Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Moderator: Redaktion
Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Fick för mig att skriva en liten rant, och kunde inte komma på någon bättre rubrik.
Ibland känns det som om Tesla lägger massor med sin utveckling på stora förändringar och uppdateringar och sen glömmer dom bort smådetaljerna.
Dom har snackat om idéer som att bilen ska ha koll på ens kalender och vid rätt tidpunkt köra fram till ens dörr och vara uppvärmd.
Detta hade såklart varit fräckt, men varför inte börja med en enkel funktion så att jag kan ställa in en tid när klimatanläggningen ska startas. En funktion som jag tror många hade uppskattat och till en bråkdel av utvecklingstiden.
En annan grej jag saknar är möjligheten att låta ACn vara ingång när jag lämnar bilen.
Jag vet att jag kan sätta igång den på appen, men jag skulle vilja ha möjlighet att trycka igång den innan jag hoppar ut, samt hur länge den ska vara igång.
Trip plannern är ju en bra idé och kommer säkert bli riktigt bra med lite mer utveckling, men saknar fortfarande enkla funktioner som möjligt att anpassa rutten eller lägga in flera destinationer.
Har massor med andra funderingar om hur dom prioriterar sin utveckling men orkar inte lista allt. Jag tror många förstår vad jag menar medmed mina exempel ovan. Det känns som om dom måste bli bättre på att ta in feedback från användarna.
Jag vet att dom tagit åt sig en del, och lagt in bra grejer efterhand, tycker dock att dom kan bli lyckat bättre på detta.
Ibland känns det som om Tesla lägger massor med sin utveckling på stora förändringar och uppdateringar och sen glömmer dom bort smådetaljerna.
Dom har snackat om idéer som att bilen ska ha koll på ens kalender och vid rätt tidpunkt köra fram till ens dörr och vara uppvärmd.
Detta hade såklart varit fräckt, men varför inte börja med en enkel funktion så att jag kan ställa in en tid när klimatanläggningen ska startas. En funktion som jag tror många hade uppskattat och till en bråkdel av utvecklingstiden.
En annan grej jag saknar är möjligheten att låta ACn vara ingång när jag lämnar bilen.
Jag vet att jag kan sätta igång den på appen, men jag skulle vilja ha möjlighet att trycka igång den innan jag hoppar ut, samt hur länge den ska vara igång.
Trip plannern är ju en bra idé och kommer säkert bli riktigt bra med lite mer utveckling, men saknar fortfarande enkla funktioner som möjligt att anpassa rutten eller lägga in flera destinationer.
Har massor med andra funderingar om hur dom prioriterar sin utveckling men orkar inte lista allt. Jag tror många förstår vad jag menar medmed mina exempel ovan. Det känns som om dom måste bli bättre på att ta in feedback från användarna.
Jag vet att dom tagit åt sig en del, och lagt in bra grejer efterhand, tycker dock att dom kan bli lyckat bättre på detta.
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Jag är benägen att hålla med dig. Efter att ha haft bilen nu i två veckor reagerar jag också på de små sakerna som saknas, som om utvecklarna tröttnade och flyttade över till roliga projekt.
Navigatorn saknar verkligen möjlighet att lägga in flera destinationer men också föreslå flera alternativa rutter. Om trip planerna har lagt till flera SuperChargers så kan du inte plocka bort en utan att ta bort alla. Använder du telefonmodulen så förstår den inte +46 (0)8 12345678 i kontakter utan slår då hela numret inklusive 0 vilket resulterar i ett fel.
Bara några saker.
Navigatorn saknar verkligen möjlighet att lägga in flera destinationer men också föreslå flera alternativa rutter. Om trip planerna har lagt till flera SuperChargers så kan du inte plocka bort en utan att ta bort alla. Använder du telefonmodulen så förstår den inte +46 (0)8 12345678 i kontakter utan slår då hela numret inklusive 0 vilket resulterar i ett fel.
Bara några saker.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Ja funktionen att ha parkeringsvärme/kyla fungerar dåligt på tesla och är omständigt. Lyckas lura igång den genom att trycka på förarsätet med nyckeln i bilen.
