Beställde en lagerbil 2 veckor innan. Köpte utan att varken provköra eller suttit i en. Var nog förbannad på arslena i Tyskland och sålde min 1.5 år gamla Audi A6.
Installerade Tesla laddare hemma första dagen. Det tog några dagar och lite spring till källare vid lösta autosäkringar innan jag hittat rätt. Spis, ugn och något mer , ner till källaren. Det blev 13 amp som daglig inställning.
Körde några kundbesök och planerade lite halv nervöst varje resa med abetterrouteplanner. 80-140 mils resor. Efter några resor insåg jag att det här fungerar ju utan problem. Man laddar, fikar, jobbar, fixar något och kör vidare.
Semestern kom och några veckor senare med 730 mil körda semester mil. Jag och sonen, två 29” Mtb inne i bilen plus packning. Italien, Frankrike, Spanien, England.
Både jag och sonen var lite besviken efter turen. Vi hade förväntat någon typ av spänning, Batteritorsk just innan bergstopp i alperna eller strandsatta i Toscana. Livet som el-bilist ska ju vara osäkert!!

Inga problem alls, tvärtom. Supercharger och destination charger är verkligen halva bilen. Vi utnyttjade destination chargers när vi besökte städer/platser även om vi inte bodde på hotellen. Fick oftast betala ca 20 Eur. Samma kostnad som p-hus men med fulladdad bil och ingen risk för dörruppslag.
Längsta tur utan stop blev det under sportlovet, 190 Mil ner till Italien. Autopilot och några förlängda laddstopp med sömn i en varm bil så kommer man ner pigg efter ca 24-26 tim. Vilken skillnad mot tidigare resor med ”fulbil”.
Denna resa är enda gång det varit lite spänning då alla jag kontaktade innan resan sa nej vid frågan om jag kunde ladda. Italienare har klent med ström och det kostar en del samtidigt som dom tror att det behövs ett kärnkraftverk för att ladda bilen. På plats och efter lite förklaring hur bilen fungerar och hur lite ström som går åt för att ladda så släpptes Maverick in på nätet med några kilometers laddning per timme.
Lokala Carabinierin fick en demonstration av bilen dock utan pistolhölster (risk repa säten). Inte ofta någon kan få en polis att släppa sitt tjänstevapen, Teslan kan.
Idag står det drygt 3500 mil på mätaren och dessa har körts med glädje.
Det är något speciellt med att komma bort från oljeträsket. Tesla Supercharger nätverk, snygg S modell, vi glider vidare. Jag är oerhört nöjd efter detta första år.
Ska bli intressant att följa bilindustrin under de närmaste åren. Många av företagen har varit duktiga att sälja under senaste åren med bra vinster.
Kan nog på många sätt liknas vid mobilindustrin sent 90 tal.
Dom var störst, bäst och vackrast för att några år senare vara borta. Ericssons, Nokia, Siemens, Motorola, etc ledningar visade sig vara totalt inkompetenta att möta framtiden. Massvis med kompetenta ingenjörer som utvecklade högkvalitativa produkter som inte gick att sälja.
Frågan är hur mycket investerat inom bilindustrin som måste skrivas av inom några år på grund av att ingen vill köpa. Det räknas nog en hel del.
Nya Audi A6 sälj genom slogan ”en ny generation innovation”
Nya Audi A7 sälj genom slogan ”Man lever bara en gång” och E-tron ska säljas som ”Välkommen till framtiden”.
Vi är nog inte så långt ifrån att bilköparen inte vill köpa nutid utan dom vill köpa framtiden.
Framtiden kommer dock att vara begränsad under en tid och då väljer konsumenten att vänta på framtiden.