tyg vs skinn

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare
Inlägg: 368
Blev medlem: 10 mar 2014 21:26
Ort: Avesta

tyg vs skinn

Inlägg av Rich-hard »

Är det någon vänlig själ här som valt standard tyg klädsel här?
Och hur upplever ni den?
Ångrar ni att ni inte valde hel-skinn?
Tycker personligen att standard klädseln ser helt ok ut.
Men vill bara höra vad ni tycker?
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: tyg vs skinn

Inlägg av matbl »

Jag har valt tyg. Dock inte fått bilen än.
Gjorde det av främst två orsaker.
Priset. Som leasingbil slår tillvalen dubbelt. Både på leasingavgift och förmånsskatt.
Skinnet är "för bra". Det är väldigt bra skinn. Mjukt och fint men det betyder också att det slits lätt och kommer att krä a en hel del omhändertagande. Åtminstonde enligt amerikanska forum.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: tyg vs skinn

Inlägg av G F »

Tog också Tyg av samma orsak som matbl plus att jag tycker detaljarbetet är för dåligt på skinnet, den som suttit i en italiensk sportbil eller lite bättre Tysk bil med en helt fantastisk skinnklädsel blir besviken när ni ser Teslas skinn arbete (har man ingen sådan upplevelse att jämföra med så tycker man nog den är OK). Tyg inredningen där i mot är riktigt snyggt gjord tycker jag. Man tänker inte på att kanterna är av konstläder (om man inte synar det för noga). Konstläder biten strax nedanför nackstödet kan kännas "klibbig" mot ryggen nu på sommaren (fast det kan riktigt skinn också göra). Hade hellre haft tyg den övre biten av ryggstödet också. Fast designen är väl viktigare antar jag. Tyg är faktiskt skönare på sommaren när det är riktigt varmt.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: tyg vs skinn

Inlägg av josve »

Jag är jätte nöjd med tygklädseln, ångrar inte valet. Valde tyg framförallt för att jag tycker skinn är kallt på vintern och varmt på sommaren...
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 13 mar 2014 09:10

Re: tyg vs skinn

Inlägg av Top12 »

Jag valde skinn, men jag har inget emot tyg på kort sikt. Köpte bilen kontant så behöver inte tänka på förmånsvärde eller leasing-kostnader.
Har ägt bilar med både skinn och tyg och skinn är oftast bättre på lång sikt. Det gamla argumentet om att dom är kalla på vintern köper jag inte, man ställer ju in temperaturen i bilen innan du åker och stolarna är ju eluppvärmda. Skinn är lättare att hålla fin, tåligare, skönare och snyggare.
Min tanke är att jag fortfarande ska äga bilen om 8 år och kanske måste köpa ett nytt batteri då.
Jag har kört min S några veckor nu ( fick hämta den hos fraktfirman i Lomma då jag inte ville åka till STHLM ) och jag måste säga att jag är mycket imponerad av hantverket i allt, även stolarna och mest av allt köregenskaperna.
Ok det är inte sportstolar, men alla är vi olika och jag är inte den aggressiva föraren. Så för min körning så är jag mycket nöjd med justering och hantverket i stolarna, passar min kropp perfekt.
Jag har suttit i en del andra bilar i samma prisklass och de har inte varit skönare att sitta i eller sett bättre ut i hantverket.
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare
Inlägg: 368
Blev medlem: 10 mar 2014 21:26
Ort: Avesta

Re: tyg vs skinn

Inlägg av Rich-hard »

Om man väljer tyg, är det tyg och konstläder då? Eller är det äkta skinn på sidorna?
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: tyg vs skinn

Inlägg av matbl »

Konstläder om jag fattat rätt.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: tyg vs skinn

Inlägg av G F »

Rich-hard skrev:
Om man väljer tyg, är det tyg och konstläder då? Eller är det äkta skinn på sidorna?
Det verkar inte som du läser svaren du får på dina frågor särskilt noga. :lol:
Så här skrev jag innan i dag här ovanför: "Man tänker inte på att kanterna är av konstläder (om man inte synar det för noga)."
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: tyg vs skinn

Inlägg av hybris »

skinnklädesl med alcantra. 600 mil och hur snyggt som helst. Bra kvalitet och inte sämre än tex BMW. påminner mer om den utökade skinnklädsel i BMW och inte som den hårdare nappa. Körde tan eftersom jag är trött på svart skinn efter slla år med det. har barn och inga som helst problem so far. alcantradelen i performance är trevlig.

