Idag kom det ett fint paket med en liten överaskning från ÅF och ett meddelande om att bilen som jag beställt kommer mitten av augusti
Valde du till blinkerspaketet?
Skämt och sido. Lite avis är man, snygg bil som verkar välbyggd. Synd på trefashandske bara som sagt.
Typ ingen som har 3-fas här. Lägger ut både Teslan och Jaguaren på nätet när den kommer, så får vi se vilken som blir såld först och jag behåller den som blir kvar
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Idag kom det ett fint paket med en liten överaskning från ÅF och ett meddelande om att bilen som jag beställt kommer mitten av augusti
Jag blir nyfiken på vilken konfiguration du valde, länka gärna.
HSE launch edition med HUD. Vit lack, svart skinn, svart innertak. I stort sett allt av utrustning. Ville inte försena leverans, så blev vanliga sportstolar, annars hade det blivit performancestolar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
HSE launch edition med HUD. Vit lack, svart skinn, svart innertak. I stort sett allt av utrustning. Ville inte försena leverans, så blev vanliga sportstolar, annars hade det blivit performancestolar.
Har du börjat samla på dig elbilar nu? Du kanske ska ändra ditt forumnamn till Norsktars eller nåt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har du börjat samla på dig elbilar nu? Du kanske ska ändra ditt forumnamn till Norsktars eller nåt?
Ja, tänkte bygga ett MOMA för bilar. Finns ju redan många bilmuseer med gamla bilar (bara att köra till valfri fossilbils-ÅF nej, faktum är, tror det eller ej, jag ska inte ha alla bilar själv tanken är att så snart det kommer en bil så lägger jag ut de vi kör för närvarande och den nya på nätet, och den som jag känner får bra respons till ett förnuftigt pris, blir såld. Om det för tillfället är den nya eller gamla, spelar inte så stor roll. Förhoppningen är att kunna köra varje bil nån månad, lära känna den och sen sälja utan större förlust pga långa leveranstider.
Model 3-24/Polestar 3-24
Ja, tänkte bygga ett MOMA för bilar. Finns ju redan många bilmuseer med gamla bilar (bara att köra till valfri fossilbils-ÅF nej, faktum är, tror det eller ej, jag ska inte ha alla bilar själv tanken är att så snart det kommer en bil så lägger jag ut de vi kör för närvarande och den nya på nätet, och den som jag känner får bra respons till ett förnuftigt pris, blir såld. Om det för tillfället är den nya eller gamla, spelar inte så stor roll. Förhoppningen är att kunna köra varje bil nån månad, lära känna den och sen sälja utan större förlust pga långa leveranstider.
Rätt tänkt!!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
... Förhoppningen är att kunna köra varje bil nån månad, lära känna den och sen sälja utan större förlust pga långa leveranstider.
Idén är inte dum. Med tanke på den dåliga tillgången på elbilar och det stora suget efter dem, framförallt i vårt prisade grannland, kan man kanske till och med tjäna en liten hacka på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
... Förhoppningen är att kunna köra varje bil nån månad, lära känna den och sen sälja utan större förlust pga långa leveranstider.
Idén är inte dum. Med tanke på den dåliga tillgången på elbilar och det stora suget efter dem, framförallt i vårt prisade grannland, kan man kanske till och med tjäna en liten hacka på det.
Förutsättningen är att vara långt fram på kölistorna och där har jag varit ivrig att komma på ganska snabbt. Audi, MB och Porsche har jag väntat med, dels för de betydligt högre reservationsbeloppet samt att jag inte kom på listan tillräckligt tidigt
Model 3-24/Polestar 3-24
Förutsättningen är väl i första hand att man har kapitalet att betala alla bilar man beställer. Det är inte alla som har det.
Bankerna gillar låntagare
Inte i Sverige
Nu väcker du bankmannen i mig. Vi banker älskar att låna ut pengar till folk som antingen har likvida tillgångar eller tillgångar som kan likvideras i tillräckligt hög takt. Att vi skulle ta risk (låna ut till folk utan tillgångar) kan man drömma om. Visserligen finns det banker som gör det, som sin nisch, men priset på risk är ränta.
Du kan inte ens kompensera tillgångbiten med hög inkomst. Därför lånar jag gärna ut till ett hus (helst max 50%, men visst, 85% kan du få om du betalar bra) då jag vet att jag ska sälja den tillgången om det krisar. Jag lånar mindre gärna ut till en TV då den har värdeminskat typ 50% när den kommit ur kartongen.