Vill kunna ange avgångstid och att bilen är rätt tempererad. Att slå igång manuellt funkar inte bra och oftast otillräcklig klimatiering när man hoppar in i bilen.
Saknar en annan funktion på teslan och det är att få ett meddelande om laddningen avbryts. På min bil om strömmen bryts och återkommer går inte laddningen igång igen automatiskt, dumt!
.
Trip plannern envisas ofta med en längre väg som den tror är snabbare. Vill ha möjlighet att välja ex kortaste och även vägar utan avgift. Att köra till tyskland via rödby-puttgarden vägrar den acceptera även om jag står på färjeläget, för att nämna ett ex.
Som sagt det är de små grejerna som inte funkar, och de stora sakerna man skräller om, som inte heller funkar visar det sig när man köpt bilen. I det stora hela är bilen bra men småsakerna är störande och kostar egentligen inget annat än mjukvarudesign. De skulle ha fler kritiska tespiloter som inte är sålda på bilen bara för att den är häftig och därmed blundar för småfelen.
Jag anmäler mig gärna som testpilot. Jag kan inte programmera men jag kan säga vad som är fel och hur det borde fungera enligt mig.
Vill kunna ange avgångstid och att bilen är rätt tempererad. Att slå igång manuellt funkar inte bra och oftast otillräcklig klimatiering när man hoppar in i bilen.
Saknar en annan funktion på teslan och det är att få ett meddelande om laddningen avbryts. På min bil om strömmen bryts och återkommer går inte laddningen igång igen automatiskt, dumt!

Trip plannern envisas ofta med en längre väg som den tror är snabbare. Vill ha möjlighet att välja ex kortaste och även vägar utan avgift. Att köra till tyskland via rödby-puttgarden vägrar den acceptera även om jag står på färjeläget, för att nämna ett ex.
Som sagt det är de små grejerna som inte funkar, och de stora sakerna man skräller om, som inte heller funkar visar det sig när man köpt bilen. I det stora hela är bilen bra men småsakerna är störande och kostar egentligen inget annat än mjukvarudesign. De skulle ha fler kritiska tespiloter som inte är sålda på bilen bara för att den är häftig och därmed blundar för småfelen.
Jag anmäler mig gärna som testpilot. Jag kan inte programmera men jag kan säga vad som är fel och hur det borde fungera enligt mig.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Att slå på kyla eller värme från mobilappen funkar klockrent, har aldrig haft problem med det. Naturligtvis är det bättre om man kan ställa in en tid då bilen ska vara varm, men det känns som ett ilandsproblem.
Samma med laddning, du får ett meddelande i mobilen om den avbryts.
Samma med laddning, du får ett meddelande i mobilen om den avbryts.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Jag får inget meddelande i mobilen när den slutar ladda. Måste köra igång appen och gå till ladd-fliken för att ha koll. Dom gånger som den slutat ladda så har jag varit tvungen att koppla ur sladden och sen koppla in igen.
Appen funkar bra att starta klimatanläggningen, men när jag lämnar bilen en kort stund så skulle jag vilja trycka på nått i bilen så att kylan inte stängs av. Ska man in ett snabbt ärende så är det störigt att Behöva ta upp luren och köra igång kylan igen i appen.
Appen funkar bra att starta klimatanläggningen, men när jag lämnar bilen en kort stund så skulle jag vilja trycka på nått i bilen så att kylan inte stängs av. Ska man in ett snabbt ärende så är det störigt att Behöva ta upp luren och köra igång kylan igen i appen.
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Det är en inställning i telefonen som styr om det kommer upp att den slutat ladda.
Default i appen är att visa upp ett meddelade. Man skall inte behöva kolla aktivt.
Default i appen är att visa upp ett meddelade. Man skall inte behöva kolla aktivt.
phasebox.se
P85D
P85D
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Hmm.. Äppelpäppel här. Ägare av andriod får bekräfta funktionen...
phasebox.se
P85D
P85D
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Notifieringar fungerar inte på Android av någon anledning (och anledningen är troligtvis att Tesla inte prioriterar Androidappen)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Tycker inte man borde behöva övervaka den ändå.
