10 dagar dax att byta vindruta
Moderator: Redaktion
10 dagar dax att byta vindruta
Som rubriken säger bilen är 10 dagar gammal och i söndags såg jag en liten bågformad spricka långt ner mot torkaren i mitten av rutan. 10 cm lång i samma form som torkaren för sig. Har jag en väldig otur eller är rutorna väldigt känsliga? Till saken hör att RM så att sådana rutor har vi på lager, till en bil som finns i en upplaga på 300 st i Sverige (nya med autopilot).
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Re: 10 dagar dax att byta vindruta
kanske ær vindrutan samma som till någon mercamodell? Tesla har ju en del andra mercadelar i Model S.Pontus skrev:Som rubriken säger bilen är 10 dagar gammal och i söndags såg jag en liten bågformad spricka långt ner mot torkaren i mitten av rutan. 10 cm lång i samma form som torkaren för sig. Har jag en väldig otur eller är rutorna väldigt känsliga? Till saken hör att RM så att sådana rutor har vi på lager, till en bil som finns i en upplaga på 300 st i Sverige (nya med autopilot).
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det vore väl inte så konstigt om Tesla ställer krav på viss lagerhållning i avtalen med sina auktoriserade verkstäder?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Vindrutan är ju i allra högsta grad en förslitningsdel, går rätt många såna, så det är nog inget konstigt att de finns på lager.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
lagret kanske inte är så konstigt. Men är det någon som har en känsla av att rutan är ovanligt känslig? Srickan har sprungigt väldigt fort fram nu också jämfört men andra bilar jag haft.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- kanylbullen
- Teslaägare
Är rutan felmonterad så att det uppstår spänningar i den är det inte så konstigt om den spricker mer ganska fort.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Om det hade varit ett vanligt problem borde det kommit upp här. Har inte hört om att någon bytt ruta tidigare så troligtvis har du bara haft otur...
Läser man på Norska forumet har det varit några bilar med sprickor tidigt utan synbar orsak. MEN det förekommer även på andra bilmärken så inget unikt.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jag tycker vägarna i Sverige är mycket sämre än vad dom var för 10-15 år sedan.
Jag tycker jag får mycket mer stenskott nu än förr.
Jag har redsn fått några stenskott på huven och på rutan.
Rutan har inte spruckit än, så jag tror jag kan laga stenskottet.
Jag tycker jag får mycket mer stenskott nu än förr.
Jag har redsn fått några stenskott på huven och på rutan.
Rutan har inte spruckit än, så jag tror jag kan laga stenskottet.
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
Köpte min P85 för tre veckor sedan, 13 månader gammal. Den hade förvånansvärt många små stenskott i rutan. Mycket mer än min 8 år gamla Prius. Men jag vet ju inte hur den tidigare ägaren har kört bilen och var.
Det är ju såklart väldigt beroende på vilka vägar man kör på.
Jag fick lika mycket stenskott på min förra bil som denna än så länge. Min förra bil hade jag bara haft ett par veckor Innan jag fick stenskott och spricka i rutan.
Jag fick lika mycket stenskott på min förra bil som denna än så länge. Min förra bil hade jag bara haft ett par veckor Innan jag fick stenskott och spricka i rutan.
Fick rutan bytt idag. tog 2,5 timme och kostade ca 6600 kr i självrisk. De sa på RM att de bytt många Tesla rutor men å andra sidan pratade jag med två Taxi sthlm bilar idag och de hade inte fått några stenskott. Var säkert bara otur.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Nu är detvdax för andra bytet av vindrutan pga spricka. Nu är ju bilen snart 5,5 månad och 1200 gammal så detbkanske är normalt???
Det enda positiva är att jag nu har Trygg Hansa som försäkrings bolag och då är självrisken bara 1/3 av tidigare...

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Nej men usch vilken otur du har!
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Har fått sprickor på båda mina Teslor.
(

Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Jag fick mitt första vindrutestenskott någonsin i förra veckan. En sten flög iväg från ett hjul från en lastbil där chauffören hade en liberal tolkning av hastighetsreglerna
. Det small till ganska ordentligt.

Driver sajten Car.info
Usch va tråkigt 
Skönt att du iaf har så mkt lägre självrisk denna gången. Vad är det för baksida med Trygg-Hansa jämfört med protektor? Dyrare?

Skönt att du iaf har så mkt lägre självrisk denna gången. Vad är det för baksida med Trygg-Hansa jämfört med protektor? Dyrare?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Usch vad trist!Pontus skrev:Nu är detvdax för andra bytet av vindrutan pga spricka. Nu är ju bilen snart 5,5 månad och 1200 gammal så detbkanske är normalt???Det enda positiva är att jag nu har Trygg Hansa som försäkrings bolag och då är självrisken bara 1/3 av tidigare...

Så det funkar att försäkra en Tesla hos Trygg Hansa? När jag kollade så var premien typ 8 gånger så hög.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
En av orsakerna till stenskottskador på vindrutan är att nya bilar har tunnare glas för att minska vikten.
Dessutom sandade man vägran förr nu grusar man om.
Frugan hade en VW Tiguan förut. Den bytte vi framruta på 5 gånger på 4 år.
Jag har precis sålt min Volvo XC60, den bytte jag nyss ruta på.
Så problemet har nog accelererat för dom flesta.
Det är en av försäkringsbolagens största utgifter på bilskador idag har jag hört (men vet ej om et är sant)
Dessutom sandade man vägran förr nu grusar man om.
Frugan hade en VW Tiguan förut. Den bytte vi framruta på 5 gånger på 4 år.
Jag har precis sålt min Volvo XC60, den bytte jag nyss ruta på.
Så problemet har nog accelererat för dom flesta.
Det är en av försäkringsbolagens största utgifter på bilskador idag har jag hört (men vet ej om et är sant)
MYP -22 | MIB | svart/svart
Vad det gäller trygghansa så är de billigare än tesla (protector) i alla fall via sixt leasing
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag har massa försäkringar hos TryggHansa både i företaget och privat, men de kunde inte komma under ~9000 kr för halvförsäkring, ens med en personlig kontakt som kunde ge lite rabatter. Så för mig var de dyrare än Protector.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Betalar 5900 tror jag. Kan bero på att företaget har alla våra bilar där. Ok bra jag kanske inte är så ensam då men det är rätt trist ändå.bladh skrev:Usch vad trist!Pontus skrev:Nu är detvdax för andra bytet av vindrutan pga spricka. Nu är ju bilen snart 5,5 månad och 1200 gammal så detbkanske är normalt???Det enda positiva är att jag nu har Trygg Hansa som försäkrings bolag och då är självrisken bara 1/3 av tidigare...
![]()
Så det funkar att försäkra en Tesla hos Trygg Hansa? När jag kollade så var premien typ 8 gånger så hög.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
fasen vad dyrt det är att försäkra Tesla i Sverige då. I Norge betalar jag ca 7500kr/år för helförsäkring eftersom vagnskada aldrig ingår här.
Model 3-24/Polestar 3-24
Skojar ni om TryggHansa jag har fem försäkringar hos TryggHansa, körkort i 15år utan skada, bor i en by med 5000 invånare och blev erbjuden helförsäkring för 53000kr och halv för 22000kr!!!
Nu försökte jag inte ens pruta eftersom det låg så mycket högre än Projektor och Länsförsäkringar.
Nu försökte jag inte ens pruta eftersom det låg så mycket högre än Projektor och Länsförsäkringar.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör