsett hur den ser ut. Frågan är hur massan tar emot den när den visas så småningom. Kul om den även skulle bli en SUV som der ryktats om. Jäkligt spänd inför en framtida visning, var det i början av nästa år?
Håller med om att man är otroliga på att täta läckor (måste vara e bra Vi känsla i företaget). Annars skulle ju någon läcka ut lite info.
Hoppas verkligen det här går bra med Model 3, den är otroligt viktigt för elbilens (och Teslas) utveckling.
Köper en direkt för tilltänkta priset, slår ut de mesta.
Har precis köpt en ICE (sorry) men behövde draget för hushållet.
Syndare!!
Jag vet och får leva med det men behövde bl.a. drag och sedan inte helt enig i beslutet men har mitt på det torra och slipper själva ICE i det dagliga.
Har istället/också beställt ett nytt paket med solceller så snart produceras egen el i hemmet så lite + blir det väl?
Intressant artikel. Den ger ett intryck av att vara välunderbyggd.
Är det:
1. En extremt kvalificerad spekulation? (Håller tummarna)
2. En planterad läcka?
Tankarna om hur batterilayouten ser ut och vilka celler som tas bort för lägre kapacitet känns nästan för genomtänkta för att vara bara spekulation?
Eller är jag för okunning/konspiratorisk?
Tankarna går till den här artikeln som också gör väldigt långtgående förutsägelser kring BMW:s utveckling. http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... revolution
(Också läsvärd och innehåller en möjligt plan för att undvika att behöva bygga laddinfrastruktor och tillgång till massiva mängder batterier. "Prius-approachen".)
Intressant artikel. Den ger ett intryck av att vara välunderbyggd.
Är det:
1. En extremt kvalificerad spekulation? (Håller tummarna)
2. En planterad läcka?
Tankarna om hur batterilayouten ser ut och vilka celler som tas bort för lägre kapacitet känns nästan för genomtänkta för att vara bara spekulation?
Eller är jag för okunning/konspiratorisk?
Håller med om att det nästan är för genomtänkt. Antingen så handlar det om spekulation kryddad med lite hemligstämpad info eller så är skribenten helt enkelt extremt insatt.
Själv kan jag inte vänta på att få se Model 3:an, mår dåligt varje gång jag tankar passaten :S
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Artikeln är mycket välskriven och bra underbyggt, men enbart ren spekulation.
Han är lite väl optimistisk i några frågor. Tesla önskar nog det var så enkelt...
Artikeln är mycket välskriven och bra underbyggt, men enbart ren spekulation.
Han är lite väl optimistisk i några frågor. Tesla önskar nog det var så enkelt...
Några delar låter lite för bra för att vara sant kan jag hålla med om. En nyare artikel tror på lite större batterier till grundmodellen 50kWh (mot 44) vilket jag tycker låter lite mer troligt.
Leafen har 24kWh och en range på 120-200 km så om man förenklat skulle dubbla batterkapaciteten på Leafen till 48 så skulle den gå 240-400 km. Leafen väger 1493kg och i artikeln spekulerar författaren om vikten på Model 3 till 1475 och en range på 354km vilket passar in i ovanstående kalkyl.
Hur långt kommer du på full "tank" Tibor?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Av Leafens 24 kWh batteri kan man som användare utnyttja ca 21 kWh.
I gråmulet svenskt s.k. "sommar"väder (vilket har enda fördelen att det behövs ingen AC) kommer jag ca 14 mil i stadstrafik och 7 mil på motorväg med min Leaf. Motorvägsfarter på 110-120 km/h tär otroligt mycket på batterierna.
Leafen har löjligt högt i innertak - hur har de tänkt där? Visst, nu kan man sitta med höghatten på, men lägre takhöjd skulle gett mindre frontarea = mindre luftmotstånd = längre range i höga farter.
En väldigt intressant artikel. Jag uppfattade att de hade bra koll på vad som sagts om t.ex. framtida batteridimensioner etc. och sedan spekulerat utifrån det. Vad man bör tänka på är så klart att 2017 års BMW 3-serie kanske skiljer sig en del mot dagens. Kanske är M-serien då en hybrid med både bättre prestanda och lägre förbrukning. Nu tror jag hårt på model 3 men det kanske inte är riktigt så enkelt som det verkar...
Om Tesla model 3 ska ha 20 mils räckvidd i motorvägsfart (vilket den måste få för att kunna ta sig fram mellan Supercharger stationer) måste den i mina ögon ha minst 50 kWh batteri. Till och med då kan det bli tight på vintern.
Om Tesla model 3 ska ha 20 mils räckvidd i motorvägsfart (vilket den måste få för att kunna ta sig fram mellan Supercharger stationer) måste den i mina ögon ha minst 50 kWh batteri. Till och med då kan det bli tight på vintern.
Om Model 3 blir den storsäljare den förväntas bli torde ganska många fler Superchargers behövas, så de kan ju tänkas hamna tätare än idag.
Fast även om det blir så, så borde den klara sig på dagens nät, annars får man stanna lite för ofta, så jag tror också att den får tillräckligt stort batteri för att klara sig 20 realistiska mil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag tror på mer än 20 faktiska mil på grundmodellen (110km/h). Tror att den kommer ligga lite bättre till än 60kWh-modellen av Model S då den tänkta vikten blir nästan 25% lägre (1961kg S60, 1475kg 344). Nu är det ju inget liniärt samband mellan vikt och effektutnyttjande men det lär påverka. Får även Tesla till en lite bättre "drag coefficient" än den om Model S har (0.24) så blir det nog riktigt trevligt. Jämförelsevis så har Leafen 0.27 vilket ligger i klass med en Passat och då har gubbarna ändå trixat med att få bra aerodynamik på kärran.
Min gissning är att Tesla tweakar grundmodellen så att den får samma räckvidd som dagens S70D.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
I motorvägsfarter har luftmotståndet mycket högre påverkan än vikten. Annat än i Alperna iaf
Att Tesla skulle kunna minska drag koefficienten på Model 3 till under Model S tror jag inte mycket på, iom att den redan har bland de (eller den?) lägsta av alla bilar.
Däremot så har de två trumfkort på handen:
- frontarean på Model 3 blir mindre än på Model S, därmed får bilen mindre luftmotstånd trots samma drag coefficient
- kan de skippa backspeglarna kan de också rejält minska luftmotståndet. Neråt hälften