Borde sköta sig själv.
Borde sköta sig själv.
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Hmm.. På Apple får man en notifiering.
Om jag får meddelande om att det blivit ett avbrott vill jag gärna kolla vad som är fel. Det kan vara en glappkontakt eller vad som helst.
Jag laddade en gång på torget i Cuneo, Italien. Plötsligt avbröts laddningen, vilket kom upp i appen. När jag gick och kollade hade några byggjobbare brutit strömmen. Jag pratade med dem (med hjälp av armar och ben, som man gör i Italien..) och de sade att det skulle brytas flera gånger av och till under kvällen. I den miljön ville jag inte ha bilen på laddning, utan jag kopplade loss och laddade senare på natten istället.
Om jag får meddelande om att det blivit ett avbrott vill jag gärna kolla vad som är fel. Det kan vara en glappkontakt eller vad som helst.
Jag laddade en gång på torget i Cuneo, Italien. Plötsligt avbröts laddningen, vilket kom upp i appen. När jag gick och kollade hade några byggjobbare brutit strömmen. Jag pratade med dem (med hjälp av armar och ben, som man gör i Italien..) och de sade att det skulle brytas flera gånger av och till under kvällen. I den miljön ville jag inte ha bilen på laddning, utan jag kopplade loss och laddade senare på natten istället.
phasebox.se
P85D
P85D
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Jag får ingen notifiering när laddning avbryts. Kör android. Men det underliga är att inte laddningen startar igen om spänningen återkommer och det har inget med Android att göra.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Jag har en känsla av att det är medvetet konstruerat att laddningen skall avbrytas när strömmen går. Alltså ingen designmiss. Normalt sett skulle det funka, men jag misstänker att man vill skydda elektroniken mot "brown-outs", där strömmen går och kommer många gånger i snabb följd, kanske flera gånger på en sekund.
Däremot är det ju kass att man inte får notifiering i andriod.
Däremot är det ju kass att man inte får notifiering i andriod.
phasebox.se
P85D
P85D
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Hemma har jag en effektvakt för att inte säkringarna ska gå om jag laddar sammtidigt som jag lagat mat, tvättar och pannan går igång. Jag har även en quooker som drar 13 A, så den kan inte va igång samtidigt som bilen.
När jag går över vad säkringen jag klarar så kopplar den ifrån bilen. I många fall så startar laddningen igen med ibland gör den inte det.
Går jag in i appen så finns där en knapp i ladd-fliken där det Står start Charge, men det händer inget när man trycker på den.
Jag tycker det är konstigt att det inte finns laddboxar som kan ha mätning på inkommande matning och reglera laddströmmen i förhållande till vad som är tillgängligt. Bilarna Får ju information från boxen via resistor (har jag för mig) för att veta hur mycket ström som finns tillgängligt. Frågan är bara vad som hände om man ändrar detta under laddning. Fattar bilen detta eller läser den bara av detta Vid start.
Om bilen läser detta hela tiden så hade det nog varit hyfsat enkelt att tillverka en sådan pryl. Bara synd att jag inte har tid.
När jag går över vad säkringen jag klarar så kopplar den ifrån bilen. I många fall så startar laddningen igen med ibland gör den inte det.
Går jag in i appen så finns där en knapp i ladd-fliken där det Står start Charge, men det händer inget när man trycker på den.
Jag tycker det är konstigt att det inte finns laddboxar som kan ha mätning på inkommande matning och reglera laddströmmen i förhållande till vad som är tillgängligt. Bilarna Får ju information från boxen via resistor (har jag för mig) för att veta hur mycket ström som finns tillgängligt. Frågan är bara vad som hände om man ändrar detta under laddning. Fattar bilen detta eller läser den bara av detta Vid start.
Om bilen läser detta hela tiden så hade det nog varit hyfsat enkelt att tillverka en sådan pryl. Bara synd att jag inte har tid.