Kort sagt, svenska banker ÄLSKAR låntagare, men bara såna som har tillgångar
Förutsättningen är väl i första hand att man har kapitalet att betala alla bilar man beställer. Det är inte alla som har det.
Bankerna gillar låntagare
Inte i Sverige
Nu väcker du bankmannen i mig. Vi banker älskar att låna ut pengar till folk som antingen har likvida tillgångar eller tillgångar som kan likvideras i tillräckligt hög takt. Att vi skulle ta risk (låna ut till folk utan tillgångar) kan man drömma om. Visserligen finns det banker som gör det, som sin nisch, men priset på risk är ränta.
Du kan inte ens kompensera tillgångbiten med hög inkomst. Därför lånar jag gärna ut till ett hus (helst max 50%, men visst, 85% kan du få om du betalar bra) då jag vet att jag ska sälja den tillgången om det krisar. Jag lånar mindre gärna ut till en TV då den har värdeminskat typ 50% när den kommit ur kartongen.
Vi har lite olika åsikter om det...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Det är väl en rätt så bra beskrivning av läget. Mitt hus är inte värt nånting i bankernas ögon, min förhållandesvis bra inkomst är ingen tillgång. Bankerna är fullständigt ointresserade av mig som kund. Det är synd om mig.
Men bara lite.
Det är väl en rätt så bra beskrivning av läget. Mitt hus är inte värt nånting i bankernas ögon, min förhållandesvis bra inkomst är ingen tillgång. Bankerna är fullständigt ointresserade av mig som kund. Det är synd om mig.
Men bara lite.
Jag har tvärt om. Bra med tillgångar, inga anmärkningar, inga ekonomiska problem alls... men inte ”tillräckligt” bra siffror i senaste deklarationen. Bankerna är lika ointresserade av mig.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
KALP är såklart en liten del, man vill inte gärna behöva börja med att likvidera tillgångar direkt. Men om det skett en förändring så kan man bara lämna in en försäkran om ny inkomst, där arbetsgivare skriver din nuvarande inkomst (förutsett att den är större nu än i senaste deklaration).
Har du fastigheter att belåna så borde det vara hur lugnt som helst dock. En miljon kostar ju runt 1000kr/mån i ränta så KALP blir inte så tuff...
Storbankerna har ett helt absurt fokus på just lön. Tillgångar är nästan helt ointressanta för de flesta banker. Även så tillgångar i egna bolag.
Har du X miljoner i ett bolag men väljer att ta ut 0 lön så är det kört att låna. Har du X miljoner i bolaget och istället hanterar bolagets finanser vårdslöst och låt oss säga tar ut 0,5X i årslön då är du istället varmt välkommen.
Jag tycker svenska banker är rent magiskt usla på den här biten, trots bättre tillgång på data än i något annat land. Dels på att göra kreditprövningar (av ovan nämnda skäl), men även på att differentiera räntor. Det har varit alldeles för liten spridning på räntenivåer sett till kreditrisken. Nu kommer det ju äntligen en rad utmanare som har sett den här luckan och som ger låg ränta till till låntagare med låg risk. Låntagare som tidigare ofta inte ens kunnat låna (pga låg inkomst men stora tillgångar).
Jag vet inte vad det är, om det handlar om inkomst eller tillgångar eller nåt annat. När jag kom till Sverige för många år sedan fick jag inte låna pengar eftersom jag saknade någon historik, vilket jag kan begripa. Men även på senare tid har jag visserligen fått ta lån, men till mycket dåliga villkor som gör det hela tämligen ointressant. När jag köpte min första Tesla handlade det om ett lån på så lite som 150k SEK tror jag. Resten betalade jag med egna tillgångar. De allra flesta banker ville inte låna ut pengar alls, andra ville ha ränta runt 10%. Tills sist blev det ett billån med 6% ränta. Dåligt, men det bästa jag kunde få.
Jag har inga skulder f ö, egen fastighet som inte är belånad, bra lön, inga anmärkningar. Ändå så är min kreditvärdighet uppenbarligen kass. Det gör mig inget, jag behöver inte låna pengar, men man blir fundersam hur systemet fungerar egentligen.
Det finns ju andra lägen där kreditgivare är partiellt blinda. T.ex. vid leasing av bil. En leasingavgift syns inte i kreditupplysningen men om du lånar till bilen och betalar mindre per månad så får du en sämre kreditvärdighet.