Dock är greppet i stolarn skit. skulle behövs ett par riktiga recaro eller BMW M stolar i performance/+. Sidogreppet i stolarna är inte lika bra som bilens väghållning dvs man får hålla hårt i ratten och greppa med skinkorna vid aktiv körning...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: tyg vs skinn

Inlägg av hybris »

30 grader idag. 19 i bilen. inget klibbigt. hur skönt som helst med skinn en varm sommardag som denna.

Tycker tyg ser skabbigt ut i model S. eftersom de med tyg ventilerar vad de tycker gör jag samma sak. Tyg passar inte i en bil som kostar 700-1.2 miljoner. min åsikt och smaken är som baken... kör skinn om du inte är på budget...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: tyg vs skinn

Inlägg av Delta »

hybris skrev:
30 grader idag. 19 i bilen. inget klibbigt. hur skönt som helst med skinn en varm sommardag som denna.

Tycker tyg ser skabbigt ut i model S. eftersom de med tyg ventilerar vad de tycker gör jag samma sak. Tyg passar inte i en bil som kostar 700-1.2 miljoner. min åsikt och smaken är som baken... kör skinn om du inte är på budget...
Ingen Tesla model S är budget. Inte ens instegsmodellen på 60 kWh. Hela bilen är nytänk vs. vilken annan bil som helst. Man kan nästan dubbla priset med tillägg o komfortdetaljer, men det basala nytänket finns i ALLA modeller. Det är det som är fantastiskt med denna nya stjärna på bilhimmeln. Ex-vis röda bromsok gör inte bilen bättre, det är lite som när Stockholmare "vaskar" champagne på restaurangerna i Båstad. :)
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: tyg vs skinn

Inlägg av josve »

Hybris, om du hade kört tygklädsel så hade du sluppit greppa med skinkorna (hur gör du det?) när du svänger... :)
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 674
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: tyg vs skinn

Inlägg av Bengt »

Tur att vi inte har samma smak allihop, hur skulle det se ut då - ganska tråkigt! :D Personligen hade jag betalt extra för tyg om skinn var standard.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: tyg vs skinn

Inlägg av Niclas »

Läderklädsel är den viktigaste extrautrustningen tycker jag. Upplever kvaliteten i lädret mycket hög i Teslas stolar, jämfört med standardläder i tex BMW eller MB.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: tyg vs skinn

Inlägg av hybris »

ha ha ha! well eftersom det är skinn som standard på Performance så uppstår problemet med performance invertern och + handling. där är väl skinn fortfarande standard eller har det ändrats? för de utan performance uppstår nog aldrig behovet av greppa med skinkorna... inte samma grej... ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: tyg vs skinn

Inlägg av hybris »

hupp ser att man kan konfiga en P85/P85+ med tyg nu.,, hua... de lär bli svårare att sälja...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: tyg vs skinn

Inlägg av TiborBlomhall »

Tur att det är bara tyg och skinn man kan välja på.
Och två olika stereon.

Tänk om man kunde välja mellan PC och Mac också i bilen.
Och Android och iPhone.

Vilka diskussioner vi skulle få då! :shock: :D :roll:
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: tyg vs skinn

Inlägg av matbl »

Niclas skrev:
Läderklädsel är den viktigaste extrautrustningen tycker jag. Upplever kvaliteten i lädret mycket hög i Teslas stolar, jämfört med standardläder i tex BMW eller MB.
Det är lite av problemet faktiskt. Skinnet är väldigt bra men det kräver då också väldigt mycket omvårdnad för att förbli bra.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Skriv svar