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
- Ort: Ljugarn
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Jag märkte att notifieringarna bara fungerar om jag har mobildata aktiverat. Jag slog av det när jag lämnade Sverige och då funkade det bara när jag var ansluten till WiFi. Förmodligen logiskt för en som kan data kommunikation men jag blev stående med sladd i utan att ladda en stund.
Har Apple
Har Apple
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Ja utan datauppkoppling kan ju inte appen kommunicera med bilen...Ragnarferdinand skrev:Jag märkte att notifieringarna bara fungerar om jag har mobildata aktiverat. Jag slog av det när jag lämnade Sverige och då funkade det bara när jag var ansluten till WiFi. Förmodligen logiskt för en som kan data kommunikation men jag blev stående med sladd i utan att ladda en stund.
Har Apple
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Finns tydligen ett 'Camper mode' på Teslan för att ha värme/kyla igång vid parkering och övernattning kanske
.
från supporten på Tesla
"
Du håller in bromsen, sätter bilen i neutral, aktiverar ”Park Break” på touchskärmen. Nu kommer AC:en att fortsätta gå tills du stänger av den.
Med denna funktion så kommer alltid DLR lamporna vara tända, och du kan endast låsa bilen inne från touchskärmen.
Låser du med keyfoben utifrån så fäller bara handatagen in sig, utan att låsa bilen.
"

från supporten på Tesla
"
Du håller in bromsen, sätter bilen i neutral, aktiverar ”Park Break” på touchskärmen. Nu kommer AC:en att fortsätta gå tills du stänger av den.
Med denna funktion så kommer alltid DLR lamporna vara tända, och du kan endast låsa bilen inne från touchskärmen.
Låser du med keyfoben utifrån så fäller bara handatagen in sig, utan att låsa bilen.
"
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Där ser man! Visste inte att, eller kanske snarare hur, Camp Mode gick att aktivera i bilen. Det går ju att slå igång Camp Mode från appen Remote S (för äpple-skrutts-telefon).jonas skrev:Finns tydligen ett 'Camper mode' på Teslan för att ha värme/kyla igång vid parkering och övernattning kanske.
från supporten på Tesla
"
Du håller in bromsen, sätter bilen i neutral, aktiverar ”Park Break” på touchskärmen. Nu kommer AC:en att fortsätta gå tills du stänger av den.
Med denna funktion så kommer alltid DLR lamporna vara tända, och du kan endast låsa bilen inne från touchskärmen.
Låser du med keyfoben utifrån så fäller bara handatagen in sig, utan att låsa bilen.
"
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Självklart är det lättare att först bygga en fungerande app till en riktig smart phone än att göra tvärtombladh skrev:Där ser man! Visste inte att, eller kanske snarare hur, Camp Mode gick att aktivera i bilen. Det går ju att slå igång Camp Mode från appen Remote S (för äpple-skrutts-telefon).jonas skrev:Finns tydligen ett 'Camper mode' på Teslan för att ha värme/kyla igång vid parkering och övernattning kanske.
från supporten på Tesla
"
Du håller in bromsen, sätter bilen i neutral, aktiverar ”Park Break” på touchskärmen. Nu kommer AC:en att fortsätta gå tills du stänger av den.
Med denna funktion så kommer alltid DLR lamporna vara tända, och du kan endast låsa bilen inne från touchskärmen.
Låser du med keyfoben utifrån så fäller bara handatagen in sig, utan att låsa bilen.
"

Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Nej man börja med en sandbox-telefon för att sedan gå på de riktiga telefonerna.+46 skrev:Självklart är det lättare att först bygga en fungerande app till en riktig smart phone än att göra tvärtombladh skrev:Där ser man! Visste inte att, eller kanske snarare hur, Camp Mode gick att aktivera i bilen. Det går ju att slå igång Camp Mode från appen Remote S (för äpple-skrutts-telefon).jonas skrev:Finns tydligen ett 'Camper mode' på Teslan för att ha värme/kyla igång vid parkering och övernattning kanske.
från supporten på Tesla
"
Du håller in bromsen, sätter bilen i neutral, aktiverar ”Park Break” på touchskärmen. Nu kommer AC:en att fortsätta gå tills du stänger av den.
Med denna funktion så kommer alltid DLR lamporna vara tända, och du kan endast låsa bilen inne från touchskärmen.
Låser du med keyfoben utifrån så fäller bara handatagen in sig, utan att låsa bilen.
"
Det är uppenbarligen så dom gjort.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Hahaha, Apple-bashers är nästan lika underhållande som Tesla-bashers 

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Ja det är jätteskoj. Tycker diskussionerna är lika roliga på båda hållen.
Har en kompis som är en riktig Apple-taliban.
Han kan prata i timmar om hur allt annat är dåligt.
Har en kompis som är en riktig Apple-taliban.
Han kan prata i timmar om hur allt annat är dåligt.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Jag förstår inte sånt. Jag har själv en triljard Apple-prylar och älskar dem men det gör ju inte allt annat värdelöst för det. Precis som det faktum att en Tesla är helt rätt och överlägsen för just mig inte gör en BMW eller Porsche sämre för det (och på en del punkter är ju de till och med bättre än Tesla, men de är inte rätt val för mig för det).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Nej jag håller med. Det är ju därför det är underhållande att lyssna på.danni skrev:Jag förstår inte sånt. Jag har själv en triljard Apple-prylar och älskar dem men det gör ju inte allt annat värdelöst för det. Precis som det faktum att en Tesla är helt rätt och överlägsen för just mig inte gör en BMW eller Porsche sämre för det (och på en del punkter är ju de till och med bättre än Tesla, men de är inte rätt val för mig för det).
Re: Uppdateringar, Klimatanläggning, mm
Jag skaffade min första Mac för drygt 25 år sedan. Allt sedan dess har det blivit ett tjog med datorer, musikspelare, nätverk, telefoner och surfplattor från Apple.
Hade jag inte varit nöjd så skulle jag naturligtvis bytt till något annat under alla dessa år.
Men av någon konstig anledning så finns det en grupp individer som aldrig har kunnat acceptera att jag eller andra gillar Apple. Läser man tidningar som Mobil, M3, PC för Alla, DI, NT, m.fl så haglar glåporden över oss. Det är äppelskrutt, i-fånar hit och dit och sekter med mörka och dolda avsikter, mm. Merparten av de mest aggressiva har ett gemensamt och det är att de har den mest tekniskt överlägsna produkten (enligt dem en pryl från Korea) och begriper man inte det så är man dum i huvudet....
Sedan har vi dom som tjänar pengar på att allt fler använder surfplattor och smarta telefoner för underhållning och inköp av produkter och tjänster över nätet. För dem så är Appleanvändarna guld värda. Vi spenderar mer och oftare, oavsett om det är bokning av en hotellnatt, en semesterresa eller en produkt och tjänst.
I slutändan så tror jag att "vinnarna" är de företag som hittar bästa mixen mellan teknik, design och usability ("don't make me think") oavsett om det är en smart telefon eller en smart elbil.
Hade jag inte varit nöjd så skulle jag naturligtvis bytt till något annat under alla dessa år.
Men av någon konstig anledning så finns det en grupp individer som aldrig har kunnat acceptera att jag eller andra gillar Apple. Läser man tidningar som Mobil, M3, PC för Alla, DI, NT, m.fl så haglar glåporden över oss. Det är äppelskrutt, i-fånar hit och dit och sekter med mörka och dolda avsikter, mm. Merparten av de mest aggressiva har ett gemensamt och det är att de har den mest tekniskt överlägsna produkten (enligt dem en pryl från Korea) och begriper man inte det så är man dum i huvudet....
Sedan har vi dom som tjänar pengar på att allt fler använder surfplattor och smarta telefoner för underhållning och inköp av produkter och tjänster över nätet. För dem så är Appleanvändarna guld värda. Vi spenderar mer och oftare, oavsett om det är bokning av en hotellnatt, en semesterresa eller en produkt och tjänst.
I slutändan så tror jag att "vinnarna" är de företag som hittar bästa mixen mellan teknik, design och usability ("don't make me think") oavsett om det är en smart telefon eller en smart elbil.
Installerat 13,2 kWp solceller